2013-01-16, 04:00
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskinsten
Hej,

Skulle tacksamt ta emot lite tips om hur jag førbættrar mitt CV, har bra referenser mm men får vældig få svar...vet inte om det ær valigt førekommande, man tycker man borde få ngn feedback på att de iaf mottagit ansøknaden, hur ofta skall man skicka intresseanmælan - blir det før ofta med en gång i månaden eller vad ses som "lagom" - før att inte verka helt desperat.

Hur långt skall ett CV vara?
Mitt nuvarande ær 4 sidor långt - skrivit i Word med fontsize 10..kænns lite långt med vet inte dirket hur mycket jag skall utelæmna. I detta ingår en kort berskrvning om framtidsmål, lite om mig sjælv.
Har 5 referenser med e-mail och tfn-nummer med, har æven skriftliga (men de har jag inte tagit med).

Mitt personliga brev tæcker en hel A4 med samma storlek på texten som i CV:T. Hær påstås det att man skall skriva om sig sjæv men tycker det passar bættre i CV:t - kommentarer?

Ett CV för inte vara längre än en sida, absolut inte längre än två. Eftersom du inte lär ha 10+ års erfarenhet räcker en sida mer än väl. Försök att ta bort delar som är helt irrelevanta.

I Sverige skriver man inte ner någon personlig information eller framtida mål i sitt CV, det begränsas enbart till tidigare erfarenheter. Arbetslivserfarenhet, utbildning, och övriga meriter räcker att ha med här.

Det personliga brevet (som skickas tillsammans med CVet) bör absolut heller inte vara längre än en sida, cirka 50-75 % av en A4 räcker.

Dessa två tillsammans bildar din ansökan, ibland kan även betyg, rekommendationsbrev, etc. skickas med.

Referenser behöver du inte ha med i ditt CV, du behöver heller inte ha något i stil med "Referenser lämnas på begäran". Detta är underförstått och du behöver inte nämna detta alls.

Tänk dig själv om du ska rekrytera någon, och du får in kanske 20 ansökningar. Är det då någon tjomme som har dokument på fem fullskrivna sidor kommer man inte läsa allt, utan bara skumma igenom. Det är då bättre att göra ditt CV koncentrerat till vad som är relevant för den specifika tjänsten.
Citera
2013-01-16, 16:12
Medlem
chronomasters avatar
Hur ska man skriva att man är som person? Ska man skriva sån skit som alla skriver som "mycket driven" etc eller vad passar?
Citera
2013-01-17, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish
Ett CV för inte vara längre än en sida, absolut inte längre än två. Eftersom du inte lär ha 10+ års erfarenhet räcker en sida mer än väl. Försök att ta bort delar som är helt irrelevanta.

I Sverige skriver man inte ner någon personlig information eller framtida mål i sitt CV, det begränsas enbart till tidigare erfarenheter. Arbetslivserfarenhet, utbildning, och övriga meriter räcker att ha med här.

Det personliga brevet (som skickas tillsammans med CVet) bör absolut heller inte vara längre än en sida, cirka 50-75 % av en A4 räcker.

Dessa två tillsammans bildar din ansökan, ibland kan även betyg, rekommendationsbrev, etc. skickas med.

Referenser behöver du inte ha med i ditt CV, du behöver heller inte ha något i stil med "Referenser lämnas på begäran". Detta är underförstått och du behöver inte nämna detta alls.

Tänk dig själv om du ska rekrytera någon, och du får in kanske 20 ansökningar. Är det då någon tjomme som har dokument på fem fullskrivna sidor kommer man inte läsa allt, utan bara skumma igenom. Det är då bättre att göra ditt CV koncentrerat till vad som är relevant för den specifika tjänsten.

Nu søker jag næstan helt uteslutande på engelska men antar att samma regler gæller dær?
Ser det svårt att få plats med ansøknadstext och personlig info utan att fylla en A4-sida...

