2012-01-25, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emedlem
Fundera på andra alternativ? Gå hemma och pumpa bidrag då menar du? Eller vad menar du?

Tvärtom. 80% av alla jobb förmedlas via kontakter. Gör en lista på alla du känner som jobbar någonstans, alla dina föräldrars bekanta och alla som på något sätt kan introducera dig för någon som kan tänkas behöva anställa någon. Ring runt, boka möte, stöt på folk på stan. Så fick jag mitt första jobb när jag var i exakt din situation för ett bra tag sen.
Citera
2012-01-25, 17:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av burtcocaine
Tvärtom. 80% av alla jobb förmedlas via kontakter. Gör en lista på alla du känner som jobbar någonstans, alla dina föräldrars bekanta och alla som på något sätt kan introducera dig för någon som kan tänkas behöva anställa någon. Ring runt, boka möte, stöt på folk på stan. Så fick jag mitt första jobb när jag var i exakt din situation för ett bra tag sen.
Okej tack för tipset ! Men problemet är att jag redan har gjort detta och samtliga av dem kräver att jag ska lämna in ett CV. Kan jag t ex skriva i ett CV att man har hjälpt till att arrangera olika engagemang som t ex demonstration. Eller är det helt o relevant ?
Citera
2012-01-25, 17:36
Medlem
Cheiross avatar
Citat:
Berätta för guds skull inte att din ambition inte är att jobba där längre än ett halvår, varför ska de lägga tid på att utbilda/anställa dig om du tänker dra med en gång?

Skulle nämnt att jobbet enbart, åtminstone tillsvidare enligt annonsen, är som semestervikarie. De skriver att förlängning KAN bli aktuellt, men i huvudsak är det enbart som ersättare för ordinarie personal i vår och i sommar.

Citat:
Stryk det här partiet helt...

Min grundtanke med detta stycke var att förklara "luckan" mellan studenten i somras och nu: som det framgår så har jag inte jobbat under det halvåret. Är det inte bra att på något sätt säga vad man gjort under den tiden, så att de inte tror att man suttit hemma och rullat tummarna hela dagarna?
Citera
2012-01-25, 17:54
Medlem
Citat:
Okej tack för tipset ! Men problemet är att jag redan har gjort detta och samtliga av dem kräver att jag ska lämna in ett CV. Kan jag t ex skriva i ett CV att man har hjälpt till att arrangera olika engagemang som t ex demonstration. Eller är det helt o relevant ?

Ideellt engagemang är alltid något som ser bra ut (med viss reservation för exempelvis syndikalisterna, dem vill nog ingen arbetsgivare ha in om de kan förhindra det).
Så visst är det relevant. Börja med utbildning och fyll på med övrigt. Var inte rädd för att det ser för lite ut - det är ju bara naturligt om du är ung.
Citera
2012-01-25, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheiros
Skulle nämnt att jobbet enbart, åtminstone tillsvidare enligt annonsen, är som semestervikarie. De skriver att förlängning KAN bli aktuellt, men i huvudsak är det enbart som ersättare för ordinarie personal i vår och i sommar.

Det förändrar ju inte så mycket. Om det är så att det KAN bli aktuellt med förlängning, och valet står mellan dig och någon som INTE ska sticka till hösten, vad tror du de väljer?

Citat:
Ursprungligen postat av Cheiros
Min grundtanke med detta stycke var att förklara "luckan" mellan studenten i somras och nu: som det framgår så har jag inte jobbat under det halvåret. Är det inte bra att på något sätt säga vad man gjort under den tiden, så att de inte tror att man suttit hemma och rullat tummarna hela dagarna?

Iofs kan det ju vara en idé. Om personen som läser brevet också spelar golf (det är typ den vanligaste sporten i Sverige, och golfare älskar ju att prata golf) så har ni ju något gemensamt, vilket gör det mycket lättare att skapa en lite personligare relation. Men var ännu tydligare med vilket passionerad golfspelare du är då.
Citera
2012-01-25, 18:54
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
-Varför behöver du berätta att referensen är vän till familjen? Att han vet hur du är som golfspelare är ju också helt irrelevant. Säg bara "Referens: Namn Namnsson, Företaget AB. Tel: nn-nnnnnn"

Jag gissar på att berörd person Cheiros? inte har jobbat med referensen, och då kan det uppstå komplikationer om den potentiella arbetsgivaren ringer upp och frågar om hur duktig han var när han arbetade åt denne.

AG kommer känna sig lurad och tro att Cheiros ljuger.

Därför vill han klargöra att han inte jobbat där, men att referensen kan klargöra huruvida Cheiros är ordningsam som person eller ej.

