2017-05-20, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f1refly
Ja, för Rolf Sandberg blev detta mycket krångligt.

Hans lösning blev att helt strunta i den tekniska undersökningen.

Jag finner det också troligt av flera skäl att Kevin mördades i anslutning till lastpallen (har inget med G.W:s teori att göra), men detta har helt åsidosatts av utredningen i slutskedet eftersom det annars inte kunde förklaras varför pojkarna hela tiden pekat ut helt fel brottsplats. Istället fick Sandberg m.fl. nöja sig med att kroppen förflyttats vid ett senare tillfälle. Och därtill tillstå att någon annan okänd person gjort detta eftersom den tekniska utredningen visade att pojkarna inte kunde ha klarat av det på egen hand.

En minst sagt krånglig förklaring.
Citera
2017-05-20, 15:06
Medlem
T34Panzers avatar
Göran Lambertz.
Att han fått härja som han gjort inom svenskt rättsväsende är för mig helt obegriplig. Det går inte att föra en normal diskussion med honom. Han är helt oemottaglig för annat än sin egen låsta ståndpunkt.
Jag tror personligen att han faktiskt är sinnessjuk.

"Leif GW Persson om Lambertz: Vettvilling"

Intessanta klipp ur olika program:

https://www.youtube.com/watch?v=lsX02aXMcbQ

https://www.youtube.com/watch?v=qRUj4ftyjc0

https://www.youtube.com/watch?v=_kkYjgV1vFY

Och debatten i Veckans Brott:

GW efter bråket i tv: ”Slår ihjäl den jäveln”

"Justitierådet Göran Lambertz och Leif GW Persson drabbade samman i en uppmärksammad debatt i SVT:s "Veckans brott" förra året.
Efter programmet vände sig Persson till den tredje personen i debatten - journalisten Dan Josefsson - och sa:
– Alltså... jag slår ihjäl den jäveln.
Det skriver Josefsson i en artikel i det kommande numret av Filter.
– Det sa jag säkert. Jag kan lugna Lambertz med att jag aldrig avsåg att slå ihjäl honom, säger Leif GW Persson nu.

http://www.expressen.se/nyheter/gw-efter-braket-i-tv-slar-ihjal-den-javeln/
Senast redigerad av T34Panzer 2017-05-20 kl. 15:09.
Citera
2017-05-20, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av claan719
Det där var banne mig invecklat som sagt så du får nog utveckla ? Hade de besöksförbud på exakt den platsen eller hade de bara "glömt" att prata om den under förhör ?
Du tror inte Kevin flydde dit och där tog det stopp ?

Kevin hittades på plats A.

Poliserna lyckades i förhör få Robin att "berätta" hur Kevin ska ha drunknat vid bryggan, plats B. Detta är underlaget till vad Rolf Sandberg kallade för "erkännandet".

Polisens egna tekniker menar att kroppen omöjligt kan ha flyttats mellan plats A och plats B på grund av att terrängen i området hade lämnat släpspår på kroppen de lätt hade sett vid undersökningen.

Så att försöka trycka dit bröderna med hjälp av Robins vittnesmål, som Rolf Sandberg och även du försöker göra, blir ett obegripligt ställningstagande eftersom vi vet att det är fel.
Citera
2017-05-20, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exebular
Familjen håller fast vid vad dom sa under de 14 förhör man utsattes för

Och vad sa de om tioåringen?
Citera
2017-05-20, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av claan719
Wake-up-call !!
Jag tror till skillnad från GW att äldre brodern hade ihjäl Kevin men håller med om att mordplatsen var fyndplatsen.
Det finns en väldigt liten sannolikhet att mördaren kan vara ngn annan, som bröderna försökte skydda men jag förstår isåfall inte varför och kontentan blir som sagt, osannlik.

Det är i princip helt osannolikt att bröderna är skyldiga och du har inte kunnat uppvisa något som tyder på annat.

För att fortsätta hävda att du har rätt angående pojkarnas skuld förkastar du Sandbergs slutsatser - i de fall där det passar din tes. Varför pekade pojkarna ut fel plats hela tiden, inklusive när de "erkände"? Om du tar deras ord på allvar, varför stämmer deras erkännanden inte överens med verkligheten, vare sig angående tillvägagångssätt eller plats?

Du anpassar dig hela tiden utifrån testen att pojkarna är skyldiga och anpassar tolkningar av fakta helt enligt det. Det är helt fel utgångspunkt om du vill vara objektiv.
Citera
2017-05-20, 15:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
I vilka delar anser du att en s.k § 31-utredning skulle medge avsteg från dessa fundamenta?

Att bröderna är så unga och ska inte i det läget delges någon misstanke om brott på det sättet du ville framställa det. När det gäller den andra delen så borde självklart ett juridiskt ombud ha utsetts, men här är det inte bara poliserna som brustit. Det är ju framför allt socialnämnden som inte påpekat denna självklarhet och låtit sig invaggas i detta i godan ro.

Det är många aktörer som brustit kraftigt hela vägen och det handlar inte om att bröderna skulle få någon information om skuldfrågan på ett tidigt stadie.

