2023-04-09, 17:37
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denandrasidan
För det första finns det inget standardiserat recept. Man kan hitta "äkta" italienska recept med grädde, eller vad du vill. Det är snarare deras sjukliga fascination för carbonara och deras märkliga tendens att bli mästrande så fort man pratar carbonara jag vill diskutera.

Vilka är det som håller på så? Varför vill de mästra folk om just carbonara? Varför inga andra maträtter? Varför bryr de sig? Finns det några gemensamma nämnare för carbonaraexperter?
De har dock rätt och du har fel, i en autentisk italiensk carbonara ingår ingen grädde. Det stämmer inte som du säger att det finns "äkta" italienska recept med grädde, utan dessa recept är som sagt skrivna av folk från andra länder inkluderat Sverige, USA, Storbritannien, osv.

Däremot håller jag med om att det är löjligt med folk som arrogant hånar och ser ner på andra för att de inte lagar på det "autentiska sättet". Man skall laga det man själv tycker är gott och om man själv föredrar grädde i sin carbonara så är det absolut inget fel med det. Däremot verkar du ju vara ett lika stort rötägg själv som hånar dessa personer och säger "De har säkert inte ens varit i Italien själva!". Snacka om dubbelmoral.

Fascinationen kring carbonara har nog uppstått just eftersom det ursprungligen är en sådan enkel rätt att laga med få ingredienser.
Citera
2023-04-09, 17:45
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Man kan kalla vilken rätt som helst för vad som helst men jag skulle bli förvånad om jag fick morot i en pasta carbonara eftersom jag aldrig stött på det förut. Men jag gillar morot så jag skulle inte klaga på kocken.

Varför kan man kalla vilken rätt för vad som helst?
Tappar inte språket sin betydelse då?
Citera
2023-04-09, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Kränkt blir jag sällan men däremot är jag allergisk mot dylika fasoner. Att hålla på och bete sig som en autistisk besserwisser i ett sällskap av vänligt sinnade människor är ett jävla oskick och borde egentligen rendera en örfil men allra minst att man aldrig blir inbjuden att umgås igen.

Varför vill man vara en extremt oskön person och hålla på att jiddra om gräddens vara eller inte vara i en jävla pasta?
Ponera man lagar mat med ett par vänner som har olika recept, är väl inget konstigt om man då diskuterar huruvida man ska ha grädde i eller inte? Någon kanske påpekar det inte är grädde i originalreceptet, är väl i detta sammanhang det skulle kunna ske.

Själv tycker jag det är roligt att få matlagningstips eller recept jag inte kände till innan, blir ingen örfil för det.
Citera
2023-04-09, 17:59
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Varför kan man kalla vilken rätt för vad som helst?
Tappar inte språket sin betydelse då?

Man kan kalla vilken rätt som helst för vad som helst för det finns inga lagar som säger att du inte kan göra det. Jag skulle tex kunna kalla färsbiffar med rödbetsbitar i för Biff ala Bertilsson helt utan juridiska konsekvenser.

Problemet uppstår när jag som restaurangägare får gästerna att känna sig lurade genom att döpa rätter så att gästernas förväntningar inte är förenliga med maten de får på tallriken.
Citera
2023-04-09, 18:04
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Man kan kalla vilken rätt som helst för vad som helst för det finns inga lagar som säger att du inte kan göra det. Jag skulle tex kunna kalla färsbiffar med rödbetsbitar i för Biff ala Bertilsson helt utan juridiska konsekvenser.

Problemet uppstår när jag som restaurangägare får gästerna att känna sig lurade genom att döpa rätter så att gästernas förväntningar inte är förenliga med maten de får på tallriken.

Skulle det vara OK för dig att beställa fisksoppa och få Carbonara på restaurang?
Citera
2023-04-09, 18:08
Medlem
DidierDrogba02s avatar
Det är en sak om en amatörkock tillsätter grädde i en carbonara men på resturang är det ett lagbrott som är ren stöld av kundens pengar och speciellt om denne förväntar sig en äkta carbonara med ursprung från Rom.

De gånger jag ska äta på italiensk restaurang är jag som mest petig, jag vill verkligen kunna känna att det är äkta råvaror som kocken använt och kunna identifiera i huvudet vad jag beställer när jag ser det på menyn. Kollar jag på pastarätter och ser ett hopkok av råvaror, allt från fläskfilé till paprika så brukar jag hoppa över det utan några som helst funderingar.

Tyvärr märker jag att amerikaniserade Carbonaran även börjar bli en trend på restaurang inte bara i Sverige men utomlands också. Speciellt illavarslande var det nyligen ett ställe jag besökte som hävdade på sin meny att dem serverade il vero carbonara där det ingick färskpasta och persilja bland annat. Visserligen inte grädde men den får ändå inte kallas för il vero vilket betyder den sanna/riktiga på svenska.

Jag har aldrig hört eller sett en italienare använda färskpasta till carbonara.
Citera
2023-04-09, 18:09
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strangegirl
Ponera man lagar mat med ett par vänner som har olika recept, är väl inget konstigt om man då diskuterar huruvida man ska ha grädde i eller inte? Någon kanske påpekar det inte är grädde i originalreceptet, är väl i detta sammanhang det skulle kunna ske.

