2009-04-06, 21:09
Medlem
FÖRBANNADE_Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Vad gör att Obama skulle ha en annan syn?
Ingen aning, men han verkar vara mer diplomatisk än sina föregångare.
Det är bara en känsla jag har, kom så lägligt efter det mötet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Du kan inte tänka dig att han hade flera vapen?
läste inget om flera vapen, räcker ju med ett för o döda.
Citera
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tma2662
Märkligt, det är ju till viss del samma grabbar som gafflar om att utländska fångar ska utvisas till utländska fängelser som inte vill ta emot en svensk medborgare till ett svenskt fängelse. Frågan är hur dealen ser ut, har hon kvar sitt utdömda livstidsstraff och får ansöka om tidsbestämt straff a la svensk modell nu?
nej, det är fortfarande jänkarna som bestämmer. som jag förstått det innebär inte denna överflyttning någon tidsbestämning av straffet, och en tidsbestämning sker nog inte utan att hon ska sitta minst 10 år till efter tidsbestämningen.
Citera
2009-04-06, 21:11
Medlem
tma2662s avatar
Citat:
USA har inte kastat ut henne. I mina ögon har hon dessutom varit att betrakta som amerikan.
Det är Sverige som jobbat för att få hem henne.
Kanske i dina ögon, men fråga tex Leif om han tycker att Mehdi är att betrakta som svensk. Perfekt att hon får komma till sverige där hon hör hemma.
Citera
2009-04-06, 21:12
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tma2662
Kanske i dina ögon, men fråga tex Leif om han tycker att Mehdi är att betrakta som svensk. Perfekt att hon får komma till sverige där hon hör hemma.

Jag pratade inte om det.
Jag syftar på att USA inte ville kasta ut henne.

De ville väldigt gärna ha kvar henne.
Citera
2009-04-06, 21:14
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FÖRBANNADE_P
Ingen aning, men han verkar vara mer diplomatisk än sina föregångare.
Det är bara en känsla jag har, kom så lägligt efter det mötet.

Diplomatisk? Vad har detta med hur diplomatisk man är att göra?
Man har tidigare gärna samtalat om detta men bara för att Sverige inte får sin vilja igenom så kan man ju inte anklaga det för bristande diplomati.

Vad skulle de ha för intresse av att döma fångar olika hårt beroende av var de kommer ifrån?
Citera
2009-04-06, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Atlantis
Jag tänker exakt samma tanke. Hur jag än försöker titta på fallet så ser jag inte en enda infallsvinkel där jag kan känna minsta sympati för henne.

Kan inte någon av alla de som blev alldeles varma i underlivet berätta för oss kallhjärtade idioter varför Annikas straff är ett sådant brott mot mänskligheten och rättssamhället?
Egentligen är det väl mammans fel som tog henne till USA och tappade kontrollen. Mamman åkte även ifrån USA som sjuk för att åtnjuta vår sjukvård etc. och övergav Annika i USA.
Citera
2009-04-06, 21:16
Medlem
YONIs avatar
Citat:
Varför förtjänar han det?
Är det humant?
Du kanske missade mitt tilllägg på din tidigare fråga. Det är inte straffet i sig utan tiden. Längden på de amerikanska straffen är inte humana jämfört med våra svenska straff.
Citera
2009-04-06, 21:18
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walraff
Egentligen är det väl mammans fel som tog henne till USA och tappade kontrollen. Mamman åkte även ifrån USA som sjuk för att åtnjuta vår sjukvård etc. och övergav Annika i USA.
Jag hoppas du är sarkastisk nu.

Varför i helvete har aldrig någon nåt ansvar för sina handlingar?
Om jag pangar på en folkmassa, ska jag skylla på mina föräldrar som skapade mig då? Eller personen som sålt vapnet till mig? Eller alla som råkade gå ivägen när jag kände för att skjuta?
Citera
2009-04-06, 21:19
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YONI
Du kanske missade mitt tilllägg på din tidigare fråga. Det är inte straffet i sig utan tiden. Längden på de amerikanska straffen är inte humana jämfört med våra svenska straff.

Varför skulle svensk längd på fängelsestraff vara humana men inte amerikanska?

Tvärtom är amerikanska fängelsestraff i så fall inhumana för att de är för korta. Hon satt uppenbarligen alldeles för kort tid i fängelse från början då hon fortsatte med grova brott efter att ha släppts.
Citera
2009-04-06, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FÖRBANNADE_P
Jag gissar att hennes eventuella frigivning har något att göra med mötet mellan Reinfeldt och Obama i helgen, då de båda deltog i ett större möte. Kanske tog Reinfeldt upp Östbergfallet med Obama eftersom Bush var skoningslös i den frågan?
De växlade några ord i en korridor då klimatet och ekonomin står högst på agendan, Reinfeldt visade vägen i Kina att hålla tyst om ömmande fall.
Citera
2009-04-06, 21:29
Medlem
Joe Blows avatar
Underbart! Äntligen! Prisa Gud!

Kan vi nu få hit Dawit Isaak också, plus alla andra svenskar som sitter i utländska fängelser, plus allt slödder från mellanösterns grottor och Afrikas rännstenar så skall de nog bli fart på Sverige igen. Vi behöver alla dessa för att rädda pensionerna, vård, skola, omsorg och för att välfärden skall stiga i en skenande takt. Vi bör vara stolta över att endast svenska politiker ser denna geniala lösning på krisen. Vi går alla en spännande tid till mötes. Spänn fast säkerhetsbältena för nu åker vi! Tjohooo!!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in