2015-12-09, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Jag lägger heller aldrig ut min nummer i annonsen. Nu sist jag skulle sälja en byrå för 500 kr, fick jag genast några mejl där personen endast skrev "200 kronor", inte ens ett hej eller ett nummer. Kan ju säga att jag direkt ignorera dessa mejl, för mig kan prutande var okej, men då får det ske på ett trevligt sätt.
Ja, jag känner likadant. Folk som inte ens bemödar sig med ett "hej" eller börjar meningar med versaler och avslutar med punkt etc. kastar jag direkt. Så svårt är det inte att som vuxen människa författa ett läsbart mail.

Prutning har jag inte heller något emot som princip och det är klart att det kan vara lockande att släppa någonting lite billigare om köparen kan hämta direkt o.s.v. Men idiotprutningar som i ditt exempel skiter man ju fullständigt i. Jag förstår inte ens varför de försöker. Är det någon någonsin som nappat?
Citera
2015-12-09, 21:32
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Ja, jag känner likadant. Folk som inte ens bemödar sig med ett "hej" eller börjar meningar med versaler och avslutar med punkt etc. kastar jag direkt. Så svårt är det inte att som vuxen människa författa ett läsbart mail.

Prutning har jag inte heller något emot som princip och det är klart att det kan vara lockande att släppa någonting lite billigare om köparen kan hämta direkt o.s.v. Men idiotprutningar som i ditt exempel skiter man ju fullständigt i. Jag förstår inte ens varför de försöker. Är det någon någonsin som nappat?

De kanske lägger ett skambud och hoppas att säljaren börjat bli tillräckligt desperat. Vet ingen det har fungerat för dock.
Citera
2015-12-13, 12:14
Medlem
Nihennas avatar
Är det bara massa bottar på Blocket nu för tiden?

Försökt fått sålt min Xbox 360 då jag uppgraderat till en Xbox One.

Jag får massa skumma svar. Eller, egentligen är de inte skumma utan folk frågar om den är tillgänglig, och jag svarar på mailet och jag får inget svar.
Hänt 8 gånger nu, att "folk" har skickat mail bara föra tt fråga om den finns kvar, utan att svara på mitt svarsmail.

Sen hände en jättekonstig sak igår också; någon som skickade samma fråga, MEN också sa att han var redo att hämta den idag. Jag skickade iväg ett mail och får att Google misslyckades med att skicka iväg mailet, och kollar jag upp troliga anledningar är det mest troligt att mailen inte används längre

Seriöst, vad har hänt med blocket? Är det bara massa bottar som skriver till en eller har jag bara maximal otur att alla får för sig att sluta svara när man skriver att varan är tillgänglig?
Citera
2016-01-05, 01:53
Medlem
Klappasäftens avatar
Folk är fan dumma på Blocket! De har ingen aning om vad saker kostar ute i marknaden. Många som lägger idiotpriser/överpriser på Blocket. Elektriska saker som slits med tiden och blir omoderna kan man med gott samvete pruta en 50% på utan att säljaren borde bli illa berörd.

Jag prutar aldrig på en ny annons men har den varit ute ett tag och jag tycker priset är oskäligt så kan man gott och väl pruta med gott samvete!
Citera
2016-02-23, 19:40
Medlem
skrudiss avatar
Jag har också funderat hur det ligger till! Känns ofta suspekt, men å andra sidan har jag för mig att "köparen" i sina mail nämnt föremålet i annonsen. Och att jag därför ändå trott att det bara var någon halvt intresserad som aldrig hör av sig igen.

Väldigt irriterande faktiskt, hur det än ligger till.
Citera
2016-02-23, 20:09
Medlem
Jag har liknade erfarenheter från när jag sålde ett playstation. En massa "folk" fråga om det fanns kvar, var sålt, osv. Ofta korta dåligt formulerade email. Vissa bestämde tid för att komma och titta men kancellerade sedan med kort varsel varpå ny tid önskades. Andra ville att jag skulle möta dom på stan.

Säljer man fordon på blocket har svaren en helt annan karaktär. Då får man visserligen skambud och felstavade email men dom är inte barnsliga på samma sätt.

Jag drog därför slutsatsen att dom som svarar på spelannonserna ofta är fjortisar som tycker det är kul och irritera andra. Typ, känner sig stolta över att någon lagt tid på att svara på deras mail och väntar på att dom skall komma.

Mitt råd är att ignorera dåligt skrivna email. Sätter du rätt pris dyker det till slut upp någon nyskild mamma som vill köpa en konsol till sin fem-sex åring. Sådana damer ringer eller skriver hyggliga mail

Jag tror alltså inte det är botar utan snorungar
Citera
2016-07-30, 22:14
Medlem
TomMacNileys avatar
Försöker lägga upp en annons på Blocket, en helt vanlig åkgräsklippare av halvgammal modell för under 10k.
Blocket vägrar lägga upp annonsen om jag inte skickar bild på originalkvitto eller garantibevis samt "en bild på varan tagen på en färsk dagstidning".