Själv tycker jag det är roligt att få matlagningstips eller recept jag inte kände till innan, blir ingen örfil för det.
Absolut, vid en sådan diskussion så är det ju naturligt att dessa fakta kommer fram.

Jag menar mer att det finns vissa personer som alltid ska hävda sig och börja prata om "äkta carbonara" så fort man ens nämner pasta.
T.ex vid lunchen på jobbet om vi går ut och käkar så kan någon besserwisser säga:
"Jag blev bjuden på middag av tjejens föräldrar igår. Dom bjöd på vad sådana där svennebananer kallar en Carbonara, men fatta! Dom hade grädde i den!"

Sådana matelitister ska egentligen ha en sittopp rakt på nosen men eftersom man vill klara sig från att bli anmäld så blir dom aldrig utbjudna att käka lunch med oss andra normala istället.

True story, nästan. Det handlade den gången om whisky/brandy istället och den killen fick aldrig följa med på AW så länge jag jobbade kvar iaf.
Citera
2023-04-09, 18:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DidierDrogba02
Det är en sak om en amatörkock tillsätter grädde i en carbonara men på resturang är det ett lagbrott som är ren stöld av kundens pengar och speciellt om denne förväntar sig en äkta carbonara med ursprung från Rom.

De gånger jag ska äta på italiensk restaurang är jag som mest petig, jag vill verkligen kunna känna att det är äkta råvaror som kocken använt och kunna identifiera i huvudet vad jag beställer när jag ser det på menyn. Kollar jag på pastarätter och ser ett hopkok av råvaror, allt från fläskfilé till paprika så brukar jag hoppa över det utan några som helst funderingar.

Tyvärr märker jag att amerikaniserade Carbonaran även börjar bli en trend på restaurang inte bara i Sverige men utomlands också. Speciellt illavarslande var det nyligen ett ställe jag besökte som hävdade på sin meny att dem serverade il vero carbonara där det ingick färskpasta och persilja bland annat. Visserligen inte grädde men den får ändå inte kallas för il vero vilket betyder den sanna/riktiga på svenska.

Jag har aldrig hört eller sett en italienare använda färskpasta till carbonara.
Och spagettin måste kokas exakt antal minuter, alltså som det står på påsen. Det får heller inte vara Ba*illa.
Vattnet bör också komma från en av de gamla källorna i Trastevere, dom som torkat ihop sedan länge men det är ju av mindre vikt. Och saltet är hopskrapat från flata nedpissade stenar som legat i solen sedan -790.
Allt annat är a fanculo.
Senast redigerad av trille 2023-04-09 kl. 18:23. Anledning: Rättelse
Citera
2023-04-09, 18:26
Medlem
DidierDrogba02s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Ringde du 112? Kom polisen? Vad fick lagbrottet för konsekvenser?

Vi snackar om en resturang som inriktar sig på det italienska köket, då finns det gråzoner där den som ansvarar för menyn och dem som lagar maten bör ha i åtanke. Min ribba för vad jag förväntar mig på en italiensk restaurang är högt satt eftersom att det finns så mycket tradition och fina råvaror i deras matlagning. Då vill jag kunna uppleva samma sak när maten kommer till bordet.

Beställede en pizza margherita som var god med krispig botten om du är nyfiken. Försök bara förstå att jag och många andra i Sverige som inte är stammis på det sunkiga WT-haket har ett väldigt kritiskt öga vid resturangbesök.
Citera
2023-04-09, 18:28
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Vi snackar om en resturang som inriktar sig på det italienska köket, då finns det gråzoner där den som ansvarar för menyn och dem som lagar maten bör ha i åtanke. Min ribba för vad jag förväntar mig på en italiensk restaurang är högt satt eftersom att det finns så mycket tradition och fina råvaror i deras matlagning. Då vill jag kunna uppleva samma sak när maten kommer till bordet.

Beställede en pizza margherita som var god med krispig botten om du är nyfiken. Försök bara förstå att jag och många andra i Sverige som inte är stammis på det sunkiga WT-haket har ett väldigt kritiskt öga vid resturangbesök.
Då låter precis som en elitistisk matbög, ett perfekt exempel på det tråden handlar om.
Hur blev du sådan?
Citera
2023-04-09, 18:29
Medlem
horomhebs avatar
Citat:

Nonsens. Romerske mästerkocken's carbonara-recept:
"Italian Chef Luigi Carnacina, however, used cream in his recipe."
Citera
2023-04-09, 18:33
Medlem
Man kan väl kalla det svensk carbonara om det ska vara så jävla noga. Sök på valfritt recept på Google och du får upp grädde 8/10 första sökträffarna. Det blir dessutom godare. Precis som alla svenskar kallar tacos. Men som inte är ”äkta” tacos.

Det är osköna människor. Den vidriga typen som ska vara besserwissers när det kommer till allt och som få vill ha att göra med.
Själv bryr jag mig inte det minsta om nån säger fel namn. Och dumma faan som jämför det med fisksoppa när folk inte ens skulle känna skillnad om det vore grädde i eller ej.
Senast redigerad av granskottet80 2023-04-09 kl. 18:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in