2008-05-25, 01:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Menar du alltså att hon är helt oskyldig? på vilket sätt isf? Vad är det för bevisning som saknas? Var hon på en annan plats och inte allst inblandad menar du? Vad anser du inte är styrkt i bevisningen? Hon greps ju tillsammans med sin kille, och det dessutom under skottlossning, hon verkar inte speciellt oskyldig i mina ögon iaf.
Hur skulle hon kunnat förhindra det som hände?
Citat:
Eller menar du att eftersom hon inte höll i vapnet? I den delsstaten gör man sig skyldig till mord även om man "bara" är delakig i mordet vad jag förstått det som, och av det jag har läst är hon minst sagt jävligt delaktig.
Hon är ju inte oskyldig för att lagen ser ut på ett annorlunda sätt i USA än Sverige, förövrigt tycker jag det är en bra lag, så borde vi ha i sverige också, då kanske tex inblandade i gängmord tänker till lite och ingriper isället för att utdela några sparkar och sen stå och titta på och kunna säga "nä jag kicka han bah en gång i huvvet men han levde då, det var nån annan som döda snubben" och sen klara sig med några månader på kåken.
Du skulle inte resonera likadant den dagen din kompis dödar ngn, och du får livstid för det.

Citat:
Jag tror nog inte hon är dömd enbart pga "sitt erkännande" heller för den delen,
utan jag tror nog att de har riktiga bevis, bara för att det handlar om en rättsprocess i ett annat land betyder det inte att deras rättsystem automatiskt är mkt sämre än vårt, de har nog vissa krav på sin bevisning också och dömer nog inte heller bara på ett erkännande.
Som jag sa innan så var det erkännandet som utgjorde det mesta.
Citat:
Sen förstår jag inte på vilket sätt hennes erkännande skulle ha hjälpt hennes kille menar du,
han hade nog fått dödsstraff i vilket fall, så det räcker inte med förklaringen att hon bara ville skydda honom,
Har inte påstått att det hjälpte honom, utan att det stjälpte henne. Hon älskade honom och ville ta smällen för honom.
Citat:
Var hon oskyldig på riktigt så skulle hon ha skyddat sig själv istället,
och det jag menar utifrån det lilla jag vet om detta är att det är precis vad hon gör när hon säger att hon ljög, jag ser ingen vettig anledning till att hon skulle ljuga om sin inblandning, däremot ser jag att hon har en stor anledning att ljuga och i efterhand hävda att hon ljög

Nu spekulerar du.

Det finns ett otal exempel på folk som tagit på sig sånt det varit oskyldiga till. Anledningarna varierar och ibland kan det tyckas jävligt märkligt, och i andra fall mer förståeligt.
Citat:
Vad hette dokumentären du såg? vad framkom i den? vad framkom när de intervjuade offrenas samt annikas anhöriga? Jag tänkte se den om du bara berättar vad den heter.
Jag minns fan inte det tyvärr.
Citera
2008-05-25, 01:23
Medlem
kramdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Receptbelagd
Det kan ha gjorts mer än en dokumentär om henne men den som gick på SvT hette "Annika Östberg-ett brott, ett straff, ett liv"

Hon har även gett ut boken "Sorgfågel : Annika Östberg berättar sitt liv" http://www.bokus.com/b/9789185015498.html
Citera
2008-05-25, 02:37
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Du skulle inte resonera likadant den dagen din kompis dödar ngn, och du får livstid för det.

Vad är det inte du fattar? I Sverige ser lagen exakt likadan ut, man får life även om man inte gjort själva dödandet. Se på pastorn i Knutby, se på Malexander...listan kan göras hur lång som helst.

I Sverige hade Östberg också fått livstid...eller vänta...i Sverige tenderar vi att ge kvinnor lägre straff...så säg att hon dömts för mord och fått 10 år då.
Citera
2008-05-25, 02:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Vad är det inte du fattar? I Sverige ser lagen exakt likadan ut, man får life även om man inte gjort själva dödandet. Se på pastorn i Knutby, se på Malexander...listan kan göras hur lång som helst
Det gör ju den fan inte. Pastorn i Knutby blev dömd mot sitt nekande, pga Saras vittnesmål och alla messen där han tjatade på henne att utföra det.

