2005-08-31, 22:34
insomnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny-62
Han steg i min aktning efter den här intervjun Arnold..
Inget jävla daltande där, och hon har själv försatt sig i den situation som hon befinner sig i idag, och finns väl pundare ändå så det räcker i våra svenska fängelser.

Men vad har hon egentligen gjort? Vet inte så mkt om denna dam, men de sa ju att hon bara var flickvän till mördaren.
Citera
2005-08-31, 22:36
Medlem
johnny-62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insomnia
Men vad har hon egentligen gjort? Vet inte så mkt om denna dam, men de sa ju att hon bara var flickvän till mördaren.
Hon laddade om vapnen åt han så att han kunde fortsätta sitt mördande.
Citera
2005-08-31, 22:39
Medlem
Thoffss avatar
Citat:

Fellony Murder.

Hon har begått ett brott under vilket en människa dog. Enligt amerikansk lag bedöms hon därför som medskyldig. Hon borde ha insett att det medförde fara för liv och hälsa. Sen att en av de som dog var polis och hon hjälpte pojkvännen ladda om pistolen och tog kommando när kroppen skulle gömmas verkade ju inte i hennes fördel.

Hon sitter bra där hon sitter.

Citat:
Arnold var ju helt emot det i intervjun på SVT. Helt sjukt egentligen.

Inte särkillt.

Citat:
Hon laddade om vapnen åt han så att han kunde fortsätta sitt mördande.

Hon gjorde lite mer än så.
Citera
2005-08-31, 22:45
insomnias avatar

I stand corrected! Tyckte väl att 25 to life var lite väl mkt för ingenting. Något måste hon ha gjort, det borde jag förstått.
Citera
2005-08-31, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robert_Goatse
http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...372555,00.html
Nej hon kan gott stanna kvar pga att hon skulle ha dåligt inflytande på svenska medborgare.
Citera
2005-08-31, 23:15
Moderator
impieteers avatar
Citat:

I stand corrected! Tyckte väl att 25 to life var lite väl mkt för ingenting. Något måste hon ha gjort, det borde jag förstått.

Hon gjorde i princip allt förutom att avlossa själva skotten. Hon hade hand om vapnet, laddade om det, hjälpte till med att gömma liket och allmänt körde med pojkvännen, om man läser mellan raderna.

Att antyda att hon "råkade" känna en mördare och "råkade" befinna sig i närheten av ett mord som han begick och därför blev dömd till livstid är så sjukt vinklat att jag inte fattar att folk inte reagerat under alla år.

Strafflängden är visserligen längre än i Sverige, men inte ens domen som sådan skulle vara speciellt långsökt om det skett i Sverige idag tror jag, även om någon juridiskt kunnig gärna får rätta mig på den punkten.
Citera
2005-09-01, 08:14
Medlem
skvimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thoffs
Jag brukar inte vara nedvärderande men vet du ens vad hon är dömd för? Trodde inte det heller.

Hon är dömd för fellony murder. Vet du vad det betyder? Med tanke på ditt inlägg så förklarar jag väl det.

Hon är dömd för att ha hjälp till vid ett allvarligt brott som resulterade i en annan människas död. Hon borde ha insett att brottet hon begick utsatte andra människor för fara och därför är hon skyldig.

Att det sen inte passar att vara svensk förrän efter man sitter inlåst är ju även det intressant.

Fö. misstänker jag att 24 år för dubbelmord...tagit 2 människors liv...12 år styck...SKJUT HENNE OCKSÅ SÅ VI SLIPPER TJATET "Åhh vad synd det är om pundaren". Hon har inte på långa vägar avtjänat sitt straff.

Dessutom var hon medveten om USAs lagar innan hon begick brottet, hon viste att om hon (eller kanske hon inte gjorde hon verkar vara ganska dum) hjälpte till vid ett brott vid vilket en människa dog så skulle alla inblandade ses som delaktiga. Varför ska hon då inte sitta i USA, det var där hon begick brottet. Vet du vad suveränitet är? Annars kan du ju googla.

jotack jag vet precis vad hon är dömd för, har läst boken samt läst en massa om henne i övrigt. Hon var inte vid sina sinnens fulla bruk då hennes pojkvän begick brottet och stoppade honom därför inte, att det är ett brott i sig tror jag inte var hennes första tanke vid händelsen-därav inte sagt att hon inte skulle dömts för det. Jag tror säkert att hon mått bra av att sitta inlåst och reda ut sig själv-det han hon själv sagt. Vad gäller USAs lagar etc så var frågeställing om Annika Östeberg skulle få komma hem och ja, det tycker jag att hon borde få göra. Jag tycker att hon gjort sitt i fängelset!
Citera
2005-09-01, 08:19
Medlem
skvimpens avatar
för alla som citerat mig och gnällt; jag vet att hon inte är dömd för morden men för medhjälp-jag tycker inte (enl. vad jag läst) att hon verkar ha varit tillräckligt medveten eller tillräckligt hjälpande för att hennes liv ska kastas bort i ett fängelse. Vad USAs lagar säger om det är en annan sak-Jag tycker att hon ska få komma hem!
Citera
2005-09-01, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skvimpen
jag tycker inte (enl. vad jag läst) att hon verkar ha varit tillräckligt medveten eller tillräckligt hjälpande för att hennes liv ska kastas bort i ett fängelse.

Polismannens liv kastades bort. Det är vad jag bryr mig om.

Alla dessa undanflykter i stil med 'hon visste inte vad hon gjorde' hjälper inte Annikas sak ett dugg. När hennes fall kommer upp på prövning vart tredje år kommer hon jämt med sådant där och vägrar ta direkt ansvar för sitt handlande. Så länge hon inte erkänner sitt fulla ansvar — öppet och utan reservationer — kommer hon inte ut punkt slut. Att svenskar uttrycker sitt mänskliga medlidande för henne genom att förringa hennes skuld hjälper i det här fallet inte.
Citera
2005-09-01, 09:25
Medlem
skvimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Polismannens liv kastades bort. Det är vad jag bryr mig om.

Alla dessa undanflykter i stil med 'hon visste inte vad hon gjorde' hjälper inte Annikas sak ett dugg. När hennes fall kommer upp på prövning vart tredje år kommer hon jämt med sådant där och vägrar ta direkt ansvar för sitt handlande. Så länge hon inte erkänner sitt fulla ansvar — öppet och utan reservationer — kommer hon inte ut punkt slut. Att svenskar uttrycker sitt mänskliga medlidande för henne genom att förringa hennes skuld hjälper i det här fallet inte.

hon erkände ju. polismannen är redan död, varför förstöra hela Annikas liv också? Jag tror tillochmed att hon skriver att hon tar fullt ansvar i sin bok. Hon skriver iallafall om det.
Citera
2005-09-01, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skvimpen
hon erkände ju. polismannen är redan död, varför förstöra hela Annikas liv också? Jag tror tillochmed att hon skriver att hon tar fullt ansvar i sin bok. Hon skriver iallafall om det.

Jag har inte läst boken men jag såg senaste 'hearing' i teve. Hon erkände inte fullt ut, utan kyligt drog upp en massa svepskäl och gjorde alltihop till något som bara handlade om henne och hur tragiskt det var för henne. Det kommer inte att funka där.

Utan tvekan blir det svårare för henne eftersom en polis dödades. Hennes pojkvän 'hängde sig i häktet'... yeah right. 50% chans att han gjorde det själv. Hon har tur att hon fick leva överhuvudtaget. Det funkar likadant i Sverige, kommer du ihåg när Jackie Arklöf greps? Hoppsan, ett skott brann av. Och ärligt talat, jag bryr mig inte. Ibland går brottslingarna för långt och då sätts reglerna ur spel.
Citera
2005-09-01, 10:44
Medlem
Tuesdays avatar
Mycket intressant röst om detta i radions Ring P1 imorse, förkortad version (repris) 14:50 idag.

En kille menade vad upprörda vi blir när ingen fälls för mord av Markus på Kungsgatan, Lindomefallet etc, medan "vi" gråter över att Annika fällts för exakt samma sak - hon var på mordplatsen.
Ok, två olika länder, två olika rättssystem, men intressant att komma ihåg. Dubbelmoral så det stinker!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in