2013-03-16, 22:38
Medlem
Att vissa på vänsterkanten försvarar denna lilla Hitler övergår mitt förstånd.
Citera
2013-03-17, 00:03
Medlem
Anon2s avatar
Börjar bli tröttsamt att läsa om Nordkorea på t.ex. Aftonbladets huvudrubrik varje dag.
Nordkorea kommer aldrig göra ett piss, den saken är allafall helt säker, det enda de kan göra är snacka skit.
Citera
2013-03-17, 00:24
Medlem
Bigbadwolfzors avatar
Tanken har slagit mig många gånger att ett land som Nordkorea förr eller senare kommer gå "käpprätt åt helvete", m.a.o. Nordkorea är en tickande bomb. Kriget som skulle följa hade givetvis kostat många tusentals liv, men frågan är om inte ett sådant scenario är bättre än att regimen får lov att hålla på med sina illdåd i 50 år till. Atombomberna mot Japan under WWII sparade ändå ett antal liv...
Citera
2013-03-17, 10:37
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Börjar bli tröttsamt att läsa om Nordkorea på t.ex. Aftonbladets huvudrubrik varje dag.
Nordkorea kommer aldrig göra ett piss, den saken är allafall helt säker, det enda de kan göra är snacka skit.

Det kan vara så att det inte händer någonting denna gången heller.
Med Nordkorea är en tickande bomb, förr eller senare så kommer helvetet braka loss.
När Nordkorea återigen får en massiv svältkatastrof (vilket bara är en tidsfråga) samt har en massa sanktioner och inte får hjälp av Kina så tror jag att regimen tar det sista steget och förklarar krig.
Varför? Jo för vid ett sånt skede så är i princip landet förlorat, befolkningen kommer återigen svälta och miljontals kommer att dö, en till sån svältkatastrof klarar inte landet av.
Och då ser nog regimen att om dom ska sitta kvar vid makten så går dom all-in, satsar allt på att ena Korea.
Senast redigerad av beerklunker 2013-03-17 kl. 10:40.
Citera
2013-03-17, 10:41
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2

Hehe. De provsprängde ett kärnvapen för några veckor sedan. Kliv ur kuvösen.

Mvh
Citera
2013-03-17, 10:48
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
På tal om källor - skulle du kunna visa några som stödjer detta, tack:

Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Det har ju hänt förr att avhoppare egentligen är skådespelare eller personer som helt enkelt ljuger om vad de varit med om.

Det är ett ganska "stort" påstående som jag känner att jag inte bara tro på utan vidare

Inte för att jag har alla källor så här tillgängligt då jag läst ett antal böcker i ämnet och även sett många debatter och dokumentärer under kanske tio års tid. Men till exempel extremt många falska vittnesuppgifter under kriget i f.d Jugoslavien. Medierna trumpetade ut det som sanningar (som vanligt när det gynnar deras intressen) men för utredare var det knivigt när utrotade människor sökte asyl och hjälp. När byar som förstörts inte var förstörda osv, men det tystades ned av media.
Innan Nato bombade Jugoslavien sönder och samman behövde man få opinionen med sig och då rullade det dag ut och dag in på tv-nyheterna och trycktes på förstasidorna på tidningarna om hur hemska koncentrationslägrena var som serbierna hade. Att det pågick ett folkmord som var fruktansvärt och i paritet med tredje rikets osv. Nu i efterhand vet man att mycket byggdes på falska vittnesuppgifter och var extremt överdrivna samt att övergrepp begicks av alla sidor i kriget.

Det är vare sig konstigt eller förvånande att folk ljuger när det gynnar deras intressen.

Vid det första anfallet mot Irak påverkade media (mha politikerna som ville ha krig) hela befolkningen till att hata Irak och Saddam Hussein. Här har jag faktiskt en länk som du borde läsa: http://www.prwatch.org/books/tsigfy10.html

Citat:
"While I was there, I saw the Iraqi soldiers come into the hospital with guns, and go into the room where . . . babies were in incubators. They took the babies out of the incubators, took the incubators, and left the babies on the cold floor to die."83

Three months passed between Nayirah's testimony and the start of the war. During those months, the story of babies torn from their incubators was repeated over and over again. President Bush told the story. It was recited as fact in Congressional testimony, on TV and radio talk shows, and at the UN Security Council. "Of all the accusations made against the dictator," MacArthur observed, "none had more impact on American public opinion than the one about Iraqi soldiers removing 312 babies from their incubators and leaving them to die on the cold hospital floors of Kuwait City."84

At the Human Rights Caucus, however, Hill & Knowlton and Congressman Lantos had failed to reveal that Nayirah was a member of the Kuwaiti Royal Family. Her father, in fact, was Saud Nasir al-Sabah, Kuwait's Ambassador to the US, who sat listening in the hearing room during her testimony. The Caucus also failed to reveal that H&K vice-president Lauri Fitz-Pegado had coached Nayirah in what even the Kuwaitis' own investigators later confirmed was false testimony.

