2013-03-17, 11:38
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beerklunker
Vet du vad det lustiga är?
Jo att länder som Sydkorea och Japan ger enormt mycket bistånd (mathjälp) till Nordkorea.
Och Nordkorea hatar dessa länder över allt annat och ständigt talar om hur dom ska utplåna länderna.

Slutsats? Nordkorea är som en fet liten unge som skriker på sin mamma på ICA om glass, samtidigt som ungen samma kväll säger åt mamman att hon är en jävla idiot.
Och så upprepas det på detta viset varenda dag.
Det är Nordkorea i ett nötskal.
Dom hatar och hatar, men kräver samtidigt bistånd från länderna dom hatar.

Vilka är dom? Folket? Som om de hade en egen vilja..

Sedan källor på att de kräver bistånd från Sydkorea.

Mvh
Citera
2013-03-17, 11:54
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Vilka är dom? Folket? Som om de hade en egen vilja..

Sedan källor på att de kräver bistånd från Sydkorea.

Mvh
Nej, regimen snackar jag såklart om, inte folket.

Källor? Hur tror du att Nordkorea reagerar när Sydkorea samt Japan (2 länder som nordkorea hatar) slutar ge dom bistånd? Jo dom börjar skrika om hur det är likadant som att förklara krig mot landet.
Alltså kräver dom.
Dom ska ha och ha, från länder som dom hatar och inte vill ha något med att göra.
Senast redigerad av beerklunker 2013-03-17 kl. 12:23.
Citera
2013-03-17, 12:21
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Nej, regimen snackar jag såklart om, inte folket.

Källor? Hur tror du att Nordkorea reagerar när Sydkorea samt Japan (2 länder som nordkorea hatar) slutar ge dom bistånd? Jo dom börjar skrika om hur det är likadant som att förklara krig mot landet.
Alltså kräver dom.
Dom ska ha och ha, från länder som dom hatar och inte vill ha något med att göra.

Ahh ok regimen kan jag väl köpa. "Dom ska ha och ha" men var är källorna jag bad om som säger att det är så? Ledsen att jag inte köper dina åsikter som fakta i detta fallet.

Mvh
Citera
2013-03-17, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Börjar bli tröttsamt att läsa om Nordkorea på t.ex. Aftonbladets huvudrubrik varje dag.
Nordkorea kommer aldrig göra ett piss, den saken är allafall helt säker, det enda de kan göra är snacka skit.

Men det gör de visst. 2010 beskjöt dem en befolkad ö med artilleri och dödade civila. Samma år sänkte dem ett sydkoreanskt krigsfartyg med torped.
Citera
2013-03-17, 12:28
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Ahh ok regimen kan jag väl köpa. "Dom ska ha och ha" men var är källorna jag bad om som säger att det är så? Ledsen att jag inte köper dina åsikter som fakta i detta fallet.

Mvh

Vi kan bortse från mitt ord "kräva"

Faktum kvarstår att dom tar emot bistånd från länder som dom (regimen) pissar på.

När Nordkorea drabbades av enorma översvämningar under 90-talet vilket gjorde att upp till 3 miljoner dog av svält så fick dom mängder av miljader i biståndspengar.
Upp till 70% av dessa pengarna gick till eliten medans befolkningen fick svälta ihjäl.
Det talar för hur jävla korkad den där regimen är.
Citera
2013-03-17, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Påstår du att en nordkoreansk icke-militär inte får mathjälp?
Jag vet inte om du varit i usa eller inte men det har jag och jag har även läst några intressanta reportage i ämnet. Det finns svältande barn och vuxna i USA. Det finns för övrigt en stor mängd utslagna människor i det landet.

Det finns inte riktig svält typ svältkatastrofer. Men det är klart, en del morsor som röker 3 paket cigaretter om dagen klagar över att de inte har råd med mat till sina ungar. Och utslagna kan vara undernärda. Ofta har de missbruksproblematik som ligger bakom.

Jag ger dig poängen att hela affären med New Orleans och Katrina var under all kritik dålig. Det jag gör här är att jämföra två länder på en relativ skala. Nordkoreas regim ligger så långt ut åt den totalitära och hänsynslösa och utsugande ändan av skalan som det går att komma i världen idag. Det faktum ändras inte av att du kan hitta dåliga saker i alla andra länder också.

Citat:
Fråga: Tror du att om nordkorea inte hade en stark militärmakt, hade de varit invaderade då?

