Men ja, Tryndamere är en jävla hora... nog han jag hatar mest atm.
Har aldrig mött en Leblanc men dom som har varit i mitt team har oftast röjt och varit extremt dryga att möta, främst då för tower harrassing. Är Leblanc ett vanligt hatobjekt nuförtiden?
Hur fan kan man inte veta vad zonecontrol är när man är lvl 30? Ibland kör jag aggressiva dudes som knappt kan farma som gör att vi i princip, om man möter riktiga squishys, kan stänga ner vår lane men då är det alltid ett cp man lirar med som pushar sönder skiten ändå. När jag frågar varför de pushar och de säger "i need to farm" spontanspyr man alltid lite i munnen.
En introduktion som jag skrivit två gånger tidigare finns i spoilerrutan.
Spelen har samma grundkoncept men de skiljer sig på flera punkter. League of Legends är mer aggressivt från början, man använder abilities mer aggressivt för att harassa och så. Spelet är i överlag snabbare och har bättre kontroll än DotA. Dessutom är spelet balanserat så att det blir svårare för en carry att äga ett helt lag, man är mer beroende av lagkamraterna, på gott och ont. Matcherna tenderar att vara jämnare, det går att vända en match som man ligger under genom att spela taktiskt. Sen finns det mer skillnader också, jag tror att jag har gått igenom dem tidigare i tråden.
Ah, jag hittade det. Okej, jag klistrar in.
LoL har generellt sätt ett mer aggressivt spelande early game. Mer harass med spells, mindre sitta bak och denya creeps. Denies finns inte här. Spelet är mer balanserat på det sätt att det väldigt ofta går att vända ett spel man håller på att förlora, även om motståndarlaget har 10-20 mer kills. Creep kills ger mindre gold, det ger mer att döda motståndaren. Man kan inte köpa ut sig, så får man en Ace (alla i motståndarlaget är döda samtidigt) kan man få ner flera torn, i många fall. Random runes i vattnet är borttagna, nu finns det Golem och Lizard buff istället.
Generellt sätt är det mindre fokus på auto-attacks och mer fokus på abilities. Varje champion har en passiv, unik ability. Sen har de fyra abilities som de kan levla. Där är det ungefär som DotA, fast de har tagit bort de som gav passivt till stats. Maxleveln är 18. Man förlorar inte direkt gold på att dö, men indirekt, då man förlorar tid som man kunde använt till att farma eller ganka. Carries blir sällan lika obalanserade som i DotA, det är sällan man ser en person ta hand om 3-4 personer ensam.
Alla spelare kan välja två Summoner spells före varje match. Man kan exempelvis välja Ignite och Ghost. Ignite gör damage over time och reducerar deras healing med 50% i några sekunder. Ghost gör att man springer snabbare och springer igenom fiender och vänner, ungefär som Phase Boots. Dessa Summoner spells kostar ingen mana men de har lång cooldown, oftast på flera minuter. Revive är den sämsta man kan välja, välj inte den.
Alla kan dessutom trycka på b för att använda recall. Då teleporterar de tillbaka till basen. Detta innebär att man slipper dra en Teleport eller köpa scrolls för att förflytta sig snabbt. Det tar dock några sekunder medan man gör recall, blir man skadad (över en viss gräns, tror inte att typ 10 skada avbryter den) medan man recallar blir den avbruten.
Det finns också något som heter brush, det är ungefär som gräs där man kan gömma sig. Dessutom finns det Baron Nashor, en neutral som ger en buff till hela laget, samt Dragon. Dödar man Dragon får alla i laget 130 gold samt xp.
Backdoor ses inte ner på på samma sätt, men det är bara en effektiv strategi i vissa fall. Husen som inte gör annat än att ge gold är borttagna. Barracks är utbytta mot inhibitors, som gör att man får en super creep istället för flera. Denna är dock riktigt stark. Inhibitors respawnar dock efter 5 minuter, så spelet behöver inte vara över för att man förlorat en inhibitor.
Tornen gör ont i LoL. I DotA gör tornen väldigt lite skada, i LoL gör de mycket skada. Väldigt många som går från att spela DotA till LoL dör från tornen i början. Se till att inte underskatta dem. Blir man dödad av ett torn eller creep endast gör det inte så mycket, men har en champion (hero) skadat en får den personen killen. När ett torn dör får alla 100 gold plus global xp, oavsätt om man är vid liv när det sker. Det spelar alltså inte så stor roll vem som får killen.
När man dödar andra champions kan man dessutom få assists. Om det är två som dödar får en person 70% av värdet av killen. Är man mer som delar på killen delas assist-pengarna upp. Healar man någon som dödar någon annan får man en assist för det, men Riot har dock nerfat healers de senaste patcherna.