Nær vet man att rekommedations brev ær aktuellt att skicka med, ær det ngt man skall bifoga nær en førsta kontakt ær tagen?
Citera
2013-01-17, 04:09
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskinsten
Nu søker jag næstan helt uteslutande på engelska men antar att samma regler gæller dær?
Ser det svårt att få plats med ansøknadstext och personlig info utan att fylla en A4-sida...

Nær vet man att rekommedations brev ær aktuellt att skicka med, ær det ngt man skall bifoga nær en førsta kontakt ær tagen?

Ja, samma regler gäller i stort sätt hela världen.

http://www.opm.gov/WIKI/uploads/docs/Wiki/OPM/training/MIT%20Career%20Development%20Handbook.pdf denna rekommenderar jag starkt. I den finns även exempel på CVn och personliga brev.

Om det är ett bra rekommendationsbrev så är det bara att skicka med så fort som möjligt.
Citera
2013-01-17, 07:09
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ja, samma regler gäller i stort sätt hela världen.

http://www.opm.gov/WIKI/uploads/docs/Wiki/OPM/training/MIT%20Career%20Development%20Handbook.pdf denna rekommenderar jag starkt. I den finns även exempel på CVn och personliga brev.

Om det är ett bra rekommendationsbrev så är det bara att skicka med så fort som möjligt.

Bra länk, nu kommer jag ihåg varför jag hänger på FB. man hittar guld ibland.
Citera
2013-01-18, 08:37
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Bra länk, nu kommer jag ihåg varför jag hänger på FB. man hittar guld ibland.

Alltid roligt att hjälpa till, hoppas den kommer till nytta.
Citera
2013-01-18, 14:53
Medlem
Hej jag söker lärlingsplats som vvs-montör, eftersom att skriva är inte min starkaste egenskap så behöver jag hjälp med rättningen!

Tack på förhand. Mvh

Hej!
Jag heter XXXX och är en kille på 21 år med bakgrund inom teknik. Jag söker plats som lärling inom rörmokaryrket. Nu när jag har avklarat min utbildning som VVS-montör vill jag nu komma ut i arbetslivet där jag får lära mig ett traditionellt hantverkaryrke och lära mig det ifrån grunden.
Varför vill jag då arbeta som VVS-montör? Efter att ha läst teknikprogrammet på gymnasiet så kände jag att jag verkligen ville komma ut i arbetslivet och hänge mig åt kroppsligt arbete. Jag vill utvecklas i och med att jag får lära mig helt nya färdigheter men också kunna gå hem på kvällen och känna att jag verkligen har uträttat något. Min fritid domineras av en träning på gymmet där jag tränar ca 4-5 gånger i veckan, om tiden tillåter. Detta gör att jag har en utmärkt kondition och fysisk styrka som gör att jag kan arbeta på fysiskt krävande sätt.
Mina tidigare erfarenheter ligger i att ha ca 12 veckors praktikperiod under utbildningen.
Hur är jag som person då? Dem egenskaper som bäst beskriver mig är lugn och lyhörd. Min lugna attityd gör att jag kan arbeta i hektiska situationer utan att bli stressad och förlora fokus på det som jag har framför mig. Det innebär att jag enkelt kan prioritera uppgifterna jag har framför mig, och arbeta med detaljerna utan att förlora helhetsbilden. Trots en brist på tidigare arbetserfarenhet inom hantverkaryrket så har jag ifrån andra yrkesområden lärt mig att jag har en stark arbetsmoral. Jag lider inte av rädslan för att arbeta långa dagar, är punktlig och pålitlig.

Jag är ambitiös men har samtidigt inga problem med att fråga. oavsett vad jag gör i livet kommer jag alltid ihåg att ”man aldrig blir fullärd”. Från det ögonblick man tror att man har lärt sig allt så kan det bara gå utför”. Det här är en filosofi som jag har anammat. Jag strävar alltid efter att förbättra mina kunskaper, metoder och sättet jag arbetar på.
Jag har lätt för att arbeta både i grupp och på eget initiativ. Det gör det lätt att splittra uppgifter där jag arbetar självständigt men också att arbeta i grupp där koordinering och samarbete är oerhört viktigt för att uppnå dem satta målen.
Citera
2013-01-18, 20:32
Medlem
snabelhests avatar
Hur skriver man egentligen en ansökan när man inte har någon arbetslivserfarenhet över huvud taget? Jag är 24 år gammal.

