Citat:
Ursprungligen postat av
Valspurten-SD
Visa en källa på boende för unga ensamkommande flickor. Kan ge dig hur många exempel som helst på skäggprydda "barn".
10-åriga ensamkommande placeras alltså i familjehem? Ge mig en enda källa på det.
Släktingar?

Snacka om stolpträff. De är ju
ensamkommande.
Kolla på migrationsverkets hemsida. De som i vardagligt tal kallas för ensamkommande barn är minderåriga som saknar vårdnadshavare, dvs förälder, i Sverige. Sedan kan de förstås ha släktingar här som tar hand om dem under asylprocessen, men i och med att de saknar vårdnadshavare i Sverige definieras de som ensamkommande. Socialtjänsten ansvarar för de ensamkommandes boenden. De kan bo i familjehem, HVB-hem eller släktingarnas hem. Det finns ingen regel om att yngre barn ska placeras i familjehem men rent faktiskt är det så, eftersom en 10- åring är mer i behov av en hemliknande miljö än en 17-åring. Detta utesluter inte att även tonåringar kan placeras i familjehem om det finns familjehem att tillgå. Men eftersom det inte finns tillräckligt med familjer som vill ta emot ensamkommande så finns det nuförtiden ett antal HVB-hem som riktar sig mot de ensamkommande. Drygt 900 ensamkommande flickor kom till Sverige år 2014. Jag har ingen aning om de placerades i HVB-hem, i familjehem eller hos sina släktingar. Men jag har inte heller funnit någon info om att det finns HVB-hem som tar emot 10-åringar, de som jag kollat på Internet verkar ta emot ensamkommande i övre tonåren.