2008-05-24, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Men varför skulle hon ta på sig ett erkännande om mord om hon var oskyldig? Mord på en polis i USA.
Så det där med att hon distraherad polismannen medan hennes kille sköt honom i ryggen det stämmer alltså inte?

Det kan inte vara så att hon ljuger om att hon ljög? Alltså det är en fråga.

Det tror jag faktiskt ja - eftersom att sverige kämpar i princip alltid på för att få hem svenska medborgare som dömts till fängelse i andra länder. Det gäller ju inte bara detta fall direkt. Men visst, det finns ju fall där sverige inte kämpar lika aktivt det är sant.

EDIT: Vad hette dokumentären du såg förresten?

Oavsett om hon ljög eller ej så ska det krävas bevis.
Citera
2008-05-24, 21:18
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Receptbelagd
Oavsett om hon ljög eller ej så ska det krävas bevis.

Vad ska bevisas? Hon var ju delaktig i morden det är väl iaf klarlagt.
Och de båda morden skedde ju inte samtidigt så hon borde ju haft chans att dra om hon var helt osyldig.
Citera
2008-05-24, 21:29
Bannlyst
Citat:
Vad ska bevisas? Hon var ju delaktig i morden det är väl iaf klarlagt.
Och de båda morden skedde ju inte samtidigt så hon borde ju haft chans att dra om hon var helt osyldig.
Det ska styrkas av teknisk bevisning. Annars kan ju vem som helst dömas bara de tar på sig det.
Citera
2008-05-24, 22:24
Medlem
pawitels avatar
Sluta med larvet!

Sluta med larvet att alla andra länder har en oduglig brottshantering.
Att vi daltar och helst friar kriminella brottslingar, är inte negativt belastande för andra länders juridiska processer.
Annika sitter bra där hon är (och ska vara), finns inget skäl att ömka henne.
Citera
2008-05-24, 23:24
Medlem
LikeAGloves avatar
Jag kan tänka mig att pojkvännens självmord fick juryn att ge AÖ längre straff än vad hon hade fått ifall han fortfarande levt. Någon måste ställas till ansvar för dådet och ett hårt straff måste utdömas.

Annat var det ju med "svensken" Rick Flinga som var kriminell och dessutom aktiv gängledare när svenska myndigheterna började jobba för att få hem honom, där hymlades det inte av UD om vad han hade gjort och hur han skötte sig i fängelset. Rätta mig om jag har fel någon men var det inte 1986 USA skrev på utlämningsavtalet med Sverige (eller nuvarande EU) och först år 2000 kom Rick hem för att hans papper "försvann" gång på gång. Efter som Mr Flinga själv har en användare på flashback kanske han själv kan kommentera hur det här går till
Citera
2008-05-24, 23:52
Medlem
Tuesdays avatar
Ja detta är det motsatta till Sandegårdsfallet. Där dömdes mannen till livstid, andra mannen kortare och flickvännen som var med och kunde ha stoppat mordet, tillkallat hjälp, gick helt fri. I Sverige.

Nej jag tycker inte synd om Östberg. Vi gör våra val, och får stå för dem.
Citera
2008-05-24, 23:55
Medlem
kramdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Rätta mig om jag har fel någon men var det inte 1986 USA skrev på utlämningsavtalet med Sverige (eller nuvarande EU) och först år 2000 kom Rick hem för att hans papper "försvann" gång på gång. Efter som Mr Flinga själv har en användare på flashback kanske han själv kan kommentera hur det här går till
Tror han hade en tidsbestämd dom (20 år) och de överförde honom först mot slutet, Annika är väl dömd till 25 år till livstid, det som hon ansökt om då och då under årens lopp är inte att bli överförd utan att få en tidsbestämning sen kan ju myndigheterna försökt få henne överförd ändå.
Citera
2008-05-25, 00:00
Medlem
kramdjurs avatar
Citat:
Men varför skulle hon ta på sig ett erkännande om mord om hon var oskyldig?
I programmet så sa hon faktiskt att hon erkände för att slippa få dödsstraff, sådana överenskommelser är vanliga i USA.
Citera
2008-05-25, 00:03
Medlem
Tuesdays avatar
Jag såg också den dokumentären. Gick den inte på Kanal 5, för några år sedan?
Citera
2008-05-25, 00:08
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramdjur
Tror han hade en tidsbestämd dom (20 år) och de överförde honom först mot slutet, Annika är väl dömd till 25 år till livstid, det som hon ansökt om då och då under årens lopp är inte att bli överförd utan att få en tidsbestämning sen kan ju myndigheterna försökt få henne överförd ändå.