Hur kan man på en sida för mestadels begagnade varor kräva att man skall ha originalkvitto eller garantibevis på en sak som är över 10 rå gammal samt att de kräver att man skall åka en mil för att köpa en dagstidning och lägga på marken och köra upp gräsklipparen på den samma.

Det bästa är att man skall svara via något formulär (inte via e-post som de själva sänder) via en länk som inte leder till något formulär utan detta måste man hitta själv efter en del letande, väl inskickat svarar inte blocket.

Blockets kundservice liknar Norwegian eller valfri blåsare på blocket som tar pengar i förskott men inte levererar någon vara, Blocket tar som bekant betalt innan annonsen läggs ut och läggs den inte ut svarar de helt enkelt inte och behåller pengarna.
Citera
2016-07-31, 18:07
Medlem
MDMAfags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Försökte senast att sälja, skrev då; pris idé mellan 20 000 - 30 000. Varan var värd strax över 30 000 men tänkte att man kunde på detta vis dels få fler intresserade, dels ha en idé om priset/vad man ville få ut.

En erbjöd 20 000, många andra 17 - 19 000.

Tröttsamt. Nu gällde detta en maskin som inga utlänningar var intresserade av, endast svenska personer hörde av sig. Hade det rört sig om en bmw hade jag inte ens sålt bilen på blocket.

Trodde du att någon skulle bjuda över 20k om du själv satte det som ett tänkbart alternativ? Sen är det din uppfattning om priset och folk tolkar det som att bud är välkommna. Tycker en sådan annons är dömd att misslyckas redan från start. Blir lättare för spekulanter om du skriver vad du vill ha för prylen.

Det finns en jättebra sak med Blocket när det kommer till storprutare/araber. Jag brukar sälja bilar som är i riktigt dålig kondition jämfört med liknande bilar av samma årsmodell och mil. Sätter då priset som om bilen vore i bra skick men ljuger inte i beskrivningen av bilen. Självklart hör någon arab av sig per sms inom 10 minuter och erbjuder halva priset, alltså vad bilen faktiskt är värd. När man säger att det är okej om de hämtar direkt blir de ofta jättenöjda. Ofta tittar köparen inte så noga på bilen då de tror att en svenne är ärlig och de fick ju bilen "billigt".
Citera
2016-08-23, 12:04
Medlem
Paddberts avatar
Har ni råkat ut för otrevliga köpare?

Jag har lagt ut ett objekt till försäljning, där den låg en månad och bara fick två intresserade. Jag tänkte då att priset jag begärde var för högt, så jag sänkte det rejält. Det hann bara ligga ute några minuter innan jag vart översköldj med svar. Men det flesta var skambud eller rent otrevliga.

För att citera en person.

"Jag erbjuder dig 500kr+ at du bjuder på frakt. det är det bästa erbjudandet du kommer få, då du aldrig kommer kunna sälja skit."

Eller den här

"Lycka till att sälja, ingen kommer att köpa för det där priset"

Jag menar, va fan?!? Vad tänker folk egentligen? Varför skriver folk en sådant här? Jag skiter i att skriva tillbaka på sådan här svar men ändå liksom.

Är det någon som har råkat ut för samma sak?

PS. Det är flera som har svarat på annonsen positivt och är intresserade.
Citera
2016-10-11, 19:57
Medlem
Rans avatar
Vad betyder snabbt pris?

Såväl på blocket som facebook så är det vanligt förekommande att man skriver något i stil med "500 kr, 400 kr snabbt pris".

Vad betyder egentligen detta? Vem skulle gå med på att köpa varan för 500 kr om det finns ett "snabb-alternativ"? Brukar människor ta en timme på sig att kolla på varan innan de köper, och snabbpriset är ett sätt att förhindra det?
Citera
2017-09-08, 11:46
Medlem
ETringhems avatar
Är det någon som känner till om det finns folk som jobbar heltid med att plocka upp allt som skänks bort på blocket?

Jag har varit ute efter ett skrivbord och en säng, men tro f*n att det försvinner fort. Ibland bara ett par minuter efter annonser blivit upplagda
Citera
2017-09-08, 19:17
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ETringhem
Är det någon som känner till om det finns folk som jobbar heltid med att plocka upp allt som skänks bort på blocket?

Jag har varit ute efter ett skrivbord och en säng, men tro f*n att det försvinner fort. Ibland bara ett par minuter efter annonser blivit upplagda

JA! känner en som lever på det gott.. Tar allt han kommer över, för sedan sälja det, han är skicklig som försäljare och har stenkoll. Förra året fick han ihop drygt 200 000 förutom sin sjukbidrag då, som är under all kritik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in