Men jag håller med om att det inte är optimalt att först och främst välja en nära vän som referens samt sedan nämna det. Lärare etc. är bättre val i så fall anser jag.
Citera
2012-01-25, 19:24
Avslutad
Citat:
Ideellt engagemang är alltid något som ser bra ut (med viss reservation för exempelvis syndikalisterna, dem vill nog ingen arbetsgivare ha in om de kan förhindra det).
Så visst är det relevant. Börja med utbildning och fyll på med övrigt. Var inte rädd för att det ser för lite ut - det är ju bara naturligt om du är ung.
Jag har lite arbetserfarenhet kom jag på. Jag har en släkting som bor i spanien och ibland när jag har varit där så har jag fått jobba i en resturang, och i "lön" fick jag äta och dricka hur mycket jag ville där. Kan man skriva det i CV:t även fast det inte finns några som helst bevis på det ?

MVH
Citera
2012-01-25, 19:34
Medlem
Citat:
Jag har lite arbetserfarenhet kom jag på. Jag har en släkting som bor i spanien och ibland när jag har varit där så har jag fått jobba i en resturang, och i "lön" fick jag äta och dricka hur mycket jag ville där. Kan man skriva det i CV:t även fast det inte finns några som helst bevis på det ?

MVH

Absolut! Skulle det vara av yttersta vikt för arbetsgivaren att få någon slags bevis går det kanske att få tag på släktingen? Om de inte har tagit någon extern partner som hjälper dem med rekryteringen kan du utgå från att de inte har all tid i världen att kolla upp vartenda detalj. Så länge du inte ljuger eller ens skarvar med sanningen så finns det ingen anledning att inte ta med det.
Citera
2012-01-25, 19:35
Avslutad
Citat:
Absolut! Skulle det vara av yttersta vikt för arbetsgivaren att få någon slags bevis går det kanske att få tag på släktingen? Om de inte har tagit någon extern partner som hjälper dem med rekryteringen kan du utgå från att de inte har all tid i världen att kolla upp vartenda detalj. Så länge du inte ljuger eller ens skarvar med sanningen så finns det ingen anledning att inte ta med det.
Okej , nu blir det till att skriva! Tack så jätte mycket för hjälpen.
Citera
2012-01-25, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Jag gissar på att berörd person Cheiros? inte har jobbat med referensen, och då kan det uppstå komplikationer om den potentiella arbetsgivaren ringer upp och frågar om hur duktig han var när han arbetade åt denne.

Därför vill han klargöra att han inte jobbat där, men att referensen kan klargöra huruvida Cheiros är ordningsam som person eller ej.

Men jag håller med om att det inte är optimalt att först och främst välja en nära vän som referens samt sedan nämna det. Lärare etc. är bättre val i så fall anser jag.

Ja, då är det nog vettigt att utelämna företagsnamnet. Men man behöver ju inte skriva svart på vitt att "ring farsans polare och fråga om jag är schysst". Det krävs ju inte ett deduktivt geni för att lista ut att det inte kan ha förekommit så mycket arbetslivserfarenhet mellan studenten och dagens datum, som dessutom redogjorts för i ett annat stycke. Och någon hyfsat oberoende person som kan vittna om Cheiros goda karaktär är ju i sådana fall väldigt mycket bättre än inget.

Eller så kan du skriva som jag har gjort, "referenser fås på begäran". Ingen har frågat en enda gång på lite drygt tio år, och på något jävla vänster har jag fått det att fungera i alla fall.
Citera
2012-01-25, 22:29
Medlem
Cheiross avatar
Citat:
...
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90

Hmm, var nog otydlig gällande detta också. Min referens jobbar alltså på företaget jag söker anställning hos, som någon mellanchef eller liknande Dessutom så vet personen om att någon möjligen kommer att kontakta honom nu i dagarna angående min ansökan.

Hade referensen bara varit en nära vän utan koppling till företaget eller tidigare anställning (som jag ju inte har någon) så håller jag helt med om att det inte hade varit ett optimalt val. Nu känner jag dock att OM rekryteraren anser att det är värt mödan att kontakta honom, så har jag helt klart en mycket bättre chans än om jag inte haft någon referens alls.

Hade jag inte haft denna person som referens, så hade jag som burtcocaine föreslår skrivit ett "referenser fås på begäran" ändå, då det verkar vara en standardfras som alltid ser bra ut i ett personligt brev.
Senast redigerad av Cheiros 2012-01-25 kl. 22:31.
Citera
2012-01-26, 08:16
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalbamse
Hej!
Tar gärna emot lite feedback om mitt CV och personliga brev.
Skickar alltid CV oh personligt brev som 2 olika bifogade filer.

Här är mitt CV

PERSONUPPGIFTER
Namn: xxxxx xxxxxxxx
Adress: xxxxxxxxxxxxxxxxx
Telefonnummer (mobil): xxxxxxxxxxx
Födelsedatum: 199x xx xx -xxxx
Email: xxxxxxxxxxxx@gmail.com

ARBETSLIVSERFARENHET

Företag: xxxxxxxxx xxxxx xx
Anställningsperiod: 2012 01 02 –
Arbetsgivare: xxxxxx xxxxxxxxx
Arbetsuppgifter: Svetsning Tig, Mma och MigMag i Rostfritt och svart. Även syrafast.
Ritningsläsning, plåtbearbetning. Tillverkning efter ritning.

