2009-01-27, 20:26
Medlem
ейныйs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixan
tack för hjälpen fast jag kom på själv nu vad jag vill ha för rubrik. För jag ska berätta om hur/att han blev känd "Became famous" får det bli :P
"Became famous" funkar inte som rubrik. Engelskan kräver att du har ett subjekt.

Skriv isåfall "Becoming Famous" istället. Det ska vara stora bokstäver i rubriker på engelska (förutom småord som of, and och prepositioner).
Citera
2009-01-27, 21:13
Medlem
al-sīds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Vad skulle det betyda på svenska? Huvudena blev vridna/skruvade på vilket
sätt? Kanske kan du avslöja något om miljön där beslutet togs.

Konstellationen "nervous heads" är påfallande ovanlig på nätet. Kombinationer
som "anxious minds" är vanligare.

— "the decision troubled some anxious minds" ... ??
— "the decision stirred some anxious minds" ... ?? ("stirred" = störde )

Tack.
Citera
2009-01-28, 15:36
Bannlyst
hur skulle man kunna översätta detta på bästa sätt till engelska

När du lade ditt huvut mot mitt bröst sa du att du kunde höra mitt hjärta. Då berättade jag att det slog ojämnt och du frågade varför. Jag hade ingen bra förklaring till det då och jag har egentligen inte det nu heller. Det har aldrig bultat så som det gör nu. Det började redan första gången jag träffade dig. Den natten var tystnaden olidlig och det enda jag hörde var de ojämna slagen som jag aldrig hört förut.
Som jag sade innan, jag har aldrig känt såhär. Jag mår bra av att tänka på dig, du skänker mig glädje om dagarna. Du gör mina nätter halft sömnlösa.
Det sista jag tänker på innan jag somnar och det första jag tänker på när jag vaknar är dig.
I mina drömmar finns du, även i mina dagdrömmar besöker du mina tankar.
Varje dag saknar jag dig. Varje morgon, eftermiddag, kväll och varje natt.
Jag har aldrig varit såhär kär. Jag vet inte om jag ska vara glad eller ledsen över det. Det är den bästa känslan jag har haft. Antingen det eller den sämsta.
När jag tänker på nustadiet, så långt vi har kommit nu, vet jag inte hur jag ska beskriva lyckan.
När jag tänker framåt, dagen då du lämnar mig, vet jag inte hur jag ska beskriva sorgen.
Jag kommer alltid finnas här för dig. Dagen då helvetet fryser till is kommer jag stå kvar vid din sida tills du vänder ryggen till och går iväg. Tillsammans med dig vill jag leva livet ut.
Mina ord gör att jag känner mig egoistiskt. Men det är så jag känner.
Sålänge du är lycklig, är jag lycklig. Om lyckan inte finns med mig låter jag dig gå.
Jag kommer alltid ha en del av dig med mig längs livets långa stig.
Glöm aldrig, sålänge du vill ha mig, även om det bara är vänskap du söker, så finns jag här- för dig.

Ingen kommer någonsin ta den platsen du har i mitt hjärta.
Du är den enda som får mig att känna såhär. Du är underbar som få, min lycka är så högt upp den kan nå. Jag ber dig inte om en plats i ditt liv för alltid, jag ber bara om en stund i livet.
Det är det minsta jag begär.
Emma, du får min insida, likaså min utsida, att lé. Du har den glans som många saknar

nån idea? tycker det är sött och fint som jag skriv
Citera
2009-01-28, 15:37
Medlem
troll
Citera
2009-01-28, 15:41
Hur svårt kan det va?
Stay in School kids!
Citera
2009-01-28, 15:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fremi
Hur svårt kan det va?
Stay in School kids!

det är jävligt svårt.... kan du hjälpa mig?<3 våre snällt och samt nyfiken och see hur alla kommer översätta det sen kan vi diskutera vilket som är rätt och osv..
Citera
2009-01-28, 15:46
Medlem
SilentVictorys avatar
Ingen kommer orka hjälpa ett emo-troll.
Citera
2009-01-28, 15:49
Medlem
ubersantas avatar
"i love you and miss with all of my heart"

Kort och koncist, allt annat är överflödigt orbajseri.
Citera
2009-01-28, 16:45
Medlem
flexators avatar
When you put your head on my chest you said you could hear my heart. Then I told that it was uneven, and you asked why. I had no good explanation for it then and I do not really have it now. It has never bultat as it does now. It began the first time I met you. The night silence was excruciating and the only thing I heard was the uneven battles that I never heard before.
As I said before, I have never felt like this. I feel good to think of you, you give me joy of days. You do my half of sleepless nights.
The last thing I think of before I fall asleep and the first thing I think of when I wake up is you.
In my dreams are you, even in my dreams, please visit my thoughts.
Every day I miss you. Every morning, afternoon, evening and every night.
I have never been this in love. I do not know if I should be happy or sad about it. It is the best feeling I have had. Either that or the worst.
When I think of nustadiet, so far we have come now, I do not know how I can describe the happiness.
When I think ahead, the day when you leave me, I do not know how I can describe the grief.
I will always be here for you. The day when hell freezes to ice, I will remain by your side until you look back on and go away. Together with you, I want to live life.
My words makes me feel selfish. But that is how I feel.
As long as you are happy, I am happy. If luck is with me I let you go.
I will always be a part of you with me along life's long path.
Never forget, as long as you want me, if only you are looking for friendship, so I am here, for you.

