2011-10-09, 00:59
  #1681
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Kanske det sämsta svaret i Flashbacks historia...

Vi pratar om att åldersbestämma unga ensamma flyktingar för att bland annat säkerhetställa så inte 30 åriga män hamnar på samma boende som 11-åriga flickor...

Din dumma jävel. Läs på om Manchester och ensamkommande. Kom tillbaka när du fattat vad det här handlar om.

Det handlar om vuxna män som tar barnens pengar och platser samt om barnsexhandel.

Låt oss titta på dina artiklar:

1. Ett barn är varje människa under 18 år.

^^ Vem bestämmer åldern? Ska en omyndig person ha ansvar för sin ålder? Denna artikel talar till vår sidas fördel och krossar din sidas.

2. Alla barn har samma rättigheter och lika värde. Ingen får diskrimineras.

^^ Se artikel ett.

3. Barnets bästa ska komma i främsta rummet vid alla beslut som rör barn.

^^ Se artikel ett

4. Staten ska vidta alla lämpliga åtgärder för att genomföra konventionen. ---

^^ Artikeln säger ju att åldertester är absolut nödvändiga.

VET du ens vad du postar?

5. Barnets föräldrar eller annan vårdnadshavare har huvudansvaret för barnets uppfostran och utveckling och ska vägleda barnet då han/hon utövar sina rättigheter.

^^ Varför struntar du i den här? Vet du att en minoritet av kommunerna i Sverige har rutiner för hur eftersökning av föräldrarna till barnen ska gå till? Om en blond flicka ramlar in på MGV så eftersöks hennes föräldrar av interpol. Om en svarthårig gör samma sak så tar vi det barnet och säger att vi vinner ekonomiskt på det.

Grattis Orzion - du har just outat dig själv som värsta rasisten som bara tycker att vita barn har rätt till sina föräldrar. Alla svarta barn mår bättre att uppfostras av svenska medborgare. Så tycker du. Grattis.

LÅT OSS KOLLA IN ARTIKEL 7!

7. Varje barn har rätt till ett namn och en nationalitet. Barnet har rätt, så långt det är möjligt, att få veta vilka föräldrarna är och bli omvårdat av dem.

^^Ännu en jävla artikel som pulveriserar dina jävla patetiska rasistförsök att sno barn från tredje världen. Jag skrev att en minoritet av kommunerna ens har rutiner för eftersökning. Det borde betyda att ca 1500 barn varje år förnedras av svenska staten eftersom vi skiter i att leta efter deras föräldrar. Varje kommun, varje boende, som låter barnen ringa hem men struntar i att informera MGV om det bryter mot denna artikel.

---

Orkar inte gå igenom fler men fan Orzion. Du är ute på jävligt tunn is. Du gillar barnsexhandel och människohandel verkar det som. Varför vill du att denna handel med barn ska fortsätta? Varför vill du att vuxna män ska behandlas som barn bara för att deras hud inte är vit?

Varför är du rasist?
Nu diskuterade vi de så kallade ålderstesterna andra artiklar kan självklart vara relevanta om vi behandlar andra ämnen, men jag ser inte hur t.ex. barns rätt till en familj är relevant när det gäller tester av ett barns ålder, vill du vara så vänligt att förklara hur du resonerat?
Citera
2011-10-09, 01:01
  #1682
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Nu diskuterade vi de så kallade ålderstesterna andra artiklar kan självklart vara relevanta om vi behandlar andra ämnen, men jag ser inte hur t.ex. barns rätt till en familj är relevant när det gäller tester av ett barns ålder, vill du vara så vänligt att förklara hur du resonerat?

Vem avgör någons ålder?

Varför ska svarta vuxna män behandlas som barn i Sverige?

