Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-25, 10:47
  #12337
Medlem
megacoolmans avatar
Bird is the word är ju en gammal låt med The Thrashmen. När jag var ung trodde jag de sjöng "Bird eats the worm"

Bird är ett slangord för tjej. Är nog inte så vanligt i USA, men vanligare i UK.
Citera
2018-07-25, 10:47
  #12338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Jag noterade att det verkar finnas en betydelse med ordet BIRD som jag missat.

Läste att det kan betyda typ, Far åt skogen är sanningen.
Fuck you is the truth.

Är det någon som är insatt i saken? Är ordet BIRD ett typ kodat ord?

The Bird syftar på att peka finger åt någon. "Flip him the Bird".

Referensen är förmodligen att fingerpulla en tjej eller liknande. Bird syftar på brud i vissa lägen, flip the Bird är att peka finger.

Indirekt mening betyder ju flip the Bird att vända på fågeln, som alltså är bruden.

Obs, just a theory, men jag har en master i Engelska, så, rätt välgrundad.
__________________
Senast redigerad av LucianMacAndrew 2018-07-25 kl. 10:50.
Citera
2018-07-25, 10:50
  #12339
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Men jag har noterat att folk i "konspirationsteori-världen ser det som ett kodat ord.
Typ om någon har ett alias med ett fågelnamn, så betyder det att dom ljuger eller hånar sanningen eller leder folk att tro på nonsens mm.
Citera
2018-07-25, 12:56
  #12340
Medlem
Europes avatar
Åtminstone på 1960-talet brukade engelsmän kalla en ung kvinna för en 'bird'. Även 'chick' (se 'chicken') var vanlig benämning på en flicka/kvinna på 1960-talet (vet dock inte var slanguttrycket utvecklades).

Jag skulle dock gissa - utan att veta - att 'The Bird' i The Rivingtons The Bird's the Word och The Trashmens Surfin' Bird (båda utgivna 1963) nog refererar till en dans eller liknande, medan "is the word" refererar till att det är i ropet, att det är den nya heta grejen, att alla talar om den o.s.v.
__________________
Senast redigerad av Europe 2018-07-25 kl. 13:00.
Citera
2018-07-25, 19:20
  #12341
Medlem
The bird is the word är en typ av fängelseslang och betyder ungefär "Fuck you,it is truth.
"The Bird" är långfingret i luften och "Word" betyder sant eller sanning...
Citera
2018-07-25, 21:34
  #12342
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Sammanfogat 2 trådar.

/Mod
Citera
2018-07-25, 22:30
  #12343
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan66
The bird is the word är en typ av fängelseslang och betyder ungefär "Fuck you,it is truth.
"The Bird" är långfingret i luften och "Word" betyder sant eller sanning...
Ja, det var det jag också hittade.
Men det verkar vara mer till det. Något som har att göra med den nuvarande världsordningen och hur vi luras och förförs.
Citera
2018-07-25, 22:45
  #12344
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
The Bird syftar på att peka finger åt någon.
ursäkta om jag märker ord men det har väl inget med "peka" att göra? Att visa fingret betyder "Dra åt helvete" enligt tidigare inlägg. The bird är långfingret.
Citera
2018-07-25, 22:58
  #12345
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
ursäkta om jag märker ord men det har väl inget med "peka" att göra? Att visa fingret betyder "Dra åt helvete" enligt tidigare inlägg. The bird är långfingret.
Peka finger syftar på mellanfingret. Dvs fuck you tecknet.
Citera
2018-07-25, 23:54
  #12346
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
The Bird syftar på att peka finger åt någon. "Flip him the Bird".

Referensen är förmodligen att fingerpulla en tjej eller liknande. Bird syftar på brud i vissa lägen, flip the Bird är att peka finger.

Indirekt mening betyder ju flip the Bird att vända på fågeln, som alltså är bruden.

Obs, just a theory, men jag har en master i Engelska, så, rätt välgrundad.
Jag har en annan teori på hur det uttrycket har uppstått: när man ger något fingret, så kan ju man uppleva att långfingret ser ut som en fågels huvud och hals och att resten av handen är fågelkroppen.
Citera
2018-07-26, 07:29
  #12347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jag har en annan teori på hur det uttrycket har uppstått: när man ger något fingret, så kan ju man uppleva att långfingret ser ut som en fågels huvud och hals och att resten av handen är fågelkroppen.

Även det mycket möjligt. Även möjligt att det inte finns s en logisk förklaring. Språk är en av de få saker som inte direkt är bundet av logik, utan bygger till stor del på popularitet.
Citera
2018-07-26, 10:16
  #12348
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew

Referensen är förmodligen att fingerpulla en tjej eller liknande.
"En tjej eller liknande"? Som exempel vadå?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback