2011-10-09, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Fast jag anser att Finland inte följer barnkonventionen om de gör som du beskriver, det är knappast förenligt med dess intentioner att säga t.ex. "kom här lilla Maja nu har vi staten bestämt att du ska göra följande tester du har rätt att vägra men om du vägrar kommer vi bestämma att du inte längre är ett barn och avskaffa dina rättigheter".

Det handlar självklart inte om "lilla Maja" eller om bebisar.

Tester utförs endast på de där man har goda skäl att anta att de ljuger om sin ålder. Det kan röra sig om de som vid okulär besiktning är uppenbart för gamla. Du har säkert sett de bilder som MoLok postat, alla de här männen som utgett sig för att vara barn, och fått PUT som om de vore barn, skulle givetvis ha testats. Det bryter inte mot någon barnkonvention.
Citera
2011-10-09, 11:45
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Fast jag skrev aldrig att jag funderat klart, jag skrev endast att det var en komplicerade fråga och för att belysa det hänvisade jag till en rad lagar och regler som är relevanta i sammanhanget. Du måste ju dock inse att det du föreslår ovan klart går emot barnkonventionens intentioner? Du kan inte bara säga "gör detta test nu annars bestämmer vi att du inte är ett barn längre".
Så du fortsätter att hålla fast vid att det är viktigare att vuxna får låtsas vara barn, än att barn som bevisligen är barn får vara barn? Barnkonventionens intentioner (om den nu var levande och hade några egna) handlar om att värna barns rättigheter, inte om vuxna som låtsas vara barn. Det gör att det är viktigt att fastslå vilka som är barn, och vilka som inte är det. Är det verkligen så svårt att erkänna?

Citat:
Säger någon att denna är under 18 borde det rimligtvis också skapa en presumtion för att så är fallet eftersom att det är allt du har att gå på. Om detta sedan är direkt orimligt (får en domare avgöra) kan vi tills vidare istället anta att personen är över 18. Du kan dock i ett senare skede hitta bevis för att personen är antingen under eller över 18 år.
Nej, det bör inte "rimligtvis skapa en presumtion". Det är ju det som är problemet som du i din rosafluffiga drömvärld verkar ha obegripligt svårt att förstå. Problemet är att det är MÄNGDER med vuxna människor som utnyttjar faktumet att vi är flata i Sverige och inte vågar ifrågasätta deras ålder. Testerna i Norge, Danmark och Finland ger entydiga BEVIS som stärker det som jag och alla andra som jobbar i den här branschen redan vet.

Och återigen, vem ska avgöra vad som är "direkt orimligt", vilken domare ska avgöra det enligt nuvarande lagstiftning? Ska denne domare träffa alla 2500 ensamkommande asylsökande ungdomar? Hur ska man "hitta bevis" om personen i fråga inte har några papper som styrker identiteten och vägrar samarbeta? Vilka "man" är det som ska göra detta? Hur gör man under tiden med dessa personer, ska de bo med barnen? Hur stor andel tror du att det är som skulle hamna i denna kategori?

Citat:
Om bevis finns som bevisar bortom rimliga tvivel att personen är över 18 får det fastställas att så är fallet. Tills detta inträffat bör dock personen i fråga rimligtvis ha alla de rättigheter som barnkonventionen föreskriver att barn ska ha. Att du vill ignorera vår grundlag med hänvisning till att det vore politiskt passande ser jag endast som skrämmande men det lär vara överflödigt att förklara på alla de sätt som det tänkesättet är fundamentalt felaktigt.
Allvarligt talat, du är så jävla värdelös att jag inte tänker lägga en sekund till på dig.
Citera
2011-10-09, 12:01
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Det handlar självklart inte om "lilla Maja" eller om bebisar.

Tester utförs endast på de där man har goda skäl att anta att de ljuger om sin ålder. Det kan röra sig om de som vid okulär besiktning är uppenbart för gamla. Du har säkert sett de bilder som MoLok postat, alla de här männen som utgett sig för att vara barn, och fått PUT som om de vore barn, skulle givetvis ha testats. Det bryter inte mot någon barnkonvention.
Självklart är det så, och det vet demagogen Orzion också. Man gör som i Norge, plockar ut de personer som man på goda grunder kan anta är 18 år eller äldre och gör en enkel handleds- och tandröntgen på dem, som man sedan analyserar. Kan den asylsökande via någon form av papper bevisa att man är under 18 år så behövs naturligtvis ingen prövning heller.

Det handlar inte om att sticka upp en probe i lilla Majas åttaåriga slida för att ta en biopsi på livmoderhalsen, som Orzion nog helst skulle vilja.

Överhuvud taget så existerar ju knappt "lilla Maja" bland de ensamkommande ungdomarna. Det rör sig om 95% mellan 14 och 17 år, enligt deras egna uppgifter. Av dessa är 80% av manligt kön. Att "lilla Maja" sen skulle ålderstestas är ju så befängt att man baxnar.

Men Orzion vill trots alla bevis och alla argument som finns fortsätta att utsätta de riktiga barnen och ungdomarna för exponering av åldersbedragare.

Orzion tycker inte att det gör något när "lilla Maja" 14 år utnyttjas sexuellt av Abdahlla 25 år som låtsas vara 15 år.

Orzion tycker inte att det gör något att 40% av budgeten för hela asylmottagandet i Sverige spenderas på de 5% som uppger sig vara ensamkommande asylsökande barn, trots att tester i Norge visar att ungefär hälften av dem egentligen är myndiga.

Orzion tycker att det är så viktigt att Mufasa 22 år får fortsätta låtsas vara barn på ett kommunalt boende i Enskede, att det inte gör något att Miriam 15 år fastnar på ett transitboende i tre månader.

Orzion tycker inte att det gör något att Migrationsverkets barnutredare istället för att snabbt behandla barnärenden lägger massor av tid och energi på att utreda 20-åriga Hussein.

Orzion tycker att det är helt i sin rätt att vuxna män som låtsas vara barn, blir de som dikterar villkoren och de oskrivna reglerna på kommunala boenden för ensamkommande barn.

Orzion tycker att det är helt i sin ordning att de riktiga barnens integritet kränks av att de ska tvingas bo med bedragare och lögnare.

Helt frankt, Orzion skiter fullständigt i barnen i sin jakt på sitt utopiska paradis med öppna gränser och sin naiva syn på vad folk kan ljuga om för att få en plats i Sverige.
Citera
2011-10-09, 12:03
Medlem
PrivateBusinesss avatar
I seks uker i sommer er tannlegenes alderssjekk av unge asylsøkere innstilt. Tester har tidligere vist at ni av ti er eldre enn de sier.

For å møte den rekordstore økningen på 438 prosent flere enslige mindreårige asylsøkere fra Afghanistan, besluttet Regjeringen ved begynnelsen av fellesferien at aldersvurderingen skulle bestå av mer medisinske undersøkelser, og mindre skjønn.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3201881.ece
Citera
2011-10-09, 12:29
Avslutad
Citat:
Fast jag skrev aldrig att jag funderat klart, jag skrev endast att det var en komplicerade fråga och för att belysa det hänvisade jag till en rad lagar och regler som är relevanta i sammanhanget. Du måste ju dock inse att det du föreslår ovan klart går emot barnkonventionens intentioner? Du kan inte bara säga "gör detta test nu annars bestämmer vi att du inte är ett barn längre".

Säger någon att denna är under 18 borde det rimligtvis också skapa en presumtion för att så är fallet eftersom att det är allt du har att gå på. Om detta sedan är direkt orimligt (får en domare avgöra) kan vi tills vidare istället anta att personen är över 18. Du kan dock i ett senare skede hitta bevis för att personen är antingen under eller över 18 år.

Om bevis finns som bevisar bortom rimliga tvivel att personen är över 18 får det fastställas att så är fallet. Tills detta inträffat bör dock personen i fråga rimligtvis ha alla de rättigheter som barnkonventionen föreskriver att barn ska ha. Att du vill ignorera vår grundlag med hänvisning till att det vore politiskt passande ser jag endast som skrämmande men det lär vara överflödigt att förklara på alla de sätt som det tänkesättet är fundamentalt felaktigt.
Du säger alltså att en person skall ha "rättigheter som barnkonventionen föreskriver", inte p g a att personen de facto utan endast för att personen säger att h*n är ett barn.