Är du rasist?
Citera
2011-10-09, 01:02
  #1683
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Fast barnkonventionen gäller ju bara om det faktiskt handlar om barn, dvs personer under 18år, inte 25åringar som påstår sig vara under 18, ytterligare en anledning att säkerställa att personen verkligen är ett "barn".
Jag skulle säga att om någon säger sig vara barn och det inte är uppenbart att annat är fallet bör det antas att personen i fråga också är barn tills annat bevisats.
Citera
2011-10-09, 01:05
  #1684
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Jag skulle säga att om någon säger sig vara barn och det inte är uppenbart att annat är fallet bör det antas att personen i fråga också är barn tills annat bevisats.

Hur bevisar du att en 25-åring inte är 17 år då?

Sluta behandla oss i tråden som barn. Du borde fan åka på en KFK eftersom du bara skriver meningslöst skit. Ingen substans i något.
Citera
2011-10-09, 01:08
  #1685
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Hur bevisar du att en 25-åring inte är 17 år då?

Sluta behandla oss i tråden som barn. Du borde fan åka på en KFK eftersom du bara skriver meningslöst skit. Ingen substans i något.
Det är det som vi diskuterar kom in i matchen och börja lev i verkligheten det är ju detta som hela diskussionen handlar om. Det handlar om ensamkommande flyktingbarn oavsett om de är pojkar eller flickor 1 år, 3 år, 5 år, 7 år eller 16 år är de barn och har därmed rättigheter. Alla ensamkommande flyktingbarn/ensamkommande flyktingbebisar skyddas av barnkovnentionen precis som alla andra barn och bebisar gör.
__________________
Senast redigerad av Orzion 2011-10-09 kl. 01:10.
Citera
2011-10-09, 01:56
  #1686
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
LÅT OSS KOLLA IN ARTIKEL 7!

7. Varje barn har rätt till ett namn och en nationalitet. Barnet har rätt, så långt det är möjligt, att få veta vilka föräldrarna är och bli omvårdat av dem.

^^Ännu en jävla artikel som pulveriserar dina jävla patetiska rasistförsök att sno barn från tredje världen. Jag skrev att en minoritet av kommunerna ens har rutiner för eftersökning. Det borde betyda att ca 1500 barn varje år förnedras av svenska staten eftersom vi skiter i att leta efter deras föräldrar. Varje kommun, varje boende, som låter barnen ringa hem men struntar i att informera MGV om det bryter mot denna artikel.
... samt även mot artikel 22:

1. Konventionsstaterna skall vidta lämpliga åtgärder för att säkerställa att ett barn som söker flyktingstatus eller anses som flykting i enlighet med tilllämplig internationell eller nationell rätt och tillämpliga förfaranden, och oberoende av om det kommer ensamt eller är åtföljt av sina föräldrar eller någon annan person, erhåller lämpligt skydd och humanitärt bistånd vid åtnjutandet av de tillämpliga rättigheter som anges i denna konvention och i andra internationella instrument rörande mänskliga rättigheter eller humanitär rätt, som nämnda stater tillträtt.

2. För detta ändamål skall konventionsstaterna, på sätt de finner lämpligt, samarbeta i varje ansträngning som görs av Förenta Nationerna och andra behöriga mellanstatliga organisationer eller icke-statliga organisationer, som samarbetar med Förenta Nationerna, för att skydda och bistå ett sådant barn och för att spåra föräldrarna eller andra familjemedlemmar till ett flyktingbarn i syfte att erhålla den information som är nödvändig för att barnet skall kunna återförenas med sin familj. I fall då föräldrar eller andra familjemedlemmar inte kan påträffas, skall barnet ges samma skydd som varje annat barn som varaktigt eller tillfälligt berövats sin familjemiljö av något skäl, i enlighet med denna konvention.
Citera
2011-10-09, 02:28
  #1687
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Det är en komplicerad fråga och åtminstone artikel 1, 2, 3 4, 12, 14, 19, 22 i barnkonventionen tordes vara relevanta till att börja med samt åtminstone 2:6 i regeringsformen och en rad grundläggande naturliga mänskliga rättigheter.
Problemet med ditt resonemang (om man nu kan kalla ett omotiverat flummigt hänvisande till ett gäng paragrafer för resonemang) är att barnkonventionen gäller för människor under 18 år, precis som stipuleras redan i den första paragrafen och vilket gör hela din (brist på) argumentation värdelös. Vi måste först ta reda på vilka som faktiskt är barn, och vilka som försöker lura oss att tro att de är barn. Varför måste vi då göra det? Ja, där har du faktiskt svaret i just barnkonventionen. Vi måste se till att ta hand om och skydda de riktiga barnen från bedragarna som låtsas vara barn, eller hur?
Citat:
Ursprungligen postat av Barnkonventionen
1. Ett barn är varje människa under 18 år.
Som sagt, inget att kommentera.

