Citat:
Ursprungligen postat av Tekoppar
Ja och jag påstod även att det är min personliga åsikt. Dvs jag anser att det inte är värt att lägga pengar på LoL och istället lägger jag pengar på saker jag anser har högre värde. Självklart inte, hitta inte på egna påstående nu. Jag tycker och har sagt det tidigare, att det är inte värt att lägga pengar på LoL.
Du behöver inte upprepa att det är din personliga åsikt. Inlägg på ett diskussionsforum innehåller nästan uteslutande personliga åsikter. Vilket påstående menar du att jag hittat på? Du skrev: "
Även om LoL kan kosta om man nu konstigt nog skulle vilja spendera pengar på att köpa en champion eller ett skin till nån champion."
Att du väljer att inte spendera pengar på LoL är upp till dig och helt okej. Men det måste anses märkligt att tycka att det är konstigt att folk spenderar pengar på sin hobby, vilket möjliggör sådana som dig att spela utan kostnad. Dessutom finns det ju mängder med människor som faktiskt gärna stöder utvecklarna för att de gillar produkten samt vill bidra till dess fortsatta utveckling.
Citat:
Om ingen hade velat lägga pengar på LoL hade de enbart bytt affärsmodell och lagt till en engångs kostnad eller en summa pengar per månad.
Det vet varken du eller jag. Men faktum kvarstår att denna affärsmodell utgår ifrån att avgiften för spelet sprids olika på användarna.
Citat:
Självklart är Riot ett vinstdrivande företag, alla företag är det på ett eller ett annat vis.
Nej.
Citat:
Men du betalar inte för produkten LoL utan små tillägg till LoL. Produkten LoL är fortfarande gratis och kommer troligtvis alltid att vara gratis, de små tilläggen som Champions och Skins kostar, men dessa är en sidoprodukt.
Fel. De är inte en sidoprodukt, eftersom de inte går att nyttja i sin ensamhet. Skins osv ingår i produkten LoL.
Citat:
För att summera; produkten LoL är gratis tilläggen Champions och Skins kostar pengar, dessa behövs inte för att nyttja produkten LoL eftersom du får en mindre summar poäng efter varje match att köpa Champions för.
Jag vill så långt som möjligt försöka undvika att låta nedlåtande, men i detta läge finns det få påståenden som passar bättre: du kommer förmodligen förstå hur det fungerar när du blir äldre.
Nu är jag inte ekonomiskt skolad, men tycker ändå inte det är särskilt svårt att begripa att ett vinstdrivande företag aldrig skulle erbjuda en gratis produkt av denna sort. Kanske du fått för dig att de anställda på Riot brinner såpass för detta projekt att de arbetar gratis? Återigen, eftersom du inte verkat bemöda dig att fundera över vad jag skrev i mitt förra inlägg: enbart det faktum att produkten är möjlig att nyttja utan ersättning innebär inte att produkten är gratis. Alla måste inte betala lika mycket för att produkten inte ska vara gratis. Om tio personer betalar 10kr var och 90 betalar ingenting, istället för att 100 personer betalar 1kr var, är produkten gratis då? Kostnadsfri för vissa, men är produkten gratis? Naturligtvis inte. En gratis produkt går inte att köpa, då är den inte längre gratis. Riot erbjuder folk att betala för sin produkt. Eftersom man inte skänker pengar, utan betalar för att erhålla diverse saker så är det inte gratis.