Citat:
Ursprungligen postat av
macerus
Något jag alltid tror mig själv kunna (men ändå lyckas ha fel på) angår skillnaden mellan dessa fyra ord:
1. Pararell
2. Analogue
3. Simile
4. Metaphor
Kan någon insatt jävel koncist peka ut skillnaderna på dessa fyra ord och när man faktiskt ska använda respektive begrepp?
1. [There are parallels...]
1. There is a parallel
in the electoral success of the British National Party
to the rise in Finland of the True Finns party.
1. The success of the BNP
parallels the rise in Finland of the True Finns. [verb]
1. There are a number of parallels
between X and Y.
2. The pharmaceutical compound X is a synthetic analogue of the Z molecule found in the bark of the pau d'arco tree.
2. Pig insulin [porcine insulin, grisinsulin] is used because it's a close analogue of/to human insulin.
3. Her voice was like the sound of Joshua's trumpet outside the walls of Jericho.
4. Chess is a metaphor for business.
----
4. Metafor ugör en liknelse, närmast ett system eller sammanhang som liknar något annat system eller sammanhang. En författare kan skriva en roman som verkar handla om fiske, men läsaren blir småningom medveten om paralleler som avslöjar att det verkliga ämnet är en diktatorisk politisk regim som man inte får öppet kritisera.
3. Simile är en direkt och vanligtvis enkel jämförelse. I motsats till mitt exempel är den ofta smickrande, men den kan också ofta vara en komisk jämförelse till något elände. "That interview was like getting three root canals [rotfyllningar] in one afternoon."
2. En analog är en sak eller ett ting som liknar något annat
och fungerar eller varierar nästan likadant men är ändå inte samma sak. Ordet förekommer kanske mest i kemi och i synnerhet om läkemedel som liknar kroppens egna hormoner och andra signalämnen; jag uteslutar inte andra sammanhang men har svårt att på fläcket hitta på exempel. Mätning kunde vara ett bra sammanhang. Man kan mäta en lättmätt mängd som har när korrelation med den mängden man verkligen vill mäta men som är svåråtkomlig. Av dessa termer du frågar om är analog den mest tekniska och minst använd i oprecisa sammanhang.
1. En parallel är utveckling eller struktur som liknar någon annan utveckling eller struktur. Talar man om analoger kan man ofta lätt gå över till att tala om paralleler. En analogue är väl en parallel sak som uppfyller ytterligare krav för att betecknas som analogue.
Man talar ofta om paraller i diskussioner om skönlitteratur. Det är svårt att diskutera litterära metaforer utan att tala om paralleler. De kan vara så starka som att heroiner i två olika romaner båda gifter sig med en kusin eller så svaga att man debatterar om någon huvudpersons misslyckande i en sak verkligen går att jämföra med någon annan persons förehavande eller öde vare sig i samma roman eller en annan.