2010-04-01, 21:36
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brookus
Noggerbarnen har det bra i Sverige. Den välkalibrerade parasitsnabeln träffade rätt på första försöket. Imponerande...
Resurserna är det då inget fel på. Daddas som kan suga av noggrerna är redo dygnet runt.
Dygnet runt-bemanning är ett krav från Socialstyrelse och Länsstyrelse. Man kan dock ha sovande natt.

Behjälpliga i allt möjligt, tja det beror väl hur man ser det. Inte tror jag att personalen är speciellt sugna på att leka betjänter, utan det handlar nog mer om vardagsgrejer.
Citera
2010-04-01, 22:13
Medlem
Brookuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Dygnet runt-bemanning är ett krav från Socialstyrelse och Länsstyrelse. Man kan dock ha sovande natt.

Behjälpliga i allt möjligt, tja det beror väl hur man ser det. Inte tror jag att personalen är speciellt sugna på att leka betjänter, utan det handlar nog mer om vardagsgrejer.
Hur vi än vrider och vänder på det så är det en otrolig service att kunna passa upp dygnet runt.

Speciellt med tanke på att vi ej är skyldiga dessa nysvenskar något eller för den delen kommer få avkastning på detta "investerade" kapital. Pensionärer har i alla fall "byggt upp landet" och samhället har mer eller mindre en upplupen skuld gentemot dessa.
Citera
2010-04-02, 01:18
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief

Finns det några generella regler som du känner till? Hur länge får pojkarna vara ute etc? Får de bruka alkohol? Får de röka och isåfall var?

Får de ha besökare på rummen?

Hur ser ordningsreglerna ut?
Citera
2010-04-02, 10:31
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Finns det några generella regler som du känner till? Hur länge får pojkarna vara ute etc? Får de bruka alkohol? Får de röka och isåfall var?

Får de ha besökare på rummen?

Hur ser ordningsreglerna ut?
Tror inte att det finns några såna regler från myndigheter, deras uppgift är ju framförallt att granska verksamheten som sådan, och att alla lagar följs. Sen kan varje boende utforma egna regler för vad som gäller för ungdomarna.

Hos oss så ska man exempelvis vara hemma innan 23 på vardagar och 01 på helger, internet stängs också vid dessa tider. Sin internetanvändare har man via skoldatanätet, och att man sköter sitt surfande på rätt sätt är upp till skolan att kontrollera. Inga övernattningar tillåts på boendet, om ungdomen övernattar hos någon annan ska detta vara godkänt av god man. Besökare på rummen är OK, men de flesta nöjer sig med att umgås i offentliga utrymmen. Att man har pojkvän/flickvän är väldigt sällsynt.

Alkohol och narkotika är totalförbjudet, och ifall någon kommer hem onykter så följs det upp. Misstänker man att någon skulle vara påverkad av narkotika har vi rätt att ta med dem för provtagning. Rökning är förstås ej tillåtet inomhus, men det ses mellan fingrarna ifall någon röker ute. Det är dock inte så vanligt som man skulle kunna tro.

Alla bör/ska gå i skolan, man ska ta sig upp själv och kunna se till att man får tillräckligt många timmars sömn, se till att hålla sitt rum städat och i gott skick, hjälpa till med städning av gemensamma utrymmen en gång i veckan, hjälpa till att städa och plocka bort efter matlagning, göra sina läxor osv.

Det mesta fungerar oerhört bra! Problemet är att ifall det kommer någon som skiter i reglerna så finns det i princip inga tvångsåtgärder eller straff att ta till... Om det blir vid upprepade tillfällen och man känner oro för en ungdoms hälsa eller umgänge så kan Soc gå in och omplacera, men det händer sällan.

Dock! Och det är viktigt att understryka... ger man människor ett förtroende så är det förvånansvärt hur ofta de faktiskt tar det förtroendet och gör något bra av det!
Citera
2010-04-20, 08:28
Medlem
http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/article752011/Lommabor-fick-inblick-i-flyktingbarnens-vardag.html

Hur ser en dag ut för barnen på transitboendet? Hur länge stannar de? Hur ser rummen ut?

Frågorna var många när det nya transitboendet hade öppet hus för allmänheten.

– De verkar ha det bra här. Jag har varit inne i några av rummen och de är jättefina, säger Inga-Lill Nilsson när hon trängs i korridorerna tillsammans med ett 40-tal andra besökare.

