Citat:
Ursprungligen postat av
Beatas
Åklagaren litade helt och fullt på Sandberg så hans arbete var ganska lätt.
Att Sandeberg går ut i media och lägger sten på bördan för barnen genom att i sitt "sommarprat" i radio säga att det inte var en lek som spårade ur. Att detta var en medveten och planerad handling av barnen "när de dödade Kevin" är svårt att förklara bort.
Titta rakt in i kameran och blåljuga om bevis, vem ska lastas för det då?
Någon domare var aldrig aktuell eftersom det inte ledde till åtal.
Jag är inte lika insatt som du.
Jag visste inte att Sandberg varit sommarpratare. Vansinnigt att uttrycka sig så!
Att det inte ledde till sedvanligt åtal kände jag till men pojkarna dömdes till en slags vård i fosterhem, eller hur? Och det var socialen som utdömde det, eller? Och socialen dömde till fosterhem utifrån pojkarnas "skuld".
Socialen kan döma till fosterhem om barn varit starkt vanartiga och missanpassade. Det hade de inte!! Här var frågan om pojkarna orsakat Kevins död. Ska socialen tolka det - mha socionomer - och slita barnen från föräldrarna? Jag tillstår att jag inte vet riktigt hur det går till. Små barn döms inte i domstol. Men samtidigt ska de ju inte skickas till fosterhem, och proklameras som skyldiga på presskonferens, om de inte gjort något.
Denne passive åklagare "som litade helt och fullt på Sandberg", enligt dig, har haft en stor roll och inflytande - och därmed ansvar. Jag menar att han sluppit undan för lätt. Jag har iaf inte sett honom intervjuas i den här tv-serien.
Angående bevis och ljuga i kameran får jag försöka titta igen men det är klart att man inte får ljuga!
Som jag sa är jag inte helt insatt. Jag skrev tidigare att pojkarna varken erkänt eller förnekat. Fick några påpekanden om det. Vad de förnekat och inte förnekat när det begav sig har jag inte örnkoll på, de verkar förstå väldigt lite varför de får frågor. Men jag såg att en av pojkarna nu hade gått ut och sagt han nu inte kommer ihåg någonting om vad som hände när Kevin dog för att han är så trasig. Det var så jag menade. Att pojkarna handlats orätt mot, det står däremot klart och det är skönt att de får upprättelse. Ansvarsutkrävande sedan. Det är en soppa och jag tvivlar på att Sandberg kommer att få något ansvar utkrävt annat än att hans ära och heder tas ifrån honom. Men kanske borde man inte stoppa där utan ta en titt på åklagaren också. Och kanske barnpsykologerna också. Förhörarna ställer upp och är självkritiska. Visst behöver barn tid på sig och att de pratar sitt eget språk, men vetenskapen om förträngda minnen, som det hittills tillämpats på sina håll, behöver skjutas i sank på ett vetenskapligt plan och förbjudas helt i rättsliga sammanhang.
Jag frågar dig: Hade pojkarna inte någon slags försvarare under någon del av den här resan? Då är det ju carte blanche för åklagare och utredare om ingen synar dem. Någon måste ju kunna stå på pojkarnas sida för att kunna få dem avförda som misstänkta om utredningen inte håller vatten.