2017-05-19, 18:12
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad-infinitum
Hon skulle lika gärna kunnat ha sagt: "Rolf och Sven-Åke sa att de var mördarna och vi var tvungna att få fram ett erkännande".

För det är ju uppenbart. När de sista förhören sker så är de inte misstänkte. De är redan "dömda".
Naturligtvis har förhörsledarna pratat ihop sig under denna tid. De har bekräftat varandras "feeling" för varandra, beskrivit indicier och "fragment" som de mer och mer tyckte pekade åt pojkarnas håll. Att psykologiprofessorn förklarar att han som expert förstår att pojkarna har mer att berätta stärker teamets tunnelseende.
Att polischefen blir alltmer desperat, han känner att han måste hitta förövaren, vilket bland annat gör att han "inte kan sova om nätterna" som han säger, pressar hans lojala medarbetare ytterligare att blunda för vissa uppenbara felaktigheter och förstora andra som passar dem.

Varför mordet absolut måste lösas, om så på katastrofalt felaktiga grunder förstår jag inte. Det finns tyvärr ganska många mordgåtor som inte har lösts, jag nämner bara Olof Palme.
Man kunde faktiskt ha släppt det.
Citera
2017-05-19, 18:12
Medlem
Citat:
Det kanske mest kända och uppmärksammade barnamordet i Sverige är mordet på den fyra-
årige Kevin Hjalmarsson. Kevin lekte med sina kompisar på en lekplats inte långt från sitt
hem i Arvika, när han råkade i bråk med en sjuåring och en femåring. Vad som orsakade
bråket är och förblir okänt för oss som inte är väl insatta i utredningen. Klart är dock att Kevin
blev jagad av dessa två pojkar, som till slut kom ifatt honom och tvingande ned honom på
marken. När de fått ned honom på marken tog de en pinne som de tryckte hårt mot hans hals.
Syftet var att ta livet av Kevin Hjalmarsson.25
Gärningsmännen har för polisens utredare beskrivit hur de hört hur luften gick ut ur Kevin
Hjalmarsson och att han lät ”konstigt” innan han slutade andas. De båda gärningsmännen har
inför utredarna talat om att de varit medvetna om vad deras handlande skulle leda till. Frågan
är om gärningsmännen verkligen var detta? Efter det att Kevin Hjalmarsson avlidit tog de
båda pojkarna av hans byxor och stack en pinne in i hans anus.26
Efter att ha orsakat skadorna på Kevin Hjalmarssons anus flyttade de båda gärningsmännen
kroppen cirka 40 meter ned till det närliggande vattnet där de sedan lämnade Kevin med
ansiktet nedåt, i syftet att det skulle se ut som en olycka.27

http://almsjuridik.se/onewebmedia/Uppsats%20Fredrik%20Alm.pdf

Citat:
Polisen fick kort
efter offentliggörandet ett erkännande från två barn som var sju respektive fem år gamla.33
Mordet på Kevin Hjalmarsson var utfört på ett utstuderat, brutalt och genomtänkt sätt och
gärningsmännen var nöjda med resultatet.34 Gärningsmännen var medvetna om sina
handlingar och precis som i fallet med James Bulger försökte man dölja mordet - i Kevin
Hjalmarssons fall med en drunkningsolycka

Från denna rapport. Ska man skratta eller gråta?
Citera
2017-05-19, 18:22
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmnesiaHaze
Jag har bara en fråga efter att ha sett dokumentären, vem fan mördade kevin?

Det verkar uppenbart utifrån informationen som delgavs från filmerna att polisen totalt tappade pucken genom att förlita sig på vittnesmål från 5 och 7 åringar. Jag har inte läst tråden utan googlade "vem fan har mördat kevin då?" och hittade hit. Kan ett svar finnas eller är all bevisning försvunnen?
Den eventuella bevisning som kan ha funnits är nog borta sen länge.

Såg dokument inifrån igår kväll och fy vad tragiskt, detta får ju aldrig hända igen!
Nedbrytning av två människor, det är vad det är. Undrar om poliserna hade gjort såhär mot vuxna?

Jag hoppas att de kan gå med högt huvud idag. Det känns som att även om det var de som var skyldiga så har de sonat för det nu.
Citera
2017-05-19, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f1refly

Samt denna märkliga uppgift: "I tillägg till detta gjorde rättsläkarna i Kevins fall fynd som kunde tyda på ett sexuellt relaterat brott då de vid den rättsmedicinska undersökningen kunde konstatera stora bristningar i hans ändtarmsöppning". Det är en uppgift jag aldrig hört tidigare.

