2005-09-01, 11:28
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Mycket intressant röst om detta i radions Ring P1 imorse, förkortad version (repris) 14:50 idag.
En kille menade vad upprörda vi blir när ingen fälls för mord av Markus på Kungsgatan, Lindomefallet etc, medan "vi" gråter över att Annika fällts för exakt samma sak - hon var på mordplatsen.
Ok, två olika länder, två olika rättssystem, men intressant att komma ihåg. Dubbelmoral så det stinker!
En kille menade vad upprörda vi blir när ingen fälls för mord av Markus på Kungsgatan, Lindomefallet etc, medan "vi" gråter över att Annika fällts för exakt samma sak - hon var på mordplatsen.
Ok, två olika länder, två olika rättssystem, men intressant att komma ihåg. Dubbelmoral så det stinker!
Nu lyssnade inte jag på detta, men det är väl ingen som har ansett att hon inte skulle sitta i fängelse över huvud taget? Problemet är väl snarare det att hon för det första har suttit oerhört länge i fängelse för ett brott som bestod av medhjälp och inte överlagt mord. Det är en enorm skillnad mellan dessa två åtalspunkter. Dessutom har man i USA mycket striktare syn på vad som ska betraktas som medhjälp. Till stor del är det väl denna grundläggande skillnad som vi svenskar har svårt att förstå.
För det andra är det väl så att hon på sina "parole hearings" har åtlytt råd från andra, och inte litat så mycket till sig själv, plus att en av polismannens döttrar verkligen har drivit detta fall mycket hårt och inte lär ge sig förrän Annika är död (eller hon själv, förstås). Detta är ytterligare en sak som vi verkligen inte har i Sverige - de efterlevandes stora inflytande på utdömda straff, vilket jag personligen anser är fruktansvärt fel. Jag tycker till och med att det är fel att brottsoffer numera har ombudsmän i domstolarna, eftersom detta orsakar en emotionell snarare än objektiv bedömning.
Bara mina 2 cent...
Oops. Glömmade att säga att jag naturligtvis tycker att hon ska få komma hem. Nåsåväl om hon får sitta resten av sitt liv på Hinseberg, men då finns i alla fall släkten närmare. Det är inte lite det.