Jag tror inte att Nordkorea hade blivit invaderat eftersom Nordkorea, Kina, Sydkorea och USA har skrivit på vapenstilleståndet (som Nordkorea nu rivit upp). Kina är Nordkoreas uppbackning, precis som USA är Sydkoreas uppbackning. Nordkorea hade inte behövt hota Sydkorea konstant såsom NK gjort, hade inte behövt svälta sin befolkning för att ha en groteskt stor försvarsmakt, hade inte behövt utveckla kärnvapen, och det hade inte funnits någon anledning för Sydkorea och USA att konfrontrera Kina genom att angripa NK.

Citat:
Titta på vad som hände när Irak under Saddam Hussein gick med på att nedrusta och skrota alla sina grejer. Eller när Libyen under Gaddafi gjorde det samma. Båda dessa länder är ju totalt sönderbombade och sjukvård/skolsystem/välfärd är i aska. Om jag hade varit på Usas lista av skumma stater så hade jag fixat en atombomb i förra veckan om jag kunnat.

Nu rabblar du Nordkoreas propagandaklyschor utantill. Libyen drabbades av en folklig revolt mot en avskydd diktator som följd av en liknande revolt som lyckades i Tunisien. Saddams regim föll inte för att landet skrotade "alla sina grejer" (vad du nu menar med det). Vilka "grejer" Saddam än hade behållit hade Irak inte haft en chans mot USA.
Senast redigerad av ka kui 2013-03-17 kl. 13:29.
Citera
2013-03-17, 12:49
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Jag tror inte att Nordkorea hade blivit invaderat eftersom Nordkorea, Kina, Sydkorea och USA har skrivit på vapenstilleståndet (som Nordkorea nu rivit upp). Kina är Nordkoreas uppbackning, precis som USA är Sydkoreas uppbackning. Nordkorea hade inte behövt hota Sydkorea konstant såsom NK gjort, hade inte behövt svälta sin befolkning för att ha en groteskt stor försvarsmakt, hade inte behövt utveckla kärnvapen, och det hade inte befunnits någon anledning för Sydkorea och USA att konfrontrera Kina genom att angripa NK.

Frågan är om det där fortfarande stämmer.
För kanske 10 år sen var det absolut så.
Men i dagsläget är det väldigt tveksamt om Kina är en allierad som Nordkorea kan räkna med.
Tillochmed Kina börjar dra sig ifrån dom och har insett att dom bara ställer till problem för alla.
Självklart tror dock Nordkorea att Kina backar upp dom i alla lägen.
Citera
2013-03-17, 12:55
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Jaså. Du kom med en liten halvsanning där? Det är alltså inte Nordkorea du pratar om?

När vi talade om Nordkorea så antog jag att vi talade om Nordkorea.

Det är lite intressant hur varken vittnesmål, videobevis, satellitbilder eller ens logik fungerar som bevis numera. För enligt er så är ju alltid dessa bevis bara lögner.

När man sedan ber er om bevis för att backa upp detta påstående så har ni ingenting? Varför i hela fridens namn ska man ta er seriöst egentligen?

Det jag säger är att man skall vara försiktig med vad man tar för sanning. Om en nyhetsbyrå ljuger och tidningar och annan media detsamma gång på gång där motsatsen sedan bevisats så bör man ta det de berättar om med en nypa salt om man är normalt funtad. Men du verkar inte kräva fakta innan du vet att något är sant.

Vad säger dina satelitfoton egentligen?
Vilka sitter i lägren (eller är det armebaser?) och hur vet du vilka de är?
Hur många har dödats och för vad?
Vem, var och vad visar alla dessa filmer du pratar om?
Själv har jag sett filmer från Kina där bland annat en mördare dödades som sedan var bevis i hur Nordkorea mördar civila. En massa helt värdelös skit typ The roughguy/guide eller vad det hette osv. Det kanske finns något som verkligen är bra för jag har inte sett allt utan blir bara less när idioter tror sig veta något för att dom det en filmsnutt där någon påstår en sak som i verkligheten kan vara filmat på en annan kontinent. Kom ihåg innan OS i Kina när media drog igång en kampanj mot Kina förtryck av tibetaner. De hade till och med video när polisen misshandlade folket. Problemet var att filmen var inspelad i Nepal under upplopp. Tyvärr så ville inte mainstream media berätta detta när det påpekats eftersom det skulle visa dem i dålig dager som de opinionsbildare de är. Men folk var upprörda som fan över övergreppen.

