2005-09-01, 17:20
Medlem
skvimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Centauro
Är du dum i hela huvet eller ?

Menar du att du tycker att exempelvis Hitler eller Bin Ladin är lika mycket värda som Moder Teresa eller nån i din närhet som du vet inte är ond, exempelvis din mor eller ditt barn ?????

Självklart måste alla människor ta ansvar för sina handlingar, och begår man onda handlingar är man inte lika mycket värd som en god människa, detta trodde jag var självklara saker för alla rationellt tänkande individer, men dit räknas kanske inte du.....

Tack Arasall!
Det var vansinnigt vad alla blev upphetsade över åsikter som inte är knas fyrkantiga och sura. Jag vet inte hur mycket mer jag behöver förklara än att hänvisa till Arasalls inlägg ovan. Klart att alla ska ta ansvar för sina egna handlingar! dock finns det, ibland, förmildrande omständigheter-särskilt i detta fall! Och precis som Arasall skrev har alla ett människovärde, inkl Hitler och Bin Ladin.
Citera
2005-09-01, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Kvinnan i fråga, inte slynan, är svensk medborgare - oberoende av hur länge hon befunnit sig i USA - och vill komma hem. Det är alltså myndigheternas skyldighet att hjälpa henne att få komma hem. Det har ju gått si och så med den hjälpen, vilket jag förmodar gör dig nöjd.

Din blotta vokabulär, till exempel att kalla henne slyna, får mig dessutom att se rött i största allmänhet. Det är väl inte fråga om att släppa henne fri heller förresten - får hon komma hem till Sverige ska hon ändå sitta av den tid som den amerikanska domstolen dömt ut, sådana är ju reglerna. Jag råkar vara ganska förtjust i lagar och regler (i största allmänhet) och menar att de är till för att följas. Bryter man dem skall neutral part objektivt bedöma överträdelsens straffvärde och utmäta lämpligt straff.
Ditt starkaste argument för att hon ska få komma hem är alltså det faktum är hon är svensk medborgare? Hon har som sagt bott i USA sen hon var 11 år eller något liknande och inte förrän hon var med och begick detta bestialiska mordet så passade det att vara svensk!
Jag tackar som sagt Arnold Schwarzenegger för att han låter Sverige slippa att bekosta hennes eventuella lyxvistelse i ett svenskt kvinnofängelse. Men om du gärna ser att dina pengar slösas bort på sådant patrask så varsågod...
Jag anser att hon är en slyna, en kriminell och nerknarkad sådan. Jag behöver väl inte tillägga att jag inte har mycket sympati för sådana?
Citera
2005-09-01, 19:41
Medlem
Hon var medbrottsling i ett dubbelmord, end of story. Låt henne ruttna där hon är, önskar bara att det svenska rättssystemet kunde ta lärdom av jänkarna.
Citera
2005-09-01, 21:56
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobias1984
Ditt starkaste argument för att hon ska få komma hem är alltså det faktum är hon är svensk medborgare? Hon har som sagt bott i USA sen hon var 11 år eller något liknande och inte förrän hon var med och begick detta bestialiska mordet så passade det att vara svensk!

Nej, mitt starkaste argument är inte att hon är svensk, utan att jag som svensk har medkänsla. Det är trots allt utmärkande för det svenska folket än så länge, ända tills sådana som du lyckas vinna över oss - vilket aldrig lär ske.

Jag vägrar, i alla som helst sammanhang, att kalla någon slyna. Enbart det att du gör det innebär att jag ser ner på dig. Jag tror inte ens att du förstår vad du pratar om, i grund och botten.

Jag har medkänsla för alla som försöker förändra sitt liv till det bättre, och det tycker jag att Annika Östberg har gjort. Hon har blivit drogfri, hon försöker hjälpa sina medfångar och mycket annat. Hon har fortfarande gjort det hon har gjort, och inget kan ändra på det, och det förstår hon själv. Men enbart tanken att du - som har mage att kalla en för dig helt okänd kvinna för slyna - skulle avgöra hennes framtid här eller i USA är ju bara för vedervärdig.

Om du hade blivit förd ut ur landet när du var barn av dina föräldrar (eller någon av dem), och råkat i trubbel medan du var tonåring, vilken lag skulle du vilja bli dömd enligt? Vår svenska eller den amerikanska? Kan nästan slå vad om att du skulle välja den svenska - om du fick.

