2009-04-08, 10:24
Bannlyst
hon är bara en simpel mördar pundare och kunde lika gärna fått stanna kvar i usa
Citera
2009-04-08, 10:34
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walraff
Att straffen har ökat väldigt mycket här, kan även bero på att målsägare får hjälp av nya biträden att bistå åklagarna.

Åklagarna får mer stöd för sina partsinlagor som allt oftare präglas av fel, brister och ibland rena bevisförvanskningar. Spiralen ner för det svenska rättssystemet fortsätter med oförminskad takt och slutar inte förrän varje person har dömts minst en gång till fängelse.
Citera
2009-04-08, 10:34
Medlem
Brottsrubriceringen är medhjälp till mord. Hon har suttit 28 år, alltså 8 år mer än livstid i Sverige...

Förvisso sitter det interner i Sverige betydligt längre än så, knepet är att inte tidsbestämma straffet, det verkar ha gjorts nån amerikansk variant på det i AÖ:s fall.

Frågan är då om nån sitter i Sverige utan tidsbestänt straff för medhjälp till Mord? Tror knappast det, rätta mig om jag har fel.

Personligen tycker jag man kan släppa den arma saten, men det blir väl politik av henne ganska omgående nu...
Citera
2009-04-08, 11:03
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Highorbit
Brottsrubriceringen är medhjälp till mord. Hon har suttit 28 år, alltså 8 år mer än livstid i Sverige...

Varför ljuger du? Hon har erkänt sig skyldig till mord enligt hennes supporter-hemsida. http://www.annikadeasy.org/who_is_annika_se.html
Senast redigerad av Wie bitte? 2009-04-08 kl. 11:07.
Citera
2009-04-08, 11:04
Medlem
macka-pärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingkungen
Medhjälp till mord är liktydligt med mord i USA, och det är ju det som hon blivit dömd för.

Hon blev dömd till sitt långa straff på grund av att pojkvännen Cox snuvade rättvisan på konfekten genom att hänga sig innan rättegång. Någon måste måste dömas till döden eftersom Cox lurade systemet och därmed flyttade dömande instans fokus till den som fortfarande levde, dvs Annika. Hon fick veta att dödsstraff kunde undvikas genom att erkänna sig skyldig till morden, och då gjorde hon det eftersom hon vill leva.

Jag hävdar att Annika hade fått ett betydligt kortare straff om Cox levt länge nog för att fällas för morden i en rättegång. Inte juridiskt oantastligt måhända men typiskt amerikanskt.

Självklart är Annika inte oskyldig, men sonat sitt straff har hon gjort med råge.
Citera
2009-04-08, 11:25
Medlem
smygolfs avatar
Media har ju sett en bra story i det hela o då kan hon ju inte vara skyldig för det går ju inte hem i stugorna.
Amerikansk lagstiftning gäller ju men det tycks dom missa helt, hon ska vara glad att hon inte fick sitta 10 år till !
Citera
2009-04-08, 11:33
Medlem
All heder åt Per Bjurman på Aftonbladet som vågar skriva lite om vad som verkligen vad orsaken till att hon fick sitta så länge.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4855164.ab
Citera
2009-04-08, 11:35
Medlem

Läste lite om Annika Östberg på wikipedia för att få lite mer bakgrundsinfo där det inte är så vinklat av medierna och måste säga att där fick jag uppfattningen om att hon var en riktigt vidrig person på den tiden. Visserligen lämnades hon av sin mamma vid tolv års ålder men bara för det behöver man inte mörda folk.

Jag vill inte att mina skattepengar ska slösas på ett slödder som henne.

Här är polismannen som mördades:

http://camemorial.org/1981-1990/helbush.php
Citera
2009-04-08, 11:50
Medlem
MrOaikis avatar
Var kan jag läsa domen?
Citera
2009-04-08, 11:56
Medlem
frankie16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Svensk media framställer det som att Annika Östberg inte alls gjort sig skyldig till mord utan bara råkade vara på fel ställe vid fel tidpunkt. Men som jag förstått det lurade hon en polisman till en plats hon och hennes pojkvän kommit överens om, och hon visste att pojkvännen skulle mörda polismannen. Hon laddade om bössan åt pojkvännen, och överlämnade den sedan till honom. Hon var alltså fullt delaktig i mordet, även om hon inte kramade om avtryckaren.

Har jag misstagit mig? På vilket sätt är hon oskyldig?!

Man envisas att kalla henne Östberg också trots att hon gifte sig med lastbilschaffisen Brian Deasy. Förmodligen heter hon bara Annika Deasy men svenska medier envisas med att kalla henne Östberg. Förmodligen för att göra henne mer svensk.
Citera
2009-04-08, 12:05
Medlem
Quid pro quos avatar
Det amerikanska rättssystemet syn på detta fall överensstämmer helt med mitt utom det att hon borde dömts till döden.

Alla i en grupp där någon eller några begår ett brott skall dömas lika. Enda sättet att inte betraktas som medbrottsling skall vara att aktivt försöka ange gärningsmannen.
Hon hade säkert möjligheter att fly undan mannen och anmäla brottet.
Citera
2009-04-08, 12:10
Medlem
Quid pro quos avatar
Hon är visserligen kriminell men trots allt svenska och därför vårt ansvar.

Om vi skall kunna kräva att andra länder tar itu med sina respektive avskum som anländer till Sverige med avsikt att begå brott så måste vi agera konsekvent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in