2012-07-30, 22:12
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Invandringen av "ensamkommande flyktingbarn" börjar snart nå astronomiska proportioner:

Undras hur många "ensamkommande flyktingbarn" det finns i Sverige just nu, och vad de kostar totalt varje år? Räcker 5 miljarder kronor?
Jag har ingen källa på detta just nu eftersom jag surfar på mobilen, men jag har läst någonstans att kostnaderna för EKB utgör 40% av Migrationsverkets totala kostnader för hela mottagningssystemet... Detta är en svindyr operation och just HVB-konceptet är oerhört kostsamt med dess krav på bemanning, personaltäthet etc. Sedan får ju skolan dra ett tungt lass de med, eftersom de verkligen har krav på sig att göra alla elevers behov tillgodosedda...
Citera
2012-07-30, 23:14
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Jag har ingen källa på detta just nu eftersom jag surfar på mobilen, men jag har läst någonstans att kostnaderna för EKB utgör 40% av Migrationsverkets totala kostnader för hela mottagningssystemet... Detta är en svindyr operation och just HVB-konceptet är oerhört kostsamt med dess krav på bemanning, personaltäthet etc. Sedan får ju skolan dra ett tungt lass de med, eftersom de verkligen har krav på sig att göra alla elevers behov tillgodosedda...
Jag har vid ett par tillfällen nämnt att jag personligen hört Billström nämna siffran 40% av asylbudgeten på de 5% som ensamkommande ungdomar utgör. Om det duger som källa eller inte kan jag inte svara på.

Om jag inte missminner mig så tror jag att vi efter diskussioner korrigerade siffran ensamkommande till ca 8% av det totala antalet asylsökande, men jag hittar det inte just nu.
Citera
2012-08-08, 22:31
Medlem
BurkHanss avatar
Ensamkommande flykting"barn" integreras med jobb och tjejsällskap i Avesta!

Avesta blir allt mer fantastiskt. Förutom Borlänge är kommunen Dalarnas främsta somalieberikare och antalet platser för ensamkommande s.k. flyktingbarn ökar stadigt. De här pojkarna, eller som de korrekt nog benämns ibland - unga män - har förtur till det mesta jämfört Avestas stackars infödda ungdomar. I synnerhet jmf de eländen till pojkfoster som inte lyckades bli bortaborterade innan de såg dagens ljus på Avesta BB (numer nerlagt!). T ex får de unga skäggpojkarna egna lägenheter, för det mesta centralt i stan, och all möjlig hjälp att fixa sommarjobb och annat jobb.

I skenet av att hundratals ungdomar i Avesta blev utan möjlighet till en extra slant inför sina fortsatta gymnasiestudier kan vi glädjas åt att unge Aziz Raufi fått både projektarbete och ett helt "harem", närmare bestämt 5 unga tjejer som jobbarkompisar, för att informera femteklassare om FN:s barnkonvention. Två flugor i en smäll alltså, sommarjobb och en fantastiskt möjlighet att få svenska "kompisar" för den trånande ungtuppen.

http://avestatidning.com/nyheter/1.1761463-satter-barnen-i-fokus

Endast bild: http://avestatidning.com/image_processor/1.1761466.1344431596!/image/352695472.jpg_gen/derivatives/full/352695472.jpg?maxWidth=650

Citat:
– Först ska vi berätta om barnkonventionen och om barns rättigheter, sedan har vi gjort som ett rollspel. I det måste barnen själva tänka över vad som gäller i olika situationer och vilka konsekvenser beslut kan få, berättar Josefin Larsson.
Uppdraget från kommunen tar slut i höst men nya väntar.

Nya uppdrag väntar alltså, vi får hoppas "allah" andra avestaungdomar får en ny chans då, men troligen är inkvoteringen av pojkar i tjejgrupperna styrd i en politiskt korrekt riktning. Ingen infödd avestagrabb torde göra sig besvär när den sossestyrda kommunen ska glänsa över sin lyckade integration på bekostnad av den egna ungdomens välfärd!
Citera
2012-08-10, 00:33
Medlem
Öp redovisar idag att ensamkommande flyktingbarn får semesterresor till hemlandet bekostade av kommunen. Hur kan de anses ha flyktingskäl ifall de kan åka på semester till hemlandet inom ett år? Den månadspeng på nästan 4000kr som de får räcker tydligen inte till semesterresor.
Hur kan man anses ha flyktingskäl om man kan åka hem till landet på semester efter ett år?

Har alla ungdomar i världen rätt att flytta till Sverige, och få semesterresor till hemlandet bekostad av svenska skattemedel?

http://op.se/lanet/1.4978521-kommunen-overklagar-beslut-om-resebidrag-till-flykting
Citera
2012-08-10, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingridjuliana
Öp redovisar idag att ensamkommande flyktingbarn får semesterresor till hemlandet bekostade av kommunen. Hur kan de anses ha flyktingskäl ifall de kan åka på semester till hemlandet inom ett år? Den månadspeng på nästan 4000kr som de får räcker tydligen inte till semesterresor.
Hur kan man anses ha flyktingskäl om man kan åka hem till landet på semester efter ett år?

Har alla ungdomar i världen rätt att flytta till Sverige, och få semesterresor till hemlandet bekostad av svenska skattemedel?

http://op.se/lanet/1.4978521-kommunen-overklagar-beslut-om-resebidrag-till-flykting

4000kr i månaden som 16åring, och då får han boende och mat betalt...sjukt.
Citera
2012-08-10, 01:27
Medlem
ganglere2s avatar
Den nya adeln.
Citera
2012-08-10, 01:50
Moderator
Diagorass avatar
En sak som jag har funderat på är vad som hände med alla apatiska flyktingbarn som det var ett sånt stort drev i media kring för några år sen. Har flyktingbarnen blivit ensamma istället för apatiska numera eller vad är det frågan om?
Citera
2012-08-10, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingridjuliana

Nämen, vad kul att "flyktingen" får bidrag + gratis boende + betald semester.
Vad i helvete...
Citera
2012-08-10, 06:59
Medlem
Glöm inte gratis körkort som många kommuner erbjuder mörkhyade människor.
Citera
2012-08-10, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
En sak som jag har funderat på är vad som hände med alla apatiska flyktingbarn som det var ett sånt stort drev i media kring för några år sen. Har flyktingbarnen blivit ensamma istället för apatiska numera eller vad är det frågan om?

Tror det kom fram en ny framgångsrik behandlingg som kunde göra de "sjuka" barnen friska utan att få uppehållstillstånd, så nu är det som du säger ensamkommande "barn" som gäller, när barnet fått PuT så visar det sig att familjen faktiskt fanns där ute... säga vad man vill om djungel och sandnegrer men de är bra på att anpassa sig.
Citera
2012-08-10, 14:20
Moderator
Diagorass avatar
Något som stör mig så mycket gällande hela diskussionen om "ensamkommande" är det totala oviljan hos myndigheter och politiker att vilja kontrollera personernas ålder på ett medicinskt sätt. Jag håller med om att riktiga barn, dvs personer under 18 år ska ha förtur i asylsystemet. För att det ska funka måste ju systemet följas och missbruk avvärjas, men det verkar helt främmande av någon anledning. Det är så absurt
Citera
2012-08-11, 02:16
Medlem
MoLoKs avatar
Vilka regler lutar sig kommunen emot när de ger den ensamkommande 4000:- per månad + hyra + mat?

Sen betald semester på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in