2011-02-08, 21:12
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theoone
Bostäder för unga finns, bara där ingen vill bo, titta på hela norrland, finns hur många möjligheter som helst. Vidare ska väl säkert dessa personer studera vidare sedan, vilket gör att de söker en skola med boplatsgaranti, något som de flesta större lärosäten erbjuder.

Du vill klandra flyktingar för bristen på bostäder för unga??

90 dagar är den genomsnittliga tiden, undra hur länge vissa ungdomar som bor på behandlingshem år där och vad kostar det? Varfrö sk det finnas, men inte såg här??

Nej, de större lärosäten har inte boplatsgaranti.

Varför ska etniska svenskar tvingas till norrland, där kan de väl likagärna invandrarna bo, då de ändå inte kommer att etablera sig i arbetslivet.

Vad spelar det för roll att de ensamkommande "flyktingbarnen" bara bor där 90 dagar, när de går vidare till livstidsförsörjning av de svenska skattebetalarna.
Citera
2011-02-08, 22:21
Medlem
Raouls avatar
Det ska kostas på "barnen":
Citat:
Kungsbacka: Byggstart för flyktingboende
Nu har bygget av Kungsbackas boende för ensamkommande flyktingbarn och -ungdomar inletts. I mars ska paviljongerna stå klara att husera sju ungdomar i det dygnetruntbemannade boendet vid sjukhuset.

På kullen intill sjukhuset stod förut en gammal läkarvilla. Den var först tänkt att användas som boende för ensamkommande flyktingbarn men visade sig vara i för dåligt skick.
http://www.kungsbacka.se/sitetemplates/KBInformationPage____81394.aspx

Det är en kringelikrokig historia med "barnens" ankomst till Kungsbacka. Under många år togs inga asylsökande emot i kommunen, för tre år sedan ändrade sig politikerna. "Barnen" som började anlända blev inte den stora succén som politikerna tänkt sig, under de två första åren kom det 11 stycken, tio stycken skickades "tillbaka" eftersom det inte handlade om barn. Alltså kom ett (1) barn under de två första åren. Med ett nytt ansvarigt kommunalråd, Ulrika Landergren (fp), tog kommunalpolitikerna nya tag, bl a var det som förslag att barnen skulle inkvarteras på ett äldreboende. De boende där gick dock samman och lyckades via en protestlista slippa berikning under samma tak.

I den vevan gick den ansvarige tjänstemannen ut och erkände att "det inte precis är barn det handlar om, de är ju bra mycket äldre än så..."

Någon kom alltså upp med att idén att dessa medelålders män, tillsammans med sin dygnet runt-uppvaktning, skulle inkvarteras i Läkarvillan i närheten av sjukhuset. Tydligen höll inte läkarvillan tillräckligt hög standard de långväga asyl-männen så beslut togs om att riva hela rasket för att uppföra ett nytt och mer ståndsmässigt boende.

Än så länge har jag inte sett vad kalaset har kostat hittills - och vad det beräknas kosta innan det är över. Däremot har jag sett att ansvarig politiker sagt den vanliga lögnen, "det kostar ingenting, Migrationsverket betalar"

Jag förväntar mig iaf att ett visst parti som valdes in i KF vid det senaste valet kommer att lyfta frågan om kostnaderna vad det lider. Det måste ha rasslat iväg många sköna miljoner hittills - och det innan asylbedragarna ens har anlänt.

Det är bara att tacka och ta emot för SD-representanterna, detta kan de hålla låda om i fyra år framöver i KF, fram till nästa val. Det är inte omöjligt att den särdeles etniskt homogena kommunen Kungsbacka kommer att berikas med sina första överfallsgruppvåldtäkter innan dess.
Citera
2011-02-09, 00:22
Medlem
Davvo84s avatar
Generellt så är det självklart att vi ska ge barn som är i behov av hjälp den hjälpen som dem behöver. Inget konstigt med det. En människa i behov av hjälp ska få den hjälpen han eller hon behöver.

Jag hade förstått resonemanget om Sverige nu var ett fattigt land, där var och varannan inte springer runt med nya iphones eller har tid att sitta och debattera på internet för att man är tvungen att jobba 15 timmar om dagen, eller svälter. Men Sverige är inte så fattigt, Sverige har inte så stora problem som ni utmålar. Och de problem som finns hade kunnat lösas med lite generösare fördelningspolitik.