Citat:
Ursprungligen postat av Barnkonventionen
2. Alla barn har samma rättigheter och lika värde. Ingen får diskrimineras.
Självklart, under förutsättning att de är barn och inte vuxna som låtsas vara barn.

Citat:
Ursprungligen postat av Barnkonventionen
3. Barnets bästa ska komma i främsta rummet vid alla beslut som rör barn.
I de ensamkommande barnens bästa ingår knappast att behöva dela boende med vuxna som låtsas vara barn, att få sitta och vänta på transit för att vuxna som låtsas vara barn upptar kommunplatserna, att tvingas ner i rangordningen för att slippa riskera att få stryk när personalen inte ser, för att unga tjejer ska slippa behöva oroa sig för att vuxna män som låtsas vara barn ska utnyttja dem i skyddet av ett boende.

Orzion, varför bryr du dig inte om barnen i din iver att skydda vuxna som låtsas vara barn?
Citat:
Ursprungligen postat av Barnkonventionen
4. Staten ska vidta alla lämpliga åtgärder för att genomföra konventionen. När det gäller barnets ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter ska staten utnyttja det yttersta av sina resurser. Där så behövs ska man samarbeta internationellt.
Ja, fortfarande under förutsättning att det är barn vi pratar om, och inte vuxna som låtsas vara barn.
Citat:
Ursprungligen postat av Barnkonventionen
12. Varje barn har rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör henne/honom. Barnets åsikt ska beaktas i förhållande till barnets ålder och mognad.
Ja visst ska deras åsikter beaktas. Och de flesta barn har antagligen inte något emot att verkligen få bevisa att de är just barn. Att uttrycka sin mening och höras i alla frågor betyder dock inte samma sak som att få bestämma, där kommer exempelvis socialtjänstlagen och lagen om mottagande av asylsökande in.

Och fortfarande Orzion, det handlar om barn och inte om vuxna som låtsas vara barn.

Citat:
Ursprungligen postat av Barnkonventionen
14. Varje barns rätt till yttrandefrihet, tankefrihet, religionsfrihet och föreningsfrihet ska respekteras.
Vad fan har detta med saken att göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Barnkonventionen
19. Varje barn har rätt att skyddas mot fysiskt eller psykiskt våld, övergrepp, vanvård eller utnyttjande av föräldrar eller annan som har hand om barnet.
Här är en viktig paragraf i argumentationen för ålderstester, precis som jag beskrivit ovan. Men du verkar tycka att det är viktigare att åldersbedragare inte ifrågasätts?

Citat:
Ursprungligen postat av Barnkonventionen
22. Ett flyktingbarn har rätt till skydd och hjälp.
Ja? På vilket sätt finns någon motsättning mellan denna paragraf och ålderstester? Är det inte snarare tvärtom, att barnen måste ha rätt till skydd mot åldersbedragare?

