2011-06-03, 19:23
  #1465
Medlem
Det är synd om ensamkommande barn som fått hela sin familj och släkt och vänner tortyrmördade och sen sprungit hela vägen genom bergen och över öknen för att ta sig till säkerhet i Sverige.
Citera
2011-06-03, 20:19
  #1466
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Ny tråd infogad i äldre samlingstråd.

//Mod
Citera
2011-06-03, 20:26
  #1467
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limas
En vän till mig, som dessutom är ARAB! Berätter om hans åsikter, ang. ensamkommande barn, och då speciellt dem som kommer från Afghanistan. Han säger att det hela är organiserat av fullt upplysta familjer, som låter deras söner "kidnappas" av ligor i Tyskland. De får betala dyra pengar så klart. Derefter forslas de till Grekland, (så tyskland kan bli av med dem,) och från Grekland tar de sig då till Sverige. Min vän säger; att i den lilla byn han bor i, har det nu de senaste 3 åren, kommit 9 ensamkommande barn från Afgahnistan, som alla har fått uppehållstillstånd. 4 ut av dessa barn har numera även fåt hela sin familj hit, och även de har fått upphållstillstånd. Min vän påstår att det är en "trend", och undrar varför kommunerna är så välvilliga just mot dessa barn och deras familjer. Jag ser samma trend i den stad jag bor, och mitt sv ar "bofors/ Svensk vapenindustri, som ju exporterer vapen till alla möjliga krig.....I utbyte mot "flyktingar". Vad tänker ni andra?
Det är inte direkt något av detta som kommer som en nyhet, även om ditt inlägg är lite svårt att tyda.

Relativt välbärgade (åtminstone inte fattiga) afghanska familjer, inte sällan boende i Pakistan eller Iran. Äldste sonen skickas, ofta via Turkiet och Grekland, vidare till Sverige. Allt sker via betalda smugglare. Storyn om "kidnappning" är med all sannolikhet överdriven, det finns ingen anledning att genomföra ett så stort projekt, det skulle bara kosta extra pengar.

De flesta som pratar dari (en afghansk dialekt av persiska, kallas eget språk av vissa) och är hazara (en folkgrupp i Afghanistan) får PUT tämligen omgående. Kommunerna är välvilliga eftersom staten betalar dem fina pengar för att ta emot dem.

Vissa av dem får efter PUT automagiskt kontakt med familjen i Afghanistan/Pakistan/Iran och har man tur så får de anhöriginvandra. Det är dock långt ifrån alla som lyckas, utan vissa kriterier måste vara uppfyllda. Bland annat måste man hinna genomföra projektet innan den ensamkommande fyller 18 år och blir myndig.
Citera
2011-06-03, 21:06
  #1468
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Det är inte direkt något av detta som kommer som en nyhet, även om ditt inlägg är lite svårt att tyda.

Relativt välbärgade (åtminstone inte fattiga) afghanska familjer, inte sällan boende i Pakistan eller Iran. Äldste sonen skickas, ofta via Turkiet och Grekland, vidare till Sverige. Allt sker via betalda smugglare. Storyn om "kidnappning" är med all sannolikhet överdriven, det finns ingen anledning att genomföra ett så stort projekt, det skulle bara kosta extra pengar.

De flesta som pratar dari (en afghansk dialekt av persiska, kallas eget språk av vissa) och är hazara (en folkgrupp i Afghanistan) får PUT tämligen omgående. Kommunerna är välvilliga eftersom staten betalar dem fina pengar för att ta emot dem.

Vissa av dem får efter PUT automagiskt kontakt med familjen i Afghanistan/Pakistan/Iran och har man tur så får de anhöriginvandra. Det är dock långt ifrån alla som lyckas, utan vissa kriterier måste vara uppfyllda. Bland annat måste man hinna genomföra projektet innan den ensamkommande fyller 18 år och blir myndig.

Tack moderator för att du flyttade min tråd, Jag är inte här så ofta, och att jag glömde bort Turkiet, (för det berättade min vän också om). Och tack för att du i övrigt är överens med min "arabiska vän". (Och mig ang. vapenindustrin.) Jag har i många år försökt pladera för just detta svenska tabu, som är vapenexport till samtliga krig, = En förskräckligt massor "flyktingar". Jag ser att i den STADEN jag bor, är det nu ca 75% "ickesvenskar", och då räknar jag även in dem som är födda av invandrare. (Malmö.) Malmö är ju inte så stor, men jag känner mig som en främling i "min stad". helt okay med folkvandringar, det har ju skett under alla århundraden, men låt os kalla det vid rätta namn då: FOLKVANDRING! Vad jag befarar, kommer inga barn hit ensamma, som verkligen blev utslängd i kriget, som 9-åringar, kanske några få, och kanske några från Irak. De flesta barnen, har redan bott hos släktingar som bor i Tyskland eller England. Hyckleri med våra skattepengar...
Citera
2011-06-03, 21:34
  #1469
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limas
(Och mig ang. vapenindustrin.) Jag har i många år försökt pladera för just detta svenska tabu, som är vapenexport till samtliga krig, = En förskräckligt massor "flyktingar".
Jag är inte överens med dig angående något sådant, jag har inte nämnt eller kommenterat detta då jag inte alls förstod vad du menade.
Citera
2011-06-04, 08:59
  #1470
Bannlyst
Okay, förlåt, jag missuppfattade...
Citera
2011-06-12, 14:57
  #1471
Bannlyst
DN reportage om ensamkommande flyktingbarn, de får tom hjälp med läxläsning

