Citat:
Ursprungligen postat av limas
En vän till mig, som dessutom är ARAB! Berätter om hans åsikter, ang. ensamkommande barn, och då speciellt dem som kommer från Afghanistan. Han säger att det hela är organiserat av fullt upplysta familjer, som låter deras söner "kidnappas" av ligor i Tyskland. De får betala dyra pengar så klart. Derefter forslas de till Grekland, (så tyskland kan bli av med dem,) och från Grekland tar de sig då till Sverige. Min vän säger; att i den lilla byn han bor i, har det nu de senaste 3 åren, kommit 9 ensamkommande barn från Afgahnistan, som alla har fått uppehållstillstånd. 4 ut av dessa barn har numera även fåt hela sin familj hit, och även de har fått upphållstillstånd. Min vän påstår att det är en "trend", och undrar varför kommunerna är så välvilliga just mot dessa barn och deras familjer. Jag ser samma trend i den stad jag bor, och mitt sv ar "bofors/ Svensk vapenindustri, som ju exporterer vapen till alla möjliga krig.....I utbyte mot "flyktingar". Vad tänker ni andra?
Det är inte direkt något av detta som kommer som en nyhet, även om ditt inlägg är lite svårt att tyda.
Relativt välbärgade (åtminstone inte fattiga) afghanska familjer, inte sällan boende i Pakistan eller Iran. Äldste sonen skickas, ofta via Turkiet och Grekland, vidare till Sverige. Allt sker via betalda smugglare. Storyn om "kidnappning" är med all sannolikhet överdriven, det finns ingen anledning att genomföra ett så stort projekt, det skulle bara kosta extra pengar.
De flesta som pratar dari (en afghansk dialekt av persiska, kallas eget språk av vissa) och är hazara (en folkgrupp i Afghanistan) får PUT tämligen omgående. Kommunerna är välvilliga eftersom staten betalar dem fina pengar för att ta emot dem.
Vissa av dem får efter PUT automagiskt kontakt med familjen i Afghanistan/Pakistan/Iran och har man tur så får de anhöriginvandra. Det är dock långt ifrån alla som lyckas, utan vissa kriterier måste vara uppfyllda. Bland annat måste man hinna genomföra projektet innan den ensamkommande fyller 18 år och blir myndig.