Länken som kommenteras (http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article1378151/Flyktingbarn-paring-vaumlg.html); De ser inte ut som 15 eller 16 år för att de arbetar på boendet. Det framgår tydligt om man är observant.
Citera
2011-02-09, 00:30
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davvo84
Generellt så är det självklart att vi ska ge barn som är i behov av hjälp den hjälpen som dem behöver. Inget konstigt med det. En människa i behov av hjälp ska få den hjälpen han eller hon behöver.

Jag hade förstått resonemanget om Sverige nu var ett fattigt land, där var och varannan inte springer runt med nya iphones eller har tid att sitta och debattera på internet för att man är tvungen att jobba 15 timmar om dagen, eller svälter. Men Sverige är inte så fattigt, Sverige har inte så stora problem som ni utmålar. Och de problem som finns hade kunnat lösas med lite generösare fördelningspolitik.

Länken som kommenteras (http://www.kristianstadsbladet.se/kr...ng-vaumlg.html); De ser inte ut som 15 eller 16 år för att de arbetar på boendet. Det framgår tydligt om man är observant.
Om du varit observant och läst tråden så hade du upptäckt att detta redan är fastslaget...

Jag håller för övrigt med om ditt första stycke. Därför är det viktigt att vi kan klargöra vilka som är barn och vilka som behöver hjälp, genom medicinska ålderstester och ordentliga asylutredningar. I nuläget så är det många av de ensamkommande som varken är barn eller i behov av hjälp, och som fullt medvetet försöker dra nytta av våra generösa och något naiva asyltillämpningar genom att slänga identitetshandlingar, ljuga om ålder, bakgrund och asylskäl.

När det gäller fördelandet av resurser så tror jag säkert att även du läst om nedskärningar inom vården, inom skolan, fritis och dagis med gigantiska barngrupper, vägnät i förfall, en åldringsvård som knappast är värd namnet... osv osv. Naturligtvis skulle inte en hårdare asyllagstiftning lösa alla problem, men de pengar som skulle sparas in kanske kunde laga någon av läckorna.
Citera
2011-02-09, 09:46
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) har kommit med en informationssajt angående mottagandet av ensamkommande. Har inte hunnit kika igenom den mer än som hastigast, men det jag sett verkar ge en bra och övergripande bild av hur det ser ut. Säkert saknas det bitar, och hittar man sådana områden så hoppas jag att var och en ger förslag till förbättringar.http://ensamkommandebarn.skl.se/web/EnsamkommandeBarn.aspxTycker i alla fall att det verkar vara ovanligt osentimentalt skrivet.
Citera
2011-02-09, 10:04
Medlem
Raouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davvo84
Det du skriver ovan tror jag de allra flesta kan hålla med om, men tyvärr handlar inte diskussionen längre om de här "goda intentionerna". Hela systemet är genomkorrumperat, så till den milda grad att t o m det lilla, lilla fåtar som faktiskt ska tas emot för att de faktiskt är barn och är i behov av hjälp hamnar i kläm.

På makronivå vågar ingen ansvarig politiker eller tjänsteman att säga ifrån, att regler ska följas, att de som motarbetar hamnar i fängelse etc. Om reglerna och lagarna ska ändras så har vi demokratiska forum för detta, det är inget som enskilda tjänstemän på Migrationsverket ska ägna sig åt. Det är direkt tjänstefel.

Det svenska asyl- och migrationssystemet är idag en lekplats för bedragare, människosmugglare och andra fifflare. Det är ett faktum. Ska någonting göras åt detta? Eller ska vi gå vidare med att låtsas som ingenting? Retoriken kommer att bli allt mer extrem ju längre bedragarna får hållas. De riktiga barnen kommer att hamna än mer i kläm. Jag tror redan nu att de är stigmatiserade för livet, ordet flyktingbarn håller på att cementeras ner i folkprosan som lika med bedragare (ungefär). Ju längre vi väntar på att åtgärder ska genomföras och efterlevas, desto hårdare kommer pendeln att svänga tillbaka åt andra hållet.

Hur svårt är det att ha ett regelsystem och efterleva detta? Egentligen? Idag verkar det vara jättesvårt, för att inte säga helt omöjligt, men det beror främst på att de som jobbar inom Migrationsverket inte har som mål att efterleva regelverket utan att uppfinna undantag.

