Riktigt tråkigt att den orginaltråden försvann

.
För min del var det hög igenkänningsfaktor. Det är verkligen inte unik kunskap att veta vad som ingår i en autentisk/äkta/orginal carbonara. Precis som man vet att tacos som vi käkar på fredagar inte är i närheten av dess ursprung. Men det påpekar inte folk,
Jaså du hade inte ris i din burrito?! Då var det ingen äkta burrito, för då har man... osv. I Sverige så blir därmed carbonara den försvenskade varianten som vi förväntar oss. Precis som med andra rätter som tacos, sushi, pizza, kebab osv.
Men just carbonara verkar det slå slint för en del. Utifrån egen erfarenhet så verkar det vara två typer av människor. Antingen finns det något slags beteende där saker och ting måste vara exakta. Så fort du inte gör exakt som man ska är det inte rätt. Vilket dessa personer verkar störa sig på. Vad som är rätt? Jadu, ursprungligen ska man väl ha äggpulver... Hur som helst. Det är personer som irriterar sig väldigt mycket på när saker inte blir exakt rätt, tänk i samma kategori som språkpoliser. Säger inte att din Carbonara är fel för att glänsa utan för att rätt ska vara rätt.
Den andra kategorin är personer som gärna vill glänsa med sin kunskap. De älskar att visa att de kan och har kompetens. Den här typen av människor finns inom massor av områden och hobbies. Ytliga nördar som är tidigt ute i sitt lärande. Här är det stor glädje att känna att man tillhör en upplyst elit som vet att alla andra gör fel. Åtminstone så tror man det.
Jag har blivit informerad av den sistnämnda kategorien, utan att jag ens bjudit på Carbonara! Det räckte att jag sa att jag lagat det (utan att nämna ingredienser!) för att de skulle sätta igång.
Personligen tycker jag att ursprungliga varianten är god, men även den försvenskade. Var länge sedan jag gjorde det. Så det kanske är dags igen!