Citat:
Ursprungligen postat av 2:6 i regeringsformen
Var och en är gentemot det allmänna skyddad mot påtvingat kroppsligt ingrepp även i andra fall än som avses i 4 och 5 §§. Var och en är dessutom skyddad mot kroppsvisitation, husrannsakan och liknande intrång samt mot undersökning av brev eller annan förtrolig försändelse och mot hemlig avlyssning eller upptagning av telefonsamtal eller annat förtroligt meddelande.

Utöver vad som föreskrivs i första stycket är var och en gentemot det allmänna skyddad mot betydande intrång i den personliga integriteten, om det sker utan samtycke och innebär övervakning eller kartläggning av den enskildes personliga förhållanden.
Frågan är om handleds- och tandröntgen ska ses som vare sig "kroppsligt ingrepp" eller "betydande intrång i den personliga integriteten. Jag påstår att det inte gör det, men jag vet att Migrationsdomstolen i något ärende tolkat lagen annorlunda. Jag är dock helt övertygad om att ifall den politiska viljan finns att skydda de ensamkommande barnen så finns det lösningar även på detta. Det finns annars sätt att gå runt det, och det är att personer som vägrar att frivilligt genomgå en åldersbedömning helt enkelt kan skrivas upp till 18 år eller äldre, då de enda personer som har något att förlora på en åldersbedömning är just personer över 18 år.

I övrigt måste jag säga att det var ett jävligt blekt svar för någon som funderat på frågan i flera dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Jag skulle säga att om någon säger sig vara barn och det inte är uppenbart att annat är fallet bör det antas att personen i fråga också är barn tills annat bevisats.
Och hur tycker du att det ska bevisas? Vem är ansvarig för bevisföringen? Vad är "uppenbart"?

Vad säger du om siffrorna från Norge, Danmark och Finland?

Nu får du ju för fan släppa hörnflaggan och komma in i matchen och skriva åtminstone ett jävla inlägg som är mer än flummiga floskler. Du undviker konsekvent att svara på alla frågor som målar in dig i hörnet, för du är så jävla inmålad att nästa penseldrag hamnar på dina fötter. Du förklarar inte ett skit om hur du resonerar, inget om hur det ser ut i praktiken, inget om barnen som drabbas - du säger helt enkelt inte ett skit som är relevant för diskussionen.

Så hur är det nu då, Orzion? Vill du skydda de ensamkommande barnen från vuxna åldersbedragare, eller tycker du att det är OK att de även i fortsättningen kan offras?

Ps. Jag skulle gärna se lite utförligare kommentarer på inlägg https://www.flashback.org/sp33284530 ./ds
__________________
Senast redigerad av Kaiser Chief 2011-10-09 kl. 02:30.
Citera
2011-10-09, 10:27
  #1688
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Problemet med ditt resonemang (om man nu kan kalla ett omotiverat flummigt hänvisande till ett gäng paragrafer för resonemang) är att barnkonventionen gäller för människor under 18 år, precis som stipuleras redan i den första paragrafen och vilket gör hela din (brist på) argumentation värdelös. Vi måste först ta reda på vilka som faktiskt är barn, och vilka som försöker lura oss att tro att de är barn. Varför måste vi då göra det? Ja, där har du faktiskt svaret i just barnkonventionen. Vi måste se till att ta hand om och skydda de riktiga barnen från bedragarna som låtsas vara barn, eller hur?
Som sagt, inget att kommentera.

Självklart, under förutsättning att de är barn och inte vuxna som låtsas vara barn.

I de ensamkommande barnens bästa ingår knappast att behöva dela boende med vuxna som låtsas vara barn, att få sitta och vänta på transit för att vuxna som låtsas vara barn upptar kommunplatserna, att tvingas ner i rangordningen för att slippa riskera att få stryk när personalen inte ser, för att unga tjejer ska slippa behöva oroa sig för att vuxna män som låtsas vara barn ska utnyttja dem i skyddet av ett boende.