2005-2008: Gymnasiet
2008-2009: Arbetslös
2009-2011: Universitet (En termin förberedande studier plus ofärdig utbildning med ett antal oavklarade kurser)
2011-Nu: Sjukskriven för depression/social fobi/ångestsyndrom

Aldrig haft några sommarjobb eller timanställningar eller någonting. Ärligt talat vad skriver man i ansökan? Känner mig helt lost. Har skickat in lite ansökningar med personligt brev, där nämner jag ingenting om detta utan skriver bara lite om vem jag är och varför jag är intresserad/skulle passa för jobbet.

Det är alltså o kvalificerade jobb jag söker. Tänk brevbärare, matbutik, lager, städare, hemtjänsten, etc.
Citera
2013-01-19, 02:13
Medlem
MaterDeis avatar
Mästersågarna,

jag fick en tanke efter att ha sett kalles utmärkta video och bestämde mig för köra. Pyssla är kul.

Iallafall...

http://i48.tinypic.com/9ihjc3.jpg

Bu, lite bu eller jättebu? Eller sweet?

Tanken är såklart att det hela ska funka som ett komplement till ett vanligt cv.
Citera
2013-01-19, 05:59
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalvinass
Hej!

Först och främst vet jag inte hur många av er som är proffesionellt engagerade i branschen men jag tänkte give it a go anyway!
Jag är nyexaminerad inom marknadskommunikation/IT och är i full färd att söka jobb. Spontant sett har det varit knepigt att sticka ut. Många reklambyråer drunknar i spontanansökan så jag tänkte att jag skulle göra något som stack ut och fångade intresse... vilket det också gjorde. Har fått viral effekt och snurrat 20.000 ggr på bara några dagar och jobben börjar höra av sig. Vilket är skitkul såklart!

Men jag tänkte höra om det är någon som jobbar inom reklam/kommunikation/pr-branschen som har tips på hur man går tillväga för att få in en fot på en byrå? Har ni några andra tips på kreativa CVn som ni sett? Hur bar ni er åt?

Hursomhelst, här har ni mitt CV: http://vimeo.com/57227879
och är det någon som gillar det så hör bara av er!

Citat:
Ursprungligen postat av MaterDei
Mästersågarna,

jag fick en tanke efter att ha sett kalles utmärkta video och bestämde mig för köra. Pyssla är kul.

Iallafall...

http://i48.tinypic.com/9ihjc3.jpg

Bu, lite bu eller jättebu? Eller sweet?

Tanken är såklart att det hela ska funka som ett komplement till ett vanligt cv.

Jag har själv inget till övers för sådana påhitt och tror inte många seriösa arbetsgivare tycker om dessa. Men nog finns det allt ett par personer som gillar denna typ av ansökningar som skulle kuna tänka sig att anställa er, och om ni väl skulle hitta dem så har ni nog stor chans på jobbet. Det gäller bara för er att komma i kontakt med dem.

Självklart är det bra att sticka ut, men jag skulle hellre satsa på något annorlunda såsom en hobby, ett språk eller liknande som kan användas i arbetet.

Har ett par stycken vänner som jobbar inom kommunikation, och det som gör att de sticker ut är väl det gamla vanliga: Väldigt duktiga på svenska, ambitiösa, samt övriga intressen såsom ekonomi och politik.
Citera
2013-01-19, 06:11
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itaga
Hej jag söker lärlingsplats som vvs-montör, eftersom att skriva är inte min starkaste egenskap så behöver jag hjälp med rättningen!

