2023-04-09, 20:19
Medlem
Jag har testat mig igenom de youtubeklippen på nätet. Sen har jag gått på känsla och försökt balansera själv...men det var när jag testade på youtubeklippet "How to make Spaghetti Carbonara (approved by Romans)" som jag hittade hem. Enkelhet är vackert! Och gott!

Låt kockbögarna göra sin bögcarbonara. En riktig man äter carbonara som the old Romans!

Moderna kockar suger väl av varandra och använder såsen som grädde.
Citera
2023-04-09, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skommet
Enkelhet är vackert! Och gott!

Det där kan vi alla hålla med om 👍

Vill man krångla till det kan man äta franska rätter med massa grädde.
Italienska rätter handlar om enkelhet och mycket godare.
Citera
2023-04-09, 20:30
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Men någon jävla gräns måste man ju ha. Annars kan man ju kalla en lövbiff med pommes för Carbonara.

Jag är absolut inte purist och kan själv blanda i lite av varje i mina pastarätter. Men för att jag ens ska tänka att den är en variant av Carbonara måste man ju ha en ost- och äggemulsion. Det är min gräns.

Klart man kan ha personliga gränser. Jag tycker tex att man är dum i huvet om man slår sin bea med olja i stället för med skirat smör.

Men det enda jag sagt i denna debatt är:

1. Det finns en svensk rätt som brukar kallas pasta carbonara och i den har man grädde.

2. Det är denna rätt som folk förväntar sig att få när de beställer en pasta carbonara på en vanlig svensk lunchkrog.
Citera
2023-04-09, 20:36
Bannlyst
Edit: Jag får kanske dra tillbaka att jag är en sådan tråden skulle handla om. Möjligheten finns vissa skulle uppfatta mig som pretto. Men vid middagar i min bekantskapskrets accepteras och välkomnas det, för de vet min intention är god – jag vill bara det ska bli en bra middag.

Att det finns personer som klankar ner på andra för att de lagar ett recept fel, enligt dem, kan vara något av det löjligaste jag hört!
Citat:
Ursprungligen postat av Bubo.bubo
För den obildade medelklassen som inte läser böcker är det höjden av stil att köpa guanciale på Östermalmshallen och veta hur en ”riktig carbonara” ska tillagas.
Det kan säkert vara så att en person hävdar sig genom kunskap om mat för den har komplex över annat. Om det är till någon tröst mår sällan personer som gör så bra.
Citera
2023-04-09, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Klart man kan ha personliga gränser. Jag tycker tex att man är dum i huvet om man slår sin bea med olja i stället för med skirat smör.

Men det enda jag sagt i denna debatt är:

1. Det finns en svensk rätt som brukar kallas pasta carbonara och i den har man grädde.

2. Det är denna rätt som folk förväntar sig att få när de beställer en pasta carbonara på en vanlig svensk lunchkrog.

Nej, du skriver att detta är fakta och dessutom att 99,9% förväntar sig grädde i sin rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fakta: det finns en svensk maträtt som kallas pasta carbonara som består av lök, grädde, bacon, svartpeppar, spagetti och en äggula på toppen (enstaka variationer med tex vitlök, persilja eller gröna ärtor kan förekomma).

Fakta: det är denna rätt som 99,99% av alla som beställer en pasta carbonara på en svensk lunchrestaurang förväntar sig.

Så länka nu var denna fakta kommer ifrån, eller är det helt enkelt så att du inte förstår vad fakta innebär och detta mer är vad du tror och tycker??

Tyvärr har många svårt för svenska ord och vad de betyder 😩

Att du tycker detta har jag inga problem med men blanda inte in alla andra i din ”fakta”.
Citera
2023-04-09, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Glöm inte grön ärtor till! Viktigt!
Tack för den!
Där var det nära att jag fallit på målsnöret och inte nått upp till acceptabel kulinarisk verkshöjd.
Flashback at it's best.
Citera
2023-04-09, 21:33
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Riktigt tråkigt att den orginaltråden försvann .

För min del var det hög igenkänningsfaktor. Det är verkligen inte unik kunskap att veta vad som ingår i en autentisk/äkta/orginal carbonara. Precis som man vet att tacos som vi käkar på fredagar inte är i närheten av dess ursprung. Men det påpekar inte folk, Jaså du hade inte ris i din burrito?! Då var det ingen äkta burrito, för då har man... osv. I Sverige så blir därmed carbonara den försvenskade varianten som vi förväntar oss. Precis som med andra rätter som tacos, sushi, pizza, kebab osv.

Men just carbonara verkar det slå slint för en del. Utifrån egen erfarenhet så verkar det vara två typer av människor. Antingen finns det något slags beteende där saker och ting måste vara exakta. Så fort du inte gör exakt som man ska är det inte rätt. Vilket dessa personer verkar störa sig på. Vad som är rätt? Jadu, ursprungligen ska man väl ha äggpulver... Hur som helst. Det är personer som irriterar sig väldigt mycket på när saker inte blir exakt rätt, tänk i samma kategori som språkpoliser. Säger inte att din Carbonara är fel för att glänsa utan för att rätt ska vara rätt.