Malexander var ett övergrepp på den svenska folksjälen och saknar motstycke i svensk rättshistora. Och ingen av dem erkände nåntng förrän i slutet (Arklöv), vilket utgjorde tyngden för en kollektiv besraffning.

Kan du inte fortsätta på den listan

Citat:
Sverige hade Östberg också fått livstid...eller vänta...i Sverige tenderar vi att ge kvinnor lägre straff...så säg att hon dömts för mord och fått 10 år då.
Det tror jag inte hon hade fått.
Citera
2008-05-25, 02:59
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramdjur
I programmet så sa hon faktiskt att hon erkände för att slippa få dödsstraff, sådana överenskommelser är vanliga i USA.

Okey, det låter ju rimligt iof...
Men man kan väl inte påstå att hon var oskyldig ändå? Hon visste väl om att det var ett rån osv, det var väl inte så att hennes kille helt plötsligt drog pistol och flippade ut eller det kanske är precis det hon hävdar när jag tänker efter?

hade hon nån vettig förklaring till varför hon inte försökte dra ifrån sin kille under tiden mellan det första mordet och det andra? Det gick väl flera dagar mellan morden?

På wik stod det nått om att vid gripandet så lär hon ha hjälpt sin kille ladda om pistolen medan han besköt poliserna? Där kan jag iof tro på att det faktiskt handlade om att hon var rädd.

Vilken del av erkännadet är det hon i efterhand säger att hon ljög om?

Var det delen i händelseförloppet att hon hjälpte till i såpass stor omfattning som hon dragit tillbaka?

Fanns det vittnen till morden?

Ska titta på nån dokumentär om det där nåndag, men det skulle ju vara lite kul om man kunde se en från USA och en från Sverige, har en känsla av att det är enda sättet för att få nån slags objektivitet i detta.
Citera
2008-05-25, 03:14
Bannlyst
Citat:
Okey, det låter ju rimligt iof...
Men man kan väl inte påstå att hon var oskyldig ändå? Hon visste väl om att det var ett rån osv, det var väl inte så att hennes kille helt plötsligt drog pistol och flippade ut eller det kanske är precis det hon hävdar när jag tänker efter?

hade hon nån vettig förklaring till varför hon inte försökte dra ifrån sin kille under tiden mellan det första mordet och det andra? Det gick väl flera dagar mellan morden?

På wik stod det nått om att vid gripandet så lär hon ha hjälpt sin kille ladda om pistolen medan han besköt poliserna? Där kan jag iof tro på att det faktiskt handlade om att hon var rädd.

Vilken del av erkännadet är det hon i efterhand säger att hon ljög om?

Var det delen i händelseförloppet att hon hjälpte till i såpass stor omfattning som hon dragit tillbaka?

Fanns det vittnen till morden?

Ska titta på nån dokumentär om det där nåndag, men det skulle ju vara lite kul om man kunde se en från USA och en från Sverige, har en känsla av att det är enda sättet för att få nån slags objektivitet i detta.
Man kan iaf vara på det klara med att hon inte är skyldig till ngt mord. Nu har du även fått förklaringen till att hon erkände. För att hon var rädd för dödsstraff. Det är ytterligare en sjuk grej med USA - att de som okyldiga kan dömas till döden.
Citera
2008-05-25, 03:43
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Hur skulle hon kunnat förhindra det som hände?

Det där kan ju vara väldigt olika beroende på händelseförlopp så jag förstår hur du menar, vissa gånger sker allt så plötsligt så det blir omöjligt att hinna förstå och än mindre reagera på händerlseförloppet, men när det handlar om väpnat rån så kan man ju åtminstonde göra ett val redan innan man utsätter sig för en sådan situaion att inte delta, för är man medhjälpare till ett väpnat rån måste man förstå att det kan sluta jävligt illa, att någon skadas eller dödas.

Hade inte hon deltagit hade kanske rånet aldrig ägt rum, åtminstonde hade hon inte blivt dömd för det, det var ett aktivt val från hennes sida att utsätta sig för situationen.

Sen om man nu bestämmer sig för att råna någon borde man väl komma överens om innan hur man ska hantera olika sorters problem, tex att någon som blir rånad inte vill samarbeta var väl inte okänt där på 80-talet?