No one will ever take the place you have in my heart.
You are the only one who makes me feel like this. You are wonderful to have, my happiness is so high it can reach. I ask you not for a place in your life forever, I simply ask for a moment in life.
It is the least I ask.
Emma, you get my inside, along with my outside, to smile. You have the luster as many missing
Citera
2009-01-28, 16:59
Medlem
csts avatar
Nu var jag riktigt snäll. Jag tog din text, kopierade in den i Google Translate och tryckte på översätt. Förmodligen är den inte helt perfekt, men lite enklare rättning borde du klara av själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Google Translate

When you put your huvut against my chest you said you could hear my heart. Then I told that it was uneven, and you asked why. I had no good explanation for it then and I do not really have it now. It has never bultat as it does now. It began the first time I met you. The night silence was excruciating and the only thing I heard was the uneven battles that I never heard before.
As I said before, I have never felt like this. I feel good to think of you, you give me joy of days. You do my half of sleepless nights.
The last thing I think of before I fall asleep and the first thing I think of when I wake up is you.
In my dreams are you, even in my dreams, please visit my thoughts.
Every day I miss you. Every morning, afternoon, evening and every night.
I have never been this in love. I do not know if I should be happy or sad about it. It is the best feeling I have had. Either that or the worst.
When I think of nustadiet, so far we have come now, I do not know how I can describe the happiness.
When I think ahead, the day when you leave me, I do not know how I can describe the grief.
I will always be here for you. The day when hell freezes to ice, I will remain by your side until you look back on and go away. Together with you, I want to live life.
My words makes me feel selfish. But that is how I feel.
As long as you are happy, I am happy. If luck is with me I let you go.
I will always be a part of you with me along life's long path.
Never forget, as long as you want me, if only you are looking for friendship, so I am here, for you.

No one will ever take the place you have in my heart.
You are the only one who makes me feel like this. You are wonderful to have, my happiness is so high it can reach. I ask you not for a place in your life forever, I simply ask for a moment in life.
It is the least I ask.
Emma, you get my inside, along with my outside, to smile. You have the luster as many missing
Citera
2009-01-28, 17:48
Medlem
Nate Blacks avatar
As you laid your head to rest on my chest, you said you could hear my heart beat. I told you then that it was
beating irregularly and you asked my why. I did not have a good explanation then, and neither have I now. Never before
has it beat in the way it does now. It started the first time we met. That night the silence was unbearable and the
only thing I could hear were those irregular hearbeats that I had never heard before. As I have told you, I have
never felt this way before. Just thinking about you makes me feel good, you give me joy each day. You make me stay
half awake each night.

The last thing on my mind before I fall asleep is you, and you are the first thing on my mind as soon as I wake up.
You are there in my dreams, even when I daydream you visit me. I miss you each day. Each morning, each afternoon,
each noon and every night. I have never been this much in love. I do not know if I should be glad or sad. It is
the best feeling I have ever felt. Or it might be the worst.

When I think of where we are now, how far we have come,I do not know how to describe how happy I feel about it.
When I think ahead, the day you leave me, I could not express the sorrow.
I will always be here for you. The day hell freezes over I will stand by your side until you turn your back on me
and walk away. I would like to spend the rest of my life toghether with you.

These words make me feel so egoistic, yet that is how I feel.
As long as you are happy, I am happy. If your happiness leaves you as I come, I would let you go.
You will always have a special place in my heart as I travel on in life.
Never forget, for as long as you want me, even just as a friend, I will be there for you.

None can replace your place in my heart. You are the only one who makes me feel like this. You are as wonderful
as life itself, you make me feel like the luckiest person in the world. I do not ask for a place in your life forever,
I only ask for a moment of your time.

That is the least I can ask for.
Emma, you make my insides, aswell as outside beam. You have that special thing about you that so many others lack.

Radbrytning, något slarvfel och något säkerligen något grammatikfel. Hade lite tid över innan det är dags att springa till bussen. Det råkar rimma lite smörigt på några ställen.
Citera
2009-01-28, 18:51
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinskow
RP själv är ingen dialekt, men sociolekt. I England är det faktiskt bara en minoritet som begränsas till den prestigefyllda klassen som talar RP. Är man i London nuförtiden så är det Estuary English som dominerar.
Numerärt, självklart. (Numerärt har RP aldrig dominerat i London. För femtio år sedan var relativt genuin cockney den självklart dominerande dialekten i London till antalet, så Estuary English innebär faktiskt en kraftig "mainstreaming" av folkligt Londonmål.) Vad som dominerar i mer social betydelse av ordet beror lite på sammanhang. RP gör sig fortfarande rätt bra i City, till exempel. Det bör väl i övrigt betonas att också Estuary English är en icke-rhotisk dialekt med potential för intrusive r, innit?

Citat:
Många kanske tror att det är bättre att lära sig det brittiska uttalet, men sanningen är att det amerikanska uttalet egentligen är tidigare/mera trogen än det moderna brittiska uttalet. Av någon anledning ville de som flyttade till USA bevara den engelska de hade när de lämnade Europa, medan den engelska i England förändrades genom tiden.

Exempel? Försök att uttala detta ord självt och gissa vilket uttal är mer "original":

DANCE

Uttala du "a":et i "dance" som det svenska/brittiska kort-a, eller som det mer amerikanska "ae"? "ae" är faktiskt mycket mer trogen Shakespearean English än det modernt brittiska "a"-et.
Om nu ålderdomlighet och tidsmässig prioritet ska avgöra vilket engelskt uttal som man ska emulera som utlänning, är det varken generisk standardamerikanske eller RP, utan skotskt eller nordengelskt uttal. Det amerikanska långa "ae" må vara äldre än RP:s långa slutna "a", i "dance". Men det äldsta uttalet av vokalen i "dance" som fortfarande förekommer i något som tillnärmelsevis liknar standarduttal är det korta, öppna a-ljudet i Scots, som låter nästan som "dunce" för en brittisk RP-talare ,och exakt likadant för en normal svensk - men däremot inte för en amerikan, som har en mer central vokal än vad RP har i "dunce".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in