2009-04-10, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lirsa
Absolut! Det är ju inte det jag vänder mig emot. Jag håller ju med. Tycker att hon satt bra där hon satt i alla dessa år, även fast jag haft en annan åsikt tidigare (som säkert många av er).

Men jag står fast vid att hon gjort sin tid nu och börja hojta om dödsstraff och liknande kommer jag aldrig att ha förståelse för. Jag är, som ni säkert förstår, för en rehabilitering av kriminella (det har bl a KRIS visat fungera samt Canada som kör ett klockrent rehabiliteringsspår), inte förvaring.
Att tycka att hon har avtjänat sitt straff kan man tycka att hon nu har gjort. Det kan nog jag också tycka men att inte ha förståelse för att vissa vill se henne död är inte något jag håller med om. Hade hon blivit avrättad eller varit inlåst i 30 år till hade hon haft sig själv att skylla.
Citera
2009-04-10, 10:52
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja ja, kan ni inte lägga det där bakom er nu? Nu är hon här och vi får försöka göra det bästa av situationen.

Du är lite söt du...
Ingen frågade oss om/hur/när hon skulle komma hit.
Tror du att vi får vara med och bestämma nu?

Vi kan inte göra ett skit åt att hon är här, det är sant.
Vad tycker du att vi ska göra åt situationen nu?
Citera
2009-04-10, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filicano
Nä, vi gör ju inte det, vi Svenskar som är så solidarisk och omtänksamma. Och jag tolkar ditt svar då som att: - om din far blir skjuten på öppen gata och en person som laddar hans, vapen, beskyddar honom och ljuger för att förhindra ett brott så är det helt ok. Tolka mig inte fel nu - jag fick ett pm av en person som verkligen ångrar sin gärning och det värmer en i hjärtat på nåt sätt. Att det finns hopp på nåt vis. Det jag blir så förbannad på är alll skenheliga Svenskar som är så tysta, rädda och förlåtande i varje ögonblick. Förmågan att tänka sig in i hur man själv skulle reagera som anhörig.

Jag vände mot felony-principen som sådan, inte just hur den tilämpades i annika östberg-fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Fast ni begick hon inte brottet i Sverige, utan i USA, och i USA dömdes hon för mord av första graden! Att hävda något annat är att fara med sakfel.

Hellre den logiken, än "logiken" i Sverige som säger att 4-5 personer kan vara med och sparka ihjäl någon men eftersom man inte kan bevisa vems sparkar som var dödande så går alla mer eller mindre fria, eller där man kan hålla fast en person så att ens sambo kan avrätta denne (Åmselemorden) i lugn och ro och man själv får tre års fängelse.

Två personer begår ett rån. Person ett kör flyktbilen och väntar i den medan Person två går in i affären, skjuter expediten och tar pengarna. Person två hör i all hast iväg från brottsplatsen, chockad över att person ett mördade en expedit.

I det här exemplet fälls båda för mord. Person ett och person två får precis samma straff. DET är felony murder-doktrinen och det var genom det här resonemanget som AÖ dömdes till mord av första graden. Rättvist, enligt dig?
Senast redigerad av Pseudoanonym 2009-04-10 kl. 11:21.
Citera
2009-04-10, 11:31
Medlem
Tuesdays avatar
Alla faller offer för Annika Östberg – och hennes pojkvänner.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4872813.ab
Citera
2009-04-10, 12:01
Medlem
genseriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
I det här exemplet fälls båda för mord. Person ett och person två får precis samma straff. DET är felony murder-doktrinen och det var genom det här resonemanget som AÖ dömdes till mord av första graden. Rättvist, enligt dig?
Ja, nu vet man inte exakt vad som hände. Det kan mycket väl varit AÖD som skjöt. Vad man vet är att hon var pådrivande... Rättvist enligt mig? Ja, absolut! Jag tycker också att hon inte bör få vara fri en enda dag av sitt återstående liv!

Ett dråp där hon tog en person av daga med kniv och nio år senare två skjutna till döds inom ett dygn - inte mycket som talar för att hon förstod att ändra sin livsstil. Att hon nu dessutom inte erkänner fullt ansvar/skuld för morden bevisar att hon inte ångrar sig eller ens förstår vidden av vad hon ställt till med. Hon och media har dock skickligt duperat den svenska allmänheten med 'det orättvist dömda offret'-bilden... Så jävla fegt och äckligt manipulerande. Avskyvärt!
Senast redigerad av genserik 2009-04-10 kl. 12:19.
Citera
2009-04-10, 12:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undseende
Du är lite söt du...
Ingen frågade oss om/hur/när hon skulle komma hit.
Tror du att vi får vara med och bestämma nu?

Vi kan inte göra ett skit åt att hon är här, det är sant.
Vad tycker du att vi ska göra åt situationen nu?

Men det är ju så det funkar. Vi överlämnar makten till våra beslutsfattare och blir inte tillfrågade om varenda litet skitbeslut som de måste fatta. Den här trådens frågeställning har upphört nu, pundaren är hemma nu.
Citera
2009-04-10, 12:26
Medlem
schizonoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genserik
Hon och media har dock skickligt duperat den svenska allmänheten med 'det orättvist dömda offret'-bilden...

Sant, man har knappt sett nåt av offrens familj och vad de tycker om det hela. I svensk tv. Lite väl vinklat för min smak.
Citera
2009-04-10, 12:34
Medlem
laserlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizonoid
Sant, man har knappt sett nåt av offrens familj och vad de tycker om det hela. I svensk tv. Lite väl vinklat för min smak.
Inte om du läser aftonhoran
Citera
2009-04-10, 12:34
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men det är ju så det funkar. Vi överlämnar makten till våra beslutsfattare och blir inte tillfrågade om varenda litet skitbeslut som de måste fatta. Den här trådens frågeställning har upphört nu, pundaren är hemma nu.

Så "folket" ska lära sig att hålla truten och inte opponera sig emot vad de folkvalda har beslutat, menar du?
Citera
2009-04-10, 12:41
Medlem
laserlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laserlasse
Inte om du läser aftonhoran
Citerar mig

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4861291.ab
Citera
2009-04-10, 12:44
Medlem
Se framåt ja

Citat:
Ursprungligen postat av laserlasse
Håller med dig..
Nu måste vi se framåt och inte hela tiden se i backspegeln

Vad ska vi göra med personen adö och den urusla journalsitkår vi har begåvats med här i Sverige?? Varför är de så inkompetenta och hur ska adö pryglas på bästa sätt i framtiden??? det är viktiga och framåtsyftande frågor som borde få ett svar.
Citera
2009-04-10, 12:53
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
”Får god mat”

Annika Östberg hålls ännu isolerad från de andra intagna på kvinnofängelset Hinseberg. De enda hon träffar är personalen. Men hon har ett eget rum med tv och skrivbord. Och hon får god mat.

– Det är viktigt för mig. Jag är ju trots allt mamma. I USA fick de skitmat, säger Maj-Britt Tillery.

 Jag är helt omtumlad. Annika mår jättebra. Hon har ett fint rum, nästan som ett hotell, och hon verkar må väldigt bra, säger Maj-Britt Tillery
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4871402.ab
Tur hon fått hit sin älskade dotter nu då så hon får den fina omvårdnad hon som trippelmördare gjort sig förtjänt av..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in