2011-05-27, 20:25
  #1453
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanWarfare
"– Ja, jag tror man ska komma ihåg att även om en värdfamilj får cirka 10.000 kronor per månad för att ta hand om ett barn(......) "

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ens...klarar-sig-bra
Där ser man. Undrar hur kontrollsystemet ser ut? Undrar hur avtalet mellan Migrationsverket/Aleris/kommunerna ser ut? Grundavtalet är ju 1900 spänn per dygn... om kommunen tar emot ett barn, får 1900:- per dygn, anlitar Aleris som tar 2500:- per dygn, som i sin tur anlitar en familj som tar 10000:- i månaden... Det skulle ge en kostnad för staten på ca 57000 i månaden, för kommunen ytterligare 18000:- i månaden, och en vinst för Aleris på 65000:- per barn!!

Fan, ge mig mer info att gå på! Skulle vilja få siffror bekräftade från Migrationsverket, få se avtal osv.

Det blir ju helt bisarrt om detta även gäller sk släktplaceringar. När det gäller socialtjänsten så tror jag att de flesta i likhet med min hemkommun enbart familjehemsplacerar barn, dvs yngre än 12 år.
Citera
2011-05-27, 20:39
  #1454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Där ser man. Undrar hur kontrollsystemet ser ut? Undrar hur avtalet mellan Migrationsverket/Aleris/kommunerna ser ut? Grundavtalet är ju 1900 spänn per dygn... om kommunen tar emot ett barn, får 1900:- per dygn, anlitar Aleris som tar 2500:- per dygn, som i sin tur anlitar en familj som tar 10000:- i månaden... Det skulle ge en kostnad för staten på ca 57000 i månaden, för kommunen ytterligare 18000:- i månaden, och en vinst för Aleris på 65000:- per barn!!

Fan, ge mig mer info att gå på! Skulle vilja få siffror bekräftade från Migrationsverket, få se avtal osv.

Det blir ju helt bisarrt om detta även gäller sk släktplaceringar. När det gäller socialtjänsten så tror jag att de flesta i likhet med min hemkommun enbart familjehemsplacerar barn, dvs yngre än 12 år.


Orkar inte gäva djupare i det här, det är nåt för er som vigt ert liv åt att delta i det här spektaklet, vi andra har fullt upp med våra liv.

Men du kan ju lungt utgå från att det inte existerar nåt kontollsystem överhuvudtaget och att det är mycket värre än du någonsin kan drömma om.
Vem skulle kolla nåt sånt här? Stat och kommuner är ju desperata, privata företag och inblandade personer tjänar grova pengar. Alla kritiker är rasister...

Finns nog ingen som kollar att människorna som är placerade ens existerar eller befinner sig i hemmet.

assistansersättning, lots, vårdplaceringar och ensamkommande flyktingbarn är ju big business nu.
Finns ju knappt nån syrian som inte har en pizzeria, krog och vårdföretag.
Citera
2011-05-28, 04:01
  #1455
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Där ser man. Undrar hur kontrollsystemet ser ut? Undrar hur avtalet mellan Migrationsverket/Aleris/kommunerna ser ut? Grundavtalet är ju 1900 spänn per dygn... om kommunen tar emot ett barn, får 1900:- per dygn, anlitar Aleris som tar 2500:- per dygn, som i sin tur anlitar en familj som tar 10000:- i månaden... Det skulle ge en kostnad för staten på ca 57000 i månaden, för kommunen ytterligare 18000:- i månaden, och en vinst för Aleris på 65000:- per barn!!

Fan, ge mig mer info att gå på! Skulle vilja få siffror bekräftade från Migrationsverket, få se avtal osv.

Det blir ju helt bisarrt om detta även gäller sk släktplaceringar. När det gäller socialtjänsten så tror jag att de flesta i likhet med min hemkommun enbart familjehemsplacerar barn, dvs yngre än 12 år.

Där ser man mitt minne är tydligen jävligt bra fortfarande! Stor fet ryggdunk på mig själv!

En sak är värd att tänka på förresten - för något år sedan stod det i några artiklar att en tredjedel (eller hälften, minns inte exakt) av alla kommuner FULLSTÄNDIGT saknade rutiner för att kolla upp "värdfamiljerna" innan placering. Dvs ingen koll av ekonomi, brottsregistret eller något sådant.

Om det är statistik du vill ha så PM:a mig för ett bra tips angående MGV.
Citera
2011-05-28, 08:39
  #1456
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Artiken som det länkas till rör en misshandel/hotsituation, står inget där om körkort.
Det funkar visst inte men jag tycker svenska ungdomar som är på G med att ta körkort i Kramfors ska göra en DO anmälan.
__________________
Senast redigerad av ascheberg 2011-05-28 kl. 08:45.
Citera
2011-05-28, 10:48
  #1457
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Där ser man mitt minne är tydligen jävligt bra fortfarande! Stor fet ryggdunk på mig själv!