De hade väl kunnat slå ner den de rånade istället för att skjuta ihäl honom. Men ok, just där kanske det inte var hennes fel, killen höll i vapnet och har gvetvis ansvar för hur han hanterar det, men man kan ju iaf knappas betrakta henne som oslyldig.

Men till polismordet, det stör jag mig mest på, enligt wik så uppehåll hon polismannen genom att låtsas leta efter ett icke existerande körkort medan killen smög upp bakom polisen och skjöt honom i ryggen, då är man klart delaktig enligt mig, inget snack om saken (om det nu var så det gick till)

Då förtjänar man att sitta inne så enkelt är det. Man hjälper inte till att mörda andra människor. och gör man det så begår man ett tydlgt brott mot lagen eller?

Citat:

Jag umgås inte med potentiellt farliga personer. Och om nån av de jag känner nu skulle visa sig vara lite galen och frågade om jag ville delta i ett rån skulle jag säga nej, märk väl: Jag skulle alltså inte utsätta mig för en sådan situation, så enkelt är det faktiskt, det är därför de flesta normala människor nte är inblandade i mord.

Och skulle det vara så att jag ändå skulle hamna i en situation där en av mina vänner dödar någon så skulle jag göra mitt bästa för att förhindra mordet, både för offtrets skulle men också för min väns skull. Skulle jag inte kunna det pga att jag inte hinner reagera eller ifall jag blir övermannad så skulle jag i vart fall inte på något sätt vara delaktig, jag skulle inte hjälpa honom mörda om det är det du menar, inte på något sätt heller underlätta för honom eller uppmana honom att begå ett sådant brott.

Och jag skulle verkligen inte fly med snubben å distrahera polisen medan han sen skjuter även dem För då skulle jag ju vara delatkig.

Därför kan jag säga som jag gjorde utan att behöva fundera över det.

Citat:
Som jag sa innan så var det erkännandet som utgjorde det mesta.
Har inte påstått att det hjälpte honom, utan att det stjälpte henne. Hon älskade honom och ville ta smällen för honom.

Okey, fanns de inga vittnen? Men troligen har väl utredarna med hjälp av brottsplatsen ändå funderat på om hennes händelseförlopp verkade sannolikt eller ej. Eller var de ute efter en syndabock när den som höll i vapnet nu var död.

Okey, sånt händer faktiskt. Idiotiskt men sant. Kärlek kan skruva till en rejält.

Men vet man att man riskerar livstid eller kanske tom dödsstaff så är det väl ändå inte orimligt att man försöker ljuga på ett annat sätt? För att klara både sig själv och sin partner?

Citat:
Nu spekulerar du.

Ja givetvis, men det ligger ju iaf nånting i det eller hur? Hon har mer skäl att i efterhand ljuga än vad hon hade innan. Tror jag iaf

Citat:
Det finns ett otal exempel på folk som tagit på sig sånt det varit oskyldiga till. Anledningarna varierar och ibland kan det tyckas jävligt märkligt, och i andra fall mer förståeligt.

Sant.

Citat:

Okey, synd.
Senast redigerad av Midnight 2008-05-25 kl. 03:49.
Citera
2008-05-25, 03:47
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Man kan iaf vara på det klara med att hon inte är skyldig till ngt mord. Nu har du även fått förklaringen till att hon erkände. För att hon var rädd för dödsstraff. Det är ytterligare en sjuk grej med USA - att de som okyldiga kan dömas till döden.

Alltså det var ju inte hon som avlossade de dödande skotten eller stod för själva dödandet där är vi överens, men det där som jag skrev om i inlägget ovan ^^ (ang polismordet) gör ju henne helt klart väldigt delaktig. Tillräckligt delaktig för att hon ska förtjäna fängelse enligt mig.

Jag tror att vi har tillgång till olika uppgifter ang denna händelse, jag har inte sett dokumentären du har sett och jag får känslan av att du inte läst det jag läst på wik.
Citera
2008-05-25, 05:19
Bannlyst
Citat:
Det där kan ju vara väldigt olika beroende på händelseförlopp så jag förstår hur du menar, vissa gånger sker allt så plötsligt så det blir omöjligt att hinna förstå och än mindre reagera på händerlseförloppet, men när det handlar om väpnat rån så kan man ju åtminstonde göra ett val redan innan mlan utsätter sig för en sådan situaion att inte delta, för är man medhjälpare till ett väpnat rån måste man förstå att det kan sluta jävligt illa, att någon skadas eller dödas.
Långa stycken nu utan punkt. Jag respekterar din åsikt.

