Citat:
Jag är inte så insatt i terminologi och vet inte om "whom" efter en preposition ur språkhistorisk synpunkt är ackusativ eller, vilket jag misstänker, ofta istället dativ. Vi lär oss inte kasusnamn förrän vi lär oss andra språk.
Jag kallar "whom" för objektformen. Efter en preposition kallas den för "the object of the preposition." Jag kommer inte på några undantag.
Din mening är inte en mening än. En fullständig mening skulle vara:
The men, of whom four were injured, fled in a stolen car.
Det antyder att det fanns fler än fyra. Subjekt kan var objekt i satser och meningar uttryckta i passivet. Jag vet inte hur man då beskriver satsdelarna riktigt nuförtiden. Bruksmönstret är enkelt och lätt att begripa. Hur akademiker i en viss tid analyserar det är en annan fråga. Det har säkert ändrats sen jag gick i skolan men i detta fall är språkbruket oförändrat.
Som sagt är det ett mer lyckat tillvägagångssätt att anlita mönster än att resonera analytiskt. Språkbruk är inte vetenskapligt.
Flera exempel:
Who was injured?
We don't know who was injured.
The injured, whom we knew well, later recovered.
The injured, of whom we knew many well, later recovered.
The injured who recovered had received prompt care. (Vissa tillfrisknade.)
The injured, who recovered, had received prompt care. (Alla tillfrisknade.)
The injured, who all recovered, had received prompt care. (Lite mer lätttolkat.)
"The injured" kunde också vara "The injured people/men/women/childrren/boys/girls/animals..."
Vi är inte alla analytiskt lagda. Men vi alla har nästan från födelsen en stark förmåga att imitera och att skilja på olikheter, en analogisk intelligens som utgör underlaget för språk, musik och komedi. Att man lär ut grammatik i skolan har fördelar liknande undervisning i geometri. Det utvecklar den analytiska förmågan. Men det det synnerligen misslyckas i är att lära folk tala och skriva bättre eller att lära sig ett främmande språk. Sats- och meningsmönster med den minsta möjliga delen av formell grammatik funkar överlägset mer effektivt.
Jag beklagar om du är utsatt för analytisk språkundervisning. Försök hitta uttömmande exempelsatser kring varje delämne så kommer du att åtminstone kunna skriva bättre än annars. Om du sedan klarar av språkprov beror på hur realistiska de råkar vara.
Senast redigerad av AldenG 2017-03-08 kl. 21:01.
Senast redigerad av AldenG 2017-03-08 kl. 21:01.
Först engelska och sedan den översättning jag har gjort so far.