Svara
2009-03-27, 16:05
Medlem
Grunt_Grunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann
Ingengörer är otäcka. Dels utnyttjar de matematik som ett medel för att uppnå en massa praktiskt nyttiga mål! Dels studerar de matematiken inte för sin egen skull, utan på sin höjd för att kunna använda den, och detta måste de normalt tvinga sig till med disciplin, då syftet med studierna är att få ett (välbetalt) jobb!

Jag skall citera ett av mina uttalanden i en annan tråd, så förstår du kanske min aversion.

Dessutom springer ingenjörer i hinderbanor för att få dricka sprit ur plastmuggar inträngda upp-och-ned i telefonkiosker och bär overaller.

Dock förbiser du den heliga principen att allt blir intressant om man kan tillräckligt mycket om det, så det fungerar att plugga vad som helst i princip. Eller är det bara jag som känner så? Dessutom äger ingenjörer, vi är allihopa ofantligt intressanta människor som tar droger och diskuterar Schopenhauer om vartannat (även om jag dragit ner på mitt knarkande då jag nått den andaktiga åldern av 24 och försöker varva ner lite).
Citera
2009-03-27, 17:06
Medlem
nikolauss avatar
Citat:
...Jag har hunnit överkvalificera mig för allt och har fortfarande ingen examen i sikte, hahaha...

Hur fan kan du ens skratta åt det? Var det lustigt? du har inte funderat på att ta tag i saker och ting istället för att skjuta på allt och sitta och knarka? du verkar inte ha ett vettigt synsätt på livet iallafall, det är en sak som är säker. Jag är inte den som dömer folk, men det här är sjukt. Bra är ju iallafall att du inte går på nåt jävla socialbidrag. Jag blir arg när jag läser om såna som dig. Du tror att knarket hjälper dig, men det motarbetar dig på alla sätt och vis. Jag skiter i om du har andra styrkor eller inte, du är drogberoende och det är alltid en svaghet, hur du än vrider och vänder på det. Och du försöker inte ens att sluta? Jag menar vad i helvete ska det bli av dig egentligen? Du har varit på rehabilitering men det är tydligen också något att skratta åt? Ta ansvar för helvete, du är ingen jävla tonåring längre.
Citera
2009-03-27, 22:51
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attackliberal
Går samma steg att göra med benzodiazepiner?

Haha... "Bensodiazepiner". Det är en ganska stor grupp med varierande kemiska egenskaper.

Inte ens om man med "bensodiazepiner" menar klassiska bensodiazepiner baserade på klordiazepoxid, är det en särskilt enhetlig grupp, vilket är ett problem i sig, men det finns så mycket annat att tänka på. Det blir tydligare med ett exempel.

Låt oss säga, att du har käkat en karta blåvalar och vill ta vara på diazepamet i din urin.

Nu uppstår emellertid redan en handfull problem.

Det första problemet är leverns cytokrom 450-enzymer, som har metaboliserat ditt valium till en massa annat, varför din urin på sin höjd innehåller temazepam och oxazepam.

Sedan uppstår det andra problemet: bensodiazepiner är i basform lösningsmedel och som sådana är de ju svåra att separera. Man skulle teoretiskt sett kunna fälla ut dem i saltform, men där uppstår det tredje problemet, att det kräver hjälp av starka syror, som brukar förstöra affiniteten för GABA-receptorn genom att fästa på den kvävesubstituerade bensenringen (nämligen genom att binda väte till en av kväveatomerna), vilket vid jonseparationen bryter molekylen på fel ställe. Jonseparationen av saltet utgör för övrigt det fjärde problemet, då den är obenägen att ske i vatten även i fråga om lyckade bensodiazepinsalter; se bara på fenazepam!

Diazepam är förresten en keton, och ketoner borde ju inte vara lösliga i varandra, varför en blandning av aceton borde skikta sig i två lager, men det är mer en hypotetisk fråga...
Citera
2009-03-27, 22:56
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunt_Grunt
Dock förbiser du den heliga principen att allt blir intressant om man kan tillräckligt mycket om det, så det fungerar att plugga vad som helst i princip. Eller är det bara jag som känner så?

För mig funkar det helt enkelt inte att "plugga" i ordets rätta bemärkelse. Jag kan inte sitta och trycka in information, som inte intresserar mig. Däremot kan jag hänge mig totalt åt intressanta saker, och det gör jag också.

Citat:
Dessutom äger ingenjörer, vi är allihopa ofantligt intressanta människor som tar droger och diskuterar Schopenhauer om vartannat (även om jag dragit ner på mitt knarkande då jag nått den andaktiga åldern av 24 och försöker varva ner lite).

Håller du med Schopenhauer på den punkten, att musiken är den högsta konsten? (Det är avgörande för min eventuella revidering av min syn på ingenjörer.)
Citera
2009-03-28, 14:54
Medlem
Grunt_Grunts avatar
Citat:
För mig funkar det helt enkelt inte att "plugga" i ordets rätta bemärkelse. Jag kan inte sitta och trycka in information, som inte intresserar mig. Däremot kan jag hänge mig totalt åt intressanta saker, och det gör jag också.

Så länge man har ett intresse är det givetvis mysigt att syssla med det. Men det är enligt min erfarenhet inte svårt att "skaffa" sig intressen och började brinna för dem. Att läsa "pi * diameter = omkrets" gör ingen våt i byxan, men läser man tillräckligt och börja lära sig hur allt hänger samman, då förstår jag inte hur man inte kan bli intresserad.