Hur vet du att det du ser på Youtube är sant? Vad har du för bebis för det? Jag säger inte att det inte är det men man kan ju vara lite försiktig när man får uppenbar propaganda öst över sig. Speciellt om Nordkorea som få vet vad där händer.
Citera
2013-03-17, 13:05
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Det jag säger är att man skall vara försiktig med vad man tar för sanning. Om en nyhetsbyrå ljuger och tidningar och annan media detsamma gång på gång där motsatsen sedan bevisats så bör man ta det de berättar om med en nypa salt om man är normalt funtad. Men du verkar inte kräva fakta innan du vet att något är sant.

Vad säger dina satelitfoton egentligen?
Vilka sitter i lägren (eller är det armebaser?) och hur vet du vilka de är?
Hur många har dödats och för vad?
Vem, var och vad visar alla dessa filmer du pratar om?
Själv har jag sett filmer från Kina där bland annat en mördare dödades som sedan var bevis i hur Nordkorea mördar civila. En massa helt värdelös skit typ The roughguy/guide eller vad det hette osv. Det kanske finns något som verkligen är bra för jag har inte sett allt utan blir bara less när idioter tror sig veta något för att dom det en filmsnutt där någon påstår en sak som i verkligheten kan vara filmat på en annan kontinent. Kom ihåg innan OS i Kina när media drog igång en kampanj mot Kina förtryck av tibetaner. De hade till och med video när polisen misshandlade folket. Problemet var att filmen var inspelad i Nepal under upplopp. Tyvärr så ville inte mainstream media berätta detta när det påpekats eftersom det skulle visa dem i dålig dager som de opinionsbildare de är. Men folk var upprörda som fan över övergreppen.

Hur vet du att det du ser på Youtube är sant? Vad har du för bebis för det? Jag säger inte att det inte är det men man kan ju vara lite försiktig när man får uppenbar propaganda öst över sig. Speciellt om Nordkorea som få vet vad där händer.

Hur vet du att Jorden är rund?
Citera
2013-03-17, 13:18
Medlem
Tror inte det går att diskutera med regimen i Nordkorea. Dom vet nog att dom är rökta ganska snart o att nordkoreanerna kommer att hänga upp dom i närmaste lyktstolpe. Efter alla år av förtryck o lidande finns nog ingen pardon. Bara det går relativt snabbt o utan alltför stor blodspillan. Skulle tro att militären i stort ställer sig bakom en revolt mot regimen. Landet sjunker ju snabbt ner i vanvård o misär. Regimen är totalt koko o retoriken verkar höra hemma på dårhuset. Ett bankrutt land som handlar i panik.
Citera
2013-03-17, 14:10
Medlem
hannes156s avatar
Citat:
Frågan är om det där fortfarande stämmer.
För kanske 10 år sen var det absolut så.
Men i dagsläget är det väldigt tveksamt om Kina är en allierad som Nordkorea kan räkna med.
Tillochmed Kina börjar dra sig ifrån dom och har insett att dom bara ställer till problem för alla.
Självklart tror dock Nordkorea att Kina backar upp dom i alla lägen.

Det är en jävla massa snack på dig men du verkar aldrig visa källor. Varför skulle Nordkorea tro att Kina kommer backa upp dem när landet skrivit på publika sanktioner men även dragit till hårdhandskarna mot landet.

http://www.hani.co.kr/arti/english_edition/e_northkorea/571133.html
Citera
2013-03-17, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes156
Det är en jävla massa snack på dig men du verkar aldrig visa källor. Varför skulle Nordkorea tro att Kina kommer backa upp dem när landet skrivit på publika sanktioner men även dragit till hårdhandskarna mot landet.

http://www.hani.co.kr/arti/english_edition/e_northkorea/571133.html

Antagligen för att Kina trots allt har skrivit på vapenstilleståndet och dessutom inte vill ha en USA-allierad på sin gräns. Det är inte ens klart att NK har någon rättslig basis att riva upp överenskommelsen ensidigt. Kina är intimt inblandat i NKs öde, även om NK förmodligen gärna skulle vilja komma ur det och förhandla om ett fredsavtal direkt med USA utan Kinas eller Sydkoreas inblanding.

http://www.worldtribune.com/2013/03/14/china-the-forgotten-signatory-of-the-korean-war-armistice/

http://www.csmonitor.com/World/Asia-Pacific/2013/0313/The-catch-in-North-Korea-s-scrapping-of-Korean-War-cease-fire-China
Senast redigerad av ka kui 2013-03-17 kl. 14:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in