2009-12-05, 13:23
  #11269
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Som sagt, IFK Göteborg var ju med trots de betydligt allvarligare skadorna än AIK åkte på. Hysén+Wanderson gjorde lika många mål som hela AIK

Hysén hade stor del av framgångarna, men du kan väl hålla med om att ett lag som snittar 1.2 gjorda per match inte brukar sluta i toppen. Man släppte in 4 mål färre än IFK Göteborg, ingen stor skillnad. Frammåt skiljer 17 mål
Ja alltså, jag är inte 100 på vad du vill ha sagt. Vi har ju redan konstaterat att IFK hade det värre med skadorna. Att AIK hade problem med målskyttet visste vi också, det var därför Flavio kom till laget, och man gjorde fler mål efter det.
IFK är ett riktigt duktigt lag, men personligen tror jag att även om man hade haft samma lag som i början av säsongen hela året, fast utan Hysen, så hade det gått sämre än det gjort.
Med det sagt hoppas jag att vi gör lite fler mål nästa säsong, visst kan jag uppskatta taktik, men målkalas är minst lika roliga att titta på
Citera
2009-12-05, 13:50
  #11270
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Att ett AIK-fan pratar om ofarliga gör det svårt att hålla sig för skratt Du förstår nog själv varför.

Båda lagen hade ju skador på viktiga spelare, men att säga att AIK inte kommer ha konkurrens nästa säsong (bl.a. från IFK). Vilka spelare har försvunnit från IFK Göteborg eller Elfsborg då? Inga vad jag vet om.

Vi hade båda stora bekymmer med skador men lyckades sy ihop det till en guldfinal. AIK hade stora skadebekymmer främst på våren och IFK på hösten. Ni hade 1-0 i paus i finalen men lyckas inte hålla det. Ergo: AIK vinner guldet. Inte så mycket mer att diskutera egentligen.

Inför 2010 har vi tappat Örlund, vilket säkert kommer att märkas även om jag tror starkt på Tomi Maanoja med tanke på vad han visat upp tidigare. Då våran spelidé är att börja försvarsspelet redan på offensiv planhalva så kommer nog inte Maanoja göra bort sig. Vi får se. Ingen annan spelare har försvunnit ännu iallafall.

Personligen är jag dock mest orolig över tappet av fystränaren Thomas Lindholm som varit i AIK sen 2005 och jobbat upp den höga fysiska nivå som vi ligger på...
Citera
2009-12-05, 22:56
  #11271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viking-
Ja alltså, jag är inte 100 på vad du vill ha sagt. Vi har ju redan konstaterat att IFK hade det värre med skadorna. Att AIK hade problem med målskyttet visste vi också, det var därför Flavio kom till laget, och man gjorde fler mål efter det.
IFK är ett riktigt duktigt lag, men personligen tror jag att även om man hade haft samma lag som i början av säsongen hela året, fast utan Hysen, så hade det gått sämre än det gjort.
Med det sagt hoppas jag att vi gör lite fler mål nästa säsong, visst kan jag uppskatta taktik, men målkalas är minst lika roliga att titta på

Det jag försökte få sagt var: Att det finns ett par spelare i IFK Göteborg som kan räknas som nyförvärv, iom den långa konvalescens de haft. Vilka i AIK har haft det (bortsett från Maanoja).

Hade AIK haft samma lag under hela säsongen men utan Obolo så hade det nog gått sämre än det gjorde.

Som det känns nu har det inte varit några stora förändringar i någon av topplagens trupper. Den största förändringen har AIK haft iom tappet av Öhrlund.
Citera
2009-12-06, 14:00
  #11272
Medlem
-Redux-s avatar
Allsvenskan 2009 Wanderson och Tobias Hysen

Här är alla mål gjorda av Wanderson Do Carmo och Tobias Hysén.
De slutade båda på 18 gjorda mål och delade därmed första plats i skytteligan.

Wanderson Do Carmo
http://www.youtube.com/watch?v=oZTO2HYMPPI

Tobias Hysén
http://www.youtube.com/watch?v=SLFMDPBajjc

Njut och tagga inför en ny Allsvensk säsong!
Citera
2009-12-06, 15:00
  #11273
Medlem
gunseng2s avatar
Trevligt, trevligt. Men bör kanske postas i någon av existerande trådar?

