2023-04-09, 18:44
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Skulle det vara OK för dig att beställa fisksoppa och få Carbonara på restaurang?

Det skulle inte kännas ok för mig. Då hade jag skickat tillbaka käket.
Citera
2023-04-09, 18:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Absolut, vid en sådan diskussion så är det ju naturligt att dessa fakta kommer fram.

Jag menar mer att det finns vissa personer som alltid ska hävda sig och börja prata om "äkta carbonara" så fort man ens nämner pasta.
T.ex vid lunchen på jobbet om vi går ut och käkar så kan någon besserwisser säga:
"Jag blev bjuden på middag av tjejens föräldrar igår. Dom bjöd på vad sådana där svennebananer kallar en Carbonara, men fatta! Dom hade grädde i den!"

Sådana matelitister ska egentligen ha en sittopp rakt på nosen men eftersom man vill klara sig från att bli anmäld så blir dom aldrig utbjudna att käka lunch med oss andra normala istället.

True story, nästan. Det handlade den gången om whisky/brandy istället och den killen fick aldrig följa med på AW så länge jag jobbade kvar iaf.
Men fy, låter som en riktigt arrogant typ! Förstår irritationen och att han inte fick följa med på AW, inte mer än rätt.

Vissa förstår inte när de borde hålla tungan rätt i mun. Man bör undvika att kommentera rätt och fel om man saknar en god intention med det.
Citera
2023-04-09, 18:48
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Då låter precis som en elitistisk matbög, ett perfekt exempel på det tråden handlar om.
Hur blev du sådan?

Man vill ju ha det man beställer, i synnerhet om man tvingas betala för maten
Beställer man en öl vill man inte ha prosecco.

Det är väl ändå rimligt?
Citera
2023-04-09, 18:58
Medlem
Jultrollets avatar
Flera trådar om pasta Carbonara är nu sammanfogade. Detta får bli den stora tråden om ämnet och den senaste tråden som infogats har startinlägg här: (FB) Stora tråden om Pasta Carbonara

/Moderator
Citera
2023-04-09, 18:59
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Man vill ju ha det man beställer, i synnerhet om man tvingas betala för maten
Beställer man en öl vill man inte ha prosecco.

Det är väl ändå rimligt?
Absolut, men det är ju inte riktigt det tråden handlar om. Jag vill inte heller ha oxjärpar om jag beställer rödspetta.
Tråden handlar om hur vissa människor tycker att det är acceptabelt att trycka ner andra människor med relativt oviktig kunskap om mats ursprung. Den handlar INTE om grädde i carbonara.
Citera
2023-04-09, 19:02
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strangegirl
Ni som påpekar det inte är riktig carbonara om man utgår från annat recept har rätt i sak och håller med. Men det verkar mycket känsligt för vissa man påpekar detta, då ses man som en stropp tydligen.

Om vi vänder på trådens startfråga: Vilka är ni som blir kränkta om man påpekar carbonara inte innehåller ex grädde?

Detta är faktiskt även något som jag är nyfiken på!

Har inget som helst emot att folk lagar vilken mat de vill (är ju bara positivt att folk lagar egen mat tycker jag), men vilka är alla dessa lättkränkta personer?
Citera
2023-04-09, 19:03
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Absolut, men det är ju inte riktigt det tråden handlar om. Jag vill inte heller ha oxjärpar om jag beställer rödspetta.
Tråden handlar om hur vissa människor tycker att det är acceptabelt att trycka ner andra människor med relativt oviktig kunskap om mats ursprung. Den handlar INTE om grädde i carbonara.

Helt enig. Det är jävligt opassande att trycka till människor som inte vill illa.
Citera
2023-04-09, 19:06
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Det var länge sen, men ni är det dags igen, på vägen hem ska jag inhandla bacon och grädde och göra en äkta svensk Karbonara. Pasta, ägg och en bit fejk-parmesan har jag redan.

Glöm inte grön ärtor till! Viktigt!
Citera
2023-04-09, 19:08
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Man kan kalla vilken rätt som helst för vad som helst. Men som restaurangägare bör man ha en uppfattning om vad folk förväntar sig när de beställer en viss rätt.

Om jag beställer en pasta carbonara på en autentisk italiensk restaurang skulle jag bli mycket förvånad om jag fick grädde i denna rätt. Men om jag beställer en pasta carbonara för 109kr inkl dryck och salladsbuffé på en vanlig svensk lunchrestaurang i en vanlig svensk håla så FÖRVÄNTAR jag mig att denna rätt innehåller grädde.

Vad händer när du äter lunch på en autentisk italiensk restaurang då?

Kortslutning gällande vad du förväntar dig?

PS. Ingen har sagt att du har fel när du talar om vad du själv förväntar dig, det kan bara du svara på, men det är du drar rövarvalser om att alla andra (eller specifikt 99,99% av befolkningen) förväntar sig som du framstår som både extremt dryg och okunnig.
Citera
2023-04-09, 19:37
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp

Kortslutning gällande vad du förväntar dig?

PS. Ingen har sagt att du har fel när du talar om vad du själv förväntar dig, det kan bara du svara på, men det är du drar rövarvalser om att alla andra (eller specifikt 99,99% av befolkningen) förväntar sig som du framstår som både extremt dryg och okunnig.

Om jag käkar på en autentisk italiensk restaurang skulle jag bli väldigt förvånad om jag fick grädde i min carbonara. Skulle inte du bli det också?

Jag kan dra en sån ”rövarvals” eftersom jag har spenderat väldigt mycket tid på väldigt många svenska lunchrestauranger så jag vet med säkerhet att NÄSTAN alla som beställer en pasta carbonara på en svensk lunchrestaurang förväntar sig en försvenskad carbonara med grädde.
Citera
2023-04-09, 19:42
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Om du med typ bricklunch där all mat är färdig att bara slevas upp, så tänker jag mig att det finns maträtter som fungerar för sånt, och maträtter som inte gör det. Carbonara som serveras a la minute fungerar inte.

Om det är bordsservering kan en carbonara förberedas så den går extremt snabbt att röra färdig efter beställning. Om en italiensk restaurang kör med brickservering OCH vill ha carbonara på den menyn, då är de nog illa tvungna att använda grädde.
Citera
2023-04-09, 19:48
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Men sluta var så jävla bajsnödig. En SVENSK carbonara är lök, grädde, bacon, svartpeppar, spagetti och en äggula på toppen. Att du får nåt helt annat när du beställer en carbonara i Italien är totalt oväsentligt om du befinner dig i Sverige.

Innan du rättar mig: vad tror du att du får på tallriken om du beställer en pasta carbonara på Leffes lunchrestaurang i Finspång?

Men någon jävla gräns måste man ju ha. Annars kan man ju kalla en lövbiff med pommes för Carbonara.

Jag är absolut inte purist och kan själv blanda i lite av varje i mina pastarätter. Men för att jag ens ska tänka att den är en variant av Carbonara måste man ju ha en ost- och äggemulsion. Det är min gräns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in