Orzion, varför bryr du dig inte om barnen i din iver att skydda vuxna som låtsas vara barn?
Ja, fortfarande under förutsättning att det är barn vi pratar om, och inte vuxna som låtsas vara barn.
Ja visst ska deras åsikter beaktas. Och de flesta barn har antagligen inte något emot att verkligen få bevisa att de är just barn. Att uttrycka sin mening och höras i alla frågor betyder dock inte samma sak som att få bestämma, där kommer exempelvis socialtjänstlagen och lagen om mottagande av asylsökande in.

Och fortfarande Orzion, det handlar om barn och inte om vuxna som låtsas vara barn.

Vad fan har detta med saken att göra?

Här är en viktig paragraf i argumentationen för ålderstester, precis som jag beskrivit ovan. Men du verkar tycka att det är viktigare att åldersbedragare inte ifrågasätts?

Ja? På vilket sätt finns någon motsättning mellan denna paragraf och ålderstester? Är det inte snarare tvärtom, att barnen måste ha rätt till skydd mot åldersbedragare?

Frågan är om handleds- och tandröntgen ska ses som vare sig "kroppsligt ingrepp" eller "betydande intrång i den personliga integriteten. Jag påstår att det inte gör det, men jag vet att Migrationsdomstolen i något ärende tolkat lagen annorlunda. Jag är dock helt övertygad om att ifall den politiska viljan finns att skydda de ensamkommande barnen så finns det lösningar även på detta. Det finns annars sätt att gå runt det, och det är att personer som vägrar att frivilligt genomgå en åldersbedömning helt enkelt kan skrivas upp till 18 år eller äldre, då de enda personer som har något att förlora på en åldersbedömning är just personer över 18 år.

I övrigt måste jag säga att det var ett jävligt blekt svar för någon som funderat på frågan i flera dagar.

Och hur tycker du att det ska bevisas? Vem är ansvarig för bevisföringen? Vad är "uppenbart"?

Vad säger du om siffrorna från Norge, Danmark och Finland?

Nu får du ju för fan släppa hörnflaggan och komma in i matchen och skriva åtminstone ett jävla inlägg som är mer än flummiga floskler. Du undviker konsekvent att svara på alla frågor som målar in dig i hörnet, för du är så jävla inmålad att nästa penseldrag hamnar på dina fötter. Du förklarar inte ett skit om hur du resonerar, inget om hur det ser ut i praktiken, inget om barnen som drabbas - du säger helt enkelt inte ett skit som är relevant för diskussionen.

Så hur är det nu då, Orzion? Vill du skydda de ensamkommande barnen från vuxna åldersbedragare, eller tycker du att det är OK att de även i fortsättningen kan offras?

Ps. Jag skulle gärna se lite utförligare kommentarer på inlägg https://www.flashback.org/sp33284530 ./ds
Fast jag skrev aldrig att jag funderat klart, jag skrev endast att det var en komplicerade fråga och för att belysa det hänvisade jag till en rad lagar och regler som är relevanta i sammanhanget. Du måste ju dock inse att det du föreslår ovan klart går emot barnkonventionens intentioner? Du kan inte bara säga "gör detta test nu annars bestämmer vi att du inte är ett barn längre".

Säger någon att denna är under 18 borde det rimligtvis också skapa en presumtion för att så är fallet eftersom att det är allt du har att gå på. Om detta sedan är direkt orimligt (får en domare avgöra) kan vi tills vidare istället anta att personen är över 18. Du kan dock i ett senare skede hitta bevis för att personen är antingen under eller över 18 år.

