Citat:
Ursprungligen postat av
Gregor.Silberstein
Jag tror på något sätt att "Ensamkommande flyktingbarn" är en medial konstruktion, en slags illusion som repeteras så mycket att folk sedan börjar tro på det. Plötsligt så rapporterar olika organisationer om alla "ensamkommande flyktingbarn" de tar emot, ungefär som när statsmakten tvärtemot fakta i högtalarna proklamerar att dricksvattnet är förgiftat så börjar plötsligt folk "insjukna" med alla möjliga besvär.
På tågstationerna står batikmorsorna med korgar med nallebjörnar och nya kläder till de små "ensamkommande barnen" som har gjort denna Golgata-vandring från Syrien och Afghanistan helt själva, utan föräldrar, genom taggtråd och vingliga gummibåtar. Jo, tjena.
En 30-årig man med keps, iPhone och skäggstubb är vad dessa påstådda ensamkommande flyktingbarn är.
Man är barn i Sverige tills man fyller 18 år. Ensamkommande är oftast 15-17 år gamla, enligt vad de själva uppger. En del av dem är faktiskt underåriga, andra inte. Några av dem är säkert 20-23 år och passerar som minderåriga, men en 30-åring behandlas som vuxen i asylprocessen från första början oavsett vad hen påstår om sin ålder. Men det finns till och med ensamkommande barn som är 2-3 år gamla. De små ensakommande barnen kommer till Sverige tillsammans med släkting eller en bekant.
Jag har inte sett batikmorsorna på tågstationerna på jakt efter just ensamkommande barn. På en tågstation kan inte ens en batikhäxa urskilja de ensamkommande barnen från andra asylsökande som kommer hit. Men det finns visst människor som vill ge leksaker, nallar osv till asylsökande barn som kommer hit med sina lika asylsökande föräldrar eller släktingar. Jag ser inget fel i det. Ditt inlägg är ganska korkad och tendentiös.