Citat:
Ursprungligen postat av J-Cash
Istället för att titta på massa listor som någon annan har satt ihop så kan man ju titta när man själv spelar vilka champs som är starka. Till exempel så ser man ju en Mordekaiser i varje game och han lyckas oftast bra, verkar inte kräva så mycket skill och har jävligt lätt att farma. Släng in sjuka aoe-nukes och en ogenomtränglig sköld så har vi en för bra champion.
Problemet är att låg-ELO spelare inte ser samma saker som hög-ELO och att de kan bli ägda av strategier som bara fungerar mot dem, mer eller mindre. Evelynn och Tryndamere kanske äger folk i log-ELO, men i högre ELO så blir det svårare. De hög-ELO jag känner verkar inte tycka att Mordekaiser är OP. Jag litar mer på dem än på någon jag inte känner som verkar tycka att han är OP för att han gör mycket skada.
Ja, Mordekaiser gör mycket skada, jag har själv spelat honom några gånger. Gör han mer skada än Anivia, Annie, Miss Fortune eller Kog'Maw? Tveksamt. Han tål mer, dock, vilket gör att han hamnar i facket tank dps. Tank dps är rätt populärt just nu, vilket kanske gör att tank dps verkar bättre än vad det egentligen är. Vad man bör göra är att försöka undvika Mordekaiser och attackera hans vänner. Har han inte köpt Rylai's eller Frozen Mallet eller Randuin's eller har Lizard Buff så har han ingen cc, ingen alls.
Jag kan gå igenom dina påståenden, ett för ett: Har han lätt att farma? Ja, generellt sätt har han det. Det innebär att han kan få rätt bra med gold, vilket de flesta Mordekaisers använder för att köpa mer
defensiva items. I vissa fall även Sunfire, cooldown reducition och AP, förvisso. Men Mordekaiser är inte den enda som har lätt att farma, det gör honom inte OP. Är han lättspelad? De flesta karaktärer är mer eller mindre lättspelade, eller svårspelade. För en bra spelare så gör det inte så stor skillnad. Jag kan spela många karaktärer som anses vara svårspelade, det betyder inte att karaktären är dåligt. Och tvärtom, är karaktären lättspelad behöver inte det betyda att den är bra.
Brukar han lyckas bra? Det beror på vem som kör honom. Jag brukar se ungefär hälften hälften, typ.
Sjuka AoE-nukes? Eh? Visst gör han rätt bra skada, men sjuka? Sett Annie/Veigar/Anivia eller någon annan nuker? Mordekaiser kan göra rätt bra skada, visst, men om han inte kunde det hade han varit värdelös. Man väljer Mordekaiser för att man vill ha en tank som kan göra skada. Nerfar man hans skada så kan man ju lika gärna ta Amumu, Shen eller någon annan tank som faktiskt
tankar bättre. Mordekaiser gör skada och tankar en del, men han är inte mästare på något av dem. Han är en hybrid.
Ogenomtränglig sköld? Max är 630 på hög level, vilket han förvisso kan fylla upp igen. Men i vilket fall hoppas jag att du inte fokuserar Mordekaiser först i en strid. Döda icke-tanksen först, sen kan ni ta Mordekaiser. 3 mot en bör ta ner honom rätt snabbt, om han inte är jättefeedad då. Mordekaiser är bra, han är en stabil Tier 3, kanske till och med Tier 2, men han är inte
för bra. Han är inte i samma klass som tank som Shen, Amumu eller Rammus, och han är inte i samma klass i dps som de flesta bra dps-karaktärerna. Han är en hybrid, och han sköter sin roll bra.
Angående laning phase, alltså, om han pushar för hårt så lämnar han ju ryggen öppen för junglers. Pushar han för löst får han ingen sköld och blir öppen för harass. Han kan vara väldigt svår att döda early game, men det gör honom inte OP. Pantheon, Sona och andra har ett bättre early game, skulle jag säga.