2017-05-19, 18:45
Medlem
En sak jag inte får ihop.

Pappan till barnen ska ha kontaktat polisen och sagt att barnen hans sitter på förmodad värdefull information. Den yngre brodern ska ha bevittnat mordet på Kevin.

I dokumentären pratar man om ett alibi som lyder. Familjen hade på kvällen besök av en annan familj, dom åt middag och efter middagen lekte alla barnen under uppsikt på gården. Den tioåriga pojken säger i förhör att bröderna aldrig lämnade gården under kvällen, vilket bekräftas av modern i den gästande familjen som av oro höll barnen under uppsikt genom köksfönstret!

Senare på kvällen åker familjen eller familjerna och fiskar (minns inte riktigt) från turen finns även kvitton sparade från en bensinstation där familjen handlat på vägen ut...

Ett vattentätt alibi med andra ord.

Det som stör mig är att man sagt till polisen att yngste sonen sagt att han sett mordet, i efterhand presenteras detta alibi.
Kan nån förklara för mig hur det kan tyckas vara rimligt att tala om för polisen att ens barn bevittnat mordet när man vet att barnen varit hemma på gården och även varit iväg och fiskat snarare än att avfärda den yngste sonens historia som rena fantasier...
Citera
2017-05-19, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Man kan inte på ett seriöst sätt bespotta dem utan att ha handlingarna framför sig. Två bröder som "inte vet" om de är skyldiga och en journalist som driver sin tes är knappast tillräckligt. Jag vet att Christiansen gjort bort sig förr, men det behöver inte betyda att han haft fel i precis alla ärenden han haft eller att alla han varit i kontakt med är oskyldiga.

Femte kontot? Nej, inte på långa vägar.

Nej, det är knappast tillräckligt. Det var därför dokumentären även gick igenom förhören, det så kallade erkännandet, den tekniska bevisningen och alibit med mera.

Att SÅC har gjort bort sig förut är inte den primära orsaken till att han kritiseras nu. Anledningen är att han hjälpte till att styra in Sandberg på ett uppenbart felspår som lät en mördare gå fri och gjorde sitt bästa för att förstöra livet för två unga människor.

Att han har gjort samma sak förut är i sammanhanget relevant.

Allt ovanstående är lågstadie-logik.
Citera
2017-05-19, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f1refly
Nej, det är knappast tillräckligt. Det var därför dokumentären även gick igenom förhören, det så kallade erkännandet, den tekniska bevisningen och alibit med mera.

Att SÅC har gjort bort sig förut är inte den primära orsaken till att han kritiseras nu. Anledningen är att han hjälpte till att styra in Sandberg på ett uppenbart felspår som lät en mördare gå fri och gjorde sitt bästa för att förstöra livet för två unga människor.

Att han har gjort samma sak förut är i sammanhanget relevant.

Allt ovanstående är lågstadie-logik.
Vet du varför brorsorna har olika efternamn? Och den där lille pojken som var med i sista avsnittet, är det nån av C eller R som är far till honom?
Citera
2017-05-19, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Vad krävs för att få läsa Fuppen i detta fall? Jag antar att den inte är en offentlig handling då åtal aldrig väckts. Tror ni att det måste vara genom ett godkännande av bröderna eller? Skulle vara väldigt intressant att läsa den hursomhelst.

Bröderna har den ju med all säkerhet, men hade de velat att folk skulle läsa utredningen, så hade den legat på nätet för länge sedan.

Förmodligen krävs det att du garanterar att du gör ett uttalande om att de är oskyldiga ifall du läst den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Barnmord brukas bli kända världen runt.

Tyvärr är barnmord dock aningen mindre ovanligt än att justitiemord kan avslöjas så pedagogiskt och "klockrent" som i Kevin-fallet.

Jag skulle bli ytterst förvånad om inte dokumentärserien köps in av en mängd utländska tv-bolag.

"Jag fick en feeling" är med facit i hand en av tv-historiens kusligaste repliker.

100 jävla gånger ställde häxan samma fråga till 5-åringen. Utan att få "rätt" svar.

Vilen galenskap!

Men hon kände ju stödet av Sven Å...
Citera
Medlem
Var ju nån i tråden som spekulerade i att Kevin strypts mot lastpallens kant när han blev utsatt för ett våldtäktsförsök. Antar att den teorin har avfärdats av polisen, annars hade det ju varit sannolikt.
Citera
2017-05-19, 18:58
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Vad krävs för att få läsa Fuppen i detta fall? Jag antar att den inte är en offentlig handling då åtal aldrig väckts. Tror ni att det måste vara genom ett godkännande av bröderna eller? Skulle vara väldigt intressant att läsa den hursomhelst.

Nu när förundersökningen är återupptagen igen skyddas den av förundersökringssekretess. Går inte att få ut.