Hur gör Norge?
Hur gör Danmark?
Hur gör Finland?
Varför inte titta på våra grannländer och se hur de börjar få bukt med bedrägerierna?
Citera
2011-02-09, 10:45
Medlem
Severstals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) har kommit med en informationssajt angående mottagandet av ensamkommande.

På sidan http://ensamkommandebarn.skl.se/web/aldersbedomningar.aspx finner man också den information du tidigare nämnde rörande åldersbedömning.

För mig, som dock inte har någon djupare inblick eller kunskap i ämnet, förefaller det inte vara någon förändring mot tidigare hantering? Åldersbedömningen skall göras av MIG:s handläggare vid prövningen och en medicinsk bedömning är frivillig för den asylsökande.

En sökande som medvetet ljuger om sin ålder kommer således neka medicinsk utredning och om det inte är uppenbart (högt beviskrav) att denne är över 18 kommer handläggaren troligtvis finna de som sannolikt att den sökande är under 18. Detta enligt MIG:s "lean production" modell där utredning och beslut skall göras snabbt och vid osäkerhet till den asylsökandes fördel.

Min slutats blir därmed att ingen förändring har eller kommer att ske vilket också överensstämmer med justitieministerns ovetskap (ointresse?) i ämnet.
Citera
2011-02-09, 12:56
Medlem
Davvo84s avatar
Citat:
Om du varit observant och läst tråden så hade du upptäckt att detta redan är fastslaget...
Bra.

Citat:
Jag håller för övrigt med om ditt första stycke. Därför är det viktigt att vi kan klargöra vilka som är barn och vilka som behöver hjälp, genom medicinska ålderstester och ordentliga asylutredningar. I nuläget så är det många av de ensamkommande som varken är barn eller i behov av hjälp, och som fullt medvetet försöker dra nytta av våra generösa och något naiva asyltillämpningar genom att slänga identitetshandlingar, ljuga om ålder, bakgrund och asylskäl.

När det gäller fördelandet av resurser så tror jag säkert att även du läst om nedskärningar inom vården, inom skolan, fritis och dagis med gigantiska barngrupper, vägnät i förfall, en åldringsvård som knappast är värd namnet... osv osv. Naturligtvis skulle inte en hårdare asyllagstiftning lösa alla problem, men de pengar som skulle sparas in kanske kunde laga någon av läckorna.

Jo jag har läst om alla nedskärningar inom vården, skolan och inom infrastrukturen. Jag har precis som de allra flesta också sett det irl så att säga. Det är våran statsapparats fel, våra myndigheters fel och till sist även vårat eget fel. Att skylla på ensamkommande barn och säga att dem mjölkar vårat system blir dock lite väl förenklat. För att förbättra och modernisera Sverige behövs pengar och dem som ska ge dem pengarna är inte så villiga att göra så för de ser inte deras (skattebetalarna) egen vinst i de satsningarna.

Som du antagligen vet så lever vi i ett 2/3 samhälle, där de allra flesta har tillräckligt med resurser och lite till. Folk tar lån på sina hus för att bygga om sina kök, köpa nya bilar eller kanske ha råd med ett hemmabiorum. De måste lägga mer och mer av sina löner på avbetalningar och känner väl att det är onödigt att betala skatt för något som inte kan komma dem till nytta. Det är dem våra politiker lyssnar på nu, det är dem som gör att det inte finns tillräckligt med pengar i skolan etc.

Oavsett vilken grupp av människor man undersöker kommer man hitta brister och osanningar. Du har säkert rätt i att det finns de som "fuskar" inom gruppen ensamkommande. Frågan är om det är dem som mjölkar systemet.
Citera
2011-02-09, 13:14
Medlem
Davvo84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul
Det du skriver ovan tror jag de allra flesta kan hålla med om, men tyvärr handlar inte diskussionen längre om de här "goda intentionerna". Hela systemet är genomkorrumperat, så till den milda grad att t o m det lilla, lilla fåtar som faktiskt ska tas emot för att de faktiskt är barn och är i behov av hjälp hamnar i kläm.

