2012-08-22, 22:52
  #2377
Medlem
spoilers avatar
Kinkigt barn ser till att stanna här istf Italien.

"Utvisningshotade Nazir är kvar på sjukhuset i Halmstad. 17-åringen vägrade följa med Migrationsverkets personal i natt. Nu har myndigheterna två dagar på sig att få med pojken till Italien. Annars avgörs hans fall i Sverige."

http://hn.se/nyheter/varberg/1.1740310-afghanske-pojken-vagrade-aka-med-migrationsverket
Citera
2012-08-29, 14:03
  #2378
Medlem
spoilers avatar
"Tre så kallade "ensamkommande flyktingbarn" från Marocko har dömts för flera fickstölder i Uppsala under några dagar i juli. Närmare undersökningar visar att "barnen" i själva verket är äldre än vad de har utgivit sig för i samband med att de sökt asyl."

http://www.realisten.se/2012/08/29/ensamkommande-flyktingbarn-domda-for-fickstolder-i-uppsala/
Citera
2012-09-01, 13:48
  #2379
Moderator
-Info-s avatar
Det är verkligen märkligt att media i artikel efter artikel alltid lyckas hitta ensamkommande barn som ser ut att vara långt över 18 år gamla. Exempelvis han ser ut att vara i 30-40 års åldern:

http://avpixlat.info/2012/09/01/det-ar-skillnad-pa-18-och-18
http://www.malmo.se/download/18.d8bc6b31373089f7d9800086966/VM7_FINAL.pdf

Var är de söta små näpna barnen, som Orzion så ofta talar om?
Citera
2012-09-01, 15:59
  #2380
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Var är de söta små näpna barnen, som Orzion så ofta talar om?
Jag skulle anta att det inte är helt enkelt att intervjua t.ex. Sabina 3 år som flytt undan krig, hot och förföljelse i land X alldeles ensam.

Dessutom vore det nog svårt för ett så litet barn att berätta om allt för att inte säga väldigt skärande. De minsta barnen hamnar ju dessutom ofta hos familjer, och det bästa är nog oftast att försöka låta de små liven leva ett så normalt liv som möjligt. Men oavsett ålder så är vi skyldiga att hjälpa alla barn.

Ty alla barn förtjänar en trygg, säkert och stabil uppväxt. Det är därför arbetet med att hjälpa ensamkommande flyktingbarn som t.ex. Sabina 3 år är så viktigt, samt att stå upp för att vi bör fortsätta hjälpa barnen trots att en del helt vill utvisa Sabina 3 år till ett land där hon riskerar att dödas.
Citera
2012-09-01, 16:24
  #2381
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Jag skulle anta att det inte är helt enkelt att intervjua t.ex. Sabina 3 år som flytt undan krig, hot och förföljelse i land X alldeles ensam.

Dessutom vore det nog svårt för ett så litet barn att berätta om allt för att inte säga väldigt skärande. De minsta barnen hamnar ju dessutom ofta hos familjer, och det bästa är nog oftast att försöka låta de små liven leva ett så normalt liv som möjligt. Men oavsett ålder så är vi skyldiga att hjälpa alla barn.

Ty alla barn förtjänar en trygg, säkert och stabil uppväxt. Det är därför arbetet med att hjälpa ensamkommande flyktingbarn som t.ex. Sabina 3 år är så viktigt, samt att stå upp för att vi bör fortsätta hjälpa barnen trots att en del helt vill utvisa Sabina 3 år till ett land där hon riskerar att dödas.
"Sabina, 3 år"? Ha ha ha haha.... Du är rolig du! Hittar du EN treåring bland alla de tusentals som sitter här och diskuterar rakningsprodukter, så ska du få en PUSS!
Citera
2012-09-01, 16:45
  #2382
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
"Sabina, 3 år"? Ha ha ha haha.... Du är rolig du! Hittar du EN treåring bland alla de tusentals som sitter här och diskuterar rakningsprodukter, så ska du få en PUSS!
Statistik 2011, tabell längst ner på sidan. Av 2657 ensamkommande asylsökande så var 7,6% (eller 204 st) barn 12 år och yngre, och övriga 92,3% ungdomar 13-17 år. I Sverige placeras de flesta yngre barn hos släktingar eller i familjehem, till skillnad från exempelvis Finland där det finns en del boenden även för yngre barn. Jag har själv via mitt yrke besökt ett par sådana, och det är definitivt inte oproblematiskt.
Citera
2012-09-01, 16:54
  #2383
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Statistik 2011, tabell längst ner på sidan. Av 2657 ensamkommande asylsökande så var 7,6% (eller 204 st) barn 12 år och yngre, och övriga 92,3% ungdomar 13-17 år. I Sverige placeras de flesta yngre barn hos släktingar eller i familjehem, till skillnad från exempelvis Finland där det finns en del boenden även för yngre barn. Jag har själv via mitt yrke besökt ett par sådana, och det är definitivt inte oproblematiskt.
"Tolv år och yngre" är inte "tre"... Jag har mycket svårt att tänka mig att man skulle kunna få iväg en treåring från Somalia till Sverige. Hur skulle det rent praktiskt gå till, liksom?

