2013-01-08, 15:12
Bannlyst
Lite feedback tack på min personliga brev tack.

Hejsan!

Jag är en tjej som är väldigt intresserad av att arbeta åt er på ZZZ. Jag är den typen av personen som älskar att utmana sig själv för att växa i allting som jag gör.

Jag är intresserad av att jobba hos er då det ger mig en bra erfarenhet på personlig plan. Jag har inte någon erfarenhet av att jobba i mataffärer som ZZZ och skulle bli glad av att få den chansen. Jag handlar på hemköp minst en gång i månaden ser er trevliga personal som alltid har ett leende på läpparna, brett sortiment och grymt bra service. Och det är någonting jag vill vara del av. Jag vet att jag skulle kunna bidra mycket.

Jag gillar att ta initiativ så fort jag har satt mig in i en utmaning och är ambitiös i alla mina utmaningar i livet. Mina viktigaste egenskaper skulle jag hävda är punktlighet, noggrannhet men även flexibilitet och jag fungerar väldigt bra under stressiga omständigheter. Jag är dessutom initiativrik, självgående och trivs bra att arbeta med att arbeta i grupp. Jag är lätt lärd och förstår väldigt snabbt hur olika saker fungerar. Jag kan dock ibland framstå som lite blyg i början men det släpper oftast snabbt och mot kunderna kan jag gå in i en professionell roll där jag är positiv och är till hjälp.

Även om jag inte har så mycket erfarenhet i det aktuella jobbet, så hoppas jag att jag får en chans att visa vad jag kan och min goda arbetsmoral.

Med vänlig hälsningar

XXX
Citera
2013-01-09, 22:47
Medlem
roobbes avatar
Hur bör man skriva i sitt CV om pågående studier? Jag har parallelt med mitt jobb läst ett antal kurser och tagit ett antal poäng, har varit uteslutande fristående kurser med ambition att sätta ihop en egen examen, alltså har jag ingen examen ännu, när jag väl tar den kommer det genast se bättre ut.

Känns ganska löjligt att rada upp en massa fristående kurser på 7.5hp, 15hp och 30hp på A, B och C nivå..

Kan ju givetvis skita i att fylla i alla, vilket jag också gjort då jag sökt jobb, hoppar över de orelevanta kurserna, men de blir ändå lätt ett par kurser..
Citera
2013-01-11, 09:34
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stranger00
PB
Ser bra ut. Ändra till:

"på ett personligt plan"
"men skulle bli glad av att få chansen" ta bort "och" alltså
"Hemköp" med stort H
"lättlärd" är ett ord
Skriv inte att du är blyg i början, men en kund har du knappast tid för långa konversationer, behåll den andra delen av meningen dock.

Citat:
Ursprungligen postat av roobbe
Hur bör man skriva i sitt CV om pågående studier? Jag har parallelt med mitt jobb läst ett antal kurser och tagit ett antal poäng, har varit uteslutande fristående kurser med ambition att sätta ihop en egen examen, alltså har jag ingen examen ännu, när jag väl tar den kommer det genast se bättre ut.

Känns ganska löjligt att rada upp en massa fristående kurser på 7.5hp, 15hp och 30hp på A, B och C nivå..

Kan ju givetvis skita i att fylla i alla, vilket jag också gjort då jag sökt jobb, hoppar över de orelevanta kurserna, men de blir ändå lätt ett par kurser..

Skriv t.ex.

"Ekonomie kandidatexamen inom företagsekonomi, examen juni 2014 (förväntad)".

Mvh
Citera
2013-01-11, 12:25
Medlem
chronomasters avatar
Har påbörjat en kandidatexamen men gått över till fria kurser som på sikt ska ge en examen. Hur ställer man upp detta bäst? Söker jobb nu då jag inte kom in på uppsatsen denna vår.

Förväntad examen inom företagsekonomi, 180hp.

Kurs1, 7.5hp
Kurs2, 7.5hp

etc?
Citera
2013-01-11, 12:50
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chronomaster
Har påbörjat en kandidatexamen men gått över till fria kurser som på sikt ska ge en examen. Hur ställer man upp detta bäst? Söker jobb nu då jag inte kom in på uppsatsen denna vår.

Förväntad examen inom företagsekonomi, 180hp.

Kurs1, 7.5hp
Kurs2, 7.5hp

etc?

Jag skulle bara skrivit som jag skrev ovan:

"Ekonomie kandidatexamen inom företagsekonomi, examen juni 2014 (förväntad)" eller liknande.

Du behöver inte säga att du inte kom in på uppsatsen i vår, inte heller att du läser fristående kurser.

