2009-10-02, 10:37
Medlem
Krayziebones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajensvinet
"Är det Wandersons status när han spelade matcherna eller statusen i dag som avgör om han var en kvalificerad spelare mot Gefle, Hammarby och Örebro?

– Där måste vi lyssna på myndigheterna. Om Migrationsverket säger att han inte fick arbeta under den tiden så var han okvalificerad, säger Tallinger.

Gunilla Wikström är beslutsfattare hos Migrationsverket:

Hade Wanderson do Carmo rätt att arbeta i Sverige medan ni behandlade hans ansökan?

– I och med att han hade lämnat in en ansökan hade han har rätt att vistas här, men man hade inte rätt att arbeta. Det är därför det är så viktigt att söka innan det gamla arbetstillståndet gått ut, säger Wikström."

För mig är det glasklart efter de här uttalandena, GAIS ska ha poängavdrag.

Isåfall starta med minuspoäng nästa år.
Dom som är i botten ska ligga i botten
Citera
2009-10-02, 10:37
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajensvinet
"Är det Wandersons status när han spelade matcherna eller statusen i dag som avgör om han var en kvalificerad spelare mot Gefle, Hammarby och Örebro?

– Där måste vi lyssna på myndigheterna. Om Migrationsverket säger att han inte fick arbeta under den tiden så var han okvalificerad, säger Tallinger.

Gunilla Wikström är beslutsfattare hos Migrationsverket:

Hade Wanderson do Carmo rätt att arbeta i Sverige medan ni behandlade hans ansökan?

– I och med att han hade lämnat in en ansökan hade han har rätt att vistas här, men man hade inte rätt att arbeta. Det är därför det är så viktigt att söka innan det gamla arbetstillståndet gått ut, säger Wikström."

För mig är det glasklart efter de här uttalandena, GAIS ska ha poängavdrag.
Klart det är glasklart för dig, men det innebär fortfarande inte att du får -eller ens har rätt.
Själv vill jag ha 0-3 till oss efter vårt senaste möte eftersom Bajsare avbröt matchen. Enkel logik va?
Citera
2009-10-02, 10:48
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krayziebone
Isåfall starta med minuspoäng nästa år.
Dom som är i botten ska ligga i botten

Om man beslutar att gais har fuskat med otillåtna spelare är det väl ändå klubbarna som drabbats av fusket som ska kompenseras för detta? alternativt ska gais få minuspoäng i år. Finns det ngn logik som stödjer att börja med minuspoäng nästa år?

Citat:
Ursprungligen postat av Bornet
Klart det är glasklart för dig, men det innebär fortfarande inte att du får -eller ens har rätt.
Själv vill jag ha 0-3 till oss efter vårt senaste möte eftersom Bajsare avbröt matchen. Enkel logik va?

Fast skillnaden är väl ändå att det du vill ha inte ens stödjs av reglementet?

Gais har fuskat, det har det aldrig varit ngn diskussion om nu är snarare frågan dels om man kan bestraffas och om ja, om man kommer att bestraffas.
Citera
2009-10-02, 10:53
Medlem
Bajensvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bornet
Du är inte logisk för fem öre just nu.

Till att börja med så kan inte poäng dras av för att matcher avbryts (sålänge inte domaren attackeras och det skedde inte, även fast Hansson förtjänade det..).

Sedan undrar jag vad som är oklart här. I SvFFs regler står det klart och tydligt att spelaren inte hade rätt att delta och då skall poäng dras av. Du får gärna förklara för mig vad som vore felet där.
Citera
2009-10-02, 11:04
Medlem
padrons avatar
Nu är det ju inte så att GAIS har pysslat med något fusk som givit dem fördelar utan det handlar om rent slarv. Jag tycker att man så långt som möjligt ska låta matcherna avgöras på plan, inte utanför. Detta är en oerhört trist utveckling, i förlängningen kanske vi kan ge bort titlar till den klubb som har de mest slipade advokaterna.
Citera
2009-10-02, 11:07
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av padron
Nu är det ju inte så att GAIS har pysslat med något fusk som givit dem fördelar utan det handlar om rent slarv. Jag tycker att man så långt som möjligt ska låta matcherna avgöras på plan, inte utanför. Detta är en oerhört trist utveckling, i förlängningen kanske vi kan ge bort titlar till den klubb som har de mest slipade advokaterna.

