2009-04-10, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lirsa
Men, det jag starkt vänder mig mot är all jävla blodtörst här inne. Helt ärligt gör det mig illamående och riktigt jävla äcklad.
Tycker du att det är konstigt att vissa i denna tråd känner avsky för AÖ? Det tycker inte jag och tänk då på offrens anhöriga. Enligt mig är det snarare sundare att bli illamående och äcklad av AÖ än att bli illamående och äcklad av de som visar att de inte tycker om henne.

Citat:
Jag kan tycka det att det är rimligt att hon satt den tiden hon satt för medverkan till två mord.
Ja det kan man tycka. (Hon dömdes dock som du säkert vet för mord av de två personerna)
Citera
2009-04-10, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Nu skulle hon ju dock med största sannolikhet inte dömts för mord, utan snarare medhjälp, om brottet hade skett i Sverige.
Nej hon hade med största sannolikhet blivit dömd för mord om detta hade skett i Sverige (och fått livstid)
Citera
2009-04-10, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iuvenesco
Nej hon hade med största sannolikhet blivit dömd för mord om detta hade skett i Sverige (och fått livstid)

Troligtvis har hon fler än ett mord på sitt samvete...Tycker inte det finns några godtagbara skäl överhuvudtaget att låta henne avtjäna resterande tid i Sverige.
Varför ta hit henne överhuvudtaget?....skicka tillbaka horan i en låda på en Boing 747, kostar väl ett par tusen men det kan det var värt.

Fy fan för krim och deras lyxresa till NW...kostade oss väl ca 630 tkr för att hämta hem kärringen.

Med beklagande och med en tår i ögat ser jag hur rikskrim slösar upp sina budgeterade pengar (= våra pengar) på lyxtrippar till USA....

Det skall vara fan att vara skattebetalare i ett sånt skitland som Svedala.
Citera
2009-04-10, 09:20
Medlem
YONIs avatar
Info från KVV

Sannolikt kommer det att ta tid innan AÖ fritt kan trampa runt på svensk mark.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2712485.svd
Citera
2009-04-10, 09:23
Medlem
RedXs avatar
Personligen kan jag inte förstå hur man kan vilja att den som har begått ett mord någonsin ska släppas ut igen. Vilka skyldigheter har samhället mot den som med vilja tagit livet av en annan person? Sveriges praxis på området är ett skämt.

Annika Östberg har hittills bytt 25 år av sitt eget liv mot 100% av den kvarvarande levnadstiden på tre olika personer (låt gå för att den ena var ett falla v dråp och inte mord). I mina ögon är hon inte ens i närheten av att förtjäna någon form av frigivning.

lirsa: Vad gäller dråpet så var det Annika själv som valde att träda fram och berätta hur brottet gick till. Hennes version avviker inte på någon punkt från vad "rätten kom fram till". Det är snarare som så att rätten kom fram till att det inte fanns någonting som talade mot hennes version.
Senast redigerad av RedX 2009-04-10 kl. 09:26.
Citera
2009-04-10, 09:23
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Nu skulle hon ju dock med största sannolikhet inte dömts för mord, utan snarare medhjälp, om brottet hade skett i Sverige. Vi tillämpar inte felony murder-principen, som de gör borta i staterna. Så fort man är involverad i ett brott som resulterar i att en människa mrödas så blir man automatiskt medskyldig till mordet. Rätt skruvad logik, om du frågar mig.
Ja, här i Sverige borde vi vara stolta över våra Lindomefall...
Citera
2009-04-10, 09:43
Medlem
Citat:
Nu skulle hon ju dock med största sannolikhet inte dömts för mord, utan snarare medhjälp, om brottet hade skett i Sverige.

Fast ni begick hon inte brottet i Sverige, utan i USA, och i USA dömdes hon för mord av första graden! Att hävda något annat är att fara med sakfel.

Citat:
Rätt skruvad logik, om du frågar mig.

Hellre den logiken, än "logiken" i Sverige som säger att 4-5 personer kan vara med och sparka ihjäl någon men eftersom man inte kan bevisa vems sparkar som var dödande så går alla mer eller mindre fria, eller där man kan hålla fast en person så att ens sambo kan avrätta denne (Åmselemorden) i lugn och ro och man själv får tre års fängelse.
Citera
2009-04-10, 09:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Ja ja, kan ni inte lägga det där bakom er nu? Nu är hon här och vi får försöka göra det bästa av situationen.
Citera
2009-04-10, 09:59
Medlem
laserlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja ja, kan ni inte lägga det där bakom er nu? Nu är hon här och vi får försöka göra det bästa av situationen.
Håller med dig..
Nu måste vi se framåt och inte hela tiden se i backspegeln
Citera
2009-04-10, 10:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iuvenesco
Tycker du att det är konstigt att vissa i denna tråd känner avsky för AÖ? Det tycker inte jag och tänk då på offrens anhöriga. Enligt mig är det snarare sundare att bli illamående och äcklad av AÖ än att bli illamående och äcklad av de som visar att de inte tycker om henne.

Absolut! Det är ju inte det jag vänder mig emot. Jag håller ju med. Tycker att hon satt bra där hon satt i alla dessa år, även fast jag haft en annan åsikt tidigare (som säkert många av er).

Men jag står fast vid att hon gjort sin tid nu och börja hojta om dödsstraff och liknande kommer jag aldrig att ha förståelse för. Jag är, som ni säkert förstår, för en rehabilitering av kriminella (det har bl a KRIS visat fungera samt Canada som kör ett klockrent rehabiliteringsspår), inte förvaring.
Citera
2009-04-10, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Builder
Troligtvis har hon fler än ett mord på sitt samvete...
Ja tre stycken har hon väl åtminstone lyckas få på sitt samvete. (Varav ett rubricerades som dråp)
Citera
2009-04-10, 10:42
Medlem
Atlantiss avatar
Citat:
Absolut! Det är ju inte det jag vänder mig emot. Jag håller ju med. Tycker att hon satt bra där hon satt i alla dessa år, även fast jag haft en annan åsikt tidigare (som säkert många av er).

Men jag står fast vid att hon gjort sin tid nu och börja hojta om dödsstraff och liknande kommer jag aldrig att ha förståelse för. Jag är, som ni säkert förstår, för en rehabilitering av kriminella (det har bl a KRIS visat fungera samt Canada som kör ett klockrent rehabiliteringsspår), inte förvaring.

Ja, Sverige är fantastiskt bra på att rehabilitera tunga brottslingar, det får jag hålla med om. Att rehabilitera Svartenbrandt går ju exempelvis på ren rutin inom kriminalvården

---

Lite klarifikation om Annikas version av brotten: Det enda som talar emot hennes version (som, precis som det nämnts, är väldigt snarlik beskrivningen i domen) är de uppgifterna om att Cox i förhören innan han tog livet av sig hävdade att det var Annika som sköt. Skulle faktiskt vara intressant att läsa hela rapporten/förundersökningen.

I dagarna har det gått att läsa om att avslagen hon har fått av frigivningsnämnden beror på att hon inte vill erkänna/ta ansvar för brottet fullt ut. Det är sanning med väldigt hög modifikation och vinkling. I den fantasibild av sig själv som hon byggt upp, ivrigt påhejad och understödd av svensk media, så har hon gått från att ha erkänt och sett sig som ansvarig för morden till att bli ett oskyldigt offer. Allt är nu Cox fel och hon bär ingen skuld. Om man nu ska snacka rehabilitering och psykisk hantering av ett tungt brott så tycker jag det verkar väldigt osunt att gå tillbaka till förnekelsestadiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in