Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Påstår du att en nordkoreansk icke-militär inte får mathjälp?
Jag vet inte om du varit i usa eller inte men det har jag och jag har även läst några intressanta reportage i ämnet. Det finns svältande barn och vuxna i USA. Det finns för övrigt en stor mängd utslagna människor i det landet.
Det finns inte riktig svält typ svältkatastrofer. Men det är klart, en del morsor som röker 3 paket cigaretter om dagen klagar över att de inte har råd med mat till sina ungar. Och utslagna kan vara undernärda. Ofta har de missbruksproblematik som ligger bakom.
Jag ger dig poängen att hela affären med New Orleans och Katrina var under all kritik dålig. Det jag gör här är att jämföra två länder på en relativ skala. Nordkoreas regim ligger så långt ut åt den totalitära och hänsynslösa och utsugande ändan av skalan som det går att komma i världen idag. Det faktum ändras inte av att du kan hitta dåliga saker i alla andra länder också.
Citat:
Fråga: Tror du att om nordkorea inte hade en stark militärmakt, hade de varit invaderade då?
Jag tror
inte att Nordkorea hade blivit invaderat eftersom Nordkorea, Kina, Sydkorea och USA har skrivit på vapenstilleståndet (som Nordkorea nu rivit upp). Kina är Nordkoreas uppbackning, precis som USA är Sydkoreas uppbackning. Nordkorea hade inte behövt hota Sydkorea konstant såsom NK gjort, hade inte behövt svälta sin befolkning för att ha en groteskt stor försvarsmakt, hade inte behövt utveckla kärnvapen, och det hade inte funnits någon anledning för Sydkorea och USA att konfrontrera Kina genom att angripa NK.
Citat:
Titta på vad som hände när Irak under Saddam Hussein gick med på att nedrusta och skrota alla sina grejer. Eller när Libyen under Gaddafi gjorde det samma. Båda dessa länder är ju totalt sönderbombade och sjukvård/skolsystem/välfärd är i aska. Om jag hade varit på Usas lista av skumma stater så hade jag fixat en atombomb i förra veckan om jag kunnat.
Nu rabblar du Nordkoreas propagandaklyschor utantill. Libyen drabbades av en folklig revolt mot en avskydd diktator som följd av en liknande revolt som lyckades i Tunisien. Saddams regim föll inte för att landet skrotade "alla sina grejer" (vad du nu menar med det). Vilka "grejer" Saddam än hade behållit hade Irak inte haft en chans mot USA.