Om man ska ge kritik, vilket man absolut ska, så ska man göra det utifrån att se helheten. Detta var extremt allvarligt på många olika sätt och i ett sådant läge har samtliga inblandade agerat extremt undermåligt.
Senast redigerad av HerrGickhan 2017-05-20 kl. 15:17.
Citera
2017-05-20, 15:19
Medlem
Man kan bara konstatera att en hel del nervösa människor verkar ha hittat till den här tråden. Säkert en del vanliga foliehattar som har alternativ fakta som sin paradgren, men troligen även en del direkt inblandade i utredningen med egenintresse i att bröderna ses som skyldiga i syfte att rädda sitt eget anseende. Faktum är dock att man inte kan prata bort de usla förhör och ledande frågor som ställts i utredningen. Värdet av den bevisning som använts för att peka ut bröderna är som bortblåst. Den nyöppnade förundersökningen kommer att fastställa detta.
Citera
2017-05-20, 15:20
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Till motsatsen bevisats? Vi pratar inte om nån domstol här. Alla förhör,all information har inte allmänheten sett,läst.
Pappans noteringar och samtal till utredarna vet vi inte heller.
En vinklad dokumentär ger inte hela sanningen.

Som jag tidigare skrivit-killarna blev förhörda på helt fel sett,styrda av SÅC,Harryson o RS.förhör som idag skulle leda till åtal.tjänstefel.

För mig är killarna varken skyldiga eller oskyldiga.

Sanningen kommer nog aldrig fram.

R.I.P lilla söta Kevin.

Ja, tills motsatsen bevisas. Mig veterligen finns det ingen bevisning som torde peka på brödernas skuld till ett eventuellt dåd. Enkom indicier. Jag struntar fullkomligt i vad som har varit syftet med själva dokumentären. Jag tittar enbart utifrån det juridiska perspektivet. Således är bröderna oskyldiga i dagsläget. Tills annat bevisas, alltså.
Citera
2017-05-20, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Det där inget erkännande och stämmer inte överens med övrig bevisning. Kevin dog inte av att någon satt på hans hals, nöp honom i halsen eller stod på hans hals. De blir i förhören utpekade för något de inte gjort. De har vid upprepade tillfällen blivit tillfrågade om de gjort eller sett saker och svarat allt från de inte sett något till fantasier om knivar och mjölkpaket, God Jul och två gubbar. Polisen är enbart nöjd när de pekar ut varandra vilket barnen har tillräckligt god perceptionsförmåga att inse. När de ställs inför frågor som att "din bror säger att du gjort detta" så nekar de och hävdar hellre att det är tvärtom. Att neka helt har ju inte hjälpt i de föregående 10+ förhören med suggestiva frågor. Vad de "erkänner" i det läget har inget som helst bevisvärde.

Innan Ingrid Harrysson berättade för dem att Kevin hade skador på halsen visste de inte ens om det och nämnde inget om saken. Då trodde de att han blivit knivhuggen eller knuffad i vattnet vid bryggan och drunknat.

Det är helt sanslöst att någon vuxen människa kan betrakta det ovan citerade som ett erkännande.

Då får du tycka det. De berättar om gärningen och det verkar finnas fler detaljer som de berättar.

Dessutom har föräldrarna berättat olika saker som styrker att bröderna befann sig på platsen innan Kevins kropp hittades.

En vecka efter att Kevin död berättar C att han inte bara sett någon döda Kevin. Han har också berättat för pappa och styvmamman att något hänt pojken nere vid sjön, flera timmar innan den livlösa kroppen hittades, men att familjen istället för att slå larm åkte för att fiska som planerat. Det bekräftas av både styvmamma och pappan. T.ex. tre dagar efter att C nämnt händelsen i ett av förhören beskriver pappan precis var han står i hallen då Christian kommer in "och sade något om att 'Kevin flyter i vattnet'."

Det här är alltså tidigt utredningen och det är väl bäst att nämna - alltså innan pappan lades in på psyket.

Återigen, jag har inte diskuterat värdet. Men dessa uppgifter finns uppenbarligen. Tycker du inte att det hade varit bra om dokumentären hade nämnt eller problematiserat även dessa uppgifter?
Senast redigerad av Pynkis 2017-05-20 kl. 15:25.
Citera
2017-05-20, 15:24
Medlem
Exebulars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Och vad sa de om tioåringen?
Dom håller fast vid den ursprungliga versionen som du hittar i del 2 av dokumentären
Citera
2017-05-20, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att bröderna är så unga och ska inte i det läget delges någon misstanke om brott på det sättet du ville framställa det. När det gäller den andra delen så borde självklart ett juridiskt ombud ha utsetts, men här är det inte bara poliserna som brustit. Det är ju framför allt socialnämnden som inte påpekat denna självklarhet och låtit sig invaggas i detta i godan ro.

Det är många aktörer som brustit kraftigt hela vägen och det handlar inte om att bröderna skulle få någon information om skuldfrågan på ett tidigt stadie.

Om man ska ge kritik, vilket man absolut ska, så ska man göra det utifrån att se helheten. Detta var extremt allvarligt på många olika sätt och i ett sådant läge har samtliga inblandade agerat extremt undermåligt.
VEM betalar för det juridiska ombudet?? Inte staten då bröderna ALDRIG var juridiskt sett anklagade för brottslig verksamhet.
Citera
2017-05-20, 15:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Återigen, jag har inte diskuterat värdet. Men dessa uppgifter finns uppenbarligen. Tycker du inte att det hade varit bra om dokumentären hade nämnt eller problematiserat även dessa uppgifter?

Det hade varit bra om DJ kunnat klä av alla uppgifter som vilar i dunkel och jag tycker att han borde ha gjort det. Dokumentären är inte perfekt och lite grann öppnar det upp för spekulativa intressenter, som du, att fastna i att bevisa oskuld i stället för att bevisa skuld.

Räkna med att allt kommer att granskas igen och räkna med att de båda bröderna aldrig kommer att figurera på de misstänktas bänk igen. Till din och några andras förtret uppenbarligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in