Läste ett DN reportage om ensamkommande flyktingbarn i DN idag, hittade ingen artikel på hemsidan, så jag antar det var i Söndagsdelen som inte läggs ut på nätet. En bild med jag tror det var ca fem "barn", av asiatiskt ursprung, varav ingen såg ut att vara en dag under 20. Man frågade sig hur det kom sig att så många hamnade i Sverige, och det framkom att Norge i början av 2000-talet hade haft fler ensamkommande, men att andelen hade minskat efter att man börjat göra ålderstest.
Någon berättade att han kunde skicka hem en hundring i månaden av sitt bidrag till släkten. Bara 44% av "barnen" klarar av gymnasiet, man får anta att det är svårt att lära gamla hundar sitta. Han som skickade pengar hem skulle i alla fall läsa in naturvetenskaplig gymnasieutbildning, han skulle flytta ut ur flyktingboendet och oroade sig för hur det skulle gå när han inte längre får hjälp med läxorna! Det kändes som den kommentaren slog allt, komik på hög nivå.
Hur går det med läxhjälpen till våra kära "ensamkommande flyktingbarn"? Råkar det vara så att personalen på boendena tom. gör läxorna åt dem? Om det stämmer är ju siffrorna med bara ca 40 procent som klarar av sina gymnasiestudier riktigt skrämmande. Hur medvetna är Svenssons om denna parodi? Det var fullt med diverse akademiska experter i artikeln och ingen kommer på tanken att skrika att kejsaren har inga kläder. Vad mer får "barnen" hjälp med? Lär de sig överhuvudtaget svenska?
Citera
2011-06-12, 17:08
  #1472
Medlem
apanola IIs avatar
Läste skiten i morse, det var i DN:s vanliga del, dvs inte söndagsbilagan. Av förklarliga skäl vill man inte lägga artikeln på nätet då det skulle generera "fel" åsikter.
Sen var artikeln signerad den psykiskt störda journalisten Ann Persson, ett vandrande och skrivande kräkmedel och en av de största apologeterna då det kommer till invandring. Den sorgliga ursäkten till människa har som signum att vurma för allt som kan antydas röra sig om invandring, då gärna utomeuropeisk sådan.
Citera
2011-06-12, 18:02
  #1473
Bannlyst
Intressant, vad har du för mer info om denna dam? Bild? Det är intressant att de ändå förstår vilken het potatis detta är så att de inte ens lägger ut den på nätet. Undrar hur de tänker när de publicerar sånt här skräp?
Citera
2011-06-12, 18:04
  #1474
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slemdregg
Läste ett DN reportage om ensamkommande flyktingbarn i DN idag, hittade ingen artikel på hemsidan, så jag antar det var i Söndagsdelen som inte läggs ut på nätet. En bild med jag tror det var ca fem "barn", av asiatiskt ursprung, varav ingen såg ut att vara en dag under 20. Man frågade sig hur det kom sig att så många hamnade i Sverige, och det framkom att Norge i början av 2000-talet hade haft fler ensamkommande, men att andelen hade minskat efter att man börjat göra ålderstest.
Någon berättade att han kunde skicka hem en hundring i månaden av sitt bidrag till släkten. Bara 44% av "barnen" klarar av gymnasiet, man får anta att det är svårt att lära gamla hundar sitta. Han som skickade pengar hem skulle i alla fall läsa in naturvetenskaplig gymnasieutbildning, han skulle flytta ut ur flyktingboendet och oroade sig för hur det skulle gå när han inte längre får hjälp med läxorna! Det kändes som den kommentaren slog allt, komik på hög nivå.
Hur går det med läxhjälpen till våra kära "ensamkommande flyktingbarn"? Råkar det vara så att personalen på boendena tom. gör läxorna åt dem? Om det stämmer är ju siffrorna med bara ca 40 procent som klarar av sina gymnasiestudier riktigt skrämmande. Hur medvetna är Svenssons om denna parodi? Det var fullt med diverse akademiska experter i artikeln och ingen kommer på tanken att skrika att kejsaren har inga kläder. Vad mer får "barnen" hjälp med? Lär de sig överhuvudtaget svenska?
Var det Afghaner?
Citera
2011-06-12, 18:10
  #1475
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 101f14k35
Var det Afghaner?
Kanske, eller centralasiater, någon skulle möjligtvis kunnat vara burmes.
Citera
2011-06-12, 18:44
  #1476
Medlem
Kämpendahls avatar
Jösses! Asylsökande ungdomar som vi placerat i skola får hjälp med läxläsning. Vilken katastrof!!

Vad exakt skiljer just din tråd från övriga tusentals trådar i ämnet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in