När man kör matcher får man xp och ip, Influence Points. Man kan nå Summoner level 1-30. Summoner Level påverkar främst Masteries och Runes, men även vilka Summoner spells man kan välja. Vid level 12 kan man välja alla Summoner spells, och level 12 når man fort. Maxlevel är 30. Masteries är som ett skill tree i Diablo II ungefär, där man kan få diverse bonusar in game. Runes ger också passiva bonusar, men de är inte värda att satsa på förrän level 20-21 eller så. Runes kostar dessutom IP. Förutom runor kan man permanent låsa upp champions via IP. En champion kostar mellan 450-6300 IP. Varje vecka har de dock tio champions som man får prova på gratis. Jag råder dig att vänta med att köpa champions tills du har testat dem, samt att prova alla som är gratis varje vecka.
League of Legends har två maps för tillfället, en 5 on 5 och en 3 on 3. Personligen gillar jag inte 3 on 3-kartan, men det är en smaksak. En ny 5 on 5-karta håller på att utvecklas. I övrigt finns det färre spellägen än i DotA tyvärr, men det är ändå väldigt underhållande.
Finns givetvis mer skillnader också, men det här är några av dem. Några frågor?
En viktig sak att tänka på är att spelet lär kännas sämra än DotA och HoN i början, det gjorde det i alla fall för mig. Efter ett tag börjar man dock förstå varför det är LoL och inte HoN som vinner massvis med utmärkelser.
Jag gillar League of Legends klart bättre, i alla fall.
En introduktion som jag skrivit två gånger tidigare finns i spoilerrutan.
Spelen har samma grundkoncept men de skiljer sig på flera punkter. League of Legends är mer aggressivt från början, man använder abilities mer aggressivt för att harassa och så. Spelet är i överlag snabbare och har bättre kontroll än DotA. Dessutom är spelet balanserat så att det blir svårare för en carry att äga ett helt lag, man är mer beroende av lagkamraterna, på gott och ont. Matcherna tenderar att vara jämnare, det går att vända en match som man ligger under genom att spela taktiskt. Sen finns det mer skillnader också, jag tror att jag har gått igenom dem tidigare i tråden.
Ah, jag hittade det. Okej, jag klistrar in.
LoL har generellt sätt ett mer aggressivt spelande early game. Mer harass med spells, mindre sitta bak och denya creeps. Denies finns inte här. Spelet är mer balanserat på det sätt att det väldigt ofta går att vända ett spel man håller på att förlora, även om motståndarlaget har 10-20 mer kills. Creep kills ger mindre gold, det ger mer att döda motståndaren. Man kan inte köpa ut sig, så får man en Ace (alla i motståndarlaget är döda samtidigt) kan man få ner flera torn, i många fall. Random runes i vattnet är borttagna, nu finns det Golem och Lizard buff istället.
Generellt sätt är det mindre fokus på auto-attacks och mer fokus på abilities. Varje champion har en passiv, unik ability. Sen har de fyra abilities som de kan levla. Där är det ungefär som DotA, fast de har tagit bort de som gav passivt till stats. Maxleveln är 18. Man förlorar inte direkt gold på att dö, men indirekt, då man förlorar tid som man kunde använt till att farma eller ganka. Carries blir sällan lika obalanserade som i DotA, det är sällan man ser en person ta hand om 3-4 personer ensam.
Alla spelare kan välja två Summoner spells före varje match. Man kan exempelvis välja Ignite och Ghost. Ignite gör damage over time och reducerar deras healing med 50% i några sekunder. Ghost gör att man springer snabbare och springer igenom fiender och vänner, ungefär som Phase Boots. Dessa Summoner spells kostar ingen mana men de har lång cooldown, oftast på flera minuter. Revive är den sämsta man kan välja, välj inte den.
Alla kan dessutom trycka på b för att använda recall. Då teleporterar de tillbaka till basen. Detta innebär att man slipper dra en Teleport eller köpa scrolls för att förflytta sig snabbt. Det tar dock några sekunder medan man gör recall, blir man skadad (över en viss gräns, tror inte att typ 10 skada avbryter den) medan man recallar blir den avbruten.
Det finns också något som heter brush, det är ungefär som gräs där man kan gömma sig. Dessutom finns det Baron Nashor, en neutral som ger en buff till hela laget, samt Dragon. Dödar man Dragon får alla i laget 130 gold samt xp.
Backdoor ses inte ner på på samma sätt, men det är bara en effektiv strategi i vissa fall. Husen som inte gör annat än att ge gold är borttagna. Barracks är utbytta mot inhibitors, som gör att man får en super creep istället för flera. Denna är dock riktigt stark. Inhibitors respawnar dock efter 5 minuter, så spelet behöver inte vara över för att man förlorat en inhibitor.
Tornen gör ont i LoL. I DotA gör tornen väldigt lite skada, i LoL gör de mycket skada. Väldigt många som går från att spela DotA till LoL dör från tornen i början. Se till att inte underskatta dem. Blir man dödad av ett torn eller creep endast gör det inte så mycket, men har en champion (hero) skadat en får den personen killen. När ett torn dör får alla 100 gold plus global xp, oavsätt om man är vid liv när det sker. Det spelar alltså inte så stor roll vem som får killen.