Inga-Lill Nilsson bor, liksom de flesta andra besökarna, i grannområdet och tyckte att det var spännande att få titta in och ställa frågor om verksamheten.

– Det är mycket man undrar. Vad har de för aktiviteter? Hur bearbetas deras traumatiska upplevelser? frågade sig Inga-Lill Nilsson.

Nicklas Carlsson och Maria Wedin bor på Bredgatan och passade också på att titta förbi. De är positiva till kommunens initiativ och lite nyfikna på hur allt går till.

– Dessutom är det vara kul att komma in och se vem alla är, tyckte de.

Inga-Britt Oorthen tog chansen att dricka lite kaffe i samlingsrummet och spana in de nyanlända. Tillsammans med några i bostadsrättsföreningen hade hon kommit för att höra när verksamhetschefen berättade om boendet.

– Vi tycker det är bra med boendet, men vi tycker inte om att de är på vår gård och plockar blommor i rabatterna. I dag var de till exempel uppe i vaktmästarens släp och hoppade så att han blev förbannad på dem, förklarade hon.

Det var för tio dagar sedan som transitboendet öppnade i det gamla äldreboendet Solbergas lokaler. I dag har boendet 14 platser för ensamkommande asylsökande barn. En avdelning är färdigställd och fullbelagd.

Ytterligare en med plats för 16 barn håller på att ställas i ordning och kommer att tas i bruk i nästa vecka.

Att man skulle hålla öppet hus var en självklarhet tycker transitboendets personal.

– Det är viktigt att vi presenterar oss och berättar vad vi gör och hur allting går till, tycker Farah Adibizadeh, som är verksamhetschef på transitboendet i Lomma.

Kommunstyrelsens ordförande Anders Berngarn (M) var också på plats och han överraskades inte av uppslutningen. Han drog paralleller till skolvärlden där han varit med om att starta skoldaghem vid ett antal tillfällen.

– Det finns alltid ett behov av den här typen av inbjudningar. Det är en möjlighet att få reda på hur många som jobbar här och hur verksamheten fungerar.

Farah Adibizadeh är optimistisk efter etableringen i Lomma och hon tycker att kommuninvånarna ska ha ett tydligt mål.

– Deras transitboende ska bli det bästa i landet. Alltid när jag hör om Lomma på nyheterna är det för att de är bäst. Antingen är det den bästa kommunen eller så har den de bästa skolorna. Nu tycker jag att de återigen ska visa att de är bäst.

Transitboendet håller öppet hus även på torsdag klockan 18.30.

http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/article752011/Lommabor-fick-inblick-i-flyktingbarnens-vardag.html
Citera
2010-04-21, 19:43
Medlem
Sydnytt ikväll handlade om hur svårt det är att hitta platser till "barnen". Kommunerna i Skåne är tydligen inte tillräckligt ambitiösa och solidariska. Åstorps kommun var ett exempel. Där intervjuades en lokal sossepolitiker som såg ut som en Hitler-look-a-like (snedlugg och mustasch) och han försvarade sig med att kommunen redan har ställt upp och tagit emot folk. Några gubbar ute på stan intervjuades och svarade bestämt "nej!" när reportern frågade om Åstorp ska ställa upp och ta emot "ensamkommande flyktingbarn".

Edit: Fanns redan på svt.se
http://svtplay.se/v/1971899/fa_platser_till_flyktingbarn_hittills
Senast redigerad av bmx99 2010-04-21 kl. 19:51.
Citera
2010-04-27, 14:00
Medlem
Ezzelinos avatar
En äcklig gammal ungrare (jude?) vid namn Istvan Szilagyi i Malmö ägnar sig efter pensioneringen på heltid åt att försöka belöna flyktingsmugglarna och få in så mycket traumatiserade och genetiskt defekta negrer i landet som möjligt. Istvan borde givetvis deporteras till Mogadishu tillsammans med Abdelkader, som ljuger om att malteserna "förintar flyktingar". Journalistkossan som skrivit snyftartikeln kan gärna skickas dit också, så snart jag ser artiklar av den här typen får jag bara lust att väsa i upphovsvarelsens anlete: "shut the fuck up, fuckface":

http://www.skanskan.se/article/20100427/NYHETER/704269805/1057/*/han-riskerar-att-skickas-till-helvetet

Citat:
Abdikader är en av hans fem pojkar och ser honom som en pappa. Han levde i Mogadish fram tills 2008, då han var 14 år. Ett land där det har varit krig i 25 år. När pappan dödades av gerillan och sonen riskerade att tas ut som barnsoldat skrapade mamman ihop pengarna så att Abdikader kunde fly.

