2012-01-27, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigo
Jag tycker att det är en självklarhet att man ska kunna arbeta lika bra ensam som i grupp, det är inte lika självklart att man ställer upp och arbetar på annan ort. då det är många äldre (inte bara äldre) som gärna drar sig när det vankas industrimontage (har själv upplevt det varje gång vi skall ut någonstans).

de brukar skylla på "näh jag är höjdrädd så det går ej" eller standard frasen "näh jag måste vara hemma och mata katterna".

många har dessutom jobbat på samma ställe så länge så att dom har gått och blivit kära i sitt svetshörn.

Jerkbaits är en annan fiskemetod än den vanlig haspelspö med spinnare. då man med jerkbaits rycker fram betet istället för spinner vilket "jerk" betyder.

detta sista kan jag hålla med om dock.

Ja, men du missar poängen. Det ser störigt ut med random text i fetstil. Och jerk betyder idiot också, vilket förmodligen folk som inte har dina fiskekunskaper kommer associera till istället för att någon rycker ett bete. Med detta sagt, jag kan inget om svetsbranschen. Den kanske bara består av människor som bara vill vara på samma plats och älskar att rycka fram beten.
Citera
2012-01-27, 12:13
Medlem
Idiotpods avatar
CV
Serviceinriktad, målinriktad och självständig. Är stresstålig, socialt skicklig samt har lätt för att samarbeta med andra människor.

Yrkeserfarenhet
Turistinformatör på XXXX Turistinformation år 2005. Arbetade med butiksförsäljning med daglig kontakt med kunder. Praktik på XXXX Hotell hösten 2008, Arbetade i frukostbuffén huvudsakligen.
Långtidspraktik på XXX under våren 2009. Arbetade som konferensvärd, konsertvärd, städ samt guide och informatör.
Under året 2011 så arbetade jag för bolaget XXXX, Sveriges bästa XXXX-säljbyrå, som säljkonsult på uppdrag av XXXX. Detta jobb lade stora krav på att man var kvicktänkt, självständig och tävlingsinriktad under även de stressigaste tider. Att vara dörrsäljare handlar om att sälja in en produkt få hört talats om så pass bra att ingen kan säga nej, medan man är hemma hos dem där alla har lättast för att säga just nej.

Utbildning/Kurser
XXXX Treårig Hotell och restaurang-utbildning med inriktning
2006-2009 hotell/konferens/turism och servering.
XXXX Folkhögskola Ettårig eftergymnasial utbildning med inriktning Musik.
2010 Vår och Höst-termin

Språkkunskaper
Engelska - Mycket goda kunskaper i skrift och tal.
Svenska – Mycket goda kunskaper i skrift och tal. (Modersmål)
Övrigt
Snart klar med körkortsutbildning för B-körkort.

Personligt
Bor med mina föräldrar i en villa i XXX. Jag har genom hela livet haft ett intresse i kultur. Att spela bas är något jag gjort i 4 år och fotografering i 3 år. Ett annat stort intresse i mitt liv är att läsa, jag är en utav dom som alltid har med mig en bok – alltid. Är även boxare sedan en tid tillbaka.

Referenser
Betyg och referenser lämnas på begäran

XXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXX

Har valt att skriva mina erfarenheter i flytande form istället för att punkta upp. Vad ska jag göra enligt er?
Ska man nämna att man jobbar som nattis på ett lager just nu ocks, men endast som timmis?
Citera
2012-01-27, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burtcocaine
Ja, men du missar poängen. Det ser störigt ut med random text i fetstil. Och jerk betyder idiot också, vilket förmodligen folk som inte har dina fiskekunskaper kommer associera till istället för att någon rycker ett bete. Med detta sagt, jag kan inget om svetsbranschen. Den kanske bara består av människor som bara vill vara på samma plats och älskar att rycka fram beten.

vissa kanske tycker det är irriterande.

att jag tillverkar jerkbait tror jag knappast att företaget tar som något negativt riktat mot dom, samtidigt så har jag hemsidan med betena länkat i personliga brevet.

hade gott!
Mvh Frigo
Senast redigerad av Frigo 2012-01-27 kl. 14:30.
Citera
2012-01-28, 01:33
Medlem
Hej!

Jag tänkte fråga er en sak. Jag kommer inom den närmaste framtiden att söka jobb hos Danderyds sjukhus och skriver därför mitt personliga brev. Problemet är dock när jag ska formulera min anledning varför jag söker just till Danderyd och exempelvis inte till Karolinska Sjukhuset. Jag kommer inte på varför den ena skulle vara bättre än den andra då dessa är sjukhus.

Hur ska jag motivera min anledning att söka till just Danderyd och inte Karolinska Sjukhuset?
Tacksam för svar.
Citera
2012-01-28, 04:08
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abe87
Hej!