Citat:
Sen om man nu bestämmer sig för att råna någon borde man väl komma överens om innan hur man ska hantera olika sorters problem, tex att någon som blir rånad inte vill samarbeta var väl inte okänt där på 80-talet?
Det kan ju tycka.
Citat:
De hade väl kunnat slå ner den de rånade istället för att skjuta ihäl honom. Men ok, just där kanske det inte var hennes fel, killen höll i vapnet och har gvetvis ansvar för hur han hanterar det, men man kan ju iaf knappas betrakta henne som oslyldig.
Det var inte hennes fel men hon är skyldig till mord? Ok.

Citat:
Men till polismordet, det stör jag mig mest på, enligt wik så uppehåll hon polismannen genom att låtsas leta efter ett icke existerande körkort medan killen smög upp bakom polisen och skjöt honom i ryggen, då är man klart delaktig enligt mig, inget snack om saken (om det nu var så det gick till)
Wiki är ingen tung källa.
Citat:
Då förtjänar man att sitta inne så enkelt är det. Man hjälper inte till att mörda andra människor. och gör man det så begår man ett tydlgt brott mot lagen eller?
Ja gör man det så begår man ett brott. Gör man inte det så begår man inget brott.

Citat:
Jag umgås inte med potentiellt farliga personer. Och om nån av de jag känner nu skulle visa sig vara lite galen och frågade om jag ville delta i ett rån skulle jag säga nej, märk väl: Jag skulle alltså inte utsätta mig för en sådan situation, så enkelt är det faktiskt, det är därför de flesta normala människor nte är inblandade i mord.
Det gör henne fortfarande inte skyldig till mordet. Även om man kan ifrågastta hennes omdöme och valet av pojkvän. Men vad jag vet så är hon inte synsk.

Citat:
Och skulle det vara så att jag ändå skulle hamna i en situation där en av mina vänner dödar någon så skulle jag göra mitt bästa för att förhindra mordet, både för offtrets skulle men också för min väns skull. Skulle jag inte kunna det pga att jag inte hinner reagera eller ifall jag blir övermannad så skulle jag i vart fall inte på något sätt vara delaktig, jag skulle inte hjälpa honom mörda om det är det du menar, inte på något sätt heller underlätta för honom eller uppmana honom att begå ett sådant brott.
Precis.

Citat:
Och jag skulle verkligen inte fly med snubben å distrahera polisen medan han sen skjuter även dem För då skulle jag ju vara delatkig.
Enligt vem har hon gjort det?

Citat:
Därför kan jag säga som jag gjorde utan att behöva fundera över det
Jo jo, men det kanske inte har så mycket att göra med vad som verkligen hänt.

Citat:
Okey, fanns de inga vittnen? Men troligen har väl utredarna med hjälp av brottsplatsen ändå funderat på om hennes händelseförlopp verkade sannolikt eller ej. Eller var de ute efter en syndabock när den som höll i vapnet nu var död.
Eller så är de inte så noga som man kan önska, och har lite annan prio när det handlar om polismord.

Citat:
Men vet man att man riskerar livstid eller kanske tom dödsstaff så är det väl ändå inte orimligt att man försöker ljuga på ett annat sätt? För att klara både sig själv och sin partner?
Vilket annat alternativ räddar dig med 100% säkerhet från dödsstaff?

Citat:
Ja givetvis, men det ligger ju iaf nånting i det eller hur? Hon har mer skäl att i efterhand ljuga än vad hon hade innan. Tror jag iaf

Ja du tror ju det.

Citat:
Okey, synd.
Jag tror det var den som han nämnde innan.

Citat:
Alltså det var ju inte hon som avlossade de dödande skotten eller stod för själva dödandet där är vi överens, men det där som jag skrev om i inlägget ovan ^^ (ang polismordet) gör ju henne helt klart väldigt delaktig. Tillräckligt delaktig för att hon ska förtjäna fängelse enligt mig.
Utifrån din teori så tycker du så ja.