Tack på förhand. Mvh

Hej!
Jag heter XXXX och är en kille på 21 år med bakgrund inom teknik. Jag söker plats som lärling inom rörläggaryrket. Nu när jag har avklarat min utbildning som VVS-montör vill jag nu komma ut i arbetslivet där jag får lära mig ett traditionellt hantverkaryrke och lära mig det från grunden.
Varför vill jag då arbeta som VVS-montör? Efter att ha läst teknikprogrammet på gymnasiet kände jag att jag verkligen ville komma ut i arbetslivet och hänge mig åt kroppsligt arbete. Jag vill utvecklas i och med att jag får lära mig helt nya färdigheter men också kunna gå hem på kvällen och känna att jag verkligen har uträttat något. Min fritid domineras av träning på gymmet där jag tränar ca 4-5 gånger i veckan, om tiden tillåter. Detta gör att jag har en utmärkt kondition och fysisk styrka som gör att jag kan arbeta på fysiskt krävande sätt.
Mina tidigare erfarenheter ligger i att ha ca 12 veckors praktikperiod under utbildningen.
Hur är jag som person då? De egenskaper som bäst beskriver mig är lugn och lyhörd. Min lugna attityd gör att jag kan arbeta i hektiska situationer utan att bli stressad och förlora fokus på det som jag har framför mig. Det innebär att jag enkelt kan prioritera uppgifterna jag har framför mig, och arbeta med detaljerna utan att förlora helhetsbilden. Trots en brist på tidigare arbetserfarenhet inom hantverkaryrket så har jag ifrån andra yrkesområden lärt mig att jag har en stark arbetsmoral. Jag lider inte av rädslan för att arbeta långa dagar, jag är även punktlig och pålitlig.

Jag är ambitiös men har samtidigt inga problem med att fråga. Oavsett vad jag gör i livet kommer jag alltid ihåg att ”man aldrig blir fullärd”. Från det ögonblick man tror att man har lärt sig allt så kan det bara gå utför. Det här är en filosofi som jag har anammat. Jag strävar alltid efter att förbättra mina kunskaper, metoder och sättet jag arbetar på.
Jag har lätt för att arbeta både i grupp och på eget initiativ. Det gör det lätt att splittra uppgifter där jag arbetar självständigt men också att arbeta i grupp där koordinering och samarbete är oerhört viktigt för att uppnå de satta målen.

Kolla fetstilt för ändringar.

Citat:
Ursprungligen postat av snabelhest
Hur skriver man egentligen en ansökan när man inte har någon arbetslivserfarenhet över huvud taget? Jag är 24 år gammal.

2005-2008: Gymnasiet
2008-2009: Arbetslös
2009-2011: Universitet (En termin förberedande studier plus ofärdig utbildning med ett antal oavklarade kurser)
2011-Nu: Sjukskriven för depression/social fobi/ångestsyndrom

Aldrig haft några sommarjobb eller timanställningar eller någonting. Ärligt talat vad skriver man i ansökan? Känner mig helt lost. Har skickat in lite ansökningar med personligt brev, där nämner jag ingenting om detta utan skriver bara lite om vem jag är och varför jag är intresserad/skulle passa för jobbet.

Det är alltså o kvalificerade jobb jag söker. Tänk brevbärare, matbutik, lager, städare, hemtjänsten, etc.

Jag skulle aldrig vilja anställa någon som varit sjukskriven i flera år för depression, socialfobi, och ångest. Hur hade du tänkt jobba i matbutik om du har social fobi?

Om jag vore du skulle jag dölja de senaste två åren så gott som möjligt. Säg att du varit ute och backpackat eller vad som helst.

Leta exempelbrev på internet, plocka det bästa hur några och sätt ihop till ett eget. Be någon läsa igenom det (t.ex. har på Flashback om du inte känner någon som kan hjälpa dig). Detsamma gäller CVet.

Försök ta dig till arbetsgivarna fysiskt och prata med dem, det är betydligt enklare för dem om de har ett ansikte att relatera till.

No offence, men det känns som att personer som du alltid tenderar att falla tillbaka i sina depressioner. Jag skulle bli jätteglad om du motbevisade mig, gör detta mest för din skull.
Citera
2013-01-19, 16:33
Medlem
roobbes avatar
Citat:

Skriv t.ex.

"Ekonomie kandidatexamen inom företagsekonomi, examen juni 2014 (förväntad)".

Mvh

Tackar, såg relativt vettigt ut på plats i mitt CV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in