Tio, elva och tolvåringar kan gå om det kniper, men en treåring kan ju fan inte gå på dass själv ffs!
Citera
2012-09-01, 16:59
  #2384
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
"Tolv år och yngre" är inte "tre"... Jag har mycket svårt att tänka mig att man skulle kunna få iväg en treåring från Somalia till Sverige. Hur skulle det rent praktiskt gå till, liksom?

Tio, elva och tolvåringar kan gå om det kniper, men en treåring kan ju fan inte gå på dass själv ffs!
59 st var 0-6 år. Jag har själv träffat ensamkommande i Finland som var 1-3 år gamla... Självklart har de inte rest själva, utan med släktingar/vänner/smugglare som sedan dumpat av dem på polisstationen eller hos socialtjänsten. Sen blir de boende på ett finskt boende för barn, med finsk personal, där de lär sig finska/svenska som språk, uppfostras självklart övervägande enligt finsk kultur - sen får de uppehållstillstånd efter ett antal år och då finns det släktingar eller tillkommande föräldrar som plötsligt ska ta hand om ett barn som inte alls har något gemensamt annat än hudfärg med sina somaliska välgörare. Som sagt, inte helt oproblematiskt.

Jag lider verkligen med den här gruppen barn, som verkligen är offer på asylmarknadens altare. Tur som sagt att det är en relativt marginell grupp, sett till hela populationen av ensamkommande.
Citera
2012-09-01, 17:01
  #2385
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
"Tolv år och yngre" är inte "tre"... Jag har mycket svårt att tänka mig att man skulle kunna få iväg en treåring från Somalia till Sverige. Hur skulle det rent praktiskt gå till, liksom?

Tio, elva och tolvåringar kan gå om det kniper, men en treåring kan ju fan inte gå på dass själv ffs!
Notera att 59 barn var 0-6 år varav 29 flickor och 30 pojkar det finns alltså i princip lika många Sabina 3 år som Ahmed 3 år, pojkar som flickor drabbas av krig, förföljelse och hot.
Citera
2012-09-01, 17:08
  #2386
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
"Tolv år och yngre" är inte "tre"... Jag har mycket svårt att tänka mig att man skulle kunna få iväg en treåring från Somalia till Sverige. Hur skulle det rent praktiskt gå till, liksom?

Tio, elva och tolvåringar kan gå om det kniper, men en treåring kan ju fan inte gå på dass själv ffs!

Betala en smugglare, köp 2 flybiljetter (1 till ungen och 1 till smugglaren) sätt ungen (med smugglaren som sällskap/barnvakt) på flyget till sverige, smugglaren kastar ev papper när man kommer fram och vips så har vi ett "ensamt flyktingbarn". Men detta är inte lika lönsamt som att skicka sina vuxna barn då det lilla barnet inte kan börja skicka hem pengar till familjen på många år.
Citera
2012-09-01, 17:09
  #2387
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
59 st var 0-6 år. Jag har själv träffat ensamkommande i Finland som var 1-3 år gamla... Självklart har de inte rest själva, utan med släktingar/vänner/smugglare som sedan dumpat av dem på polisstationen eller hos socialtjänsten. Sen blir de boende på ett finskt boende för barn, med finsk personal, där de lär sig finska/svenska som språk, uppfostras självklart övervägande enligt finsk kultur - sen får de uppehållstillstånd efter ett antal år och då finns det släktingar eller tillkommande föräldrar som plötsligt ska ta hand om ett barn som inte alls har något gemensamt annat än hudfärg med sina somaliska välgörare. Som sagt, inte helt oproblematiskt.

Jag lider verkligen med den här gruppen barn, som verkligen är offer på asylmarknadens altare. Tur som sagt att det är en relativt marginell grupp, sett till hela populationen av ensamkommande.

Då anser jag att när det väl framkommer varifrån dessa ungar har kommit en gång så ska de och deras uppdykande släktingar förpassas tillbaka till sitt hemland snarast möjligt. Detta oberoende av hur länge de har befunnit sig i något av våra vita länder.

Edit:

Jag tycker dessutom att flygbolagen ska göras skyldiga för vad de flyger hit. Får de böta för varje ensamkommande "barn", betala dryga böter för de passagerare som vid ankomsten inte kan uppvisa pass, visum och annat som krävs så vore de inte lika benägna att ta med dessa parasiter i planen. Jag vet att detta system används av en del länder i världen.
__________________
Senast redigerad av ganglere2 2012-09-01 kl. 17:12.
Citera
2012-09-01, 17:11
  #2388
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Notera att 59 barn var 0-6 år varav 29 flickor och 30 pojkar det finns alltså i princip lika många Sabina 3 år som Ahmed 3 år, pojkar som flickor drabbas av krig, förföljelse och hot.
De drabbas snarare av föräldrar som använder dem som verktyg/hävstång för att själva få uppehållstillstånd, och som skiter fullständigt i att barnen far illa i processen.

Sen ska vi återigen påminna om att denna grupp utgör 2,2% av alla ensamkommande i Sverige, och inte bör användas som varken median, medelvärde eller representanter för den stora gruppen ensamkommande. Det är naturligtvis ett mycket oärligt sätt att diskutera, vilket jag tror att de flesta förstår.

Jag påpekar det dock en extra gång, ifall någon skulle råka missa ditt återkommande missbruk av statistik och trollande i övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in