Citat:
Jag tror att vi har tillgång till olika uppgifter ang denna händelse, jag har inte sett dokumentären du har sett och jag får känslan av att du inte läst det jag läst på wik.
Wiki är ingen källa i sig, utan en sammanställning av olika uppgifter.
Senast redigerad av Receptbelagd 2008-05-25 kl. 05:21.
Citera
2008-05-25, 05:57
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Det gör ju den fan inte. Pastorn i Knutby blev dömd mot sitt nekande, pga Saras vittnesmål och alla messen där han tjatade på henne att utföra det.

Malexander var ett övergrepp på den svenska folksjälen och saknar motstycke i svensk rättshistora. Och ingen av dem erkände nåntng förrän i slutet (Arklöv), vilket utgjorde tyngden för en kollektiv besraffning.

Kan du inte fortsätta på den listan

Det tror jag inte hon hade fått.

Nekande eller ej är ointressant om någon fälls för brott. Bevisningen också, allt handlar om ifall det går att styrka att den åtalade varit med på brottet i sitt sinne. Dvs behöver, precis som Östberg, inte avfyra ett enda skott.

Ytterligare exempel: Mordet på Broder Tuck (där Yasser Askar så småningom friades efter resning i högsta domstolen), mordet på Björn Söderberg, Stureplansmorden. Finns säkert många fler men de är de jag kommer på en sådan här tidig morgon.

Gemensamt och i samråd som numera av många åklagare benämns "gemensamt och i samförstånd" vilket innebär att det inte behöver vara en på förhand verbal överenskommelse mellan gärningsmännen.

Annars var det intressant att se Stina Lundberg-Dabrowski intervjua guvernör Arnold Schwartzennegger (hur fanken stavas namnet??). När han sade att Östberg har mördat en polis så protesterade Stina och sade "nej, hennes pojkvän dödade polismannen". Det visade att Stina inte fattat ett dyft kring att man faktiskt kan fällas för mord utan att ha begått någon våldshandling - som fallen ovan visar. Där skiljer sig alltså inte Sverige från USA.

Därför som jag kan tycka det lite knasigt att pastorn fick life och barnflickan snart är ute. Jag misstänker att hade barnflickan varit en 25-årig man så hade det blivit livstids fängelse. Så JA; jag tror att söta flickor kommer lindrigare undan i systemet.
Citera
2008-05-25, 06:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Nekande eller ej är ointressant om någon fälls för brott. Bevisningen också, allt handlar om ifall det går att styrka att den åtalade varit med på brottet i sitt sinne. Dvs behöver, precis som Östberg, inte avfyra ett enda skott..
Nej, bevisningen är knappast ointressant
Citat:
Ytterligare exempel: Mordet på Broder Tuck (där Yasser Askar så småningom friades efter resning i högsta domstolen), mordet på Björn Söderberg, Stureplansmorden. Finns säkert många fler men de är de jag kommer på en sådan här tidig morgon.

Du fortsätter med dåliga exempel om målet är att de ska stärka din tes.

Broder Tuck - Christian Bruzzone är dömd för det. Hans blod fanns på brottsplatsen. Mycket stark bevisning

Mordet på Björn Söderberg - Hampus Hellekant dömdes för det.

Gemensamt och i samråd som numera av många åklagare benämns "gemensamt och i samförstånd" vilket innebär att det inte behöver vara en på förhand verbal överenskommelse mellan gärningsmännen.

Annars var det intressant att se Stina Lundberg-Dabrowski intervjua guvernör Arnold Schwartzennegger (hur fanken stavas namnet??). När han sade att Östberg har mördat en polis så protesterade Stina och sade "nej, hennes pojkvän dödade polismannen". Det visade att Stina inte fattat ett dyft kring att man faktiskt kan fällas för mord utan att ha begått någon våldshandling - som fallen ovan visar. Där skiljer sig alltså inte Sverige från USA.

Därför som jag kan tycka det lite knasigt att pastorn fick life och barnflickan snart är ute. Jag misstänker att hade barnflickan varit en 25-årig man så hade det blivit livstids fängelse. Så JA; jag tror att söta flickor kommer lindrigare undan i systemet.[/quote]
Citera
2008-05-25, 07:26
Bannlyst
felpost
Senast redigerad av Receptbelagd 2008-05-25 kl. 08:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in