Den andra kategorin är personer som gärna vill glänsa med sin kunskap. De älskar att visa att de kan och har kompetens. Den här typen av människor finns inom massor av områden och hobbies. Ytliga nördar som är tidigt ute i sitt lärande. Här är det stor glädje att känna att man tillhör en upplyst elit som vet att alla andra gör fel. Åtminstone så tror man det.

Jag har blivit informerad av den sistnämnda kategorien, utan att jag ens bjudit på Carbonara! Det räckte att jag sa att jag lagat det (utan att nämna ingredienser!) för att de skulle sätta igång.

Personligen tycker jag att ursprungliga varianten är god, men även den försvenskade. Var länge sedan jag gjorde det. Så det kanske är dags igen!
Citera
2023-04-09, 21:41
Medlem
Apkonsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Personligen tycker jag att ursprungliga varianten är god, men även den försvenskade. Var länge sedan jag gjorde det. Så det kanske är dags igen!

Anledningen att jag bryr mig om att ha ägg + hårdost av något slag är att det är väldigt gott och inte alls samma sak som att ha mjöl + grädde. Detaljer så som vilken del av grisen, eller om det är 50/50 av pecorino & parmesan spelar inte så stor roll. Man skulle kunna dra en jämförelse med t.ex. kåldolmar. Tänk dig om någon i Italien skulle göra kåldolmar, men istället använda sig av vinblad, då de var lättare att få tag på. Denna rätt hade inte alls smakar som kåldolmar!
Citera
2023-04-09, 21:48
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apkonst
Anledningen att jag bryr mig om att ha ägg + hårdost av något slag är att det är väldigt gott och inte alls samma sak som att ha mjöl + grädde. Detaljer så som vilken del av grisen, eller om det är 50/50 av pecorino & parmesan spelar inte så stor roll. Man skulle kunna dra en jämförelse med t.ex. kåldolmar. Tänk dig om någon i Italien skulle göra kåldolmar, men istället använda sig av vinblad, då de var lättare att få tag på. Denna rätt hade inte alls smakar som kåldolmar!

Ja men då gör du det för att du gillar det mer. Toppen för dig!

Det jag skriver om är olika personligheter som av någon anledning går igång på just carbonara och inte alla andra försvenskade och förändrade varianter på mat vi äter i Sverige. Det är lite intressant att man just väljer att strida om carbonara och inte t ex tacos eller pizza..
Citera
2023-04-09, 22:09
Medlem
Apkonsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Ja men då gör du det för att du gillar det mer. Toppen för dig!

Det jag skriver om är olika personligheter som av någon anledning går igång på just carbonara och inte alla andra försvenskade och förändrade varianter på mat vi äter i Sverige. Det är lite intressant att man just väljer att strida om carbonara och inte t ex tacos eller pizza..

Men anledningen är att om man gör carbonara med mjöl + grädde så blir det en helt annan rätt, precis som det hade blivit om man gör kåldolmar med vinblad.
Citera
2023-04-09, 22:23
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strangegirl
Ponera man lagar mat med ett par vänner som har olika recept, är väl inget konstigt om man då diskuterar huruvida man ska ha grädde i eller inte? Någon kanske påpekar det inte är grädde i originalreceptet, är väl i detta sammanhang det skulle kunna ske.

Själv tycker jag det är roligt att få matlagningstips eller recept jag inte kände till innan, blir ingen örfil för det.

Exakt. Tycker att man skall laga det man vill, men samtidigt är det aldrig fel att har referenser och kännedom om klassiska recept. Är ju kul att känna till och prova på sådana i bland, och gillar man de inte så är det ju bara att göra som man själv vill. Kunskap är sällan skadligt, och de flesta (som inte är extremt lättkränkta) tar helt garanterat inte illa upp om man diskuterar det på ett snyggt sätt.
Citera
2023-04-09, 22:29
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DidierDrogba02
Det är en sak om en amatörkock tillsätter grädde i en carbonara men på resturang är det ett lagbrott som är ren stöld av kundens pengar och speciellt om denne förväntar sig en äkta carbonara med ursprung från Rom.

De gånger jag ska äta på italiensk restaurang är jag som mest petig, jag vill verkligen kunna känna att det är äkta råvaror som kocken använt och kunna identifiera i huvudet vad jag beställer när jag ser det på menyn. Kollar jag på pastarätter och ser ett hopkok av råvaror, allt från fläskfilé till paprika så brukar jag hoppa över det utan några som helst funderingar.

Tyvärr märker jag att amerikaniserade Carbonaran även börjar bli en trend på restaurang inte bara i Sverige men utomlands också. Speciellt illavarslande var det nyligen ett ställe jag besökte som hävdade på sin meny att dem serverade il vero carbonara där det ingick färskpasta och persilja bland annat. Visserligen inte grädde men den får ändå inte kallas för il vero vilket betyder den sanna/riktiga på svenska.

Jag har aldrig hört eller sett en italienare använda färskpasta till carbonara.

Stämmer. Både för den klassiska amerikanska carbonaran med bacon, grädde och gröna ärtor, eller den klassiska italienska carbonaran så är det spagetti (eller möjligen cappelini) som gäller.

Men självklart så kan man laga vad man vill, och så även kockar på restauranger (även om det då borde benämnas som något annat än carbonara).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in