Det förstår förhoppningsvis att det fortfarande inte är ett argument mot ålderstester. Det är nämligen för att pröva sanningshalten i personens påstående som tester är ett verktyg. Vi är s a s tillbaka på ruta ett, efter mycket funderande...
Citera
2011-10-09, 12:40
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Du säger alltså att en person skall ha "rättigheter som barnkonventionen föreskriver", inte p g a att personen de facto utan endast för att personen säger att h*n är ett barn.

Det förstår förhoppningsvis att det fortfarande inte är ett argument mot ålderstester. Det är nämligen för att pröva sanningshalten i personens påstående som tester är ett verktyg. Vi är s a s tillbaka på ruta ett, efter mycket funderande...
Jag har endast sagt att om ålderstester ska genomföras måste det ske i enighet med barnkonventionen, den svenska grundlagen och människors grundläggande naturliga mänskliga rättigheter.
Citera
2011-10-09, 13:28
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Jag har endast sagt att om ålderstester ska genomföras måste det ske i enighet med barnkonventionen, den svenska grundlagen och människors grundläggande naturliga mänskliga rättigheter.

Och en enkel handles/tand-röntgen bryter inte mot dessa det minsta imo. Dom är inte det minsta "invasive" (jaja, kommer inte på svenska ordet)
Citera
2011-10-09, 13:34
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Och en enkel handles/tand-röntgen bryter inte mot dessa det minsta imo. Dom är inte det minsta "invasive" (jaja, kommer inte på svenska ordet)
Enligt Kaiser Chief håller ju dock migrationsdomstolen med mig om min bedömning av rättsläget i att RF 2:6 förbjuder tvångsmässiga tester.
Citera
2011-10-09, 13:52
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Enligt Kaiser Chief håller ju dock migrationsdomstolen med mig om min bedömning av rättsläget i att RF 2:6 förbjuder tvångsmässiga tester.

Nja, Ibland har dom gjort den bedömmningen, vilket visar att dom inte har nån aning om vad dom pysslar med.
Citera
2011-10-09, 14:06
Medlem
Citat:

Det är då bara att följa Finlands lagstiftning som är utformad för att överensstämma med barnkonventionen.
Den som vägrar betraktas som myndig, och får söka asyl på samma villkor som andra vuxna asylsökande.

Det är ingen "omvänd bevisbörda" som gäller när man kommer till ett främmande land.
Den som kommer hit och påstår att han eller hon inte har några som helst ID-handlingar, får helt enkelt vara så vänlig att genomgå en ålderstest när den uppgivna åldern med stor sannolikhet är en ren lögn. Alternativt vägra, och då betraktas som över 18 år.
Citera
2011-10-09, 19:33
Medlem
MoLoKs avatar
Jag har i flera år sagt att det bara är en tidsfråga tills regeringen tvingas ta itu med ensamkommandelurendrejeriet.

Nu verkar den stunden komma.

Vilket bara för gott med sig. De riktiga barnen får umgås med barn och inte med 25-åriga vuxna män. De slipper bli slagna, utsättas för sexuella övergrepp och får dessutom mer resurser till sitt förfogande. BUP-psykologen slipper spela charader med 27-åriga Hassan.

Detta tycker jag är bra!

Detta tycker Orzion är tråkigt!

Orzion vill att små pojkar och små flickor ska bo i samma hus som 25-åriga rökande och drickande män! Vi vet inte varför Orzion tycker detta men kanske är det något i hans bakgrund som får honom att gilla när små barn utsätts för övergrepp. Jag tror att Orzion och Göran Lindberg använder sig av ordet "barnkonventionen" ungefär lika ofta...

Det är kanske lite hårt men jag kan inte komma på varför Orzion med näbbar och klor skulle försvara rådande system annars?

Det enda andra jag kan komma på är att Orzion är väldigt simpel och endimensionell i sitt frihets och libertarian-tänk. Dvs han ser aldrig rättigheter och friheter som något som påverkar mer än en individ.