Edit: En länk till jag hittade som råkar vara runt ämnet om medias totala värdelöshet att kolla fakta men som otänkande vanligt folk tar som sanning trots att det sedan tusen år är det första som man borde tänka när man hör något om en "fiende" är att det kan vara propaganda:
http://www.theweek.co.uk/politics/syria-uprising/4797/gay-girl-damascus-not-first-abuse-hoax

En fråga till dig: Tror du att alla asylsökande till Sverige talar sanning om det ligger i deras intresse att ljuga så att de får stanna?

En fråga till: Vad skulle du säga om Ryssland anföll Sverige och Nato funderade på att anfalla, men bara om det kom fram att det begicks övergrepp mot svenska folket. Skulle du kunna tänka dig att ljuga om att du sett våldtäkter och avrättningar av svenskar. Kan du tro att någon annan skulle kunna göra det?
Senast redigerad av gurex 2013-03-17 kl. 11:15.
Citera
2013-03-17, 10:58
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Att människor i USA får mathjälp räknas inte. Tvärtom visar det på att USA behandlar sin befolkning bättre än vad Nordkorea gör. Det är inte ett dugg annorlunda än att nästan alla i Sverige får eller har fått bidrag av något slag.

Det är ovanligt med svält i USA. I Nordkorea får man svältkatastrofer med jämna mellanrum. Detta trots att USA och andra länder bistår Nordkorea med gratis matleveranser. Nordkorea väljer prioritera sitt överdimensionärade försvar och låta befolkningen svälta.

(andra har svarat dig om källorna, därför har jag klippt bort en del av ditt inlägg. Jag håller med dem som svarat)

Påstår du att en nordkoreansk icke-militär inte får mathjälp?
Jag vet inte om du varit i usa eller inte men det har jag och jag har även läst några intressanta reportage i ämnet. Det finns svältande barn och vuxna i USA. Det finns för övrigt en stor mängd utslagna människor i det landet.

När det händer en naturkatastrof så har ju usa som världens rikaste land helt andra marginaler än Nordkorea har, något som dock inte utnyttjas når det är svarta i New Orleans som drabbas.
Men att de har större resurser fattar ju en retard. När det händer naturkatastrofer i kapitalistiska länder, vems fel är det då?

Fråga: Tror du att om nordkorea inte hade en stark militärmakt, hade de varit invaderade då?

Titta på vad som hände när Irak under Saddam Hussein gick med på att nedrusta och skrota alla sina grejer. Eller när Libyen under Gaddafi gjorde det samma. Båda dessa länder är ju totalt sönderbombade och sjukvård/skolsystem/välfärd är i aska. Om jag hade varit på Usas lista av skumma stater så hade jag fixat en atombomb i förra veckan om jag kunnat.
Citera
2013-03-17, 11:12
Medlem
Citat:
Inte för att jag har alla källor så här tillgängligt då jag läst ett antal böcker i ämnet och även sett många debatter och dokumentärer under kanske tio års tid. Men till exempel extremt många falska vittnesuppgifter under kriget i f.d Jugoslavien. Medierna trumpetade ut det som sanningar (som vanligt när det gynnar deras intressen) men för utredare var det knivigt när utrotade människor sökte asyl och hjälp. När byar som förstörts inte var förstörda osv, men det tystades ned av media.
Innan Nato bombade Jugoslavien sönder och samman behövde man få opinionen med sig och då rullade det dag ut och dag in på tv-nyheterna och trycktes på förstasidorna på tidningarna om hur hemska koncentrationslägrena var som serbierna hade. Att det pågick ett folkmord som var fruktansvärt och i paritet med tredje rikets osv. Nu i efterhand vet man att mycket byggdes på falska vittnesuppgifter och var extremt överdrivna samt att övergrepp begicks av alla sidor i kriget.

Det är vare sig konstigt eller förvånande att folk ljuger när det gynnar deras intressen.

Vid det första anfallet mot Irak påverkade media (mha politikerna som ville ha krig) hela befolkningen till att hata Irak och Saddam Hussein. Här har jag faktiskt en länk som du borde läsa: http://www.prwatch.org/books/tsigfy10.html?
Jaså. Du kom med en liten halvsanning där? Det är alltså inte Nordkorea du pratar om?