Satan vad Hysén spöar Tauer i löpduellen på det första målet
Citera
2009-12-06, 15:55
  #11274
Medlem
Relays avatar
Undras när allsvenskan 2010 tråden kommer?
Citera
2009-12-06, 16:06
  #11275
Medlem
Cruachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Undras när allsvenskan 2010 tråden kommer?

Har kommit. https://www.flashback.org/showthread.php?t=1069234
Citera
2009-12-07, 13:47
  #11276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viking-
Ja alltså, jag är inte 100 på vad du vill ha sagt. Vi har ju redan konstaterat att IFK hade det värre med skadorna. Att AIK hade problem med målskyttet visste vi också, det var därför Flavio kom till laget, och man gjorde fler mål efter det.
IFK är ett riktigt duktigt lag, men personligen tror jag att även om man hade haft samma lag som i början av säsongen hela året, fast utan Hysen, så hade det gått sämre än det gjort.
Med det sagt hoppas jag att vi gör lite fler mål nästa säsong, visst kan jag uppskatta taktik, men målkalas är minst lika roliga att titta på

Det är ju en rent hypotetisk diskussion som inte leder någonstans. Man kan ju även säga att utan Örlund så hade ni kommit 9a, det är ju helt omöjligt att påvisa. Inför säsongen såg alla Robin Söder som den som skulle göra målen och Hysén var nästan tveksam om han skulle platsa. Det är ju svårt att snacka bort en skytteligavinnares betydelse så klart, men så kan man ju göra i varje lag "utom honom hade ni aldrig vunnit".
Citera
2009-12-07, 14:25
  #11277
Medlem
Men herregud vad är problemet? Fotboll går ut på att göra fler mål än motståndarna samt vara skadefri. Alla lag får skador på 1 säsong vissa får fler och där bör man kanske kolla om man lagt upp träningarna fel.
IFKs alla knäskador gör ju att man kan undra om allt står rätt till.

När Tomi bröt benet under försäsongen var det många gnagare som blev oroliga då Örat inte rosat marknaden de senaste åren. Kevin Walker som var fullkommligt lysande under försäsongen åkte på en förgiftning och blev borta hela året. Özkan har ju inte fått spela helt skadefri en enda säsong hittills i AIK.

Vi mötte IFK 3 gånger i år och vann samtliga möten. Vi var det enda Allsvenska laget att besegra IFK på hemmaplan som enligt dom själva skulle vara omöjligt.
Så guldet hamnade där det skulle det går liksom inte att snacka bort det.
Citera
2009-12-08, 17:14
  #11278
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
MFF, ett mittenlag, tog 4 poäng mot AIK 2009. Tydligen är 10 man i backlinjen ingen fantastisk strategi.


Jo visserligen, men jag menade mer att lag som såg chansen att ta tre poäng mot er även borta i år troligtvis nöjer sig med en målsättning om en poäng nästa år vilket du antagligen förstod att jag menade och du minns också hur ni spelade och vilka som var mest nöjda. Finns väl ingen som seriöst nekar till att det är svårare att vinna två år i rad så diskussionen är onödig. Är bara till att se det som en än större bedrift om ni skulle lyckas, mer än så är det inte. Lycka till...
Citera
2009-12-08, 17:49
  #11279
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Det jag försökte få sagt var: Att det finns ett par spelare i IFK Göteborg som kan räknas som nyförvärv, iom den långa konvalescens de haft. Vilka i AIK har haft det (bortsett från Maanoja).
Kevin Walker var borta hela säsongen, men var enligt rapporter den klart bäste spelaren i hela laget under försäsongen. Kommer bli riktigt intressant att se hur han presterar kommande säsong.
Citera
2009-12-08, 18:26
  #11280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boxisland
Kevin Walker var borta hela säsongen, men var enligt rapporter den klart bäste spelaren i hela laget under försäsongen. Kommer bli riktigt intressant att se hur han presterar kommande säsong.
Blir intressant att se. Han har i alla fall allsvenskans coolaste namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in