Nu lät man han i och för sig spela i två veckor efter det att man hade kommit på att han saknade tillstånd, och på dom två veckorna hann han göra en del nytta för Gais, så visst har det givit dom fördelar

Gillar för övrigt headlinen på svenskafans -

Gais slipper troligen poängavdrag:
Wanderssons nya tillstånd beviljat

Senast redigerad av LikeAGlove 2009-10-02 kl. 11:11.
Citera
2009-10-02, 11:16
Medlem
Spanish_Johnnys avatar
Citat:
Nu är det ju bevisligen fusk man sysslat med, eftersom man vetat om att Wanderson saknat giltigt arbetstillstånd men ändå spelat med honom i matcherna efter att ansökan skickats in. Även om det inte hade varit så, så är "slarv" ingen direkt förmildrande omständighet. Det hjälpte inte Elfsborg när Johan Karlsson-affären gav poängavdrag, så naturligtvis kan man i konsekvensens namn inte skylla på något sådant nu. Inte ens att klubbchefen fått en hjärtinfarkt och varit sjukskriven under perioden som han skulle åtgärdat detta räknades som "särskilda skäl".
Citera
2009-10-02, 11:24
Medlem
padrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanish_Johnny
Nu är det ju bevisligen fusk man sysslat med, eftersom man vetat om att Wanderson saknat giltigt arbetstillstånd men ändå spelat med honom i matcherna efter att ansökan skickats in. Även om det inte hade varit så, så är "slarv" ingen direkt förmildrande omständighet. Det hjälpte inte Elfsborg när Johan Karlsson-affären gav poängavdrag, så naturligtvis kan man i konsekvensens namn inte skylla på något sådant nu. Inte ens att klubbchefen fått en hjärtinfarkt och varit sjukskriven under perioden som han skulle åtgärdat detta räknades som "särskilda skäl".

Det är möjligt att man i liknande situationer tidigare ska bestraffa med poängavdrag. Att ärendet har trillat mellan de byråkratiska stolarna ser jag inte som fusk. Wanderson blev ju godkänd så fort ansökan kom in.
Citera
2009-10-02, 11:30
Medlem
One-Loves avatar
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/sverige/allsvenskan/ifkgoteborg/article5890964.ab

Haha "RASAR", så aftonbladet-ish.

Vad tycker ni? Har han en poäng? Jag skulle lätt hellre se en Allsvenska som drivs av klubbarna än SvFF, kan inte tänka mig att det skulle kunna bli sämre än vad det är.
Citera
2009-10-02, 11:34
Medlem
One-Loves avatar
Citat:
Det är möjligt att man i liknande situationer tidigare ska bestraffa med poängavdrag. Att ärendet har trillat mellan de byråkratiska stolarna ser jag inte som fusk. Wanderson blev ju godkänd så fort ansökan kom in.

Men blåvitt skippade att spela J.Berg för dom hade skickat in papper några dagar för sent. ÖIS skippade att spela Nathan Cole i första matchen i år när dom loosade med 5-1, för att han inte hade tillstånd. Detta gjorde de självklart för att reglerna säger att man inte får spela med spelare utan tillstånd, och riskerade poängavdrag om man använde dessa. Varför gjorde inte GAIS likadant när man visste att W. inte hade arbetstillstånd och därmed speltillstånd?
Citera
2009-10-02, 11:38
Moderator
easy_dans avatar
Citat:

Fast nu är ju dom "byråkratiska stolarna" dom i gais styrelse och inget annat. Det märkliga i situationen är att när man inser att Wanderson inte har arbetstillstånd och ansöker om nytt inte bemödar sig undersöka om han faktiskt får spela fotboll.
Citera
2009-10-02, 12:24
Medlem
Väntar med spänning på domen mot stolpdansken som presenteras 15.00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in