Citat:
Ursprungligen postat av Skalbamse
Hej!
Tar gärna emot lite feedback om mitt CV och personliga brev.
Skickar alltid CV oh personligt brev som 2 olika bifogade filer.
Här är mitt CV
PERSONUPPGIFTER
Namn: xxxxx xxxxxxxx
Adress: xxxxxxxxxxxxxxxxx
Telefonnummer (mobil): xxxxxxxxxxx
Födelsedatum: 199x xx xx -xxxx
Email: xxxxxxxxxxxx@gmail.com
ARBETSLIVSERFARENHET
Företag: xxxxxxxxx xxxxx xx
Anställningsperiod: 2012 01 02 –
Arbetsgivare: xxxxxx xxxxxxxxx
Arbetsuppgifter: Svetsning Tig, Mma och MigMag i Rostfritt och svart. Även syrafast.
Ritningsläsning, plåtbearbetning. Tillverkning efter ritning.
Företag: xxxxxx xxxxxxx xx
Anställningsperiod 2011 06 13 – 2011 12 23
Arbetsgivare: xxxxxxx xxxxxxxx
Arbetsuppgifter: Svetsning Mig/mag (135 och 136), MMA, TIG. Skärning och bearbetning, Ritningslösning. Tillverkning och reparationer inom tung industri. Diverse mekjobb i samband med uthyrning.
Sommarlov 2010 10 (veckor) Även praktik 2010 (9 veckor)
Företag: xxxxxx xxxxxxx xx
Arbetsgivare: xxxxxxx Gustafsson (VD)
Arbetsuppgifter: Svetsning med TIG rostfritt material, tunnplåt., Mig/Mag och MMA. Plåtbearbetning, Ritningsläsning.
Företag: xxxxxxxxx xx
Anställningsperiod Februari 2007 –September 2009
Arbetsgivare: xxxxx xxxxxx
Arbetspgifter : Kassatjänst, diskhantering, matlagning, smörgåsberedning, städning och andra resturangsysslor.
REFERENSER
Företag: xxxxxx xxxxxxxxx
Referens: xxxx xxxx
Telefonnummer: xxxx – xx xx xx Eller direktkontakt xxxx- xxx xxx
E-Mail: xxxxx@xxxxxxxxxxx.se
BILAGOR
Bilaga 1 xxxxx xxxxx AB (betyg)
Bilaga 2 xxxxxxxx AB (betyg)
Bilaga 3 xxxxxxxxx (betyg)
UTBILDNING
Gymnasium: xxxxxxxxxxx xxxxxxx. Inriktning svets.
Högstadiet: xxxxxxxxxxxx xxxxxxx
Grundskola: xxxxxxxxxx xxxxx
ÖVRIGA MERITER
• B körkort finns och egen bil.
• Körvana med motviktstruck.
• Goda kunskaper inom ritningsläsning.
• Heta arbeten certifikat.
• SSG utbildning för SSAB jobb.
• Stresstålig
• Lätt för att samarbeta
• Goda språkkunskaper. Svenska och engelska,
• Goda datorkunskaper.
-----------------------------------------------------------------
Där hade ni mitt CV. Bilagorna ligger i samma fil som mitt CV. Det är alltså skriftliga betyg från förgående arbeten. De har jag scannat in så man ser vad det står och arbetsgivarens namnteckning. kanske bör skicka de vid sidan av?
Här kommer mitt personliga brev.
PERSONLIG INFORMATION
Hej!
Mitt namn är xxxx xxxxxx. Jag bor i en lägenhet i centrala xxxxxx. På fritiden umgås jag med min flickvän, släkt och vänner. Ett stort intresse är fiske vilket jag lägger ner mycket tid på. Tycker även om att vara ute i naturen. En gång om året åker jag även till fjällen för att åka skidor. Jag gick industriprogramet i xxxxxxx med inriktning svets. Tog studenten i juni 20xx med bra betyg. Jag började jobba direkt efter studenten.
Jag är en glad och positiv person som gillar att utvecklas och vill alltid lära mig nya saker. Jag är väldigt engagerad i mitt arbete och strävar alltid efter bästa möjliga resultat.
Jag har Gymnasiebetyg att visa upp vid intervju.
Med vänlig hälsning xxxxx xxxxxxx
------------------------------------------------------------------
I det personliga brevet skriver jag in några rader om varför jag söker just "det" jobbet.
Tacksam för kommentarer. Vad bör ändras, snyggas till? Är något otydligt eller för långt kanske?
Ge mig lite kritik! Det uppskattas!
Grundskola/Högstadie skulle jag stryka direkt, alla har ju gått grundskolan, så det är ingen merit och det är ointressant var du gjorde det (om det inte var Lundsberg eller Sigtuna kanske).
Under arbetslivserfarenheter har du skrivit både Företag och Arbetsgivare, vad står vid Arbetsgivare, någon person på företaget? Stryk det i så fall, det räcker med företaget.
Referenser brukar man inte skriva med i sitt CV, utan lämna på begäran. Det är respektlöst mot den som är referens att skicka ut dennes kontaktuppgifter till höger och vänster.
Det personliga brevet ska inte innehålla några rader om varför du söker ett visst jobb, det ska bara handla om varför du söker det jobbet och varför du är rätt person för det. Det är lätt att luras av begreppet "Personligt brev", men det handlar inte om att beskriva sig själv, utan att beskriva varför man vill ha och passar för tjänsten. Ditt personliga brev inleds med en massa om dina fritidsintressen, vilket inte är det intressantaste för en arbetsgivare. Skippa att skriva "Mitt namn är" och var du bor, de uppgifterna finns redan i och med att du skriver under med namn och skriver med din adress.