2009-04-07, 20:38
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toort
Stod ju i länken jag gav

Men det andra då, varför Annika laddade om bössan till den sköt? De stod ju stilla då och det verkar bara ha varit ett vapen som användes i skottlossningen?

Jadu, rent spontant tänker jag att killen kanske var stressad, hon satt med hylsorna, bad henne ladda om. Då det var planerat kanske hennes uppgift var att serva.
Citera
2009-04-07, 20:41
Medlem
jerros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YONI
Jag tror kanske att det finns en hel del saker som inte har kommit fram, som då kan tala till AÖ fördel.
Om hon är mer värd än andra? Hon är precis lika mycket värd som alla andra som utfört samma slags brott. Att få avsluta sitt straff här i landet som svensk medborgare.

Men fortsätt ni på den hårda vägen. Den som har visat sig vara så framgångsrik. Själv föredrar jag den mjuka vägen där människor som har avtjänat sitt straff skall återanpassas till vårt samhälle.

Men varför inte då släppa ut gamle Axmyr över 70 bast? Det är inte det att jag inte tror att människor kan bättra sig. Det har jag gjort. Har dock aldrig mördat någon, Är heller inte ute efter sympatier. Det jag reagerar på är att media ljuger medvetet om fallet av en anledning: Att sälja lösnummer. Hennes story säljer som smör, En riktig snyfthistoria. Dom har vinklat ihop en historia där gärningskvinnan är offret.
När media ska försvara hennes brott är det californiens lagar det är fel på.
Som att Sveriges lagar är dom ända riktiga i hela världen
Citera
2009-04-07, 20:54
Medlem
Citat:
Jag tror kanske att det finns en hel del saker som inte har kommit fram, som då kan tala till AÖ fördel.

Jaha? Annika har erkänt och blivit fälld för tre mord, det är det relevanta. Om saker inte har kommit fram så skulle hon ha överklagat det. Att saker kanske inte har kommit fram är ingenting som rätten idag kan ta hänsyn.

Citat:
Om hon är mer värd än andra? Hon är precis lika mycket värd som alla andra som utfört samma slags brott. Att få avsluta sitt straff här i landet som svensk medborgare.

Praxis är att man avtjänar straff där man begår brotten.

Citat:
Men fortsätt ni på den hårda vägen. Den som har visat sig vara så framgångsrik. Själv föredrar jag den mjuka vägen där människor som har avtjänat sitt straff skall återanpassas till vårt samhälle.

Uppenbarligen har den mjuka vägen inte fungerat bra för Annika. Hon begick ett mord, och sedan ett till, och sedan ytterligare ett till. De senaste 28 åren har hon varit inne på vår hårda väg, och då har hon inte begått något brott alls.
Citera
2009-04-07, 20:57
Medlem
Säga vad man vill om Östberg, hon är fan så mycket starkare psykiskt än fegisen Cox.
Citera
2009-04-07, 21:10
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahman
Säga vad man vill om Östberg, hon är fan så mycket starkare psykiskt än fegisen Cox.
Hur vet du det?
Citera
2009-04-07, 21:12
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahman
En tanke: hon kanske är psykopat och Cox kanske inte orkade leva med att behöva ta straff för vad Östberg gjort?

(Nej jag tror inte så är fallet, jag tror helt enkelt att det handlar om olika människortyper, att ta livet av sig kräver också en viss sorts mod.)
Citera
2009-04-07, 21:21
Medlem
Tuesdays avatar
AÖD har nu lämnat anstalten i NY, enligt Aktuellt. Kan föreställa mig mottagandet i Sverige...
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av filicano
Oj, du tog orden ur munnen på mig precis innan jag hann skriva. Detta är problematiskt eftersom jag dels håller med om detta:

Sen är det så att jag gjort många saker i min ungdom, ungdomligt oförstånd heter det visst. Som tur är har inget av dessa oförstånd generat fängelse eller ännu värre - någon annans död, men det kunde lika gärna varit tvärtom. Så ska man få en andra chans och kan anhöriga till offer förlåta?
Jag vet inte, beror förmodligen på vilka erfarenheter man, uppväxtförhållanden osv.

