2012-01-29, 18:35
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
ja inget är gratis - right? tack återigen för hjälpen.

Det kostar ju en del att göra ett lexikon, även sådana som görs på hemsidor
Citera
2012-01-30, 13:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Det kostar ju en del att göra ett lexikon, även sådana som görs på hemsidor

jag är inte så intresserad av hur mycket det kostar i det här landet, jag är ingen webdesigner eller vad det nu heter för att vara lite old school, hur som helst så vet jag att en hemsida inte tar mer än några månader att göra och sen är tanken att kunder ska komma in och automatiskt blir det att man får betalt, eller du får säga till om jag har missat något? jag menar man sitter inte på en hemsida i fyra år och inte får pröjs, till och med min lilla kusin fattar sånt. jag har varit med om för mycket skit i det här landet att jag helst inte vill upprepa något mer här vare sig det är bra eller dåligt, man blir bara blåst gång på gång. jag ska sätta mig på ett vanligt jobb, tjäna in lite pengar, för dom pengarna som någon är skyldig mig, är det och glömma för mig, vad jag har förstått. vart det blir av, är inte bestämt än, men hur som så ska det bli av. men tack för att du tog dig tid för att dela med dig av dina tips - ta hand om dig och hoppas att allt löser sig för dig och ditt spelande.
Citera
2012-01-30, 14:05
Medlem
lucifer579xs avatar
I sitt CV:

Anser ni att kort- och långsikta mål är något som är värt att ta upp?
Vad ska man skriva om universitetsstudierna som pågår, endast när de började och förväntas ta slut? (Jag har valt att lägga till avklarade kurser)

Referenser, lämnas på begäran eller skrivna direkt?
Betyg (lämnas på begäran är det väl alltid här? Är väl ingen som skriver det i sittt cv?)
Språk - är det värt att ta upp att jag läste tyska i 3 år i grundskolan (grundläggande kunskap listar jag det just nu som). Svenska, modersmål. Engelska, flytande (finns det något bättre ord här?)

Övriga meriter:

Körkort B
Diplomerad av Ung Företagsamhet
(Vad finns det mer för eventuella meriter ni skriver?)
Citera
2012-01-30, 21:51
Medlem
Oljas avatar
Jag har nämnt i mitt CV att jag är styrelsesuppleant i ett nystartat företag, min pappas och hans kompis företag. Är inte delaktigt på något sätt förutom lite papper/ekonomi ärenden. Borde jag ta bort detta från CV:et eller gör det inget om jag har kvar det? Har aldrig tänkt på det innan men tänkte nu att det kanske gjorde mer skada än nytta.
Citera
2012-01-31, 21:53
Medlem
lucifer579xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olja
Jag har nämnt i mitt CV att jag är styrelsesuppleant i ett nystartat företag, min pappas och hans kompis företag. Är inte delaktigt på något sätt förutom lite papper/ekonomi ärenden. Borde jag ta bort detta från CV:et eller gör det inget om jag har kvar det? Har aldrig tänkt på det innan men tänkte nu att det kanske gjorde mer skada än nytta.

Eftersom du gör papper/ekonomiärenden (låter ganska fint) skulle jag behålla det i mitt CV iallafall.
Citera
2012-01-31, 22:18
Medlem
miaroses avatar
Är du en godhjärtad själ som kan ge mig lite synpunkter och tips på mitt CV så är du en oerhört vänlig själ. Var väldigt längesen jag gjorde detta så tänkte några andras synsätt på saken skulle vara fint. Mitt första CV blev på tok för långt och detaljerat så jag försökte skala av det den här gången.

Senast redigerad av miarose 2012-01-31 kl. 22:20.
Citera
2012-02-01, 02:28
Medlem
Beykers avatar
Hej!

Hur bör jag uttrycka mig i mitt personliga brev i mitt fall?

Jag studerar för tillfället och kan därför endast jobba kvällar och helger just nu, men jag går ut skolan runt juni, varpå jag söker heltidstjänst.