Naturligtvis har Annika Östberg varit större delen av sitt liv i USA eftersom hon faktiskt inte haft något val. Hennes "fria" tid i USA överstiger med knapphet barndomen i Sverige. Så var börjar vi räkna?

Ja, jag är en flyktingkramare som ansökt om att bli mentor för nya flyktingar. Ja, jag är en person som har fadderbarn. Ja, jag är en person som har arbetat med u-länder. Ja, jag är en person som har arbetat med hemlösa och utslagna. Ja, jag är en som har medkänsla med alla dessa människor.
Citera
2005-09-01, 22:41
Medlem
Citat:
Nej, mitt starkaste argument är inte att hon är svensk, utan att jag som svensk har medkänsla. Det är trots allt utmärkande för det svenska folket än så länge, ända tills sådana som du lyckas vinna över oss - vilket aldrig lär ske.

Jag vägrar, i alla som helst sammanhang, att kalla någon slyna. Enbart det att du gör det innebär att jag ser ner på dig. Jag tror inte ens att du förstår vad du pratar om, i grund och botten.

Jag har medkänsla för alla som försöker förändra sitt liv till det bättre, och det tycker jag att Annika Östberg har gjort. Hon har blivit drogfri, hon försöker hjälpa sina medfångar och mycket annat. Hon har fortfarande gjort det hon har gjort, och inget kan ändra på det, och det förstår hon själv. Men enbart tanken att du - som har mage att kalla en för dig helt okänd kvinna för slyna - skulle avgöra hennes framtid här eller i USA är ju bara för vedervärdig.

Om du hade blivit förd ut ur landet när du var barn av dina föräldrar (eller någon av dem), och råkat i trubbel medan du var tonåring, vilken lag skulle du vilja bli dömd enligt? Vår svenska eller den amerikanska? Kan nästan slå vad om att du skulle välja den svenska - om du fick.

Naturligtvis har Annika Östberg varit större delen av sitt liv i USA eftersom hon faktiskt inte haft något val. Hennes "fria" tid i USA överstiger med knapphet barndomen i Sverige. Så var börjar vi räkna?

Ja, jag är en flyktingkramare som ansökt om att bli mentor för nya flyktingar. Ja, jag är en person som har fadderbarn. Ja, jag är en person som har arbetat med u-länder. Ja, jag är en person som har arbetat med hemlösa och utslagna. Ja, jag är en som har medkänsla med alla dessa människor.
Jag har också medkänsla, men när du gråter över att fångarna inte har det tillräckligt lyxigt i fängelset så har jag medkänsla för alla som är offer för brottslighet. Alla glömda offer kan man väl tillägga, för jag kan inte tänka mig att du har engagerat dig mycket i deras väl!
Du får gärna se ner på mig och mina åsikter, vad jag anser om dina åsikter tänker jag behålla för mig själv så slipper jag syssla med personangrepp som du. Men vad tar man till när man inte har några argument...
Jag kallar folk för vad de är, tar du så illa upp för att jag kallar henne slyna så kan jag kalla henne för pundare, parasit, kriminell, white trash eller något annat passande.
Om jag hade bott i USA så hade jag självklart fått dömas efter amerikansk lag och jag hade inte gnällt efteråt. Tror nog de flesta kriminella avskummen skulle välja svensk lag med tanke på hur slapp och daltande den är. Det finns skäl till varför krigsförbrytare och Saddam vill sitta i svenska fängelser. Men du välkomnar väl dem också?
Är det mer synd om henne eftersom hon är svensk? Ska man inte kunna kontrollera sitt liv då? Begår man ett brott ska man förstås straffas i relation till brottet.
Det är bra att du vill vara mentor för våra flyktingar, det visar att du tar mer ansvar än våra politiker gör när det gäller den frågan. Det är bra att du har fadderbarn. Men vad har detta med saken att göra? På din argumentation så låter mer som du vill skicka pengarna till kriminella som har det hemskt i fängelset. Jaja vad du gör med dina EGNA pengar har varken jag eller någon annan att göra med.
Citera
2005-09-01, 23:18
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobias1984
Jag har också medkänsla, men när du gråter över att fångarna inte har det tillräckligt lyxigt i fängelset så har jag medkänsla för alla som är offer för brottslighet. Alla glömda offer kan man väl tillägga, för jag kan inte tänka mig att du har engagerat dig mycket i deras väl!

