Citat:
Ursprungligen postat av lirsa
Absolut! Det är ju inte det jag vänder mig emot. Jag håller ju med. Tycker att hon satt bra där hon satt i alla dessa år, även fast jag haft en annan åsikt tidigare (som säkert många av er).
Men jag står fast vid att hon gjort sin tid nu och börja hojta om dödsstraff och liknande kommer jag aldrig att ha förståelse för. Jag är, som ni säkert förstår, för en rehabilitering av kriminella (det har bl a KRIS visat fungera samt Canada som kör ett klockrent rehabiliteringsspår), inte förvaring.
Ja, Sverige är fantastiskt bra på att rehabilitera tunga brottslingar, det får jag hålla med om. Att rehabilitera Svartenbrandt går ju exempelvis på ren rutin inom kriminalvården
---
Lite klarifikation om Annikas version av brotten: Det enda som talar emot hennes version (som, precis som det nämnts, är väldigt snarlik beskrivningen i domen) är de uppgifterna om att Cox i förhören innan han tog livet av sig hävdade att det var Annika som sköt. Skulle faktiskt vara intressant att läsa hela rapporten/förundersökningen.
I dagarna har det gått att läsa om att avslagen hon har fått av frigivningsnämnden beror på att hon inte vill erkänna/ta ansvar för brottet fullt ut. Det är sanning med väldigt hög modifikation och vinkling. I den fantasibild av sig själv som hon byggt upp, ivrigt påhejad och understödd av svensk media, så har hon gått från att ha erkänt och sett sig som ansvarig för morden till att bli ett oskyldigt offer. Allt är nu Cox fel och hon bär ingen skuld. Om man nu ska snacka rehabilitering och psykisk hantering av ett tungt brott så tycker jag det verkar väldigt osunt att gå tillbaka till förnekelsestadiet.