Om bevis finns som bevisar bortom rimliga tvivel att personen är över 18 får det fastställas att så är fallet. Tills detta inträffat bör dock personen i fråga rimligtvis ha alla de rättigheter som barnkonventionen föreskriver att barn ska ha. Att du vill ignorera vår grundlag med hänvisning till att det vore politiskt passande ser jag endast som skrämmande men det lär vara överflödigt att förklara på alla de sätt som det tänkesättet är fundamentalt felaktigt.
Citera
2011-10-09, 11:12
  #1689
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Fast jag skrev aldrig att jag funderat klart, jag skrev endast att det var en komplicerade fråga och för att belysa det hänvisade jag till en rad lagar och regler som är relevanta i sammanhanget. Du måste ju dock inse att det du föreslår ovan klart går emot barnkonventionens intentioner? Du kan inte bara säga "gör detta test nu annars bestämmer vi att du inte är ett barn längre".

Säger någon att denna är under 18 borde det rimligtvis också skapa en presumtion för att så är fallet eftersom att det är allt du har att gå på. Om detta sedan är direkt orimligt (får en domare avgöra) kan vi tills vidare istället anta att personen är över 18. Du kan dock i ett senare skede hitta bevis för att personen är antingen under eller över 18 år.

Om bevis finns som bevisar bortom rimliga tvivel att personen är över 18 får det fastställas att så är fallet. Tills detta inträffat bör dock personen i fråga rimligtvis ha alla de rättigheter som barnkonventionen föreskriver att barn ska ha. Att du vill ignorera vår grundlag med hänvisning till att det vore politiskt passande ser jag endast som skrämmande men det lär vara överflödigt att förklara på alla de sätt som det tänkesättet är fundamentalt felaktigt.

Varför inte?

Finland ändrade sin lagstiftning förra året, ur propositionen:


Citat:
"Med hänsyn till det normala variationsintervallet 1-2 år vid en åldersbestämning kan man ändå med mycket stor sannolikhet fastställa om sökande som är omkring 20 år och äldre uppträder som minderåriga på falska grunder."
--
"Om man vägrar gå med på en undersökning, är följden att man behandlas som myndig, om det inte finns något godtagbart skäl för vägran."

I Finland är barnkonventionen en del av lagstiftningen ( till skillnad från Sverige som kritisererats för att den inte är en del av lagen ), så det kan knappast bryta mot barnkonventionen att betrakta de skäggbarn som vägrar ålderstest för vuxna, eller att ålderstesta som man gör i Finland.

Man har i Finland inte heller kunnat påvisa att de låga stråldoser som testerna medför utgör någon fara för den som testas ( undantaget gravida ). Något som det gapas om i Sverige, helt utan vetenskapligt underlag.
Citera
2011-10-09, 11:14
  #1690
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Varför inte?

Finland ändrade sin lagstiftning förra året, ur propositionen:




I Finland är barnkonventionen en del av lagstiftningen ( till skillnad från Sverige som kritisererats för att den inte är en del av lagen ), så det kan knappast bryta mot barnkonventionen att betrakta de skäggbarn som vägrar ålderstest för vuxna, eller att ålderstesta som man gör i Finland.

Man har i Finland inte heller kunnat påvisa att de låga stråldoser som testerna medför utgör någon fara för den som testas ( undantaget gravida ). Något som det gapas om i Sverige, helt utan vetenskapligt underlag.
Då har jag och Finland helt enkelt olika uppfattningar om rättsläget.
Citera
2011-10-09, 11:27
  #1691
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Då har jag och Finland helt enkelt olika uppfattningar om rättsläget.

Finland följer barnkonventionen.
Orzion går på sin egen känsla och tron på att vi har en obegränsad skäggbudget.

Håller på Finland.
Citera
2011-10-09, 11:29
  #1692
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Finland följer barnkonventionen.
Orzion går på sin egen känsla och tron på att vi har en obegränsad skäggbudget.

Håller på Finland.
Fast jag anser att Finland inte följer barnkonventionen om de gör som du beskriver, det är knappast förenligt med dess intentioner att säga t.ex. "kom här lilla Maja nu har vi staten bestämt att du ska göra följande tester du har rätt att vägra men om du vägrar kommer vi bestämma att du inte längre är ett barn och avskaffa dina rättigheter".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in