En sak är värd att tänka på förresten - för något år sedan stod det i några artiklar att en tredjedel (eller hälften, minns inte exakt) av alla kommuner FULLSTÄNDIGT saknade rutiner för att kolla upp "värdfamiljerna" innan placering. Dvs ingen koll av ekonomi, brottsregistret eller något sådant.

Om det är statistik du vill ha så PM:a mig för ett bra tips angående MGV.
Jag brukar ha rätt bra koll på Migverkets statistik som du vet, men det är klart att jag alltid gärna tar emot tips på hårda fakta som kan vara klargörande. Jag har ingen dold agenda, men min uppfattning av färdigtolkad statistik är att den tyvärr ofta feltolkats helt eller delvis.

När det gäller min hemkommun så vet jag att i de fall där det hittats släktingar, har utretts på samma sätt som brukligt är för alla familjehemsplaceringar. Om det är tillräckligt har jag ingen aning om, men det släpps i alla fall inte vind för våg.
Citera
2011-05-28, 10:49
  #1458
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Det funkar visst inte men jag tycker svenska ungdomar som är på G med att ta körkort i Kramfors ska göra en DO anmälan.
Jag tycker att någon borde kolla upp om det är förenligt med kommunallagen att positivt särbehandla vissa grupper inom kommunen.
Citera
2011-05-28, 16:02
  #1459
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Jag tycker att någon borde kolla upp om det är förenligt med kommunallagen att positivt särbehandla vissa grupper inom kommunen.

Ja, det undrar jag verkligen om det är.
Som ascheberg skriver kan en DO-anmälan vara på sin plats.
Citera
2011-05-29, 01:02
  #1460
Medlem
spoilers avatar
"Tio ensamkommande flyktingungdomar flyttar in i Gagnefs kommun.
Det står klart sedan kommunen beslutat att ge vård- och omsorgsföretaget Attendo i uppdrag att driva ett boende i Mockfjärd.
Ungdomarna ska vara på plats den 15 augusti.

Attendos fastighetsbolag har köpt in en stor villa i Mockfjärd. Det ska fungera som ett gruppboende för ensamkommande flyktingpojkar mellan 15 och 18 år.
- Vi är mycket glada över att Attendo har fått förtroendet att driva boende och boendestöd. Vi har lång erfarenhet av att utveckla omsorgstjänster och driver idag flera boenden för asylsökande och för dem som redan har fått permanent uppehållstillstånd, säger Shahram Shams, regional verksamhetschef."

http://www.dalademokraten.se/sida/id/168256/

"Kils kommun ansluter sig nu till de kommuner i Värmland som tar emot ensamkommande barn.
Kil har tecknat ett avtal med Migrationsverket där man förbinder sig att ta emot tio ensamkommande barn, med start i augusti."

http://www.vf.se/nyheter/kil/kil-tar-emot-ensamkommande-barn

"Kommunerna i Norrbotten tar emot allt fler ensamkommande flyktingbarn. I år finns närmare 200 platser runt om i länet - detta sedan både Älvsbyn och Kiruna beslutat att öppna boenden."

http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=6178544
Citera
2011-05-29, 02:52
  #1461
Medlem
men vafan, är man 18 år är man inte en pojke, blir så trött på detta
Citera
2011-05-29, 04:01
  #1462
Medlem
carass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenbergsmannen
men vafan, är man 18 år är man inte en pojke, blir så trött på detta
pojke eller 'ensamkommande barn' är alla även pojkar som är 18-30 år gamla. har alltid varit så sedan senaste åren och den som har invändningar eller kritiserar är nazist eller i bästa fall rasist
Citera
2011-06-03, 18:51
  #1463
Bannlyst
Ensamkommande flytkingebarn.

En vän till mig, som dessutom är ARAB! Berätter om hans åsikter, ang. ensamkommande barn, och då speciellt dem som kommer från Afghanistan. Han säger att det hela är organiserat av fullt upplysta familjer, som låter deras söner "kidnappas" av ligor i Tyskland. De får betala dyra pengar så klart. Derefter forslas de till Grekland, (så tyskland kan bli av med dem,) och från Grekland tar de sig då till Sverige. Min vän säger; att i den lilla byn han bor i, har det nu de senaste 3 åren, kommit 9 ensamkommande barn från Afgahnistan, som alla har fått uppehållstillstånd. 4 ut av dessa barn har numera även fåt hela sin familj hit, och även de har fått upphållstillstånd. Min vän påstår att det är en "trend", och undrar varför kommunerna är så välvilliga just mot dessa barn och deras familjer. Jag ser samma trend i den stad jag bor, och mitt sv ar "bofors/ Svensk vapenindustri, som ju exporterer vapen till alla möjliga krig.....I utbyte mot "flyktingar". Vad tänker ni andra?
Citera
2011-06-03, 19:02
  #1464
Medlem
Det är en stor industri, numera i klass med fordons industrin i Sverige. Så det spelar ingen roll vad du tycker. sorry
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in