2008-09-19, 08:55
Medlem
SMKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Hon har suttit av 27 år nu.

Jag är inte så insatt i frågan men anser ändå att 27 år är tillräckligt, alla människor är värda en andra chans. Kommer hon hem så kommer hon att bo med sin mor när hon blir fri och efter nåt år vågar jag satsa det mesta på att det blir föreläsningar av, vi kan ju lika gärna ha henne föreläsandes här som i en fängelsehåla i Kalifornien, hon kanske till och med skulle bidra med ett och annat. En person som AÖ är ju knappast någon återfallsförbrytare så jag ser ärligt talat inte problemet med att låta henne komma hit.

Varför ska hon få komma hem och bli martyr för? Vad vinner vi på det? Nej låt haggan sitta kvar där...
Citera
2008-09-19, 09:07
Medlem
BBMBBs avatar
Men jag förstår inte er som sitter och tycker synd om henne för att hon är dömd till livstid och säger att hon borde få komma hem!
Titta på Tony Olsson och Axelsson dom sitter också på livstid även om det är bevisat att det var arklöv som sköt poliserna i Malexander. Jag tycker det är solklart att en polismördare ska sitta livstid (och då menar jag livstid) och man behöver inte hålla i vapnet för att vara mördaren. Det är bara tur att det inte vart fler människor som strök med då dom inte gav upp utan strid utan dom försökte skjuta sig ur situationen när polisen skulle ta dom

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
När de stoppades av ett polisuppbåd utbröt en häftig skottlossning, där Östberg hjälpte till att ladda om vapnen medan Cox sköt. Till slut blev de båda gripna.
Citera
2008-09-19, 09:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BBMBB
Men jag förstår inte er som sitter och tycker synd om henne för att hon är dömd till livstid och säger att hon borde få komma hem!
Titta på Tony Olsson och Axelsson dom sitter också på livstid även om det är bevisat att det var arklöv som sköt poliserna i Malexander. Jag tycker det är solklart att en polismördare ska sitta livstid (och då menar jag livstid) och man behöver inte hålla i vapnet för att vara mördaren. Det är bara tur att det inte vart fler människor som strök med då dom inte gav upp utan strid utan dom försökte skjuta sig ur situationen när polisen skulle ta dom
Gemensamt och i samråd är den svenska termen för det hon gjort. Här hade hon också dömts till livstid.
I och med att livstid räknas som 25 år minus en tredjedel skulle hon släppas direkt om hon kom hit.
Jag tycker hon sitter bra där hon sitter.
Way to go Schwarzenegger!
Citera
2008-09-19, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Gemensamt och i samråd är den svenska termen för det hon gjort. Här hade hon också dömts till livstid.
I och med att livstid räknas som 25 år minus en tredjedel skulle hon släppas direkt om hon kom hit.
Jag tycker hon sitter bra där hon sitter.
Way to go Schwarzenegger!

Livstid är Livstid i Sverige med, här kan du dock söka om att få straffet omvandlat till ett tidsbestämt straff efter 10 år. Om domstolen omvandlar livstidsstraffet, får det tidsbestämda straffet inte vara kortare än det längsta tidsbestämda straff som kan dömas ut i Sverige.
Citera
2008-09-19, 09:22
Medlem
BBMBBs avatar
Ja sen kan man se vad hon kan bidra med till samhället när hon kommer ut. Som jag ser det är det inte mycket utan det blir fortsatt kriminallitet (dock är ju inte det hennes fel utan hon har haft så tufft liv så man måste tycka synd om henne. inget är ju hennes fel utan dom där dumma drogerna och dom där dumma människorna som har tvingat henne till allt ) Förstår inte varför media blåser upp det här så stort. Finns säkert svenskar som sitter i fängelse i utlandet som det är mer synd om. eller varför skriver dom inget om dom mördades anhöriga?
Citera
2008-09-19, 09:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Phlaxurqx
Livstid är Livstid i Sverige med, här kan du dock söka om att få straffet omvandlat till ett tidsbestämt straff efter 10 år. Om domstolen omvandlar livstidsstraffet, får det tidsbestämda straffet inte vara kortare än det längsta tidsbestämda straff som kan dömas ut i Sverige.
Nja. Riktigt så enkelt är det inte.
För det första är livstid inte livstid, eftersom nästan alla livstidsdömda promenerar ut ur fängelset. Det är däremot initialt inte tidsbestämt, vilket är en rätt stor skillnad.
Formellt får domstolen (till skillnad från regeringen) inte tidsbestämma straffet till kortare än längsta tidsbestämda straffet, vilket är sju års fägnelse. Sedan det blev domstolsfråga är praxisen ( som ännu inte varit och vänt i HD ) att man ska tidsbestämma till minst det antal år som är det normala att livstidsdömda får sitta. Eftersom ytterst få livstidsdömda har släppts de senaste tio åren är det nu ungefär 25 år.
Citera
2008-09-19, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Nja. Riktigt så enkelt är det inte.
För det första är livstid inte livstid, eftersom nästan alla livstidsdömda promenerar ut ur fängelset. Det är däremot initialt inte tidsbestämt, vilket är en rätt stor skillnad.
Formellt får domstolen (till skillnad från regeringen) inte tidsbestämma straffet till kortare än längsta tidsbestämda straffet, vilket är sju års fägnelse. Sedan det blev domstolsfråga är praxisen ( som ännu inte varit och vänt i HD ) att man ska tidsbestämma till minst det antal år som är det normala att livstidsdömda får sitta. Eftersom ytterst få livstidsdömda har släppts de senaste tio åren är det nu ungefär 25 år.