Även tidigare har den inte gått att få ut offentlighetsvägen. Både Kevins familj och bröderna har fått nej när de bett om den.

Dock har ju Dan Josefsson & co fått fup genom källor, men de kommer inte heller lämna ut den eftersom det är källskyddat material.

Kort svar: du får inte ut fup.
Citera
2017-05-19, 19:03
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cxl
Det som stör mig är att man sagt till polisen att yngste sonen sagt att han sett mordet, i efterhand presenteras detta alibi.
Kan nån förklara för mig hur det kan tyckas vara rimligt att tala om för polisen att ens barn bevittnat mordet när man vet att barnen varit hemma på gården och även varit iväg och fiskat snarare än att avfärda den yngste sonens historia som rena fantasier...

Från början åkte man in till polisen för att äldste brodern C hade sett Kevin prata med några äldre killar. I bilen började den yngre brodern fantisera fritt, av allt att döma. I det här läget kunde man (föräldrarna) ju inte veta när Kevin sågs sista gången. Det var bara polisen som hade koll på en tänkt tidslinje (som jag faktiskt fortfarande inte får ihop).
Citera
2017-05-19, 19:06
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Enligt denna märkliga uppsats ska bröderna ha dragit ner Kevins byxor och stuckit in en pinne i hans anus för att förleda polisen tro att det var en pedofil som mördat honom:
http://almsjuridik.se/onewebmedia/Uppsats%20Fredrik%20Alm.pdf

Det märkliga är att han hänvisar till Nina Hjelmgrens rapport angående det och flera andra påståenden som inte återfinns i rapporten. Antingen hittar han på helt fritt, alternativt har Hjelmgren-rapporten reviderats. Jag tror mer på det förra.

Mig veterligen hade Kevin byxorna på sig och inga skador på anus. Däremot fanns det sand i hans kalsonger.

Sällsynt uselt skriven uppsats. Avsnittet om tv-spel på s 18 utgörs mest av författarens provtänkande, med mycket tveksamma referenser. Är resten av uppsatsen skriven på samma vårdslösa sätt ska vi nog inte tillmäta uppgifterna i avsnittet om Kevin alldeles för stor betydelse...
Citera
2017-05-19, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Från början åkte man in till polisen för att äldste brodern C hade sett Kevin prata med några äldre killar. I bilen började den yngre brodern fantisera fritt, av allt att döma. I det här läget kunde man (föräldrarna) ju inte veta när Kevin sågs sista gången. Det var bara polisen som hade koll på en tänkt tidslinje (som jag faktiskt fortfarande inte får ihop).

Tidslinjen finns väl i den här märkliga rapporten, har den figurerat i tråden redan?
http://ninahjelmgren.com/dok/Kevin-fallet.pdf
Citera
2017-05-19, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f1refly
Det blir bisarrt hur man än gör.

Antingen har Rolf Sandberg och utredningen undanhållit en helt central omständighet. Eller så ljuger rapporten rakt ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Angående bristningar i ändtarmen så är det något man kan få av att vara hård i magen, det är inget som behöver uppkomma av analsex (vanligast är att man blöder pga förstoppning) och sedan, om han hade bristningar pga analsex så kan det ju inte uteslutas att det skett långt tidigare, i hemmet.

Bristningar i ändtarmen kan givetvis uppstå på en rad olika sätt som inte behöver vara sexuellt betingade. Rimligen borde polisutredningen ha förhört sig med Kevins närmaste om det fanns några naturliga förklaringar till de eventuella skadorna. Om det stämmer att Kevin hade "stora bristningar i hans ändtarmsöppning" förklarar det dock varför rättsläkaren misstänkte ett sexualbrott, utöver resterna av termometersalva.

Om ingen naturlig förklaring fanns till skadorna är det mycket anmärkningsvärt att de inte nämnts i bl.a. polisens redogörelse.

Å andra sidan innehåller den rättsmedicinska uppsatsen flera andra fel som jag påpekade, så i nuläget tar jag uppgiften med en stor nypa salt. Det hade varit intressant om någon kunde kontrollera vad som står i källmaterialet Rättsmedicin.
Citera
2017-05-19, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Sällsynt uselt skriven uppsats. Avsnittet om tv-spel på s 18 utgörs mest av författarens provtänkande, med mycket tveksamma referenser. Är resten av uppsatsen skriven på samma vårdslösa sätt ska vi nog inte tillmäta uppgifterna i avsnittet om Kevin alldeles för stor betydelse...

Jo, det är en sällsynt dålig uppsats, verkligen.
Nån som reagerade för det här konstaterandet på s.9?
"När polisen började arbeta med pedofilspåret visade det
sig att Kevin Hjalmarsson varit i kontakt med tre olika pedofiler samma dag som han dog."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in