2008-09-24, 19:20
Medlem
varför säger man "I always cycle to school" och inte "I am always cycling to school".

vad skiljer dessa två meningar åt?
jag tycker dem säger exakt samma sak
Citera
2008-09-24, 20:01
Medlem
ейныйs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skommet
varför säger man "I always cycle to school" och inte "I am always cycling to school".

vad skiljer dessa två meningar åt?
jag tycker dem säger exakt samma sak

Jag skulle föredra ride [my] bike istället för cycle.

Skillnaden mellan dina två meningar är att den första enkla verbformen används för en vanemässig handling. Jag cyklar alltid till skolan (måhända underförstått: jag går inte, åker inte bil, tar inte bussen).

Den andra (ing-formen) används för en pågående handling (samtidigt som nåt annat), vilket gör att man förväntar sig en fortsättning, så t.ex. I am always [riding my bike] to school when she calls me. 'Hon ringer mig alltid medan jag cyklar till skolan.' Jmf. I always ride my bike to school when she calls me. 'När hon ringer mig cyklar jag till skolan.'
Citera
2008-09-24, 20:21
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ейный
... Den andra (ing-formen) används för en pågående handling (samtidigt som nåt annat), vilket gör att man förväntar sig en fortsättning ...
... eller att det är ett evighetsförlopp, vilket brukar falla på sin egen orimlighet.

Uttrycket "ride my bike" betonar kanske onödigtvis själva framförandet.

— I always use my bike to get to school.

Då fungerar det för en sådan där liggcykel också.
Citera
2008-09-24, 20:40
Medlem
Slothrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ейный
Den andra (ing-formen) används för en pågående handling (samtidigt som nåt annat), vilket gör att man förväntar sig en fortsättning ...

I vissa fall fungerar det:

He always runs between meetings. (Han går minsann inte mellan mötena.)
He is always running between meetings. (Han springer från möte till möte hela dagarna.)
Citera
2008-09-24, 22:55
Medlem
It´s not a thing you do on a regular basis. He really must have put on an incredible act to deceive people that really are pilots and stewards and etcetera. But what was the elementary cause for him to trick people (INTO) think(ING) that he was a pilot? Just because he liked the outfit or maybe because he got to travel all around the world. I think the traveling bit and the respect he got when he introduced himself as a pilot made him (x) put the dream about being a pilot into reality.
It reminds me of the movie “catch me if you can”, (WHICH IS A) a very similar story about a man that lives almost his whole life as a pilot, without having a fly-certificate.

Self-assessment.
Reflect and redirect
I think I achieved it very well. There were four interesting stories, two reading (ONES) and two listening (ONES). The most boring one was the fledgling. The most interesting was the biography of oprah winfrey.

I do know more about discussing in group because I read about what to think about when it´s time for group discussions (KRÅNGLIGT). I didn´t put it to practice, ´cause I don’t have anyone to discuss the questions with. I am a flex student, and flex student`s work alone.

I have done all the exercises involving perfect simple, perfect continuous, past perfect simple and past perfect continuous. So I think I got all the “have, had, has been etc” covered pretty well.

I don’t believe our life is planned out before our birth. If that is the case it means all people`s actions, decisions and behavior are all connected down to the smallest brick. And that is kind of hard to imagine. Cause one`s decision can have an enormous effect on the people he doesn’t even know. For instance driving intoxicated and crash(ING) into (X) another car, and the driver of the other vehicle ends up crippled in a wheel-chair: If that was destiny for him I wonder if God really exist(S).
If I don’t believe in destiny, I think we control our lives (TO THE) extend that we can choose what to become and what to do in our lives. I don’t mean that everyone can be a celebrity earning 20 million dollar(S) a year. But we can have a more realistic affect on our everyday life.

I think the chance to get a job without a(N) education is tougher nowadays than let`s say 30 years ago. But I don’t have an education and I have a (JOB), it´s not a fancy job but I get a monthly salary and can buy/do stuff I couldn’t afford if I (WERE) (klurigt det där. jämför med svenskans VORE) unemployed. So maybe (THERE'S) no difference today than 30 years ago, I don’t know. I am not oriented in society developments over past decades up until now. So I don’t have an opinion really, and opinions are for the most part based on knowledge or the ridiculous “I know everything” attitude.

