2011-04-19, 15:10
Medlem
Tycker inte du behövver specificera vilka du umgås med utan räcker med vänner. Tycker heller inte att du behöver nämna vart du bor om det inte är av betydelse för ansökan, de ser vart du bor i din adress som du uppger iaf. Du bör nog om du vill ha kvar andemeningen skriva att fotboll står dig närmast istället för högst.

VAr väl lite att filura på.
Citera
2011-04-19, 15:13
Medlem
burgerkungs avatar
Många arbetsgivare brukar sluta läsa om det första dom läser är "Hej". Så försök att formulera om introt!
Citera
2011-04-19, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acropol
mm precis. Men jag vet inte..är det bra och dra med negativa saker om sig själv då? känns som det inte hör hemma på ett cv, el?
Räcker med en sak. Förtroendet höjs då och man känner sig mer säker att detta är en ärlig person, inte en som "tänjer på sanningen" för att få jobbet.
Citera
2011-04-19, 17:32
Medlem
wicks avatar
Citat:
Arbetsansökan

Hej!

Jag är en kille från .......... och är 23 år gammal. Jag har bott i .......... ca ..... år snart. Jag jobbar för närvarande på ....... .
Då jag har haft liknande arbeten som det på ........ känner jag nu för en förändring.

På min fritid umgås jag med dom människor jag känner här i .......... . För övrigt så tränar jag på gym, mest styrketräning. Jag gillar även att läsa och göra mycket spontana saker som möjligt. Jag är även väldigt sportintresserad, fotboll står mig högst.

Jag har velat jobba med service och människor länge och jag vet att jag har det som krävs för att lyckas med det.

Punkter som jag tycker är viktiga på en arbetsplats:

Hålla tider

Noggrannhet, då jag hellre tycker att man ska jobba i ett bra tempo och göra ett noggrant jobb än att stressa och det blir missar här och där.

Humor, Att framhäva humor på jobbet och sträva efter att få en härlig atmosfär.
Att vakna upp och komma till jobbet med ett härligt humör är det bästa som finns.

Hjälpsamhet

Att vara trevlig och tänka på sina medmänniskor och kolleger tycker jag är definitivt!

Serviceminded

Ärlighet

Tack för att ni tog er tid att läsa mitt cv och jag hoppas vi hörs vid!

Med vänliga hälsningar

.........

tack flashbackare

Tycker hela ditt CV skriker slicka röv. Gör ett ordenligt CV istället.
Citera
2011-04-19, 19:50
Medlem
Pratade lite med min flickvän idag angående CV, hon menade att man skulle bifoga en bild på sig själv. Vad säger Flashback om detta? Brukar man göra så?
Sitter nämligen här och filar på mitt egna.
Mvh
Citera
2011-04-19, 20:03
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knycken
Pratade lite med min flickvän idag angående CV, hon menade att man skulle bifoga en bild på sig själv. Vad säger Flashback om detta? Brukar man göra så?
Mvh
Tror det är mer när man ska stå vid kunder och synas som det är nödvändigt.
Jag langade upp en bild på mitt personliga brev när jag sökte till butiksbiträde.
Citera
2011-04-19, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f0cus
Tror det är mer när man ska stå vid kunder och synas som det är nödvändigt.
Jag langade upp en bild på mitt personliga brev när jag sökte till butiksbiträde.

Nu kommer jag att söka till lite olika arbetsplatser. Men ett foto kanske skulle vara ett litet plus i kanten ifall man inte träffar på chefen när man överlämnar CV't. Med Knyckens vackra nuna på brevet så blir det fastanställning direkt
Citera
2011-04-20, 02:11
Medlem
Hejsan. Jag vet inte riktigt om jag skriver i rätt tråd men i alla fall så är det så att jag har ett jobb just nu,men jag har tänkt att prova söka något annat jobb.