Företag: xxxxxx xxxxxxx xx
Anställningsperiod 2011 06 13 – 2011 12 23
Arbetsgivare: xxxxxxx xxxxxxxx
Arbetsuppgifter: Svetsning Mig/mag (135 och 136), MMA, TIG. Skärning och bearbetning, Ritningslösning. Tillverkning och reparationer inom tung industri. Diverse mekjobb i samband med uthyrning.

Sommarlov 2010 10 (veckor) Även praktik 2010 (9 veckor)
Företag: xxxxxx xxxxxxx xx
Arbetsgivare: xxxxxxx Gustafsson (VD)
Arbetsuppgifter: Svetsning med TIG rostfritt material, tunnplåt., Mig/Mag och MMA. Plåtbearbetning, Ritningsläsning.

Företag: xxxxxxxxx xx
Anställningsperiod Februari 2007 –September 2009
Arbetsgivare: xxxxx xxxxxx
Arbetspgifter : Kassatjänst, diskhantering, matlagning, smörgåsberedning, städning och andra resturangsysslor.

REFERENSER

Företag: xxxxxx xxxxxxxxx
Referens: xxxx xxxx
Telefonnummer: xxxx – xx xx xx Eller direktkontakt xxxx- xxx xxx
E-Mail: xxxxx@xxxxxxxxxxx.se

BILAGOR

Bilaga 1 xxxxx xxxxx AB (betyg)
Bilaga 2 xxxxxxxx AB (betyg)
Bilaga 3 xxxxxxxxx (betyg)

UTBILDNING
Gymnasium: xxxxxxxxxxx xxxxxxx. Inriktning svets.
Högstadiet: xxxxxxxxxxxx xxxxxxx
Grundskola: xxxxxxxxxx xxxxx

ÖVRIGA MERITER
• B körkort finns och egen bil.
• Körvana med motviktstruck.
• Goda kunskaper inom ritningsläsning.
• Heta arbeten certifikat.
• SSG utbildning för SSAB jobb.
• Stresstålig
• Lätt för att samarbeta
• Goda språkkunskaper. Svenska och engelska,
• Goda datorkunskaper.

-----------------------------------------------------------------
Där hade ni mitt CV. Bilagorna ligger i samma fil som mitt CV. Det är alltså skriftliga betyg från förgående arbeten. De har jag scannat in så man ser vad det står och arbetsgivarens namnteckning. kanske bör skicka de vid sidan av?

Här kommer mitt personliga brev.

PERSONLIG INFORMATION

Hej!
Mitt namn är xxxx xxxxxx. Jag bor i en lägenhet i centrala xxxxxx. På fritiden umgås jag med min flickvän, släkt och vänner. Ett stort intresse är fiske vilket jag lägger ner mycket tid på. Tycker även om att vara ute i naturen. En gång om året åker jag även till fjällen för att åka skidor. Jag gick industriprogramet i xxxxxxx med inriktning svets. Tog studenten i juni 20xx med bra betyg. Jag började jobba direkt efter studenten.

Jag är en glad och positiv person som gillar att utvecklas och vill alltid lära mig nya saker. Jag är väldigt engagerad i mitt arbete och strävar alltid efter bästa möjliga resultat.

Jag har Gymnasiebetyg att visa upp vid intervju.

Med vänlig hälsning xxxxx xxxxxxx

------------------------------------------------------------------
I det personliga brevet skriver jag in några rader om varför jag söker just "det" jobbet.

Tacksam för kommentarer. Vad bör ändras, snyggas till? Är något otydligt eller för långt kanske?
Ge mig lite kritik! Det uppskattas!

Grundskola/Högstadie skulle jag stryka direkt, alla har ju gått grundskolan, så det är ingen merit och det är ointressant var du gjorde det (om det inte var Lundsberg eller Sigtuna kanske).

Under arbetslivserfarenheter har du skrivit både Företag och Arbetsgivare, vad står vid Arbetsgivare, någon person på företaget? Stryk det i så fall, det räcker med företaget.

Referenser brukar man inte skriva med i sitt CV, utan lämna på begäran. Det är respektlöst mot den som är referens att skicka ut dennes kontaktuppgifter till höger och vänster.

Det personliga brevet ska inte innehålla några rader om varför du söker ett visst jobb, det ska bara handla om varför du söker det jobbet och varför du är rätt person för det. Det är lätt att luras av begreppet "Personligt brev", men det handlar inte om att beskriva sig själv, utan att beskriva varför man vill ha och passar för tjänsten. Ditt personliga brev inleds med en massa om dina fritidsintressen, vilket inte är det intressantaste för en arbetsgivare. Skippa att skriva "Mitt namn är" och var du bor, de uppgifterna finns redan i och med att du skriver under med namn och skriver med din adress.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in