Nej det är inte många av de 154 livstidsdömda i Sverige som inte kommer ansöka om ett tidsbestämt straff, men om någon av dessa inte gör det så kommer denne heller inte få straffet omvandlat till ett tidsbestämt straff. Finns faktiskt några som kan men väljer att inte ansöka om tidsbestämda straff, orsaken är väl troligtvis att de kommer utvisas på livstid efter avtjänat straff.

Fängelsestraffets längd får inte sättas under det längsta tidsbestämda straff som kan dömas ut, vilket för närvarande är fängelse 18 år.
Citera
2008-09-19, 09:40
Medlem
DenLedes avatar
Jag tycker synd om Annika och tycker således att hon ska få komma hem. Vi tar väl hand om våra egna, i Sverige, som hamnat snett i livet.

Dessutom tror jag att hon efter 27 år i fängelset lärt sig att inte falla för kriminella sk. "alfahannar" mer.
Citera
2008-09-19, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Jag tycker synd om Annika och tycker således att hon ska få komma hem. Vi tar väl hand om våra egna, i Sverige, som hamnat snett i livet.

Dessutom tror jag att hon efter 27 år i fängelset lärt sig att inte falla för kriminella sk. "alfahannar" mer.

Hon har ju en ny flickvän nu istället, de vill leva i Sverige.
Citera
2008-09-19, 10:43
Medlem
BBMBBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede

Nja det vet jag inte riktigt Finns hur många kvinnor som helst som blir spöade av sina män men ändå väljer sådana män igen hela tiden
Visst är det synd om henne men det är ändå hon själv som har satt sig i sin situation. Hon hade inte behövt delta i morden. Sen det där med att hon är svensk vet jag inte riktigt. visst hon är svensk på papper men frågan är om hon änns kan svenska. hon har bott i USA sen hon var i 11 års åldern. Ända anledningen hon vill flytta hem tror jag är att hon vill komma undan från straffet. Sen så är det inte att hon kommer komma ut på gatan så fort hon kommer hem utan hon kommer få sitta livstid i svenskt fängelse istället och bara kosta oss en massa pengar då det fortfarande är USA som bestämmer när hon ska släppas
Citera
2008-09-19, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Phlaxurqx
Nej det är inte många av de 154 livstidsdömda i Sverige som inte kommer ansöka om ett tidsbestämt straff, men om någon av dessa inte gör det så kommer denne heller inte få straffet omvandlat till ett tidsbestämt straff. Finns faktiskt några som kan men väljer att inte ansöka om tidsbestämda straff, orsaken är väl troligtvis att de kommer utvisas på livstid efter avtjänat straff.

Fängelsestraffets längd får inte sättas under det längsta tidsbestämda straff som kan dömas ut, vilket för närvarande är fängelse 18 år.
Mitt fel. Slant, det ska givetvis vara 18 år.
De utslag som finns hittills går väl efter normalstrafftid på livstid på 25 år - straffrabatten 2/3 = knappt 17 års avtjänande.
Om man fortsätter att inte släppa ut livstidsdömda blir det givetvis så att strafftiden gradvis blir längre med detta resonemang. Det är ju sedan Gun Hellsviks tid som man nästan slutat släppa ut livstidsdömda.

PS. Har regeringens nådeinstitut försvunnit? Jag har för mig att de fortfarande formellt har möjlighet att bevilja nåd om de anser att fallet är ömmande. Detta är ju dock en rent teoretisk möjlighet, eftersom ingen regering vill visa sig svag genom att släppa ut kriminella.
Citera
2008-09-19, 10:49
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BBMBB
Nja det vet jag inte riktigt Finns hur många kvinnor som helst som blir spöade av sina män men ändå väljer sådana män igen hela tiden
Visst är det synd om henne men det är ändå hon själv som har satt sig i sin situation. Hon hade inte behövt delta i morden. Sen det där med att hon är svensk vet jag inte riktigt. visst hon är svensk på papper men frågan är om hon änns kan svenska. hon har bott i USA sen hon var i 11 års åldern. Ända anledningen hon vill flytta hem tror jag är att hon vill komma undan från straffet. Sen så är det inte att hon kommer komma ut på gatan så fort hon kommer hem utan hon kommer få sitta livstid i svenskt fängelse istället och bara kosta oss en massa pengar då det fortfarande är USA som bestämmer när hon ska släppas

Jag har hört Annika Deasy prata felfri svenska, om det nu spelar nån roll. Hon är svensk medborgare, och släpps hon fri har hon rätt att bosätta sig i Sverige av vilken anledning hon föredrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in