Men frågan jag hade var i alla fall om jag törs skriva min nuvarande chef som referens? De andra referenserna jag har är bara från sommarjobb som inte pågått mer än 10 veckor och från mina lärare på gymnasiet och jag misstänker att lärarna glömmer elever ganska fort och dessutom vet dom ju inte hur jag skött mig efter studenten. Men det känns inte helt okej att skriva min nuvarande chef som referens ifall att dom skulle ringa så vet man ju inte hur han skulle reagera på att jag söker andra jobb.

Tack för mig,hoppas någon har ett svar åt mig.
Citera
2011-04-20, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrmysko
Hejsan. Jag vet inte riktigt om jag skriver i rätt tråd men i alla fall så är det så att jag har ett jobb just nu,men jag har tänkt att prova söka något annat jobb.

Men frågan jag hade var i alla fall om jag törs skriva min nuvarande chef som referens? De andra referenserna jag har är bara från sommarjobb som inte pågått mer än 10 veckor och från mina lärare på gymnasiet och jag misstänker att lärarna glömmer elever ganska fort och dessutom vet dom ju inte hur jag skött mig efter studenten. Men det känns inte helt okej att skriva min nuvarande chef som referens ifall att dom skulle ringa så vet man ju inte hur han skulle reagera på att jag söker andra jobb.

Tack för mig,hoppas någon har ett svar åt mig.

Du ska alltid be dina referenser om lov innan du anger dem, så om du inte är redo att berätta för din nuvarande chef att du söker annat jobb så är detta inte ett alternativ. Det du skulle kunna göra är att be en arbetskamrat om att få ange denne som referens.
Citera
2011-04-20, 19:44
Medlem
miklons avatar
Citat:
mm precis. Men jag vet inte..är det bra och dra med negativa saker om sig själv då? känns som det inte hör hemma på ett cv, el?

Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Räcker med en sak. Förtroendet höjs då och man känner sig mer säker att detta är en ärlig person, inte en som "tänjer på sanningen" för att få jobbet.

Generellt sett ska man aldrig skriva något negativt i sitt CV eller personliga brev. Det handlar om en första införsäljning som ska leda till intervju, har man väl kommit dit så kan man nyansera sig och förklara hur man menar, det kan man inte i brevet.

Citat:
Ursprungligen postat av Knycken
Mvh

Det varierar givetvis lite beroende på mottagaren, men generellt sett kan man säga så här: Är man man och ser normalbra ut, eller åtminstone inte sticker ut på ett negativt sätt så är det sällan en nackdel att ha med en bild. Det är alltid lättare att knyta an till en bild än bara till text.

Är man kvinna är det vanskligare. Dels är utseendefixeringen rent allmänt större när det gäller kvinnor och dels har det visat sig att vackra kvinnor löper större risk att bli bortsorterade på grund av att de upplevs som ett hot. Jag tror också att vackra kvinnor löper en risk att inte tas på allvar om de söker en mer kvalificerad tjänst.

Trist kan man tycka, men så är det.
Citera
2011-04-20, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Det varierar givetvis lite beroende på mottagaren, men generellt sett kan man säga så här: Är man man och ser normalbra ut, eller åtminstone inte sticker ut på ett negativt sätt så är det sällan en nackdel att ha med en bild. Det är alltid lättare att knyta an till en bild än bara till text.
.

Jag håller med. Det man kan göra är att förminska bilden rätt mycket. Den behöver inte nödvändigtvis vara stor utan det räcker med en liten bild. Det räcker med en liten bild för att HR-personen ska få en uppfattning om personen.

Semesterbild/festbild går givetvis bort, ska man ha en bild ska det vara professionellt tema.
Citera
2011-04-23, 13:22
Medlem
Dickenss avatar
Skulle gärna uppskatta lite hjälp!

Tänkte ta mig i kragen och skaffa ett extra-jobb från mina studier, jag har aldrig haft ett riktigt jobb innan och undrar därför hur jag ska fylla mitt CV när jag i princip inte har några anställningserfarenheter eller speciella meriter. Jag söker jobb på en snabbmatsrestaurang där jag vet att de mer än gärna anställer unga, men hur ska jag försöka få mitt CV att se proffsigt ut?

Mvh
Senast redigerad av Dickens 2011-04-23 kl. 13:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in