Men snälla nån, vad tror du att jag är för en? En person som du kan kalla slyna, kanske, eftersom jag olyckligtvis råkar vara kvinna?

Citat:
Du får gärna se ner på mig och mina åsikter, vad jag anser om dina åsikter tänker jag behålla för mig själv så slipper jag syssla med personangrepp som du. Men vad tar man till när man inte har några argument...
Jag kallar folk för vad de är, tar du så illa upp för att jag kallar henne slyna så kan jag kalla henne för pundare, parasit, kriminell, white trash eller något annat passande.

Jag tycker inte att jag har gjort mig skyldig till personangrepp, men om du tycker att du känner dig angripen som person så ber jag så hemskt mycket om ursäkt. Och det är ärligt menat. Jag vill inte angripa någon. Däremot vill jag ha rätten att tycka att du har fel, men det får jag väl? Och dessutom vill jag tycka att du är elak när du kallar folk vid nedsättande namn/beteckningar när de i många fall inte har förtjänat det. Får jag kalla dig elak?

Citat:
Om jag hade bott i USA så hade jag självklart fått dömas efter amerikansk lag och jag hade inte gnällt efteråt.

Faktum är att jag tror att du hade gnällt rätt rejält, eftersom en hel del av de problem som du tycker är elementära här är ganska allvarliga "over there". Du tror att du skulle klara dig så väldigt fint i amerikanska domstolar, personligen tror jag det inte.

Citat:
Tror nog de flesta kriminella avskummen skulle välja svensk lag med tanke på hur slapp och daltande den är. Det finns skäl till varför krigsförbrytare och Saddam vill sitta i svenska fängelser. Men du välkomnar väl dem också?

Jag tror att de flesta tror på vår syn om skuld utan minsta tvekan. Det är jag övertygad om. Jag tror att många av våra fängelser är rent löjeväckande i tuktande fråga, men det är inte speciellt lyckat, det tycker inte jag heller. Men det är ändå en marginell fråga, eftersom jag tycker att de principer våra fängelser drivs enligt är korrekta.

Naturligtvis vill Saddam sitta i svenskt fängelse, och det framför allt eftersom han vill leva. Skulle han sättas i fängelse någon annan stans vore han död inom kort, det vet väl både du och jag. Å andra sidan är jag inte övertygad om att han lever särskilt länge här heller med tanke på alla kurder/irakier/iranier som sitter i finkan här. Av mer eller mindre grundade anledningar.

Citat:
Är det mer synd om henne eftersom hon är svensk? Ska man inte kunna kontrollera sitt liv då? Begår man ett brott ska man förstås straffas i relation till brottet.

Nej, det är inte mer synd om henne eftersom hon är svensk. Men hon har ändå rätt till samma behandling som alla andra svenskar. Och hade hon dömts här hade hon straffats i relation till brottet i enlighet med våra lagar. Och när hon nu är dömd enligt delstaten Kaliforniens lagar kommer dessa att respekteras när och om hon flyttas hit.

Citat:
Det är bra att du vill vara mentor för våra flyktingar, det visar att du tar mer ansvar än våra politiker gör när det gäller den frågan. Det är bra att du har fadderbarn. Men vad har detta med saken att göra?

Det har endast med saken att göra på det vis att det uppfyller dina fördomar.

Citat:
På din argumentation så låter mer som du vill skicka pengarna till kriminella som har det hemskt i fängelset. Jaja vad du gör med dina EGNA pengar har varken jag eller någon annan att göra med.

Och ibland gör jag det. Till exempel den SVENSKE journalist som sitter i fängelse i Etiopien/Eritrea, enbart för att ha uttryckt sin åsikt. Men han är väl förstås bara en blatte, eller vad säger du?
Citera
2005-09-01, 23:27
Moderator
impieteers avatar
Är det någon som vet något om utlämningsavtalet som det hänvisas till hela tiden? Det sägs att EU (eller Sverige?) och USA har skrivit under ett avtal som gör att utländska kriminella kan få avtjäna sitt straff i "hemlandet". Frågan är -vad säger det här avtalet egentligen?