När vi talade om Nordkorea så antog jag att vi talade om Nordkorea.

Det är lite intressant hur varken vittnesmål, videobevis, satellitbilder eller ens logik fungerar som bevis numera. För enligt er så är ju alltid dessa bevis bara lögner.

När man sedan ber er om bevis för att backa upp detta påstående så har ni ingenting? Varför i hela fridens namn ska man ta er seriöst egentligen?
Citera
2013-03-17, 11:14
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Påstår du att en nordkoreansk icke-militär inte får mathjälp?
Jag vet inte om du varit i usa eller inte men det har jag och jag har även läst några intressanta reportage i ämnet. Det finns svältande barn och vuxna i USA. Det finns för övrigt en stor mängd utslagna människor i det landet.

När det händer en naturkatastrof så har ju usa som världens rikaste land helt andra marginaler än Nordkorea har, något som dock inte utnyttjas når det är svarta i New Orleans som drabbas.
Men att de har större resurser fattar ju en retard. När det händer naturkatastrofer i kapitalistiska länder, vems fel är det då?

Fråga: Tror du att om nordkorea inte hade en stark militärmakt, hade de varit invaderade då?

Titta på vad som hände när Irak under Saddam Hussein gick med på att nedrusta och skrota alla sina grejer. Eller när Libyen under Gaddafi gjorde det samma. Båda dessa länder är ju totalt sönderbombade och sjukvård/skolsystem/välfärd är i aska. Om jag hade varit på Usas lista av skumma stater så hade jag fixat en atombomb i förra veckan om jag kunnat.

Vet du vad det lustiga är?
Jo att länder som Sydkorea och Japan ger enormt mycket bistånd (mathjälp) till Nordkorea.
Och Nordkorea hatar dessa länder över allt annat och ständigt talar om hur dom ska utplåna länderna.

Slutsats? Nordkorea är som en fet liten unge som skriker på sin mamma på ICA om glass, samtidigt som ungen samma kväll säger åt mamman att hon är en jävla idiot.
Och så upprepas det på detta viset varenda dag.
Det är Nordkorea i ett nötskal.
Dom hatar och hatar, men kräver samtidigt bistånd från länderna dom hatar.
Citera
2013-03-17, 11:18
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beerklunker
Vet du vad det lustiga är?
Jo att länder som Sydkorea och Japan ger enormt mycket bistånd (mathjälp) till Nordkorea.
Och Nordkorea hatar dessa länder över allt annat och ständigt talar om hur dom ska utplåna länderna.

Slutsats? Nordkorea är som en fet liten unge som skriker på sin mamma på ICA om glass, samtidigt som ungen samma kväll säger åt mamman att hon är en jävla idiot.
Och så upprepas det på detta viset varenda dag.
Det är Nordkorea i ett nötskal.
Dom hatar och hatar, men kräver samtidigt bistånd från länderna dom hatar.

Vad jag har sett så talar Nordkorea endast om självförsvar. Samma rätt som de flesta länder tar sig. De lever som sagt under ett rätt fett yttre hot.
Citera
2013-03-17, 11:20
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalman
Nu blev det intressant, fast frågan är om NK vågar attackera Yeonpyeong-öarna igen. Minnet är lite suddigt men jag vill minnas att Sydkorea fick en ny befälhavare/president som beskrevs som en riktig stridshök strax efter attacken 2010 och denne pratade om att slå tillbaka med full kraft om NK försökte på sig något liknande igen. ( Om jag minns rätt så ville denne låta F-15 plan bomba NK´s artilleri som besköt öarna. )

Shit just got real.

Är det någon som kommer ihåg att en överste eller något från sydkorea sa att sydkoreanerna "råkat" skjuta några granater åt fel håll in i Nordkorea från dessa öar. De skulle skjuta över havet i sin militärövning men några for fel. Samt att havet de sköt över enligt nord tillhör dem förstås. Jag kommer inte ihåg riktigt men ska se om jag kan hitta det.

Läsvärt.
http://nautilus.org/napsnet/napsnet-policy-forum/analytical-failure-and-the-north-korean-quagmire/#axzz2Nn3PsF9K
Citera
2013-03-17, 11:26
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Vad jag har sett så talar Nordkorea endast om självförsvar. Samma rätt som de flesta länder tar sig. De lever som sagt under ett rätt fett yttre hot.
Som upphör den dagen dom skärper till sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in