8. My vocabulary has increased since I began to read and do the exercises on the cd-rom that came along with the book. My method is to write the words down and the Swedish translation beside, then I just read, reread and when I don’t read I think about the words. This is the most optimal way for me to learn new words.
9. before I started the course I had forgotten all about grammar. But I am on my way back and get(X) stronger (X) each day. At the end of the course my grammar will be very good. That is at()least my goal for my studies.
10. I don’t have any preparation, I just do what I feel like with the goal to do my best. I have three evenings per week (WHICH) I devote to studies. The rest of the days of the week I study if I ain´t (SLANG) got something more important to do: like having fun.
11. I look it up in the dictionary If I got a word I don’t understand. If it’s a grammar problem I google it and hope the information I get is correct, or I check out the cd-rom that came along with the book, I really like it!

ciao motherfucker![/quote]

här kom resten oxå. kunda jag inte köra fetstil av nån anledning men tror det går bra ändå. Ordval och annat blir svårt att greja med eftersom det till stor del är en personlig preferens. Det finns en del tokmisstag som du säkert redan upptäckt. För övrigt tycker jag du verkar skitduktig för att vara självlärd
Citera
2008-09-24, 23:30
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jkay
För övrigt tycker jag du verkar skitduktig för att vara självlärd

Det är nog ingen som är helt självlärd i Sverige. Alla har läst engelska i någon mån i skolan.
Citera
2008-09-25, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Därför att det är imperfekt (knew) i bisatsen. Pluskvamperfekt (had known) hade krävt would have i huvudsatsen. När man som i det här fallet uttalar sig om en uppdiktad historia, är de båda konstruktionerna väl så gott som likvärdiga i betydelse.

har läst det här ett antal ggr och försökt plugga grammatik, vilket är rätt så jobbigt :P, men förstår ändå :P

när det är imperfekt (dåtid), ska man inte använda dåtid på "understand"? : understood, det är ju past.

om man tar och skriver det på svenska så blir det ju.
Om hon visste ("knew") att bla bla bla så skulle hon förstått och uttryckt sig annorlunda.

har det nåt med att göra med "past simple" och "past particular". förstår inte direkt vad som är skillnaden dem emellan?
Senast redigerad av skommet 2008-09-25 kl. 19:57.
Citera
2008-09-25, 19:23
Medlem
ейныйs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slothrop
I vissa fall fungerar det:

He always runs between meetings. (Han går minsann inte mellan mötena.)
He is always running between meetings. (Han springer från möte till möte hela dagarna.)

Det är ju sant. Det är svårt att ge en både kort och heltäckande förklaring av när man ska använda den ena eller den andra formen. Kanske kan man utveckla lite genom att säga att ing-formen har ett "sammanhang". Det är den formen som används när nånting 'pågår' i det talande ögonblicket, nånting håller på just då/nu. Det fungerar lite olika i vilken tempus man är i, men det brukar ge sig av ens egen språkkänsla efter ett tag.

Likaså används den enkla formen av verbet inte bara vid "vanor", utan även vid handlingar som sker i sekvens, eller som en konsekvens av nåt annat, som i mitt förra inläggs I always ride my bike to school when she calls me.
Citera
2008-09-26, 13:18
Medlem
När använder man Was istället för Were?

trodde det var he, she, it= was. men så är det tydligen inte
Citera
2008-09-26, 15:42
Medlem
Zwerchstands avatar
Användning av was/were i brittisk/amerikansk engelska
Citera
2008-09-26, 18:22
Bannlyst
"There comes a point in the production process when practically all products are picked, packed and palletized."

hur tolkar ni orden i fet stil?? de finns ju inte!

vad betyder palletize? och hur tolkar ni ordet picked när det gäller robotar inom livsmedelsindustrin?
Citera
2008-09-26, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d.bergkamp
"There comes a point in the production process when practically all products are picked, packed and palletized."

hur tolkar ni orden i fet stil?? de finns ju inte!

vad betyder palletize? och hur tolkar ni ordet picked när det gäller robotar inom livsmedelsindustrin?

palletized(AE)/Palletised(BE) Kommer från ordet pallet - pall/lastpall. Alltsa-
''Under en tillverkningsprocess kommer man alltid till ett stadie där i stort sett alla produkter plockas, packas och blir satta på pallar''
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in