Om det skulle stämma blir fallet och hanteringen av det än mer bisarrt, och skulle peka i riktning mot pedofilspåret. Uppgiften påstås vara hämtad ur boken Rättsmedicin av Jørgen Lange Thomsen.
Senast redigerad av Stefan S 2017-05-19 kl. 18:32.
Citera
2017-05-19, 18:33
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cato
Det finns !!!!!
Ursäkta för att det blir OT...

Osäker på vad du menar, men om en advokat (jur.kand. medlem i Advokatsamfundet) arbetar på provision ("procentare") blir denne utesluten ur Advokatsamfundet.

Att arbeta pro bono (ideellt "för den goda saken") är en helt annan sak. Många advokater gör så, särskilt kända advokater med högprofilerade mål.
Citera
2017-05-19, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Snälla nån, han är ingen våldtäktsman och det har aldrig vart tal om något försök till våldtäkt... han kelade med en brud som var några år yngre än honom och båda var med på det.

Finns en hel drös med fall i Sverige där folk blivit "våldtäktsmän" även om man är tillsammans med "offret" och allt skett i kärlekens tecken... det är helt enkelt så vår lagstiftning är, och det är väl bra i förebyggande syfte men ibland blir det fel.

Vet du var man kan läsa domen? Tjejen ska ju tydligen mått dåligt, rasat i vikt och hamnat på BUP efter det, så jag tycker inte det känns som något i "kärlekens tecken"
Citera
2017-05-19, 18:35
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f1refly

Väljer nog att gråta. Fast det här var ju lite intressant.

"I tillägg till detta gjorde rättsläkarna i Kevins fall fynd som kunde tyda på ett sexuellt relaterat brott då de vid den rättsmedicinska undersökningen kunde konstatera stora bristningar i hans ändtarmsöppning"

Dåren som skrivit uppsatsen säger alltså tvärsäkert att pojkarna våldtagit Kevin med strypningspinnen...

Stannar dom aldrig upp och tänker sig för?
Citera
2017-05-19, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Samt denna märkliga uppgift: "I tillägg till detta gjorde rättsläkarna i Kevins fall fynd som kunde tyda på ett sexuellt relaterat brott då de vid den rättsmedicinska undersökningen kunde konstatera stora bristningar i hans ändtarmsöppning". Det är en uppgift jag aldrig hört tidigare.

Om det skulle stämma blir fallet och hanteringen av det än mer bisarrt, och skulle peka i riktning mot pedofilspåret. Uppgiften påstås vara hämtad ur boken Rättsmedicin av Jørgen Lange Thomsen.

Det blir bisarrt hur man än gör.

Antingen har Rolf Sandberg och utredningen undanhållit en helt central omständighet. Eller så ljuger rapporten rakt ut.
Citera
2017-05-19, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmnesiaHaze
Jag har bara en fråga efter att ha sett dokumentären, vem fan mördade kevin?

Det verkar uppenbart utifrån informationen som delgavs från filmerna att polisen totalt tappade pucken genom att förlita sig på vittnesmål från 5 och 7 åringar. Jag har inte läst tråden utan googlade "vem fan har mördat kevin då?" och hittade hit. Kan ett svar finnas eller är all bevisning försvunnen?

Du får nog läsa förundersökningen för att bilda dig en uppfattning om det, det kan knappast en dokumentär göra. Herregud, folk är ju inte det minsta källkritiska här, utan bara ute efter att "offentligt bespotta" Sandberg och Christiansen och den enda källan är någon dokumentär en journalist klippt ihop
Citera
2017-05-19, 18:38
Medlem
Angående bristningar i ändtarmen så är det något man kan få av att vara hård i magen, det är inget som behöver uppkomma av analsex (vanligast är att man blöder pga förstoppning) och sedan, om han hade bristningar pga analsex så kan det ju inte uteslutas att det skett långt tidigare, i hemmet.
Citera
2017-05-19, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Bröderna har olika efternamn, nån som vet varför? Och den lille pojken som var med i sista avsnittet, är det C eller R som är far till honom?
Nån som kan svara på mina spörsmål här?
Citera
2017-05-19, 18:43
Medlem
everythingiss avatar
Vad krävs för att få läsa Fuppen i detta fall? Jag antar att den inte är en offentlig handling då åtal aldrig väckts. Tror ni att det måste vara genom ett godkännande av bröderna eller? Skulle vara väldigt intressant att läsa den hursomhelst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in