När man dödar andra champions kan man dessutom få assists. Om det är två som dödar får en person 70% av värdet av killen. Är man mer som delar på killen delas assist-pengarna upp. Healar man någon som dödar någon annan får man en assist för det, men Riot har dock nerfat healers de senaste patcherna.
När man kör matcher får man xp och ip, Influence Points. Man kan nå Summoner level 1-30. Summoner Level påverkar främst Masteries och Runes, men även vilka Summoner spells man kan välja. Vid level 12 kan man välja alla Summoner spells, och level 12 når man fort. Maxlevel är 30. Masteries är som ett skill tree i Diablo II ungefär, där man kan få diverse bonusar in game. Runes ger också passiva bonusar, men de är inte värda att satsa på förrän level 20-21 eller så. Runes kostar dessutom IP. Förutom runor kan man permanent låsa upp champions via IP. En champion kostar mellan 450-6300 IP. Varje vecka har de dock tio champions som man får prova på gratis. Jag råder dig att vänta med att köpa champions tills du har testat dem, samt att prova alla som är gratis varje vecka.
League of Legends har två maps för tillfället, en 5 on 5 och en 3 on 3. Personligen gillar jag inte 3 on 3-kartan, men det är en smaksak. En ny 5 on 5-karta håller på att utvecklas. I övrigt finns det färre spellägen än i DotA tyvärr, men det är ändå väldigt underhållande.
Finns givetvis mer skillnader också, men det här är några av dem. Några frågor?
En viktig sak att tänka på är att spelet lär kännas sämra än DotA och HoN i början, det gjorde det i alla fall för mig. Efter ett tag börjar man dock förstå varför det är LoL och inte HoN som vinner massvis med utmärkelser.
Jag gillar League of Legends klart bättre, i alla fall.
Jämförelse DotA och HoN: HoN har snyggare grafik. HoN har ett bättre shop-system. Man kan reconnecta inom fem minuter. Spelet har mer ranking än DotA. Det är de största skillnaderna jag kommer att tänka på. DotA och HoN är väldigt lika varandra. LoL skiljer sig mer.
Jämförelse DotA och HoN: HoN har snyggare grafik. HoN har ett bättre shop-system. Man kan reconnecta inom fem minuter. Spelet har mer ranking än DotA. Det är de största skillnaderna jag kommer att tänka på. DotA och HoN är väldigt lika varandra. LoL skiljer sig mer.
Sant, men lägg på saker som snabbare tempo, mer 'flow' i gameplayet, nya items och heroes, stöd för modifiering av interface/models/sounds, dotas 'efterträdare' vad gäller e-sport samt att det är en hel spelstudio som jobbar med HoN så tycker jag det förtjänar att i alla fall inte ses som samma spel. Folk betalar ju 200 spänn för att lira HoN i stället för dota av en anledning.
Sant, men lägg på saker som snabbare tempo, mer 'flow' i gameplayet, nya items och heroes, stöd för modifiering av interface/models/sounds, dotas 'efterträdare' vad gäller e-sport samt att det är en hel spelstudio som jobbar med HoN så tycker jag det förtjänar att i alla fall inte ses som samma spel. Folk betalar ju 200 spänn för att lira HoN i stället för dota av en anledning.
Fram tills du nämnde ordet "HoN" tänkte jag att det kanske var LoL du snackade om, haha. Folk köper HoN för att det är en expansionism till DotA, ungefär. Skillnaderna är inte så stora. Visst, HoN är bättre än DotA (enligt mig, då), men HoN har fortfarande en hel del brister som DotA också hade. Exempelvis att early game är mer passivt och att spelet är mer fokuserat på att farma minions än att ganka, till skillnad från LoL då.
Fram tills du nämnde ordet "HoN" tänkte jag att det kanske var LoL du snackade om, haha. Folk köper HoN för att det är en expansionism till DotA, ungefär. Skillnaderna är inte så stora. Visst, HoN är bättre än DotA (enligt mig, då), men HoN har fortfarande en hel del brister som DotA också hade. Exempelvis att early game är mer passivt och att spelet är mer fokuserat på att farma minions än att ganka, till skillnad från LoL då.
Okej, jag kan erkänna att jag inte spelat ens en sekund av lol, så jag har egentligen inget att jämföra med. Men earlygame i HoN är en konstant balans mellan att med auto attacks eller spells harassa motståndaren, ta creep kills och denya medans man utnyttjar creep AIn till sin fördel. Allt detta medans man håller ett öga på kartan för ganks. Det är lätt denna perioden då man är som mest fokuserad och jag tycker inte alls att det är särskilt passivt.
Sen i pro play ser man ibland vissa heroes som springer väldigt mycket mellan lanes för att sätta upp ganks så att de blir lite underlevlade, men det beror ju klart på vilken strategi och vilka heroes man har.