Jag tänkte fråga er en sak. Jag kommer inom den närmaste framtiden att söka jobb hos Danderyds sjukhus och skriver därför mitt personliga brev. Problemet är dock när jag ska formulera min anledning varför jag söker just till Danderyd och exempelvis inte till Karolinska Sjukhuset. Jag kommer inte på varför den ena skulle vara bättre än den andra då dessa är sjukhus.

Hur ska jag motivera min anledning att söka till just Danderyd och inte Karolinska Sjukhuset?
Tacksam för svar.

Läs på om sjukhusen och välj något väsentligt som skiljer sig, ange det som anledning (någon bra, måla upp det som positivt). Det behöver inte nödvändigtvis vara sant!
Citera
2012-01-28, 16:40
Medlem
kommunists avatar
Tjena, jag har en fråga. Det är så nu att jag ska söka sommarjobb här i Sverige, men även utomlands. Skiljer det sig något när man skriver ett personligt brev till företag i Sverige och utomlands? Mitt svenska personliga brev är klart, men när jag google translate:ar och fixar till det känns det fortfarande inte "rätt".

Några tips?
Citera
2012-01-29, 11:49
Medlem
Ska jag ljuga i mitt personliga brev?

Citat:
Om jag ska vara ärlig i mitt personliga brev, låter det så här:
Jag inte har någon erfarenhet av yrket jag söker och eller att det inte finns någon anledning att anställa mig samt att jag inte har något intresse av det här yrket utan bara vill ha anställningen för pengarna/månad.

När dom frågar varför just du? Svarar jag: Att välja mig är det dummaste ni kan göra om ni har någon annan sökande så rekommenderar jag er att anställa henne.

Dom vill ju att jag ska skriva:
Citat:
Jag har ett stort intresse av den här branschen och har arbetat med liknande uppgifter tidigare.
Jag är mycket kompetent och har stor erfarenhet av att arbeta med människor och gillar att ta i lite extra när det gäller. Jag gillar att arbeta i ett högt tempo och att utvecklas på min arbetsplats.

Varför just du?
Därför att jag är den bästa person ni kan hitta för den här posten, ingen annan sökande har i närheten av mina egenskaper och erfarenheter.
Anställ mig och ni har gjort en bra investering för en lång framtid.
Citera
2012-01-29, 12:37
Avslutad
Jag studerar just nu och parallellt med mina studier på programmet så läser jag kurser som har anknytning till mitt program/det jag vill jobba som senare. Frågan är bara hur jag ska göra som när jag skriver mitt CV. Blir ju en del kurser på olika lärosäten och även en del kurser på samma lärosäte.

Just nu skriver jag varje enskild kurs för sig själv men man kan ju även skriva alla kurser som har ett gemensamt lärosäte tillsammans. Alltså istället för att skriva

2011 Kurs i aa vid lärosäte x
2011 Kurs i bb vid lärosäte x
2011 Kurs i cc vid lärosäte x
2011 Kurs i dd vid lärosäte y
2011 Kurs i ee vid lärosäte y
2011 Kurs i ff vid lärosäte z

Så borde jag väl kunna skriva

2011 Kurs i aa, bb och cc vid lärosäte x
2011 Kurs i dd och ee vid lärosäte y
2011 Kurs i ff vid lärosäte z

Bör jag ta med hur många hp varje kurs är på? Jag kan väl ta bort min gymnasieutbildning eftersom min universitetsutbildning "smäller högre" än den? Hur bör jag göra med en avbruten universitetsutbildning som inte har något med det jobb jag söker att göra? Vill ju inte ha den med på mitt CV men det känns som att arbetsgivaren kommer fundera varför jag har en lucka på 2 år i mitt CV.
Citera
2012-01-29, 18:14
Bannlyst
Åh tack så mycket för hjälpen, tänk vad mycket ett inlägg kan göra och vad man kan få för det och det helt gratis! Im lovin this!
Citera
2012-01-29, 18:16
Bannlyst
har ni några tips på sidor där man kan skriva om sitt cv till olika språk alltså översättning, funtar på att jobba utomlands?! jag skulle uppskatta det så mycket!
Senast redigerad av EnUngKvinna 2012-01-29 kl. 18:25.
Citera
2012-01-29, 18:26
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
har ni några tips på sidor där man kan skriva om sitt cv till olika språk alltså översättning, funtar på att jobba utomlands?!

Finns säkert program som Google Translator men dom får du nog betala för, om du nu vill ha ett bättre än Google translate.

För att hitta program/sidor så sök på " från detta språk-till detta språk translator" på google så kommer det upp en del, rekommenderar dig dock när du har översatt att du ber någon som behärskar språket kan rätta om det är stavfel eller liknande saker.
Citera
2012-01-29, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Finns säkert program som Google Translator men dom får du nog betala för, om du nu vill ha ett bättre än Google translate.

För att hitta program/sidor så sök på " från detta språk-till detta språk translator" på google så kommer det upp en del, rekommenderar dig dock när du har översatt att du ber någon som behärskar språket kan rätta om det är stavfel eller liknande saker.

ja inget är gratis - right? tack återigen för hjälpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in