Jag kan tänka mig in i Annikas situation, eftersom jag gjort en hel del dumma saker genom åren, samtidigt tänker jag på de anhöriga som förlorat en make o far och aldrig vill se denna människa ute igen. Naturligtvis har staten Kalifornien inte släppt henne tidigare eftersom det inneburit internering i Sverige med allt vad det innebär av permissioner, och tidigare frigivning.

Debatten bottnar nog i att vi i Sverige låter brottslingarna oftast komma i fokus, offrens anhöriga hamnar utanför, glöms bort, till och med förnedrade skulle jag villa säga, när vissa våldsmän får permission efter så kort tid.
USA har en annan syn på straffet, om du berövar en annan människas liv eller begår medhjälp till en sådan handling, ska du straffas hårt, mycket hårt.
Detta betyder dock inte att brotten minskar men värderingarna skiljer sig oerhört mot den Svenska statens syn på straff.

Fast jag undrar jag om inte fokus skall ligga på den nivån som typ då "Made in USA"?
Hur kan ett samhälle, så hårt som t. ex USA, lägga precis ALL skuld på sina medborgare som? Betänk här då t. ex Annika, som kom dit och blev oönskad av både mamma och styvfar. De barn som blir detsamma här i Sverige har vi i alla fall ett visst socialt skyddsnät för(i alla fall HADE vi det, innan vi numera anammat USA: s syn på allt inom ett samhälle!).
Man slår undan benen på en medborgare, detta redan när den är liten, ett barn.
Sedan får detta verkningar, barnet slår bakut och "missköter" sig.
DÅ först går samma samhälle in med "åtgärder".
DÅ först sätts "åtgärder" in på "barnet", som nu är vuxet, och sätter allt fokus på den här nu vuxna/ vuxne och dömer det för gärningar den egentligen inte annat än kunnat begå, utifrån sin då första "o- chans" i livet...

Ett samhälle får de medborgare det förtjänar, det är min absoluta övertygelse. Hade t. ex Annika levt kvar här i Sverige, men som då utstött av både mamma och styvfar, så hade det nog gått bättre för henne här(och för hennes offer såklart...).
Behöver inte vara så, men chansen hade i alla fall varit större här än där i då just Annikas fall(t. ex Christine Schürrer faller INTE i mina ögon under denna min syn).

Men nu är det som det är och Annika är även danad av det samhälle som formade henne= USA. Det får inte glömmas bort!
Varför vill Annika hem? Hon är formad av USA och vet även vad Sverige kan ge- 25 år för hennes samtliga dåd är inte mycket. Och i mina ögon är hon faktiskt en mördare och ingen medhjälpare, samma syn då som USA har på henne. Men som hon då vet att Sverige inte har...

* Sedan Herr Arnold, som inte är medverkande till Annikas utlämnande till Sverige nu. Bara jag som sett en dok. om honom på, tror jag, TV 4 fakta? Ruggigt värre Han är en produkt mera än vad vanligtvis politiker annars är...
* Sedan att Aftonbladet ensamt skulle stå bakom Annika, läs Expressen!
* Sedan att Annika, för att hon är kvinna, vill ha nåd just därför, se Kenneth Eriksson i Thailand, han som gav sig på en kvinna, halva sin vikt och längd från honom själv och läs hans snyfthistorier i media+ hans "stackars liv" ska ju nu bli film. Hans far tigger dessutom pengar i media för att ha råd att hälsa på sin son i Thailand.

Det är bara den som lever i sin egen verklighet som skapar offer. Vi andra lever med varandra och andra(?!).
Men tycker jag att Annika ska få "komma hem"? Jag vet inte, det beror på hennes syfte! Och vem vet vad det egentligen är? Det vet bara Annika(och hennes mor)själv...
Citera
Medlem
jerros avatar
Nu har Östberg lämnat fängelset i New York
Citera
2009-04-07, 21:26
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
AÖD har nu lämnat anstalten i NY, enligt Aktuellt. Kan föreställa mig mottagandet i Sverige...
Dags rulla fram röda mattan på Arlanda när halvmiljonersresan är färdig då..
Sen limo till Malous tv-soffa så hon kan sitta och förfasa sig över amerikansk fångvård..
Svensk media lär ju stå i kö för att få ha med den här mördarpundarn i sina program..
Citera
2009-04-07, 21:29
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerro
Nu har Östberg lämnat fängelset i New York

Wow, ska vi inte direktsända också?
Citera
2009-04-07, 21:32
Bannlyst
Citat: