2005-09-01, 11:28
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Mycket intressant röst om detta i radions Ring P1 imorse, förkortad version (repris) 14:50 idag.

En kille menade vad upprörda vi blir när ingen fälls för mord av Markus på Kungsgatan, Lindomefallet etc, medan "vi" gråter över att Annika fällts för exakt samma sak - hon var på mordplatsen.
Ok, två olika länder, två olika rättssystem, men intressant att komma ihåg. Dubbelmoral så det stinker!

Nu lyssnade inte jag på detta, men det är väl ingen som har ansett att hon inte skulle sitta i fängelse över huvud taget? Problemet är väl snarare det att hon för det första har suttit oerhört länge i fängelse för ett brott som bestod av medhjälp och inte överlagt mord. Det är en enorm skillnad mellan dessa två åtalspunkter. Dessutom har man i USA mycket striktare syn på vad som ska betraktas som medhjälp. Till stor del är det väl denna grundläggande skillnad som vi svenskar har svårt att förstå.

För det andra är det väl så att hon på sina "parole hearings" har åtlytt råd från andra, och inte litat så mycket till sig själv, plus att en av polismannens döttrar verkligen har drivit detta fall mycket hårt och inte lär ge sig förrän Annika är död (eller hon själv, förstås). Detta är ytterligare en sak som vi verkligen inte har i Sverige - de efterlevandes stora inflytande på utdömda straff, vilket jag personligen anser är fruktansvärt fel. Jag tycker till och med att det är fel att brottsoffer numera har ombudsmän i domstolarna, eftersom detta orsakar en emotionell snarare än objektiv bedömning.

Bara mina 2 cent...

Oops. Glömmade att säga att jag naturligtvis tycker att hon ska få komma hem. Nåsåväl om hon får sitta resten av sitt liv på Hinseberg, men då finns i alla fall släkten närmare. Det är inte lite det.
Citera
2005-09-01, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Detta är ytterligare en sak som vi verkligen inte har i Sverige - de efterlevandes stora inflytande på utdömda straff, vilket jag personligen anser är fruktansvärt fel. Jag tycker till och med att det är fel att brottsoffer numera har ombudsmän i domstolarna, eftersom detta orsakar en emotionell snarare än objektiv bedömning.
Men det är ju mycket mer rättvist eftersom brottsoffrens släkt är de som drabbats mest och därför borde ha mest att säga angående hur slynan ska straffas. Men det är klart, vill man dalta med brottslingar och anser att de är värda mer en hederliga människor så förvånar inte den inställningen.
Citera
2005-09-01, 12:27
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobias1984
Men det är ju mycket mer rättvist eftersom brottsoffrens släkt är de som drabbats mest och därför borde ha mest att säga angående hur slynan ska straffas. Men det är klart, vill man dalta med brottslingar och anser att de är värda mer en hederliga människor så förvånar inte den inställningen.

Alltså ska vi ignorera lagstiftningen och endast döma efter de anhörigas önskemål? Nog för att jag har förstått att du är konservativ in extremis, men detta är ju bara enfaldigt. Å andra sidan förmodar jag att du är född -84? Något får väl skyllas på din ungdom.

Islam kanske skulle vara något för dig? Där har de minsann hårda tag... Nävisstnä, såna gillar du inte heller. Och inte gillar du det som du så snällt kallar "white thrash" heller. Men Bush diggar du, och den populistiske chauvinisten Schwarzeneggernegger. Jaja, tiden kanske råder bot på sånt, kan man hoppas.
Citera
2005-09-01, 12:27
Medlem
ariers avatar
I helvete att den där horan ska få komma hit och belasta våra skattemedel.
Det gör hon redan tillräckligt med alla råd som får åka över och "hälsa" på hos henne!
Citera
2005-09-01, 13:04
Medlem
skvimpens avatar
Citat:

jag försöker leva efter tron om att alla människor är lika värda oavsett handlingar, hudfärg, handikapp etc. Alla har ett lika stort människovärde- vissa behöver bara mer hjälp än andra. Annika Östberg hade behövt mer stöd ifrån sin mamma och andra vuxna omkring henne i yngre dagar.
Att polismannens barn får vara med och döma tycker jag strider mot allt sunt förnuft, de har ju uppenbarligen inte en objektiv syn på varken brottet eller vidden av den bestraffning som döms.
Citera
2005-09-01, 13:07
Medlem
Citat:
Alltså ska vi ignorera lagstiftningen och endast döma efter de anhörigas önskemål? Nog för att jag har förstått att du är konservativ in extremis, men detta är ju bara enfaldigt. Å andra sidan förmodar jag att du är född -84? Något får väl skyllas på din ungdom.

Islam kanske skulle vara något för dig? Där har de minsann hårda tag... Nävisstnä, såna gillar du inte heller. Och inte gillar du det som du så snällt kallar "white thrash" heller. Men Bush diggar du, och den populistiske chauvinisten Schwarzeneggernegger. Jaja, tiden kanske råder bot på sånt, kan man hoppas.
Det var ju en mogen argumentation du kommer med! Du läser visst in en massa i mitt inlägg som jag inte har skrivit, som t.ex. att man BARA skulle låta de anhöriga bestämma straffen och att jag skulle vara en fanatisk GWB-anhängare.
Istället för att komma med personangrepp och fantasier angående vad jag skrivit respektive inte skrivit kunde du kanske diskutera sakfrågan?
Eller blir det för svårt för dig att komma med ett ENDA bra argument varför slynan som bott i USA sedan hon var 11 år och hjälpte till med att kallblodigt mörda en polis ska få komma till Sverige? Skulle Sverige bli ett bättre land då? Är det okej att hjälpa till att mörda folk? Är hon överhuvudtaget en svensk längre? Varför detta snyftande om den här parasiten?
Citera
2005-09-01, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skvimpen
jag försöker leva efter tron om att alla människor är lika värda oavsett handlingar, hudfärg, handikapp etc. Alla har ett lika stort människovärde- vissa behöver bara mer hjälp än andra. Annika Östberg hade behövt mer stöd ifrån sin mamma och andra vuxna omkring henne i yngre dagar.
Att polismannens barn får vara med och döma tycker jag strider mot allt sunt förnuft, de har ju uppenbarligen inte en objektiv syn på varken brottet eller vidden av den bestraffning som döms.
Du verkar vara fruktansvärt naiv och jag kan lova dig att du hade ansett att mitt livs värde skulle decimeras avsevärt om jag hade hjälpt till med att mörda någon som står dig nära!
Alla föds med samma värde, sen är det upp till vad man gör som definierar värdet på en människa. En mördare eller som i detta fallet en människa som aktivt hjälpt till att kallblodigt mörda en människa har tappat allt sitt människovärde i mina ögon.
Du skriver att hon skulle fått mer stöd ifrån sin mamma och andra vuxna, och jag är beredd att hålla med dig så långt som att jag anser att de flesta föräldrar har alldeles för mycket "laissez-faire" inblandat i uppfostringen av sina barn. Men en dålig uppfostran eller en dålig uppväxt är ingen ursäkt eller förmildrande omständighet för ett grovt brott.
Citera
2005-09-01, 13:24
Medlem
skvimpens avatar
Citat:
Du verkar vara fruktansvärt naiv och jag kan lova dig att du hade ansett att mitt livs värde skulle decimeras avsevärt om jag hade hjälpt till med att mörda någon som står dig nära!
Alla föds med samma värde, sen är det upp till vad man gör som definierar värdet på en människa. En mördare eller som i detta fallet en människa som aktivt hjälpt till att kallblodigt mörda en människa har tappat allt sitt människovärde i mina ögon.
Du skriver att hon skulle fått mer stöd ifrån sin mamma och andra vuxna, och jag är beredd att hålla med dig så långt som att jag anser att de flesta föräldrar har alldeles för mycket "laissez-faire" inblandat i uppfostringen av sina barn. Men en dålig uppfostran eller en dålig uppväxt är ingen ursäkt eller förmildrande omständighet för ett grovt brott.

jag tror inte att jag är speciellt naiv, jag tycker att det är hedersvärt att försöka leva som en bra människa och försöka se gott i alla samt se omständigheterna som skapar individen. Jag tror säkert att jag hade haft en helt annan syn om någon skjutit någon i min familj och just därför tycker jag heller inte att jag har rätt att vara med och bestämma straffet för denne. Hat är något naturligt men det är inte alltid rättvist. Jag tycker också att människor har ett ansvar att bete sig som hederligt folk och sköta sig samt anpassa sig inom lagens ram, dock tycker jag att det kan finnas förmildrande omständigheter. Annika har själv sagt (som någon också skrivit tidigare)att det var tur för henne att hon åkte in då livet hon levde var kriminellt och 'dåligt'. Hon har även sagt att hon lärt sig mycket nu och hade klarat av att sköta sig. Annika har inte skjutit någon-jag tycker att hon förtjänar en andra chans i livet. Det tycker jag att alla gör.
Citera
2005-09-01, 14:03
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Det var ju en mogen argumentation du kommer med! Du läser visst in en massa i mitt inlägg som jag inte har skrivit, som t.ex. att man BARA skulle låta de anhöriga bestämma straffen och att jag skulle vara en fanatisk GWB-anhängare.
Istället för att komma med personangrepp och fantasier angående vad jag skrivit respektive inte skrivit kunde du kanske diskutera sakfrågan?
Eller blir det för svårt för dig att komma med ett ENDA bra argument varför slynan som bott i USA sedan hon var 11 år och hjälpte till med att kallblodigt mörda en polis ska få komma till Sverige? Skulle Sverige bli ett bättre land då? Är det okej att hjälpa till att mörda folk? Är hon överhuvudtaget en svensk längre? Varför detta snyftande om den här parasiten?

Nej, detta konstituerar inte personangrepp - jag blev helt enkelt lite nyfiken på dig och tittade efter vad du hade skrivit tidigare. Om du inte tycker det kanske du skulle ha avhållit dig från att skriva. Men det spelar ingen roll, jag ber om ursäkt om du tog illa vid dig.

Jag har dock funnit det mycket svårt att diskutera med folk i din ålder (om jag nu hade rätt, vilket du inte bekräftar) tidigare, eftersom ni ofta har en väldigt benhård syn på saker och har stora problem med att lyssna på sakliga argument, och inte har minsta insikt i möjligheten att man kan ha fel. Än mindre erkänna ett sådant faktum.

Kvinnan i fråga, inte slynan, är svensk medborgare - oberoende av hur länge hon befunnit sig i USA - och vill komma hem. Det är alltså myndigheternas skyldighet att hjälpa henne att få komma hem. Det har ju gått si och så med den hjälpen, vilket jag förmodar gör dig nöjd.

Din blotta vokabulär, till exempel att kalla henne slyna, får mig dessutom att se rött i största allmänhet. Det är väl inte fråga om att släppa henne fri heller förresten - får hon komma hem till Sverige ska hon ändå sitta av den tid som den amerikanska domstolen dömt ut, sådana är ju reglerna. Jag råkar vara ganska förtjust i lagar och regler (i största allmänhet) och menar att de är till för att följas. Bryter man dem skall neutral part objektivt bedöma överträdelsens straffvärde och utmäta lämpligt straff.

För övrigt - skvimpen ; du är min nya hjälte
Citera
2005-09-01, 15:49
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Nu lyssnade inte jag på detta, men det är väl ingen som har ansett att hon inte skulle sitta i fängelse över huvud taget? Problemet är väl snarare det att hon för det första har suttit oerhört länge i fängelse för ett brott som bestod av medhjälp och inte överlagt mord.

Poängen var att man i nämnda fall i Sverige inte kunnat klargöra vem som gjort vad, samtliga har troligtvis varit skyldiga till något. Någon var medhjälpare, någon var mördare. Ingen var oskyldig.
Som jag påpekade själv, är rättssystemen mycket olika i länderna.
Citera
2005-09-01, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skvimpen
jag försöker leva efter tron om att alla människor är lika värda oavsett handlingar, hudfärg, handikapp etc. Alla har ett lika stort människovärde-(...)

Är du dum i hela huvet eller ?

Menar du att du tycker att exempelvis Hitler eller Bin Ladin är lika mycket värda som Moder Teresa eller nån i din närhet som du vet inte är ond, exempelvis din mor eller ditt barn ?????

Självklart måste alla människor ta ansvar för sina handlingar, och begår man onda handlingar är man inte lika mycket värd som en god människa, detta trodde jag var självklara saker för alla rationellt tänkande individer, men dit räknas kanske inte du.....
Citera
2005-09-01, 17:08
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Centauro
Är du dum i hela huvet eller ?

Menar du att du tycker att exempelvis Hitler eller Bin Ladin är lika mycket värda som Moder Teresa eller nån i din närhet som du vet inte är ond, exempelvis din mor eller ditt barn ?????

Självklart måste alla människor ta ansvar för sina handlingar, och begår man onda handlingar är man inte lika mycket värd som en god människa, detta trodde jag var självklara saker för alla rationellt tänkande individer, men dit räknas kanske inte du.....

Det är knappast andemeningen i det hela. Anta att alla har ett basvärde i och med att de är människor. Sedan kan man skaffa sig pluspoäng, som exvis moder Teresa (fast det tycker jag var ett halvdant exempel eftersom även hon hade sina fläckar). Det innebär inte - enligt min mening - att man har förverkat sin rätt att leva. Man kan ha förverkat sin rätt att själv bestämma över hur man ska leva. Dvs lås in och hyst iväg nyckeln.

Sedan finns ju nyanser och nivåer, men eftersom jag sätter mitt barn högst i världen så är jag ju - för att anknyta till tidigare tema - fel person att sitta till doms över den som skulle göra mitt barn illa (endast hypotetiskt, har inte hänt) eftersom jag i den situationen minst av allt skulle tänka klart. Hur som helst stödjer jag Sveriges princip om att man skall betraktas såsom oskyldig till motsatsen bevisats.

I USA har man ju fört in det emotionella i sin rättskipning på flera olika sätt, bl.a. iom juryrättegångar och anhörigas rätt till yttrande vid permissionsförhandlingar. Helt galet.

Ja, nu försökte jag svara på för många inlägg samtidigt, varpå det blev sammelsurium av alltsammans, hoppas ni begriper andemeningen med det hela iaf.

För övrigt - jag misstänker att moder Teresa skulle ha ungefär samma åsikter som Skvimpen (och jag), men du verkar skatta henne högt, Aurora Centauro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in