Han hade en dom på 50+ år men fick villkorligt efter 20, trots att han hade levt rövare inne på kåken och suttit på isolering 13 av sina 20 år, och även AÖ har ansökt om att få komma till Sverige på tiden det begav sig för Rick sammarbetade han och AÖ för att få komma till svenska anstalter
Citera
2008-05-25, 00:14
Medlem
kramdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Jag såg också den dokumentären. Gick den inte på Kanal 5, för några år sedan?
1996 var första gången jag hörde talas om henne, det var då Leif (Sillen) Silbersky sa att det skulle gå snabbt att få hem henne! Några år senare fick han ta tillbaka det. Hösten 1999 så snackades det om den där bojkotten av viner från Kalifornien men det var nog ingen bra idé. TV4 har haft reportage om henne ibland men jag minns inte i vilken kanal dokumentären gick.

Tänkte passa på att tipsa er om sajten http://www.foreignprisoners.com som behandlar främst brittiska och australiska fångar utomlands, det är nog inte roligt att tillhöra de sk Bali Nine!
Citera
2008-05-25, 00:20
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Receptbelagd
Det ska styrkas av teknisk bevisning. Annars kan ju vem som helst dömas bara de tar på sig det.

Antingen är jag helt trög eller så är du väldig otydlig.

Menar du alltså att hon är helt oskyldig? på vilket sätt isf? Vad är det för bevisning som saknas? Var hon på en annan plats och inte allst inblandad menar du? Vad anser du inte är styrkt i bevisningen? Hon greps ju tillsammans med sin kille, och det dessutom under skottlossning, hon verkar inte speciellt oskyldig i mina ögon iaf.

Eller menar du att eftersom hon inte höll i vapnet? I den delsstaten gör man sig skyldig till mord även om man "bara" är delakig i mordet vad jag förstått det som, och av det jag har läst är hon minst sagt jävligt delaktig.
Hon är ju inte oskyldig för att lagen ser ut på ett annorlunda sätt i USA än Sverige, förövrigt tycker jag det är en bra lag, så borde vi ha i sverige också, då kanske tex inblandade i gängmord tänker till lite och ingriper isället för att utdela några sparkar och sen stå och titta på och kunna säga "nä jag kicka han bah en gång i huvvet men han levde då, det var nån annan som döda snubben" och sen klara sig med några månader på kåken.

Jag tror nog inte hon är dömd enbart pga "sitt erkännande" heller för den delen,
utan jag tror nog att de har riktiga bevis, bara för att det handlar om en rättsprocess i ett annat land betyder det inte att deras rättsystem automatiskt är mkt sämre än vårt, de har nog vissa krav på sin bevisning också och dömer nog inte heller bara på ett erkännande.

Sen förstår jag inte på vilket sätt hennes erkännande skulle ha hjälpt hennes kille menar du,
han hade nog fått dödsstraff i vilket fall, så det räcker inte med förklaringen att hon bara ville skydda honom,
Var hon oskyldig på riktigt så skulle hon ha skyddat sig själv istället,
och det jag menar utifrån det lilla jag vet om detta är att det är precis vad hon gör när hon säger att hon ljög, jag ser ingen vettig anledning till att hon skulle ljuga om sin inblandning, däremot ser jag att hon har en stor anledning att ljuga och i efterhand hävda att hon ljög.

Vad hette dokumentären du såg? vad framkom i den? vad framkom när de intervjuade offrenas samt annikas anhöriga? Jag tänkte se den om du bara berättar vad den heter.

Utveckla gärna hur du tänker/menar för hitils är det väldigt diffust det du säger.
Senast redigerad av Midnight 2008-05-25 kl. 00:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in