Om det nu är så att amerikansk lag säger att delstaterna kan gör som de vill i de här frågorna, borde ju rimligen en juridisk expert viskat det i örat på den part som inte var USA när avtalet skrevs under, eller hur? Och i så fall - varför slöt man det då från början?
Citera
2005-09-02, 03:00
Medlem
Hanzels avatar
Varför kan inte "vissa" fatta att det ofta faktiskt finns ett motsatsförhållande i att "värna om dem som säger sig vara på rätt väg" och att värna om dem som löper risk att utsättas för mycket grova brott om det visar sig att den kriminelle väljer att lämna den rätta vägen igen?

Jag tycker det är så tröttsamt att läsa. Jag förstår att de som argumenterar vill väl, inget tal om den saken, men det är så fruktansvärt naivt och skadligt för dem som utsätts för grov brottslighet av återfallsförbrytare (denna grupp är inte liten!).

Man måste ställa risker mot varandra! Personligen anser jag att eventuella framtida brottsoffers rätt att slippa bli brottsoffer väger enormt tungt. Jag ogillar, för att uttrycka mig milt, att läsa om alla grova brott som begås mot tex oskyldiga barn av svin som redan förut gjort sig skyldiga till liknande handlingar.

Eventuella brottsoffer har också rätt till ett drägligt liv! De har dessutom inte gjort ett skit för att förtjäna att få sitt liv skadat. En brottsling har faktiskt SJÄLV försatt sig i en situation där det är motiverat med inskränkningar i dennes liv. Hur kan man mot en sådan bakgrund ta brottslingens parti och på så vis lämna framtida brottsoffer i sticket?

Varför är det så fint att sätta gärningsmän framför offer? Jag fattar det inte! Men så är det ju för så fort man börjar tala om brottsoffers rätt att slippa utsättas för brottslighet så tittar folk på en som om man förespråkar dödsstraff. Det är ju inte det detta handlar om. Det handlar om att man vill ha högre straff än de vi har idag i Sverige. Vi är faktiskt många som anser att straffen i Sverige är löjligt låga samt att vi ser problemet i att brottslingar allt för snabbt kommer ut och begår nya brott mot oskyldiga människor.

Små glädjeämnen inom området brott och straff äro välkomna - ett exempel är Östbergfallet. Låt henne sitta därborta, tur att hon begick brottet där så hon får ett välförtjänt straff. Ett annat glädjeämne är när man tittar på Discovery Channels kriminalprogram, där ser man rätt ofta prov på rimliga straff.
Citera
2005-09-02, 03:06
Medlem
Hanzels avatar
Citat:
Och ibland gör jag det. Till exempel den SVENSKE journalist som sitter i fängelse i Etiopien/Eritrea, enbart för att ha uttryckt sin åsikt. Men han är väl förstås bara en blatte, eller vad säger du?

Kan du förklara varför du drar likhetstecken mellan att vilja ha högre straff för grova brottslingar och att vara främlingsfientlig? Jag fattar inte den kopplingen.

Kan det vara så att du raljerar och anser alla som inte värnar brottslingar framför brottoffer vara lite lägre stående varelser som du då kan tillskriva alla möjliga, enligt dig, negativa egenskaper?

Jag kan då tala om för dig att jag inte har det minsta emot de som har annan hudfärg än mig (visst kulturellt beteende gillar jag dock inte men det är en annan diskussion). Däremot har jag jävligt mycket emot folk som skadar mina oskyldiga medmänniskor, detta totalt oberoende av vilken nationalitet de har eller vilken färg de har på sin hud.

Dessutom fattar jag inte ditt resonemang i övrigt heller. "han är väl bara en blatte", skriver du. Jaha, och vem bryr sig? Det är ju bara du som bryr dig om nationaliteter på en massa personer och ägnar dina inlägg till att skriva om det. Annika är svensk och bör få dömas enligt svensk lag, du är svensk och visar medkänsla..du bryr dig om en journalist som är fängslad även om han är utlänning..blabla... Det är ju DU som hakat upp dig på vart folk kommer ifrån. De flesta andra diskuterar grova brottslingar oberoende av vart de kommer ifrån, till skillnad från dig.
Citera
2005-09-02, 08:41
Medlem
Citat:
Men snälla nån, vad tror du att jag är för en? En person som du kan kalla slyna, kanske, eftersom jag olyckligtvis råkar vara kvinna?
Nu fantiserar du igen, det enda jag sa var att du är mer blödig för mördarna än för offren. Kan dessutom meddela att du inte är representant för alla kvinnor, de är individer och inget kollektiv. Men du är väl feminist också?