Jag vill ju ha arbete omgående, så jag måste ju ha med att jag bara kan jobba kvällar och helger känner jag. Ska jag bara söka för kvällar och helger och inte ens nämna någonting om att jag önskar heltid i Juni, i hopp om att jag kan fråga om det senare?

Om jag skulle göra så (alltså endast få jobb kvällar och helger), så har jag i alla fall skaffat mig större jobberfarenhet när jag ska söka någonting annat. (I bästa fall får jag ju en heltidstjänst där jag bara jobbade extra).

Vad tror ni?
Citera
2012-02-01, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beyker
Hej!

Hur bör jag uttrycka mig i mitt personliga brev i mitt fall?

Jag studerar för tillfället och kan därför endast jobba kvällar och helger just nu, men jag går ut skolan runt juni, varpå jag söker heltidstjänst.

Jag vill ju ha arbete omgående, så jag måste ju ha med att jag bara kan jobba kvällar och helger känner jag. Ska jag bara söka för kvällar och helger och inte ens nämna någonting om att jag önskar heltid i Juni, i hopp om att jag kan fråga om det senare?

Om jag skulle göra så (alltså endast få jobb kvällar och helger), så har jag i alla fall skaffat mig större jobberfarenhet när jag ska söka någonting annat. (I bästa fall får jag ju en heltidstjänst där jag bara jobbade extra).

Vad tror ni?

Det bästa är om du kan söka extra- och sommarjobb nu, och så fort du kommit in i arbetet nämna att du trivs där och undra hur det ser ut framöver. Om du extrajobbar där och de är nöjda kommer du ju att ligga först i kö för en heltidsanställning så fort det blir någon sådan öppning.
Givetvis ska du skriva att du läser sista terminen och tar examen i vår. Då tar de det i beaktning. Men, arbetsgivare vill alltid helgardera sig så även om de vet att de behöver en heltid i juni kommer de inte att tala om det för dig....än.
Citera
2012-02-01, 12:12
Medlem
manzanaress avatar
Hej, nu har jag suttit och slipat lite på en sommarjobbsansökan som jag har tänkt skicka till diverse företag och rekryteringsbolag.
Kritik uppskattas!
CV:

Personligt brev:
Vad tycker ni?
Citera
2012-02-01, 18:13
Medlem
CVet ser okej ut, men tycker ditt CV ska se ut så här.

Mål:

Egenskaper:

Arbetslivserfarenhet:

Utbildning:

Språkkunskaper:

IT kunskaper:

Övrigt:

Personliga brevet ska du inte skriva hej jag heter, skriv inte vad du heter, och skriv inte din ålder, det står ju på ditt CV, namn, telefonnr, osv, allt det ska stå på CVet och Personliga brevet.
Om du skickar personligt brev via mail, så skriv ansökan i mailet och ladda inte upp ett bifogat personligt brev i word, pdf-format eller nåt, det är lättare för rekryteraren, snabbare med, och många uppskattar det. Det räcker med 1 uppladdat dokument som t.ex. CV.

Sen berättade inte du vad du kan tillföra för företaget och varför dem just ska anställa dig.
Ett personligt brev ska alltid vara personligt till respektive företag.

ett ex: Jag söker jobbet p.ga. .....
Jag tror jag har passande egenskaper......
m.m.
Visa att du vill ha jobbet i breven du skriver.

Ett tips med för att få jobb, är att ringa företaget dan efter ansökningstiden har gått ut och fråga om dem är färdiga med urvalet, om dem har fått din ansökan och om du har chans att få jobbet, om du kan komma på intervju.
Då kommer dem komma ihåg att du ringde och visade intresse, så du kan du ligga ett steg före,
men detta kanske du redan visste.

Sen när du väl sommarjobbar, var där varje dag, jobba hårt, kom i tid o.s.v. för då kan du få fast anställning där i framtiden.
Senast redigerad av pst321 2012-02-01 kl. 18:21.
Citera
2012-02-01, 21:07
Medlem
manzanaress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pst321
Tack! Väldigt fina tips och förslag.
Citera
2012-02-02, 14:54
Medlem
rehyptols avatar
Behövs det ett personligt brev om man ska söka jobb på ICA/Konsum ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in