Om det är några kurser som är relevanta för den typ av arbete som du söker kan du skriva dem under.
Citera
2013-01-13, 16:17
Medlem
terry_butchers avatar
Jag har tidigare läst på högskola sammanlagt 50-60 % av utbildningen (90/180 hp) +lite andra kurser som inte ingick i utbildningen.
vet dock inte om jag bara ska skriva högskola eller om jag också ska ange vilket program som jag läste.
Citera
2013-01-14, 04:16
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terry_butcher
Jag har tidigare läst på högskola sammanlagt 50-60 % av utbildningen (90/180 hp) +lite andra kurser som inte ingick i utbildningen.
vet dock inte om jag bara ska skriva högskola eller om jag också ska ange vilket program som jag läste.

Skriv vilket program du läste, speciellt om det är relevant för jobbet du söker. De extra kurserna kan du även skriva ner, klargör dock att du läst dessa utöver utbildningen.
Citera
2013-01-14, 11:09
Medlem
terry_butchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish
Skriv vilket program du läste, speciellt om det är relevant för jobbet du söker. De extra kurserna kan du även skriva ner, klargör dock att du läst dessa utöver utbildningen.

Jag kanske skulle göra en uppdelning i två punkter med de högskolekurser som jag läst under utbildningen i en punkt, övriga i en annan punkt?
Citera
2013-01-14, 13:05
Medlem
Hej mina vänner.
Har nyligen flyttat till Bergen, Norge och söker jobb för fulla muggar. Det finns ett arbete där dom efterfrågar "hvorfor du søker på denne stillingen", varför jag söker arbetet alltså.

Jag vet inte riktigt hur jag ska utveckla det mer än jag vill ha ett jobb? Arbetslivserfarenhet? Hur kan jag utveckla min motivering?
Detta är ett lagerarbete och två av mina kompisar jobbar där redan.
Citera
2013-01-14, 13:06
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terry_butcher
Jag kanske skulle göra en uppdelning i två punkter med de högskolekurser som jag läst under utbildningen i en punkt, övriga i en annan punkt?

Det beror på hur många kurser det gäller. Det händer lätt att det blir en lång lista på kurser som kanske inte är så relevanta för arbetsgivaren.

Om jag vore du skulle jag skriva så här t.ex.:

Citat:
Lunds universitet, sep 2012 - juni 2015
Ekonomie kandidatexamen inom företagsekonomi
- Treårig utbildning med fokus på redovisning och ekonomistyrning
- Kurser inom ledarskap (7.5hp), psykologi (15hp), samt webdesign (7.5hp) vid sidan av programmet

Detta är alltså ett exempel, men det är så jag tycker man gör det snyggast. Hoppas det hjälpte dig.
Citera
2013-01-15, 03:10
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slowie
Hej mina vänner.
Har nyligen flyttat till Bergen, Norge och söker jobb för fulla muggar. Det finns ett arbete där dom efterfrågar "hvorfor du søker på denne stillingen", varför jag söker arbetet alltså.

Jag vet inte riktigt hur jag ska utveckla det mer än jag vill ha ett jobb? Arbetslivserfarenhet? Hur kan jag utveckla min motivering?
Detta är ett lagerarbete och två av mina kompisar jobbar där redan.

Det är ju en marig fråga. Men svara så gott du kan, är imponerad av företaget och det du hört av dina två kompisar som redan jobbar där har talat gott om det. Slicka lite röv, ta reda på vad dom gör och skriv att det intresserar dig att jobba inom detta.

Kort sagt, hora lite. Det är ju bara en fråga på ett papper. Men ljug inte. Det kommer fram, förr eller senare.
Citera
2013-01-16, 03:35
Medlem
Hej,

Skulle tacksamt ta emot lite tips om hur jag førbættrar mitt CV, har bra referenser mm men får vældig få svar...vet inte om det ær valigt førekommande, man tycker man borde få ngn feedback på att de iaf mottagit ansøknaden, hur ofta skall man skicka intresseanmælan - blir det før ofta med en gång i månaden eller vad ses som "lagom" - før att inte verka helt desperat.

Hur långt skall ett CV vara?
Mitt nuvarande ær 4 sidor långt - skrivit i Word med fontsize 10..kænns lite långt med vet inte dirket hur mycket jag skall utelæmna. I detta ingår en kort berskrvning om framtidsmål, lite om mig sjælv.
Har 5 referenser med e-mail och tfn-nummer med, har æven skriftliga (men de har jag inte tagit med).

Mitt personliga brev tæcker en hel A4 med samma storlek på texten som i CV:T. Hær påstås det att man skall skriva om sig sjæv men tycker det passar bættre i CV:t - kommentarer?
Senast redigerad av Maskinsten 2013-01-16 kl. 03:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in