Citat:
Ursprungligen postat av Maskinsten
Hej,
Skulle tacksamt ta emot lite tips om hur jag førbættrar mitt CV, har bra referenser mm men får vældig få svar...vet inte om det ær valigt førekommande, man tycker man borde få ngn feedback på att de iaf mottagit ansøknaden, hur ofta skall man skicka intresseanmælan - blir det før ofta med en gång i månaden eller vad ses som "lagom" - før att inte verka helt desperat.
Hur långt skall ett CV vara?
Mitt nuvarande ær 4 sidor långt - skrivit i Word med fontsize 10..kænns lite långt med vet inte dirket hur mycket jag skall utelæmna. I detta ingår en kort berskrvning om framtidsmål, lite om mig sjælv.
Har 5 referenser med e-mail och tfn-nummer med, har æven skriftliga (men de har jag inte tagit med).
Mitt personliga brev tæcker en hel A4 med samma storlek på texten som i CV:T. Hær påstås det att man skall skriva om sig sjæv men tycker det passar bættre i CV:t - kommentarer?
Skulle tacksamt ta emot lite tips om hur jag førbættrar mitt CV, har bra referenser mm men får vældig få svar...vet inte om det ær valigt førekommande, man tycker man borde få ngn feedback på att de iaf mottagit ansøknaden, hur ofta skall man skicka intresseanmælan - blir det før ofta med en gång i månaden eller vad ses som "lagom" - før att inte verka helt desperat.
Hur långt skall ett CV vara?
Mitt nuvarande ær 4 sidor långt - skrivit i Word med fontsize 10..kænns lite långt med vet inte dirket hur mycket jag skall utelæmna. I detta ingår en kort berskrvning om framtidsmål, lite om mig sjælv.
Har 5 referenser med e-mail och tfn-nummer med, har æven skriftliga (men de har jag inte tagit med).
Mitt personliga brev tæcker en hel A4 med samma storlek på texten som i CV:T. Hær påstås det att man skall skriva om sig sjæv men tycker det passar bættre i CV:t - kommentarer?
Ett CV för inte vara längre än en sida, absolut inte längre än två. Eftersom du inte lär ha 10+ års erfarenhet räcker en sida mer än väl. Försök att ta bort delar som är helt irrelevanta.
I Sverige skriver man inte ner någon personlig information eller framtida mål i sitt CV, det begränsas enbart till tidigare erfarenheter. Arbetslivserfarenhet, utbildning, och övriga meriter räcker att ha med här.
Det personliga brevet (som skickas tillsammans med CVet) bör absolut heller inte vara längre än en sida, cirka 50-75 % av en A4 räcker.
Dessa två tillsammans bildar din ansökan, ibland kan även betyg, rekommendationsbrev, etc. skickas med.
Referenser behöver du inte ha med i ditt CV, du behöver heller inte ha något i stil med "Referenser lämnas på begäran". Detta är underförstått och du behöver inte nämna detta alls.
Tänk dig själv om du ska rekrytera någon, och du får in kanske 20 ansökningar. Är det då någon tjomme som har dokument på fem fullskrivna sidor kommer man inte läsa allt, utan bara skumma igenom. Det är då bättre att göra ditt CV koncentrerat till vad som är relevant för den specifika tjänsten.