På makronivå vågar ingen ansvarig politiker eller tjänsteman att säga ifrån, att regler ska följas, att de som motarbetar hamnar i fängelse etc. Om reglerna och lagarna ska ändras så har vi demokratiska forum för detta, det är inget som enskilda tjänstemän på Migrationsverket ska ägna sig åt. Det är direkt tjänstefel.

Det svenska asyl- och migrationssystemet är idag en lekplats för bedragare, människosmugglare och andra fifflare. Det är ett faktum. Ska någonting göras åt detta? Eller ska vi gå vidare med att låtsas som ingenting? Retoriken kommer att bli allt mer extrem ju längre bedragarna får hållas. De riktiga barnen kommer att hamna än mer i kläm. Jag tror redan nu att de är stigmatiserade för livet, ordet flyktingbarn håller på att cementeras ner i folkprosan som lika med bedragare (ungefär). Ju längre vi väntar på att åtgärder ska genomföras och efterlevas, desto hårdare kommer pendeln att svänga tillbaka åt andra hållet.

Hur svårt är det att ha ett regelsystem och efterleva detta...........?
Hur gör Norge?
Hur gör Danmark?
Hur gör Finland?
Varför inte titta på våra grannländer och se hur de börjar få bukt med bedrägerierna?

Det finns delar inom våran immigrationspolitik som jag är skeptisk inställd till. Bland annat är jag skeptisk till den gigantiska anhöriginvandring från Somalia som pågår just nu.

Precis som du tycker, tycker jag också att det är illa när barn i behov av hjälp utnyttjas av människosmugglare eller kommer i kläm pga av våra myndigheter. Men att strama åt så att de som behöver hjälp får ännu svårare att få hjälp tror jag inte är en bra lösning. Jag tror att mycket av den hets mot hur myndigheterna fungerar i den här frågan inte handlar om barnens bästa utan om främlingsfientlighet, tror inte du det?

Min personliga tro är att Sverige ligger mer i framkant och är mer progressivt än våra grannländer. Jag har inte mycket för Dansk politik. Norge är Sveriges lillebror och vi ser bara upp till dem för att dem har pengar, inget annat. Finland skiljer sig från Sverige på många sätt och jag tror inte att finsk politik är en föregångare förutom möjligtvis i små sakfrågor.
Citera
2011-02-13, 13:43
Bannlyst
150 miljoner satsas på äldrevården - 3 miljarder på 3000 flyktingbarn

http://svt.se/2.22620/1.2321875/miljard_satsas_pa_aldrevardspersonal

I år satsas 150 miljoner kronor, nästa år 250 miljoner kronor och år 2013 och 2014 ytterligare 300 miljoner kronor om året, enligt det beslut regeringen fattar i morgon.

Och med "ensamma flyktingbarn" har man spräckt budgeten

http://www.dn.se/nyheter/sverige/flyktingbarn-spracker-migrationsverkets-budget

Det var i oktober som Migrationsverket lämnade sin prognos om 3.335 miljoner kronor för ersättningar och bostadskostnader. Men kostnadsutvecklingen för ensamkommande barns boende har ökat i en betydligt större omfattning än vad verket förutsåg” skriver generaldirektören Dan Eliasson till justitiedepartementet.

Är det här priset asylvänstern vill betala för våra äldre?

3000 "flyktingbarn" kostar ca miljonen per år med överbemannad personal

För de 150 miljoner som satsas i år på äldre, hur många är det där? Tiotusentals?

Asylvänstern, har ni ingen skam i kroppen när ni sedan SD kom in i riksdagen kör på med "vi och dom" "vi och dom" "vi och dom"?

Det är ju ni som skapar vi och dom! Ni pissar ju på våra äldre? Var är invandrarna som ska byta blöja på dig när du blir äldre?

Ser du fram emot att bli bortglömd på toa i flera timmar?

Min moster dog för en tid sedan, lyckligtvist var hon frisk och kry ända in till döden och slapp bli bortglömd nån stans!

Det är detta SD's reklam handlar om! PRIORITERINGAR!

Det är ni svenskhatare som ställer grupper mot varandra! Kan ni med gott samvete ställa er egen mamma mot ett "flyktingbarn"?
Citera
2011-02-13, 13:47
Bannlyst
Landet är statens egendom. Hur mår du?
Citera
2011-02-13, 13:51
Medlem
Du kanske missade att man ska satsa 1 miljard på utbildning inom äldrevården?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in