– Det var en lång färd genom Kenya, Uganda och Libyen där smugglarna satte oss i en liten båt som tog oss till Malta på 15 dagar. Innan vi kom fram sjönk båten och vi fick simma i land. Men vi kom inte till friheten som vi trodde utan myndigheterna tog oss direkt till en militärförläggning.

Under fyra månader bodde han inlåst i en barack utan fönster och fick lite mat. Militären sa att grabbarna var kriminella och hade tagit sig in i landet illegalt. De ville ta deras fingeravtryck för att identifiera dem. Abdikader påstår att han utsattes för misshandel och elchocker och att han såg flyktingar som dödades.

– Så fort jag kunde flydde jag från Malta och tog mig till Sverige som jag visste är ett humant land. I Malmö fick jag veta att jag skulle gå till Migrationsverket och anmäla mig för att söka asyl. Där blev jag betydligt mer humant bemött och placerades på ett boende, berättar Abdikader.
Citera
2010-04-27, 14:18
Medlem
Orzions avatar
Sveriges måste ta tag i detta och se till ensamkommande flyktingbarn får den hjälp de behöver. Just nu är systemet en enda röra och kantrat av diverse problem.
Citera
2010-04-27, 16:53
Medlem
the_mechanixs avatar
Ang. artikeln Ezzelino länkade: "– Så fort jag kunde flydde jag från Malta och tog mig till Sverige som jag visste är ett humant land."

Stor chans att han visste NÅGONTING om Sverige innan flyktingsmugglaren sa vilket bidragsparadis det var, och sen bad honom langa fram plånboken
Citera
2010-04-27, 23:10
Medlem
Keruacs avatar
"Skåne har plats för asylbarnen".

http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article824996/Skane-har-plats-for-asylbarnen.html

"De unga som kommer till Sverige har ofta fått färdas en lång och hård väg. Trots det är de ofta förhållandevis lätta att integrera och ivriga att skaffa sig en utbildning eller jobb".
Denna smörjan är alltså skriven av "vår" Migrationsminister Tobias Billström..

Det är ständigt på denna nivån..
Citera
2010-04-27, 23:32
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keruac
"Skåne har plats för asylbarnen".

http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article824996/Skane-har-plats-for-asylbarnen.html

"De unga som kommer till Sverige har ofta fått färdas en lång och hård väg. Trots det är de ofta förhållandevis lätta att integrera och ivriga att skaffa sig en utbildning eller jobb".
Denna smörjan är alltså skriven av "vår" Migrationsminister Tobias Billström..

Det är ständigt på denna nivån..

Tobias Billström är ett utmärkt exempel på en blekfissvenne som evolutionen och historien vill halal-eller kosherslakta. Den eländige lille bajspackaren borde naturligtvis inte befinna sig på den position han nu "sitter på"...blodfattiga mammaknullare har dock tyvärr en tydlig tendens att "göra karriär" inom det degenererade "demokratiska" system som nu råder i Västerlandet. Politik och beslutsfattande bör givetvis vara en fråga för de objektivt sett bäst lämpade realpolitikerna och andliga krafterna, inte en uppgift för muppar som Billström och hans gelikar. Hudingarna måste vara grymt roade av situationen, om de nu överhuvudtaget uppfattar herr minister Billström som person.
Citera
2010-04-28, 13:21
Medlem
Condottieris avatar
Billström motsvarar fullständigt arketypen för den (svenske) byråkraten. Jag blev ursinnig när jag såg dokumentären om Vellinge. Jag blev även fullständigt varse om hans falskt ryggradslösa, djupt hycklande och folkförsåtliga agerande i frågan. Han är helt enkelt ett svin.

National-illiojalt och folkförrädiskt har han i lönndom gjort upp med de kommunala partikamraterna om en lösning som "vi ska lära oss först" (som deras starke M-man uttryckte det om familje-mottagandet) dvs. adrig blir genomförbar i praktiken. De rika kräken i Vellinge kan således undvika mångkulturell besudling samtidigt som man slipper ta något som helst ansvar i någon jävla "debatt". Dessa fega uslingar föraktar jag långt mer än de som anser och står för att "vi måste spränga den social-darwinistiska bubblan". Hur mycket lättare det än är att "stå för" ett sådant politiskt korrekt ställningstagande.

Svaret när han avgått blir förstås något i stil med att "det var en absolut realpolitisk nödvändighet vid den tiden".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in