Citat:
Ursprungligen postat av
kolmogorov-smirnov
Ja men då gör du det för att du gillar det mer. Toppen för dig!
Det jag skriver om är olika personligheter som av någon anledning går igång på just carbonara och inte alla andra försvenskade och förändrade varianter på mat vi äter i Sverige. Det är lite intressant att man just väljer att strida om carbonara och inte t ex tacos eller pizza..
Det där är ju en ganska haltande jämförelse. Carbonara i sig är en namngiven rätt, tacos och pizza är mer ett samlingsnamn, eller en serveringsform, som det finns ett otal varianter av.
Hamburgare är ytterligare ett exempel på ett sammanfattande begrepp. Om jag beställer en ospecificerad "hamburgare" så kan jag förvänta mig allt ifrån en köttpuck mellan två bröd, kanske ett par gurkskivor och lite dressing, till en högrevsburgare med surdesgsbröd, ost, bacon, sallad, lökringar osv. Båda två fyller definitionen av "hamburgare". Beställer jag däremot en Big Mac (kanske lite fel jämförelse eftersom den bara säljs hos en kedja) så förväntar jag mig ett exakt, fastställt innehåll, inte att någon tycker "det är godare om jag gör så här".
Biff á la Lindström innehåller enligt klassiskt recept rödbetor och kapris, om jag ersätter rödbetorna med syltlök och kaprisen med gröna oliver, har jag då gjort biff á la Lindström "på mitt sätt" eller har jag gjort en variant av pannbiff? Det är ju detta det handlar om, hur långt från ett recept man kan avvika, inte om det är godare med grädde och bacon i en pastasås.