Citat:
Håller du med Schopenhauer på den punkten, att musiken är den högsta konsten? (Det är avgörande för min eventuella revidering av min syn på ingenjörer.)

Nej, det håller jag inte med om. Jag ser det som en lite överflödig del av hans filosofi, som om hans egna musikintresse fick influera hans filosofiska reflektioner. Hans filosofi intresserar mig mest som en buddhism som inte hycklar med pessimismen.
Citera
2009-03-28, 15:11
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Så länge man har ett intresse är det givetvis mysigt att syssla med det. Men det är enligt min erfarenhet inte svårt att "skaffa" sig intressen och började brinna för dem. Att läsa "pi * diameter = omkrets" gör ingen våt i byxan, men läser man tillräckligt och börja lära sig hur allt hänger samman, då förstår jag inte hur man inte kan bli intresserad.

Ja, men grejen är att man inte skall behöva gå en specifik Utbildning för att plötsligt bli intresserad av att förstå sammanhang.

Citat:
Nej, det håller jag inte med om. Jag ser det som en lite överflödig del av hans filosofi, som om hans egna musikintresse fick influera hans filosofiska reflektioner. Hans filosofi intresserar mig mest som en buddhism som inte hycklar med pessimismen.

Haha, jag visste det!

Jag har inte ändrat uppfattning om ingenjörer. Musiken är den högsta konsten, för att den inte avbildar någonting. Den är ett självtillräckligt självändamål.
Citera
2009-03-28, 16:08
Medlem
Lalaquins avatar
Citat:
Ja, men grejen är att man inte skall behöva gå en specifik Utbildning för att plötsligt bli intresserad av att förstå sammanhang.

Haha, jag visste det!

Jag har inte ändrat uppfattning om ingenjörer. Musiken är den högsta konsten, för att den inte avbildar någonting. Den är ett självtillräckligt självändamål.
Hade passat dig om du blev en känd artist eller kompositör eller något. Med håret och din uttrycksfulla personlighet.
Citera
2009-03-28, 18:23
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalaquin
Hade passat dig om du blev en känd artist eller kompositör eller något. Med håret och din uttrycksfulla personlighet.

Ehum... http://www.youtube.com/user/Arkomann
Det är väl det där med känd, som fattas.
Citera
2009-03-31, 22:52
Medlem
Yiddishs avatar
hoppas på uppdateringar av vardagen!
Citera
2009-04-01, 00:16
Medlem
Var det inte du som hamnade i finkan för att du gett en överdos till en "nybörjare" som sedan dog och låg död i din lägenhet flera dagar innan hon hittades?
Citera
2009-04-01, 02:45
Medlem
finapengars avatar
Citat:
Haha... "Bensodiazepiner". Det är en ganska stor grupp med varierande kemiska egenskaper.

Inte ens om man med "bensodiazepiner" menar klassiska bensodiazepiner baserade på klordiazepoxid, är det en särskilt enhetlig grupp, vilket är ett problem i sig, men det finns så mycket annat att tänka på. Det blir tydligare med ett exempel.

Låt oss säga, att du har käkat en karta blåvalar och vill ta vara på diazepamet i din urin.

Nu uppstår emellertid redan en handfull problem.

Det första problemet är leverns cytokrom 450-enzymer, som har metaboliserat ditt valium till en massa annat, varför din urin på sin höjd innehåller temazepam och oxazepam.

Sedan uppstår det andra problemet: bensodiazepiner är i basform lösningsmedel och som sådana är de ju svåra att separera. Man skulle teoretiskt sett kunna fälla ut dem i saltform, men där uppstår det tredje problemet, att det kräver hjälp av starka syror, som brukar förstöra affiniteten för GABA-receptorn genom att fästa på den kvävesubstituerade bensenringen (nämligen genom att binda väte till en av kväveatomerna), vilket vid jonseparationen bryter molekylen på fel ställe. Jonseparationen av saltet utgör för övrigt det fjärde problemet, då den är obenägen att ske i vatten även i fråga om lyckade bensodiazepinsalter; se bara på fenazepam!

Diazepam är förresten en keton, och ketoner borde ju inte vara lösliga i varandra, varför en blandning av aceton borde skikta sig i två lager, men det är mer en hypotetisk fråga...

helt OT men en hyllning till TS

Fan va du är klipsk! Det är inte just själva äktheten i de (kvasi?)kemiska drabblet utan i själva framläggandet som är närmast poetiskt i sitt torra ökenlandskap. (ämnet i sig). Övertygelsekoefficienten stegras till skyhöga höjder för ett kemiskt .. plumbeus..

Jag pluggar själv för pluggandets skull och hoppas aldrig behöva arbeta på riktigt.. läser just nu bl.a psykologi och statsvetenskap.

efter att ha varit tillsammans 5 år med aspietjej förstår jag ialf lite av dina tankar.

men nog om hyllningar, OT - 5 kanyler av 5 möjliga!

edit: eventuella spåkliga eller andra semantiska fel får skyllas på den hemtentan jag skriver på sedan 7h.. En komperativ studie av Danmark och Sveriges statsstyrningssystem med betoning på skillnader.. suck.
Senast redigerad av finapengar 2009-04-01 kl. 02:54.
Citera
2009-04-01, 03:33
Medlem
infctds avatar
Mycket bra skrivet! Bra uppdelning och lättläst.
Mycket intressant och spännande läsning, med tanke på att jag inte har någon som helst erfarenhet av sprutor, men på något sätt ändå kunde tänka mig in i din tillvaro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in