Hassan 27 år har rätt att vara barn om han säger att han är ett barn! Att Hassan sen smyger in på tå till lilla Aisha 11 år på natten och berättar att reglerna säger att hon måste smaka på honom... det hör liksom inte ihop med barnet Hassans mänskliga rättigheter. Hassan har rätt att vara där! Inuti Aisha! Det kallas frihet! Alla människor har rätt att vara fria så Hassan har rätt att vara i Aishas säng!

Orzion förstår inte att en persons friheter och rättigheter upphör att vara absoluta när en annan människa blandas in.

Orzion pratar om en fråga han inte vet något om och använder sig av meningslösa signalfraser för att verka seriös och insatt. Det går inte att närma sig ett problem eller en frågeställning från bara ett håll och det är därför Orzion misslyckas så fatalt i den här tråden. Det är också därför ingen eller väldigt få kommer att säga: "Jag håller mer Orzion i denna fråga!"

Mer sansade och intelligenta människor skulle naturligtvis börja fundera på om de verkligen har rätt, eftersom ingen håller med dem. Vi får väl se vad som händer i den här tråden.
Citera
2011-10-09, 19:47
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Jag har i flera år sagt att det bara är en tidsfråga tills regeringen tvingas ta itu med ensamkommandelurendrejeriet.

Nu verkar den stunden komma.

Vilket bara för gott med sig. De riktiga barnen får umgås med barn och inte med 25-åriga vuxna män. De slipper bli slagna, utsättas för sexuella övergrepp och får dessutom mer resurser till sitt förfogande. BUP-psykologen slipper spela charader med 27-åriga Hassan.

Detta tycker jag är bra!

Detta tycker Orzion är tråkigt!

Orzion vill att små pojkar och små flickor ska bo i samma hus som 25-åriga rökande och drickande män! Vi vet inte varför Orzion tycker detta men kanske är det något i hans bakgrund som får honom att gilla när små barn utsätts för övergrepp. Jag tror att Orzion och Göran Lindberg använder sig av ordet "barnkonventionen" ungefär lika ofta...

Det är kanske lite hårt men jag kan inte komma på varför Orzion med näbbar och klor skulle försvara rådande system annars?

Det enda andra jag kan komma på är att Orzion är väldigt simpel och endimensionell i sitt frihets och libertarian-tänk. Dvs han ser aldrig rättigheter och friheter som något som påverkar mer än en individ.

Hassan 27 år har rätt att vara barn om han säger att han är ett barn! Att Hassan sen smyger in på tå till lilla Aisha 11 år på natten och berättar att reglerna säger att hon måste smaka på honom... det hör liksom inte ihop med barnet Hassans mänskliga rättigheter. Hassan har rätt att vara där! Inuti Aisha! Det kallas frihet! Alla människor har rätt att vara fria så Hassan har rätt att vara i Aishas säng!

Orzion förstår inte att en persons friheter och rättigheter upphör att vara absoluta när en annan människa blandas in.

Orzion pratar om en fråga han inte vet något om och använder sig av meningslösa signalfraser för att verka seriös och insatt. Det går inte att närma sig ett problem eller en frågeställning från bara ett håll och det är därför Orzion misslyckas så fatalt i den här tråden. Det är också därför ingen eller väldigt få kommer att säga: "Jag håller mer Orzion i denna fråga!"

Mer sansade och intelligenta människor skulle naturligtvis börja fundera på om de verkligen har rätt, eftersom ingen håller med dem. Vi får väl se vad som händer i den här tråden.
Än så länge har Sverigedemokraterna varit de enda som förespråkat ålderstester du får det att låta som något självklart. Före de senaste valet var 100% av riksdagen emot ålderstester och om vi kopplar folks röster till partiers åsikter får vi fram att cirka 97% av svenska folket också var emot det. I nuvarande riksdag fram tills för någon vecka sedan var ca 95% av riksdagen och därmed också ca 95% av svenska folket (om vi kopplar folks åsikter till vad partiet de röstar på tycker) emot ålderstester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in