Citat:
Jag tycker inte att jag har gjort mig skyldig till personangrepp, men om du tycker att du känner dig angripen som person så ber jag så hemskt mycket om ursäkt. Och det är ärligt menat. Jag vill inte angripa någon. Däremot vill jag ha rätten att tycka att du har fel, men det får jag väl? Och dessutom vill jag tycka att du är elak när du kallar folk vid nedsättande namn/beteckningar när de i många fall inte har förtjänat det. Får jag kalla dig elak?
Du får gärna kalla mig elak, precis som jag kan kalla dig naiv och verklighetsfrånvänd. Om inte Annika Östberg förtjänar att kallas white trash så vet jag inte vem man ska kalla det. Hon är ju urtypen för det begreppet. Du är ju nedsättande mot brottsoffren, det är ju så elakt och cyniskt så jag knappt vet vad jag ska skriva.

Citat:
Faktum är att jag tror att du hade gnällt rätt rejält, eftersom en hel del av de problem som du tycker är elementära här är ganska allvarliga "over there". Du tror att du skulle klara dig så väldigt fint i amerikanska domstolar, personligen tror jag det inte.
Lilla vännen för det första så skulle jag inte vara så jävla dum att jag begår så grova brott som hon har begått. Är man inte patetisk när man gnäller över att man får sitta i fängelse efter att ha begått ett grovt brott? Hon borde vara tacksam över att hon slapp elektriska stolen!

Citat:
Naturligtvis vill Saddam sitta i svenskt fängelse, och det framför allt eftersom han vill leva. Skulle han sättas i fängelse någon annan stans vore han död inom kort, det vet väl både du och jag. Å andra sidan är jag inte övertygad om att han lever särskilt länge här heller med tanke på alla kurder/irakier/iranier som sitter i finkan här. Av mer eller mindre grundade anledningar.
Personligen och av sympati för alla irakier som lidit under hans vanstyre så hoppas jag att han får dödsstraffet och att man visar upp hans döda kropp efteråt så att alla verkligen vet att han är död. Att låta honom sitta i humant fängelse vore detsamma som om man lät nazisterna vid Nürnbergrättegångarna göra det. Tror inte det är många som har något emot att man hängde de mördarna! Kanske du?

Citat:
Nej, det är inte mer synd om henne eftersom hon är svensk. Men hon har ändå rätt till samma behandling som alla andra svenskar. Och hade hon dömts här hade hon straffats i relation till brottet i enlighet med våra lagar. Och när hon nu är dömd enligt delstaten Kaliforniens lagar kommer dessa att respekteras när och om hon flyttas hit.
Du fortsätter att flumma men du har inte gett något svar på varför det skulle vara så bra att hon kom hit ännu. Nä ännu en gång, tack Arnold för att du låter rättvisan i USA kosta genom att låta henne vara kvar!

Citat:
Det har endast med saken att göra på det vis att det uppfyller dina fördomar.
Det är du som har en massa fördomar om mig.

Citat:
Det fallet är jag inte tillräckligt insatt i, men om det rör sig om afrikan som bott i Sverige under ett fåtal år och på så vis fått svenskt medborgarskap så räknar inte jag honom som svensk. Om det däremot är en avkomma till en/två afrikaner och som är född i Sverige och har svensk kultur som norm, ja då är det en svensk. Nu blir jag väl klassad för att jag som rasist, nazist, främlingsfientlig osv. Varsågod säger jag.

Till slut tänker jag säga så här, du är förmodligen en god människa precis som jag, men vakna upp hur dimman och rikta din positiva energi till sådana människor som förtjänar det!
Citera
2005-09-02, 08:46
Medlem
Citat:

Hon har begått ett brott i USA som hon också är dömd för. Givetvis skall hon avtjäna straffet. Man kan ju inte bli särbehandlad bara för att hon råkar vara svensk medborgare?
Citera
2005-09-02, 10:15
Medlem
East Clintwoods avatar
Arnold var strålande i intervjun med den gamla kommunisthaggan Surstina. Han förklarade på ett enkelt och pedagogiskt sätt att den som deltar i dylika dumheter har ingen nåd att vänta förrän man suttit av sin tid. Låt Annika stanna ... länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in