Citat:
Ursprungligen postat av Phlaxurqx
Nej det är inte många av de 154 livstidsdömda i Sverige som inte kommer ansöka om ett tidsbestämt straff, men om någon av dessa inte gör det så kommer denne heller inte få straffet omvandlat till ett tidsbestämt straff. Finns faktiskt några som kan men väljer att inte ansöka om tidsbestämda straff, orsaken är väl troligtvis att de kommer utvisas på livstid efter avtjänat straff.
Fängelsestraffets längd får inte sättas under det längsta tidsbestämda straff som kan dömas ut, vilket för närvarande är fängelse 18 år.
Mitt fel. Slant, det ska givetvis vara 18 år.
De utslag som finns hittills går väl efter normalstrafftid på livstid på 25 år - straffrabatten 2/3 = knappt 17 års avtjänande.
Om man fortsätter att inte släppa ut livstidsdömda blir det givetvis så att strafftiden gradvis blir längre med detta resonemang. Det är ju sedan Gun Hellsviks tid som man nästan slutat släppa ut livstidsdömda.
PS. Har regeringens nådeinstitut försvunnit? Jag har för mig att de fortfarande formellt har möjlighet att bevilja nåd om de anser att fallet är ömmande. Detta är ju dock en rent teoretisk möjlighet, eftersom ingen regering vill visa sig svag genom att släppa ut kriminella.